Aktivitetsarmband för 14-årig tjej

Permalänk

Aktivitetsarmband för 14-årig tjej

Hej!

Jag har en 14-årig dotter med ångestproblematik. Hon vill gärna ha ett aktivitetsarmband som mäter puls kontinuerligt eller i alla fall att man kan aktivera en pulsmätning någorlunda snabbt. Pulsen stiger ofta just innan en ångestattack så bra sätt att hålla koll på det tycker hon. Hon har en Samsung S7 om det spelar roll med koppling till telefon.

Har tittat lite på följande men har ingen koll på vilka som är bra eller vilka som passar henne (smal som en sticka).

Fitbit Charge 3 - 1500 kr
Garmin Vivosmart 4 - 1000 kr
Samsung Galaxy Gear Fit 2 Pro - 1700 kr
Polar A370 - 1200 kr

Finns det andra jag borde titta på? I just detta fallet är money no object, vill ha det bästa.

Permalänk

Mi band 4 kan vara ett bra alternativ, går att ställa in hur ofta den ska kolla pulsen, från varje minut till var 30 minut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förutsatt att ångestattackerna inte kan motverkas på andra sätt så finns också xiaomi mi band för 400kr. Dock har jag inget själv så jag är nog inte bästa personen att avgöra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har xiaomis billiga Mi Band 4 och den mäter hela tiden. Vet inte hur precist det är men ser rätt ut enligt mig.
Enkelt att överblicka i Mi Fit appen. Om man vill mäta manuellt direkt är det två svep och ett klick bort.

Edit: det bästa med detta band är att batteriet räcker väldigt länge, laddar varannan vecka.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Ok. Verkar som Mi Band 4 kan vara intressant. Om inte annat kan jag börja med ett sådant och om inte det funkar bra är det ju ingen större förlust.

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för Mi Band 4 som "insteg".

Körde själv en tidigare modell för att utvärdera om jag skulle lägga pengar på en apple watch (vilket jag gjorde) och fixade var sitt mi band 4 till flickvännen och hennes son som de är nöjda med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Köpte en Fitbit Versa 2 till tjejen i 20 års present, hon är toknöjd, har på den konstant (om hon inte laddar). Mäter sömncykler, steg, puls etc konstant

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Hej!

Jag har en 14-årig dotter med ångestproblematik. Hon vill gärna ha ett aktivitetsarmband som mäter puls kontinuerligt eller i alla fall att man kan aktivera en pulsmätning någorlunda snabbt. Pulsen stiger ofta just innan en ångestattack så bra sätt att hålla koll på det tycker hon. Hon har en Samsung S7 om det spelar roll med koppling till telefon.

Har tittat lite på följande men har ingen koll på vilka som är bra eller vilka som passar henne (smal som en sticka).

Fitbit Charge 3 - 1500 kr
Garmin Vivosmart 4 - 1000 kr
Samsung Galaxy Gear Fit 2 Pro - 1700 kr
Polar A370 - 1200 kr

Finns det andra jag borde titta på? I just detta fallet är money no object, vill ha det bästa.

Har själv en Versa 2 och den gör mycket mer än att bara mäta pulsen, som att mäta sömn också.

Den enda gång jag märker att pulsmätaren inte fungerar korrekt är när jag är på gymmet, vilket är ironiskt nog en av de största anledningarna till att jag köpte den. Får nöja mig med att sätta på mig Polar H10 när jag ska till gymmet.

Om dottern din inte har något emot att ha på sig en hel bröststrap så kommer H10 vara mycket bättre, då den i princip inte har någon försening alls, vilket de flesta pulsklockor har. Allt mellan 10 - 30 sekunder "lagg" kan komma från en pulsklocka, medan bröstband ligger bakom med max 3 sekunder.

Om det inte är ett alternativ med strap, så kan jag rekommendera Versa2 pga. samtliga alla andra funktioner som följer med (sömnmätning, vilopulsmätning, man kan lägga i vattenkonsumption etc)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Sent svar. Köpte en Fitbit Versa 2 och dottern är mycket nöjd, funkar superbra för henne. Tack för all hjälp.