Permalänk

Vad har du för idéer? -Kom med input

Jag har funderat på om det finns företag i Sverige som håller på med tillverkning av customdelar till pc-entusiaster?

Om inte, vad skulle vara lockande med ett sådant företag?
(Med förutsättning att priserna inte är hutlösa och att det är enkelt att beställa som privatperson)

Tänker typ CNC-bearbetat, laserskurna/graverade detaljer, kanske 3d utskrifter av hög kvalitet, plåt bearbetning. Med allt ifrån plast till metall.

Vad skulle ni vilja få tillverkat?
Typ custom kylblock, specialtillverkad reservoar, lasergraverade motiv på chassiet, egen design på backplate till grafikkort, kanske ett mer space’at hörlursställ till era exklusiva gaminglurar.

Ge mig eran input på vad ni skulle kunna ha ut av att ett sådant företag fanns och vad ni har för idéer på custom prylar som ni skulle gjort i så fall

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS XI FORMULA Z390 // Intel Core i9-9900K (Hydro Series™ H150i PRO RGB 360mm) // ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC // Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3200Mhz // Samsung 950 Pro M.2 512GB // Samsung 860 Evo 500GB // PSU Corsair HX1000i

ASUS ROG Strix XG32VQR, 32”, 144hz// ASUS ROG Strix Scope Deluxe // ASUS ROG Chakram // ASUS ROG Delta

Permalänk
Medlem

Tror det blir svårt att få lönsamhet i ett företag som gör custom grejjer om du debiterar mindre än säg 1000kr/h för cnc bearbetning eller lasergraving, vilket då inte inkluderar material.

Möjligen om du arbetar som ett enmansföretag från en källare någonstans där du inte betalar hyra att du kan göra det billigare än så men att driva ett "riktigt företag" som gör dom jobben för mindre än ca 1000kr/h blir tufft.

Så jag är rädd att kundkretsen kan bli rätt smal, inte för att folk inte är intresserade utan för att det kan bli rätt dyrt när man lägger ihop lokal, el, arbetstimmar, design, programmering, material, moms och skatt etc etc.

Ett allmänt tips är om du verkligen brinner för något sådant här att starta en "allmän maskinpark" istället där du kan göra lite allt möjligt med cnc maskin, svarv, blästring, laser, 3d-printing, tryck, kanske lack också etc. Sedan kan du ha det här med custom data prylar som en sidogrej som du pratar om på hemsidan och om du har tur kanske 10-15% av ditt arbete blir av det slaget.

Merparten av pengar som finns att tjäna när det gäller cnc och laser är att jobba mot företag och ta fram delar för industri såsom prototyper, speciallösningar och udda reservdelar etc. Att jobba mot privatpersoner med småjobb här och där är generellt rätt otacksamt och det kan ofta bli gnäll om kvalitet och betalning och pris etc. Det brukar bli många brevkompisar och lite verkstad som man säger.

Permalänk
Medlem

Jag tror det finns en hel del utrymme vad gäller datorchassin.
För att spara kostnader så kan kubchassin vara bra då man kan ha 6 utbytbara paneler av samma storlek med olika funktioner på. t.ex.
1. Panel med fötter
2. Bakpanel i L-form med rälsar för moderkortsupphängning.
3. Intagspanel med filter.
4. Utblåspanel utan filter.
5. Insynspanel Glas/plast
6. Specialdesign?

Det går sedan att fästa olika motiv, utskrivna med en 3D skrivare i plast. Bara att klicka fast på valfri panel.
Exempel på det kan vara:
Enhörningmed rumpan mot en RGB fläkt
Dödskalle med 2 fläktar som ögon och radiator som mun, blodsprängde ögon på nätfilter framför fläktarna.
Drake med 50 nyanser av röd på RGB-fläkt i dess mun.
Hjul eller larvfötter.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ett sådant företag skulle behöva ett riktigt stort startkapital. För det kommer ta tid innan det lönar sig.
Ett steg på vägen skulle vara att helt enkelt låta kunder få saker designade på ett helt datorsystem som företaget sen bygger och lämnar garanti på. Det måste finnas något som drar in stora pengar, först då går det att ta småbeställningar som gravera sidan på ett chassi osv.

Annars får det bli som skrivet ovan i en egen hyresfri lokal och svart betalning. Men det är "företagsamhet", inte ett företag

Hur som så gillar jag idén.

Jag skulle gärna fått ett chassi designat efter eget önskemål. Och ett datorbord.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Tror det blir svårt att få lönsamhet i ett företag som gör custom grejjer om du debiterar mindre än säg 1000kr/h för cnc bearbetning eller lasergraving, vilket då inte inkluderar material.

Möjligen om du arbetar som ett enmansföretag från en källare någonstans där du inte betalar hyra att du kan göra det billigare än så men att driva ett "riktigt företag" som gör dom jobben för mindre än ca 1000kr/h blir tufft.

Så jag är rädd att kundkretsen kan bli rätt smal, inte för att folk inte är intresserade utan för att det kan bli rätt dyrt när man lägger ihop lokal, el, arbetstimmar, design, programmering, material, moms och skatt etc etc.

Ett allmänt tips är om du verkligen brinner för något sådant här att starta en "allmän maskinpark" istället där du kan göra lite allt möjligt med cnc maskin, svarv, blästring, laser, 3d-printing, tryck, kanske lack också etc. Sedan kan du ha det här med custom data prylar som en sidogrej som du pratar om på hemsidan och om du har tur kanske 10-15% av ditt arbete blir av det slaget.

Merparten av pengar som finns att tjäna när det gäller cnc och laser är att jobba mot företag och ta fram delar för industri såsom prototyper, speciallösningar och udda reservdelar etc. Att jobba mot privatpersoner med småjobb här och där är generellt rätt otacksamt och det kan ofta bli gnäll om kvalitet och betalning och pris etc. Det brukar bli många brevkompisar och lite verkstad som man säger.

Att det skulle vara svårt, det förstår jag till fullo 🙂 Min fråga var mer för att väcka själva tanken och skapa lite idéer och få inspiration, det praktiska genomförandet var en annan femma 😂👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS XI FORMULA Z390 // Intel Core i9-9900K (Hydro Series™ H150i PRO RGB 360mm) // ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC // Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3200Mhz // Samsung 950 Pro M.2 512GB // Samsung 860 Evo 500GB // PSU Corsair HX1000i

ASUS ROG Strix XG32VQR, 32”, 144hz// ASUS ROG Strix Scope Deluxe // ASUS ROG Chakram // ASUS ROG Delta

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tror det finns en hel del utrymme vad gäller datorchassin.
För att spara kostnader så kan kubchassin vara bra då man kan ha 6 utbytbara paneler av samma storlek med olika funktioner på. t.ex.
1. Panel med fötter
2. Bakpanel i L-form med rälsar för moderkortsupphängning.
3. Intagspanel med filter.
4. Utblåspanel utan filter.
5. Insynspanel Glas/plast
6. Specialdesign?

Det går sedan att fästa olika motiv, utskrivna med en 3D skrivare i plast. Bara att klicka fast på valfri panel.
Exempel på det kan vara:
Enhörningmed rumpan mot en RGB fläkt
Dödskalle med 2 fläktar som ögon och radiator som mun, blodsprängde ögon på nätfilter framför fläktarna.
Drake med 50 nyanser av röd på RGB-fläkt i dess mun.
Hjul eller larvfötter.

Älskar kreativiteten! Enhörning 🦄😂 sjukt kul att få höra andras idéer och tankar ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS XI FORMULA Z390 // Intel Core i9-9900K (Hydro Series™ H150i PRO RGB 360mm) // ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC // Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3200Mhz // Samsung 950 Pro M.2 512GB // Samsung 860 Evo 500GB // PSU Corsair HX1000i

ASUS ROG Strix XG32VQR, 32”, 144hz// ASUS ROG Strix Scope Deluxe // ASUS ROG Chakram // ASUS ROG Delta

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Ett sådant företag skulle behöva ett riktigt stort startkapital. För det kommer ta tid innan det lönar sig.
Ett steg på vägen skulle vara att helt enkelt låta kunder få saker designade på ett helt datorsystem som företaget sen bygger och lämnar garanti på. Det måste finnas något som drar in stora pengar, först då går det att ta småbeställningar som gravera sidan på ett chassi osv.

Annars får det bli som skrivet ovan i en egen hyresfri lokal och svart betalning. Men det är "företagsamhet", inte ett företag

Hur som så gillar jag idén.

Jag skulle gärna fått ett chassi designat efter eget önskemål. Och ett datorbord.

Ja jag kan ju förstå utmaningen i att starta ett företag som helt och hållet håller på med sådana jobb. Men att starta ett företag med huvudsyssla som serie/legotillverkare åt större bolag och detta som bisyssla borde inte vara omöjligt 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS XI FORMULA Z390 // Intel Core i9-9900K (Hydro Series™ H150i PRO RGB 360mm) // ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC // Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3200Mhz // Samsung 950 Pro M.2 512GB // Samsung 860 Evo 500GB // PSU Corsair HX1000i

ASUS ROG Strix XG32VQR, 32”, 144hz// ASUS ROG Strix Scope Deluxe // ASUS ROG Chakram // ASUS ROG Delta