Diablo II i uppdaterad version är osannolikt

Permalänk
Inaktiv

Släpper de en remaster på Diablo 2 så får de igen pengarna för jobbet ändå väl när de väl säljer det?

Det måste ju vara betydligt enklare att bara göra en remaster och ha hela originalspelet till hands än att göra om ett helt spel från grunden som t ex diablo 4.

Luktar latmask lång väg.

Där är ju förfan fortfarande servrar uppe för D2 som folk spelar på nu nästan 20 år senare.
Det hade ju varit en god idé med en remaster på D2 istället för att hålla på med D4 som bara luktar "moneygrabbing".

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken collectors edition av Diablo 2. Den ena är inte ens öppnad. Förseglad.
Undra om det inte finns något samlarvärde i detta... kanske skulle lägga ut en intressekoll på ebay.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Men va? Finns inte hela diablo 2's källkod där ute på någons github? Någon hade lyckats få ut källkoden från en debug build.. Har sett det själv och tror inte jag får länka det heller. Googla bara.

Hittade på det och I quote:

Citat:

Symbolic information was accidentally left on the Japanese port. Normally used for debugging, a symbol file contains a map of everything generated during compile time. This includes file names, functions, structures, variables, and more! To top it all off a special build is hidden on the PC release in DIABDAT.MPQ -> D1221A.MPQ -> DIABLO.EXE! This build contains debug tools and assert strings further giving away code information.

After months of piecing these mistakes together, XXXXXX was born. I present to you a reconstructed form of Diablo's original source code!

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Låt D2 vara, det är bra som det är. Trött på remakes och remasters. Gör nya spel, nya ip isället.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag har två stycken collectors edition av Diablo 2. Den ena är inte ens öppnad. Förseglad.
Undra om det inte finns något samlarvärde i detta... kanske skulle lägga ut en intressekoll på ebay.

Det finns det helt klart för oöppnade exemplar. Problemet är bara att för att få riktigt bra pengar måste du sälja till USA. Det är svårare hitta köpare/samlare som ger samma pengar i EU området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Men va? Finns inte hela diablo 2's källkod där ute på någons github? Någon hade lyckats få ut källkoden från en debug build.. Har sett det själv och tror inte jag får länka det heller. Googla bara.

Hittade på det och I quote:

Det där är för Diablo, inte Diablo II.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Det måste ha blivit något knas med formuleringar och ordval här. Jag är säker på att de pratar om assets, dvs grafik, ljud osv.

Den faktiska källkoden, dvs C-koden eller vad det nu är skrivet i, finns garanterat kvar. Dels gjorde de ju en legendarisk expansion ett år senare, och dels har ju Blizzard underhållit spelet med en massa patchar, åratal efter release. Det skulle ha varit helt omöjligt utan källkoden.

Men ja, att rekonstruera & uppgradera all grafik utan originalfilerna tillhands - det låter inte som ett roligt jobb.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Fy fan att vara en mjukvaruutvecklare under 90-talet, jag kan inte ens fatta hur folk kunde göra det. Subversion (som är skit i jämförelse med git) kom väl ut tidigt 2000-tal och det känns som att det borde vara någon basnivå för att utveckling ens ska kunna ske.

Ganska säker man hade backups då med. Kanske tom. bandat. Tror vi aldrig varit speciellt bra på first time right. Utskriven kod har jag sett en del av...

Själv använde jag CVS ett tag runt 2000... (utvecklat ’86) sen kom Subversion (SVC, ~2000) som var mycket smidigare. Vi gick över till det nån gång under studierna (måste varit ~2002). Sen har jag varit fast med IBM ClearCase 2007 (vilket kom ’92) fram till 2016... Numera git men större företag brukar lagra undan färdiga releaser i något annat ändå. (Typ clearcase...)

Det vi har här är mer troligt nån typ av källarverksamhet eller totalt slarv. (kan nästan garantera att nån utvecklare sitter och trycker på koden då det inte funnits nått säkerhetstänk, i värsta fall)

Note/Edit: Jag har också svårt tänka mig att koden skulle försvunnit. Så vist, assets (som troligen var s*it nu ändå).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tydligen håller ett fan på att göra ett eget diablo 2 som ska vara troget orginalet rätt bra, kan han borde blizzard också klara det.
men som alltid handlar det ofta om pengar och vilja. ställer mig också skeptisk till att blizzard inte skulle kunna göra mkt utan källkod.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hjälpsam

Kan det helt enkelt vara som så, att den gamla koden risig och full av en massa fulhack, att porta sån skit är inte så enkelt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Hur lyckades de då göra en expansion ett år senare?

Exakt! Och otaliga patcher efteråt.

Jag köper det inte. Felöversättning?

Skrivet av Tony32:

Men va? Finns inte hela diablo 2's källkod där ute på någons github? Någon hade lyckats få ut källkoden från en debug build.. Har sett det själv och tror inte jag får länka det heller. Googla bara.

Hittade på det och I quote:

Snack, du kan inte "få ut källkoden från en debug build", det är omöjligt. Du kan få ut symboler från en debug build, eller assembler-kod. Men det är inte källkoden till spelet, inte ens i närheten.

Permalänk
Medlem

Trött jag blir på idioter, kommer aldrig köpa ett blizzard spel igen

Permalänk
Medlem

Någon som är på att lira lite D2? Varit sugen på att köra igenom spelet från början till slut ett tag nu, gärna hardcore.

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Medlem

En gång i tiden sa Blizz - nej, ni kommer aldrig se Wow classic...

Enough said.

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarax00:

En gång i tiden sa Blizz - nej, ni kommer aldrig se Wow classic...

Nej, det har de aldrig sagt. De har däremot sagt att de inte är intresserade av att ge oss Classic, och att vi dessutom troligtvis inte vill ha det ("you think you do, but you don't"), men de har aldrig direkt nekat.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Äh, dåliga ursäkter. Det är garanterat snabbare att börja från scratch med en ny motor än att försöka modifera det gamla spelet. Gör D1 i D4 motorn... borde vara en barnlek för Blizzard egentligen. Ljud kan man ju extrahera från D1 så det är inget problem. Dialog.. kopiera rakt av, mest text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Just Heroes 3 är något som grämer mig djupt.
Expansionerna tillför så mycket att jag knappt vill spela remastern utan dessa.

Hoppas verkligen att detta löser sig i framtiden, vore så episkt

Håller med att expansionerna är väldigt viktiga för spelet. Har själv aldrig spelat utan dem så för mig vore det som att ta bort en 1/3 av spelet bara för att det blev HD. Har dock börjat spela Horn of the Abyss expansionen nu och kan med den få lite bättre upplösning etc.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon310216:

Det hade ju varit en god idé med en remaster på D2 istället för att hålla på med D4 som bara luktar "moneygrabbing".

En remaster av D2 med microtransaktioner hade antagligen inte mottagits med hurrarop direkt. Bättre att lägga alla resurser på D4 där folk ändå förväntar sig det.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Skrivet av osgorth:

Nej, det har de aldrig sagt. De har däremot sagt att de inte är intresserade av att ge oss Classic, och att vi dessutom troligtvis inte vill ha det ("you think you do, but you don't"), men de har aldrig direkt nekat.

Rätt säker på att de gick ut med att "källkoden" var förlorad ifrån Vanilla ett tag. Men den "hittades" plötsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Trött jag blir på idioter

Den biten håller jag med om

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du tror att du vill ha en Diablo 2 remaster, men tro mig, det vill du inte....störtlöjligt. standard ursäkt. Problemet är ledningen i företaget, inget tekniskt står i vägen. Människorna som skriver kod kan säkerligen skriva ny kod. Med resurserna som finns hos blizzard så är det enbart ledningens girighet som förhindrar Diablo 2 att bli en riktigt bra remake....det hela låter lika dumt som att det finns olika bilar. Hur lyckades dom med det när dom saknade grundritningen? Självklart går detta att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

En remaster av D2 med microtransaktioner hade antagligen inte mottagits med hurrarop direkt. Bättre att lägga alla resurser på D4 där folk ändå förväntar sig det.

Ingen vill ha en moneyshop i en dungeoncrawler !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Luktar mer som "vill inte/har inte tid"

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Ingen vill ha en moneyshop i en dungeoncrawler !

Skickades från m.sweclockers.com

Haha... säg det till GGG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Ingen vill ha en moneyshop i en dungeoncrawler !

Skickades från m.sweclockers.com

Det sa jag inte heller. Att förvänta sig något är inte detsamma som att vilja.

Fast Blizzard vill självklart ha det...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Nej, det har de aldrig sagt. De har däremot sagt att de inte är intresserade av att ge oss Classic, och att vi dessutom troligtvis inte vill ha det ("you think you do, but you don't"), men de har aldrig direkt nekat.

@osgorth: Du glömde delen där han sa HÖGT och tydligt - "NO" innan han sa det du citerade...
Plus ca 30 sec "rant" varför det inte var en bra ide.

Så sorry, men jo. De sa kristall klart att de INTE skulle göra Wow Classic det vid det tillfället.

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag har något till övers för Blizzard längre, men jag tycker det är barnsligt att ge företag skit för impopulära beslut, och sedan ge dom mer skit för att dom backar på dom besluten. Det är som att det värsta brottet man kan begå idag är att ändra sig.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

ahh just det.
Har fortsatt på min egen d2 remaster pga detta, känns ju som det finns en efterfrågan.

Integer upscaling, "HDR", Bloom, CAS Sharpening, Dither, debanding, film grain, color correction etc.

Har nyligen hittat ett sätt att extracta d2 sprites, så tänker först köra ai upscaling för att sedan ge övriga detaljer för att bibehålla samma design.

Men här är shader exempel:

Notera tex inventory löven vid UI för integer upscaling och tex portalen för bloom effekterna.

Före:

Efter:

Före:

Efter:

Före:

Efter:

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

ahh just det.
Har fortsatt på min egen d2 remaster pga detta, känns ju som det finns en efterfrågan.

Integer upscaling, "HDR", Bloom, CAS Sharpening, Dither, debanding, film grain, color correction etc.

Har nyligen hittat ett sätt att extracta d2 sprites, så tänker först köra ai upscaling för att sedan ge övriga detaljer för att bibehålla samma design.

Då fortsätter jag nog hellre spela originalet

Men kul hobby-projekt!