Tips på bra inställningar för Asus skärm

Permalänk
Medlem

Tips på bra inställningar för Asus skärm

Den skärm jag har är ASUS VG279Q med en IPS-panel och 144Hz.

Standardinställningen för skärmen out of the box är Racing Mode, vilket enligt min åsikt gör text oklar och ger ganska svaga färger. Jag tycker mig inte att de andra förinställningarna verkar något vidare bra heller förutom FPS Mode som gör text skarp och naturligt vit färg.

Kalibrera skärmen själv försöker jag nu göra men jag hittar inga bra förslag för att få ut det mesta av skärmen. Förutom gaming såklart så använder jag den till fotoredigering och digital konst samt filmer och serier.

Någon med samma skärm eller liknande modell som har hittat en sweetspot?

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av freddiebox:

Standardinställningen för skärmen out of the box är Racing Mode, vilket enligt min åsikt gör text oklar och ger ganska svaga färger. Jag tycker mig inte att de andra förinställningarna verkar något vidare bra heller förutom FPS Mode som gör text skarp och naturligt vit färg.

Det är faktiskt tvärtom. FPS-mode är överskärpt och adderar kantskuggor till text, överdriver färger samt klipper/distorderar nivåer så vad som ska vara olika nyanser av färger istället återges med en och samma maximala nyans. Läget är heller inte naturligt vit utan tempererad mer mot en blå vitbalans.

Där är Racing Mode ungefär så bra man kan komma utan mer komplexa förändringar. Den är överlag mer naturligt vit i balansen. Då vit som motsvarande illuminant D65 som baseras på vitbalansen vid mulet väder i norra europa – vilket också är basen för alla färgåtergivning man använder för film, video, webb, spel etc. Nu är inte en VG279Q helt rätt på D65 men de är sällan allt för långt ifrån.

Ifall du är van med att din förra skärm såg ut som FPS-mode på din nya skärm så är det väntat att du reagerar så här. Du upplever den relativa förändringen mot vad du kanske har spenderat kanske tusentals timmar med. Men det är alltså Racing Mode som är ungefär så rätt det kan bli.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Du har läst mig som en bok. Den skärm jag använt innan är en Samsung Quantum Dot skärm som avänder en VA-panel. Detta är min första IPS-panel. Så jag antar att det bara är att vänja ögonen vid standardinställningarna om jag är ute efter den mest ackurata/naturliga färgrepresentationen?

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Bildexpert 📺

@freddiebox: En Samsung med quantum dot som antagligen har överdrivna inställningar? Det kan bli en tuff omställning eftersom jag har svårt att se att VG279Q någonsin kan matcha den färgmättnad din förra skärm gjorde dig van med.

Vilket är problemet med alla dessa överdrivna men kanske tacksamt sköna och färgstarka lägen. För det är så godtyckligt produktspecifika förändringar/överdrifter att det ofta inte går att återskapa på en annan skärm.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Egentligen så var det bra att få bekräftelse på att det inte var något fel då jag uppenbarligen blivit bortskämd med överdrivna förinställningar. Men det enda jag stör mig lite på är att skärpan är annorlunda. Inställningen för skärpa på Racing Mode/standard är låst så jag kan inte göra ändringar där utan att den tvingar mig att byta till en annan förinställning som då till exempel FPS Mode.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S