MSI Cubi 5 10M ger sex kärnor och 64 GB primärminne i kubformat

Permalänk
Melding Plague

MSI Cubi 5 10M ger sex kärnor och 64 GB primärminne i kubformat

Den kompakta kubdatorn MSI Cubi 5 10M bestyckas med sexkärniga Intel Comet Lake, 64 GB primärminne och trådlöst Wifi 6.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra med konkurrens till intels NUC, priset kommer förstås vara viktigt. Jag tycker dock marknadsföringsbilden (nr 3) är lite väl fejkad. Visst, det ser rent och snyggt ut, men visar en helt orealistiskt idealiserad bild: var är kablarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den kompakta kubdatorn MSI Cubi 5 10M bestyckas med sexkärniga Intel Comet Lake, 64 GB primärminne och trådlöst Wifi 6.

Finns det Wifi 6 som inte är trådlöst?

Permalänk
Medlem

Mini ESXI-kluster!

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Bra med konkurrens till intels NUC, priset kommer förstås vara viktigt. Jag tycker dock marknadsföringsbilden (nr 3) är lite väl fejkad. Visst, det ser rent och snyggt ut, men visar en helt orealistiskt idealiserad bild: var är kablarna?

mja två sladdar på baksidan gör väl ingen jätteskillnad? Störde inte mig i alla fall med min gamla nuc har ju skrivbordet mot en vägg och inte mitt i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Bra med konkurrens till intels NUC, priset kommer förstås vara viktigt. Jag tycker dock marknadsföringsbilden (nr 3) är lite väl fejkad. Visst, det ser rent och snyggt ut, men visar en helt orealistiskt idealiserad bild: var är kablarna?

...och den där frisyren på gubben, hur tänkte de där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har sett lite rykten om att liknande lösningar är på väg med komponenter från AMD. Det vore kul med lite konkurrens även där och inte bara mellan dem som plockar ihop maskinerna. Dessutom ska väl AMD:s integrerade grafik vara ganska bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Finns det Wifi 6 som inte är trådlöst?

Jag tror att de menar "trådlöst wifi 6 utan sladd"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hahaha, vems idé var det med att klistra in msi skärmen på tredje bilden? Ser ju helt sjukt ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om priset är rimligt så köper jag nog denna kub. Bra att datorn döljs bakom skärmen och att det verkar vara lätt att byta HD och minne. Mer ingrepp vill jag ändå inte göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns det inte rätt obalanserat med 64Gb ram i denna?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Finns det Wifi 6 som inte är trådlöst?

Det underförstådda är "nätverk" vilket finns även som "trådad". Läst stycket som "trådlöst wifi 6 (nätverk)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Känns det inte rätt obalanserat med 64Gb ram i denna?

Skulle tro att dessa kommer barebone, så är väl mer att moderkort och cpu klarar upp till 64gb.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Avstängd

*gäsp* Inväntar nog en Zen 2 variant med 1000-1500 kr lägre prislapp. Dessutom lär nog en variant med åtta kärnor hitta ut vilket känns mer framtidssäkert än sex stycken.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrPasty:

Jag har sett lite rykten om att liknande lösningar är på väg med komponenter från AMD. Det vore kul med lite konkurrens även där och inte bara mellan dem som plockar ihop maskinerna. Dessutom ska väl AMD:s integrerade grafik vara ganska bra?

Runt dubbelt så bra, och efter årsskiftet kommer ju modeller med Navi grafik som lär bli ändå bättre.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Känns det inte rätt obalanserat med 64Gb ram i denna?

Nuvarande NUC har bara 32Gb så det är en viktig skillnad.

Vad gäller mängden kan jag själv säga att jag är rejält sugen på att köpa ett par stycken att ha som labb-servrar. Mängden minne gör ju att virtualisering blir ett alternativ.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Lite sund att den saknar ljud ut baktill. Vill ha så få sladdar som möjligt synliga. Är ju inte alla som vill ta ut ljudet via hdmi.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Cubi 5 10m köpbar ännu?

Någon som lyckats få tag på en sån här eller sett att den går o köpa i sverige eller någon känd utrikeswebshop?