"Kompis" vill sälja mig sin Macbook Pro, ger han mig en schysst deal?

Permalänk
Medlem

@MickeRd: Var försiktig bara. Några månader sedan fick jag ett samtal från säkerhetsansvarige på en firma som ville veta om jag tidigare köpt några teknikprylar från person X. Visst, jag kollade upp mina inköp senaste 6 månaderna och namnet på person X hade några månader tidigare sålt mig en mobiltelefon. Nu hade jag sålt telefonen vidare och det var inget de var intresserade av att få tillbaka, däremot ville de givetvis försäkra sig om att det inte fanns någon bland deras anställda som sålde företagets egendom vidare.

Permalänk
Medlem

Jag som har nyligen sålt grafikkort, bildskärmar, minnen och etc till vänner brukar alltid först titta hur värdet på produkten är i dagsläget. Sen så brukar jag halvera värdet av produktpriset till ett "Kompispris"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Är väl ingen direkt nyhet att folk gör såhär.
Alternativ A: ta ut lön, betala arbetsgivaravgift och skatt.
Alternativ B: köpa ut en Apple-produkt som sen sälja iväg på blocket, behåll kontanterna privat.

Från hans håll lär det absolut inte vara ok, dock är jag oklar på om köparen begår nått brott.
Jag är helt opåläst men som sagt, magkänslan säger att det känns märkligt. Men vem vet, kanske är helt legit. Då borde väl alla bolag börja köpa ut dyra prylar och kränga iväg.

Instämmer, detta är ett uppenbart fall av skattefiffel. Han plockar ut datorn på sitt företag, drar av moms och sen säljer dator privat för att få in svarta pengar. Kvittot behåller han utifall skatteverket kommer på besök.

tillägg: efter avskrivning på 1-3 år (beroende på hur han planerar) så värderas datorn till 0 kr oavsett värde, då bryr sig inte skatteverket om den längre vid kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeRd:

Tack så hjärtligt för svar. Jag hade inte tänkt att installera Windows. Jag är lite osäker på om jag behöver en Macbook. Jag är väldigt kär i designen och gimmicks som medföljer så som haptic vibration på touch pad och touch bar. Sen har jag sett några Youtube reviews som är väldigt nöjda med både ljud och skärmen. Jag tänker att jag kommer kunna sälja den för en bra slant om det skulle visa sig att jag inte behöver den? Då den fortfarande är ny om ett år. Han påstår att garantin gäller bara på serienumret av datorn, detta stämmer alltså inte? Tack igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Hade hellre satsat på denna:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Jag har den, haft den bredvid flera med nyaste MacBooken - min är snyggare. Även fått toppbetyg i tester. Kolla reviews alternativt jämförelsevideor där de kollar på den och Macbooken.

I och med att du ska börja kursen nästa år kanske du inte behöver en laptop just nu? Isåfall håll ut lite, vänta på nyare modellen och ett specialerbjudande på den. Ofta man kan få de för 14 resp. 17k och då får du ett MX250 grafikkort också.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Hårdvarumässigt så hittar du billigare i nästan vilken valfri elektronikaffär som helst. Att det är en Mac gör inte att
du plötsligt pluggar bättre. Däremot så är kanske build-kvalitén bättre, men Apple löder fast det mesta så vill du uppgradera så får du lämna in den först.

Jag hade kollat på något annat.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av kwame:

Hade hellre satsat på denna:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Jag har den, haft den bredvid flera med nyaste MacBooken - min är snyggare. Även fått toppbetyg i tester. Kolla reviews alternativt jämförelsevideor där de kollar på den och Macbooken.

I och med att du ska börja kursen nästa år kanske du inte behöver en laptop just nu? Isåfall håll ut lite, vänta på nyare modellen och ett specialerbjudande på den. Ofta man kan få de för 14 resp. 17k och då får du ett MX250 grafikkort också.

Eller Matebook 13 som bättre motsvarar TS ursprungliga budget och har samma prestanda.

Skrivet av HoboCop:

Att det är en Mac gör inte att du plötsligt pluggar bättre.

Jag är generellt jätte anti Apple.
Använder själv en Microsoft Surface PRO (funderar på att uppgradera till Surface Go) i mina studier och CAD:ar på skolans datorer (Kolla om du inte också kan göra det @MickeRd!)
Men IBM har gjort en studie på det här med produktivitet och Apple datorer...
"Mac users are more productive"

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Garantin gäller originalköparen, inte i andra- eller tredjehand. Kvitto? Företag faktureras normalt via e-fakturering så kvitto kan bli knepigt att ordna fram. Tag reda på allt runt-i-kring innan du slantar upp 21k till din bekante. Har din bekante RÄTT att sälja företagets egendom? Det kan ge upp till 4 eller 6 års fängelse.

Detta med Garanti är olika dock. Vissa bryr sig inte vilken ordning det ligger i.
Sen med Apple vet jag iofs inte hur det fungerar med laptops.

Jag var inne på apple store med mossans iphone och ipad, enda dom kollade var serienummret och såg att garanti(apple care) fanns på produkten och fixade sen problemen utan problem.

Bad inte om kvitto eller något.
Nu hade dock båda produkterna Apple Care på sig, vilket kanske ändrar detta.

Håller dock med om resterande du säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

@MickeRd: Var försiktig bara. Några månader sedan fick jag ett samtal från säkerhetsansvarige på en firma som ville veta om jag tidigare köpt några teknikprylar från person X. Visst, jag kollade upp mina inköp senaste 6 månaderna och namnet på person X hade några månader tidigare sålt mig en mobiltelefon. Nu hade jag sålt telefonen vidare och det var inget de var intresserade av att få tillbaka, däremot ville de givetvis försäkra sig om att det inte fanns någon bland deras anställda som sålde företagets egendom vidare.

Hur fick helt okända ens reda på ditt namn och telefonnummer

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte heller köpt den då det känns konstigt plus att lägga 21k på en dator är lite absurt när den ska vara till studier, bättre att använda de pengarna som blir "över" om du köper något billigare till roliga saker under studietiden.

Jag skulle gått på en dell XPS om du ändå tänkt dig köpa "dyr" laptop.
t.ex. denna.
https://www.dustinhome.se/product/5011127139/xps-13-9380

Permalänk
Medlem

Om han säljer datorn privat istället för att nyttja den i arbetet så ska datorn självklart förmånsbeskattas av hans arbetsgivare.

Jag skulle definitivt kolla med hans arbetsgivare så allt går rätt till. Vill inte sitta på en stulen mac book som "stängs ner". För det är som han sa, all garanti görs direkt på serienumret, kvitto behövs inte. Med det följer också att allt måste gå legit till, för de kan svartlistas hos Apple.

Och som många sagt tidigare, priset är helt enkelt ex moms så låter som om nån försöker tjäna lite svarta pengar. Stödja eller inte stödja? Bara du kan bedöma din egen moral.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hur fick helt okända ens reda på ditt namn och telefonnummer

Jag betalade via Swish, och den säkerhetsansvarige hade väl helt enkelt kommit över personens Swish-information där både mitt namn, telefonnummer, summan och vad betalningen handlade om fanns angiven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Men IBM har gjort en studie på det här med produktivitet och Apple datorer...
"Mac users are more productive"

Problemet med en sådan studie är ju att det är en korrelationsstudie. Det är ju mycket möjligt att den typ av person som väljer en Mac också har andra personlighetsdrag som gör denne mer effektiv i arbetet ELLER att den som har en Mac genom detta utstrålar den typ av personlighet som vi förknippar med effektiva och/eller kreativa personer.

Samma sak gäller hur mycket support som krävs för att hålla systemen igång. Har man jämfört TCO? Har man jämfört utbildningsnivå bland de olika användarna. Vilka typer av program dessa kräver? Jag säger inte att studien inte har fel, bara att det finns så oerhört mycket att kontroller för.

Tag bara ett citat som detta från en studie: "The median iPhone app user earns $85,000 per year, which is 40% more than the median Android phone user with an annual income of $61,000." Tror du det finns någon enda människa som tror att köpa en Iphone kommer få din inkomst att öka med en kvarts miljon per år? Eller handlar det uteslutande om att människor med högre inkomst köper Iphone i högre omfattning? Andra studier har för övrigt visat på motsatsen, med Androidanvändare som den grupp som har högre inkomst. Men det kunde istället förklaras av att äldre personer som då generellt har högre inkomst köpte Android i högre omfattning än yngre.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av tranky:

Jag skulle gått på en dell XPS om du ändå tänkt dig köpa "dyr" laptop.

XPS 13 saknar dedikerat grafikkort. Ingen bra dator till CAD, speciellt inte Blender.

Skrivet av hakro807:

Problemet med en sådan studie är ju att det är en korrelationsstudie.

Väldigt sant allt du skriver.
Men jag kan dock av egen erfarenhet säga att när man sitter framför en Windows dator händer det ibland att man startar upp ett spel. Inte lika vanligt på MacOS eller Linux.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Avstängd

Gällande garanti går apple ALLTID på serienummer, och således spelar det ingen roll varifrån datorn kommer.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Gällande garanti går apple ALLTID på serienummer, och således spelar det ingen roll varifrån datorn kommer.

Nja spelar väl en viss roll ifall serienummret blir svartlistad...

Sedan till TS, hade jag varit dig så hade jag nog hellre väntat tills du börjar närma dig studierna och då bestämma dig vad du vill/bör köpa inför det.
Om inte annat, så lär du ha hunnit spara ihop extra pengar för att köpa dig en sprillans ny mac utan bekymmer över att den eventuellt tillhör ett företag eller på annat sätt är inblandad i något fuffens, så som skattefiffel som en använder ovan postade om.

Men det är ju inte första gången man hör om egenföretagare framförallt som köper saker i företagets namn för att sedan sälja det vidare för svarta pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Hårdvarumässigt är det inte värt det om du skall installera Windows 10 eller annat på den. Måste du absolut ha en Macbook?

Garantin gäller originalköparen, inte i andra- eller tredjehand. Kvitto? Företag faktureras normalt via e-fakturering så kvitto kan bli knepigt att ordna fram. Tag reda på allt runt-i-kring innan du slantar upp 21k till din bekante. Har din bekante RÄTT att sälja företagets egendom? Det kan ge upp till 4 eller 6 års fängelse.

Är du säker på detta? Jag har för mig att det är reklamationsrätten som försvinner med ägarbyte.

Permalänk
Avstängd

@SleeZy: under de 18 månader jag jobbade på Apple are (1år på Mac-sidan) såg jag då aldrig någon svsrtlistad dator. Vi gick helt och håller på serienummer, och vet att det än idag är så

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt ifall någon redan har nämn det jag tänker påpeka (sitter småförkyld och klarar inte av att läsa hela tråden) men...

jag tycker alltid att det är vanskligt att göra affärer med kompisar (och "kompisar") när det gäller storleksordningen att summan riskera att kosta vänskapen. Det vill säga: Handla aldrig med större summor än att du kan glömma och förlåta en kass affär.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Är du säker på detta? Jag har för mig att det är reklamationsrätten som försvinner med ägarbyte.

Reklamationsrätten enligt Konsumentköplagen gäller mellan en näringsidkare och en konsument, och följer därmed inte med en vara vid andrahandsförsäljning. Då är det istället Köplagen och dess reklamationsrätt man får förlita sig på, men den kan avtalas bort och båda parter anses däri jämbördiga (KKöpL är viktad till konsumentens fördel).
Garantier följer alltid de villkor som tillverkaren/återförsäljaren satt upp för garantin ifråga.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Undvik alla Macbook Pro efter Retina! 2018 och efter är ännu värre då om du spiller vätska på datorn så den inte startar så måste den lagas innan du kan komma åt datan på disken. Tangentbordet på alla Touchbar, utom senaste 16"-modellen är SÄMTA SKITEN NÅGONSIN och räkna med att tangenter strular.

Apple har skjutit sig i foten rejält senaste åren på hårdvaruvägen. Vet inte vilken Toucbar-dator det är men kretsen som pratar med laddaren är en specialkrets Apple har fixat att den inte kan komma ut på marknaden och reparera. Går den kretsen sönder så har du en dator som inte fungerar och kan inte komma åt datan på disken. ALDRIG komma åt disken för Apple kommer inte byta kretsar på moderkortet för att du skall komma åt datan på disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Reklamationsrätten enligt Konsumentköplagen gäller mellan en näringsidkare och en konsument, och följer därmed inte med en vara vid andrahandsförsäljning. Då är det istället Köplagen och dess reklamationsrätt man får förlita sig på, men den kan avtalas bort och båda parter anses däri jämbördiga (KKöpL är viktad till konsumentens fördel).
Garantier följer alltid de villkor som tillverkaren/återförsäljaren satt upp för garantin ifråga.

Tänkte precis skriva detta. Kanske det viktigaste att ha i åtanke, tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Är väl ingen direkt nyhet att folk gör såhär.
Alternativ A: ta ut lön, betala arbetsgivaravgift och skatt.
Alternativ B: köpa ut en Apple-produkt som sen sälja iväg på blocket, behåll kontanterna privat.

Altenativ C: den är köpt av ett bolag på kredit. Personen säljer av inköpet och behåller pengarna medans bolaget går i konkurs. Ganska vanlig bakgrundshistoria när det gäller dyra oöppnade Iphones som folk kränger av billigt.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP