Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Tycker det knackar ganska långsamt i förhållande till motorns varvtal. Borde det inte knacka snabbare ifall det exempelvis var slitna ramlager?

TS skriver ju att det följer varvtalet.
D.v.s "knacket" blir värre ju högre varv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

TS skriver ju att det följer varvtalet.
D.v.s "knacket" blir värre ju högre varv.

Håller med Brisse

Ljudet låter för snällt och långsamt för att vara ramlager, de ramlager jag hört (som tur är bara något enstaka dock) som havererat har låtit betydligt hårdare, som om nån slår med slägga i blocket.

Detta är ju mer åt ljudet "högljudd" symaskin, vilket som jag skrev i mitt första inlägg i tråden låter som typiskt felaktigt ventilspel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Är inte hemma eller hundra på Volvo, men jag kan mycket om Saab och T7.
De är rätt lika.

Skillnad på ett tickande ljud och en krock i motorn, knack.(bränsle/luft/kolvar osv)

*Knack
*Misständningar
*Tickande

Skillnader som dag och natt. Ett tickande kan klart vara "godtagbart" medans återkommande knack är allvarligt.

Ett tickande är normalt någonting mekaniskt som glappar eller så, vilket uppstår exempelvis när lager börjar bli slitna.

När du säger knack så antar jag att du menar fenomenet när bränslet självantänds innan tändstiftet ger gnista. Detta är något helt annat och är definitivt inte fallet här. Det är någonting man kan råka ut för vid hög motorbelastning och man exempelvis har för len bränsleblandning, för högt laddtryck eller bränsle med för lågt oktantal. Misständning är raka motsatsen till knack i och med att det är när man inte får tänt bränslet ordentligt och oförbränt bränsle följer med ut i avgasröret. Kan vara skadligt för katalysator. Det är dock inte heller fallet här. Ljudfilen låter definitivt som ett mekaniskt tickande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

TS skriver ju att det följer varvtalet.
D.v.s "knacket" blir värre ju högre varv.

Jo, att det följer varvtalet hör jag, men det jag menar är att det tickar inte varje varv utan snarare vartannat varv vilket får mig att tro det sitter i topplocket där delarna roterar hälften så fort som vevaxeln, därav att det bara tickar vartannat varv.

Hursomhelst så tror jag att spekulationer på internetforum riskerar att förbli lite väl spekulativa och potentiellt missvisande i ett sånthär fall. Det bästa vore om trådskaparen kunde visa upp bilen för någon kompetent person IRL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Hydraliska lyftare på den maskinen?
Inte bytt olja på flera år? dessutom körd på mineralolja (av fel? viskositet) som ska bytas med avsevärt kortare intervall än syntetolja.

Slår man ihop detta och vågar sig på en gissning så skulle jag säga att en lyftare blivit igensatt av gammalt olje-koks

Precis min gissning.

Troligen inte jättefarligt med tickandet, men klart olämpligt att slarva med oljebytena. Att dessutom byta oljeviskositeter baserat på gissningar är synnerligen olämpligt. Ny olja av korrekt kvalitet och ett nytt filter kan med en rejäl dos tur lösa tickandet. Kan också kräva att lyftarna plockas ur och rengörs, men då är det troligen billigare att slänga bilen.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Det blev betydligt mer aktivitet här än jag först trodde

Så för att sammanfatta det hela: I värsta fall så är ram/vevlager slut, alternativt hydrauliska lyftare. I dessa fall antar jag att det inte är värt att lagga då det låter komplicerat och dyrt och bilen förmodligen inte är värd så mycket? Har jag tur så är det en halvt trasig vattenpump, sliten rem, eller fel ventilspel? Dessa fel låter mer lättåtgärdade och kanske är värda att kolla upp?

Angående oljefilter och viskositet på olja. Det är alltså ingen bra ide att använda en tjockare mineralolja istället för en tunnare syntetolja som egentligen rekommenderas? Det kan alltså ha dålig inverkan på oljetrycket och därmed smörjningen av motorn? Jag har som sagt en tjockare olja i utifall att motorn skulle börja läcka om den var tunnare. Dock så vet jag inte ifall den läcker eller inte med tunn syntetolja, utan det är farsan som alltid sagt att jag ska köra med en tjockare olja då det är en gammal bil. Det kanske är värt att prova byta olja och fylla på med "rätt" sort?

Och det här med oljefilter, det har ju som sagt inte blivit bytt på ett par år... När jag väl byter olja och filter, tror ni att jag kan se på oljan och filtret ungefär hur slutkörd motorn är? T.ex. om det är metallspån i olja eller så?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Jo, att det följer varvtalet hör jag, men det jag menar är att det tickar inte varje varv utan snarare vartannat varv vilket får mig att tro det sitter i topplocket där delarna roterar hälften så fort som vevaxeln, därav att det bara tickar vartannat varv.

Hursomhelst så tror jag att spekulationer på internetforum riskerar att förbli lite väl spekulativa och potentiellt missvisande i ett sånthär fall. Det bästa vore om trådskaparen kunde visa upp bilen för någon kompetent person IRL.

Bra där, håller med. Kör bilen till en verkstad eller väldigt kunnig vän, om du tycker bilen är värd felsökningen i pengar.
Men som sagt, missköta olja och filter under 2 års tid samt byta viskositet "bara för att" är inte vad en bil med 40k mil behöver.

Permalänk
Medlem

Spela in ljudet med mobilen..

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Jag hade ett knackande ljud i min förra bil, det visade sig vara en rem som delvis gått av och låg och slog.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

T.ex. om det är metallspån i olja eller så?

Kan du något om bilar? Fixa olja och filter själv?
(Var bor du? Jag finns i Skåne-regionen om du behöver hjälp)

Sila lite olja från tråget genom ett kaffefilter, så ser du rätt snart hur det ser ut...
Har du tur kan det räcka med rätt olja och nytt filter.
Finns en anledning till att tillverkaren valt den olja man valt, d.v.s kvalite och viskositet kan man inte bara ändra på.
Iofs en gammal bil, så man kanske inte är så noga, men då kommer också problemen.

Varför inte, menar man trodde att min 9-5 var hel kass, hade folk från Saab(wafab bil karlstad) när jag bodde där uppe för att lyssna på motorn.

Alla sa, bärga den till oss så kollar vi. Alla var 99% på ramlager.
Var bara vattenpumpen.
Konstiga och sjuka ljud kan uppkomma och särskilt från en så gammal vagn med så många fina mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Spela in ljudet med mobilen..

Redan gjort Kolla på första inlägget

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Tack för alla svar! Det blev betydligt mer aktivitet här än jag först trodde

Så för att sammanfatta det hela: I värsta fall så är ram/vevlager slut, alternativt hydrauliska lyftare. I dessa fall antar jag att det inte är värt att lagga då det låter komplicerat och dyrt och bilen förmodligen inte är värd så mycket? Har jag tur så är det en halvt trasig vattenpump, sliten rem, eller fel ventilspel? Dessa fel låter mer lättåtgärdade och kanske är värda att kolla upp?

Då du har hydrauliska lyftare kan inte ventilspelet justeras manuellt, det skall vara självjusterande. Vattenpump och sliten rem är mer lättfixat.

Skrivet av Xeraton:

Angående oljefilter och viskositet på olja. Det är alltså ingen bra ide att använda en tjockare mineralolja istället för en tunnare syntetolja som egentligen rekommenderas? Det kan alltså ha dålig inverkan på oljetrycket och därmed smörjningen av motorn? Jag har som sagt en tjockare olja i utifall att motorn skulle börja läcka om den var tunnare. Dock så vet jag inte ifall den läcker eller inte med tunn syntetolja, utan det är farsan som alltid sagt att jag ska köra med en tjockare olja då det är en gammal bil. Det kanske är värt att prova byta olja och fylla på med "rätt" sort?

Och det här med oljefilter, det har ju som sagt inte blivit bytt på ett par år... När jag väl byter olja och filter, tror ni att jag kan se på oljan och filtret ungefär hur slutkörd motorn är? T.ex. om det är metallspån i olja eller så?

Välkomna farsgubben till 2000-talet Med en äldre bil brukar jag rekommendera att man följer bytesintervallen slaviskt, om inte till och med lite tätare än original. Byter olja i min 940 -94 vid 1000-1500 mil, vilket blir 2 gånger per år. Kör 10w-40 delsyntet på sommaren och 5w-40 helsyntet på vintern (lite tunnare vid kallstart). Den bilen läcker inte en droppe olja.

Som nån annan nämnde, sila lite av oljan och se om något syns. Du kan också skära upp filtret och titta i det. Ser du metallspån i oljan är det bara att slänga bilen och köpa en ny.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd

Det är väl en lågfriktionsmotor så tjockare olja gör inte mycket nytta däremot täppt filter så trycket måste byggas över gräns ställer till en del i längden, snabb lyssnade på ljudfilen samtidig jag satt på skype, lyssnade om den nu. Varvet hördes tydligt, du har en lyftare som hängt sig, tror nog det rättar till sig, byt olja och filter. Ta någon billig biltema syntet tillräckligt tunn för att nå alla lyftare. Ser avtappad olja för eländig ut eller den ny skitar ner stickan gör åter ett oljebyte om någon månad med filterbyte. Har du hög förbrukning på oljan så kolla även smogen så motor andas riktigt och du inte har övertryck.

Permalänk
Medlem

Vissa V70 har en plastkåpa över motorn. Sitter den löst/fästena har spruckit så vibrerar den på tomgång och det kan låta som att det knackar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ticken är för långsam för att vara varannansvavs-tick och därmed inte ventillyftare-problem

Jag skulle säga att det låter mera som den tiden en rem tar för att löpa ett varv runt mellan generatorer, vattenpumpar etc. kan också vara kamkedja eller kamrem.

Är det det sistnämda så bör man titta på det väldigt kvickt då havererad kamrem (mer sällan kam-kedja, ja om det inte är Wolkswagen då...) kan dra med sig massor av saker när det till slut går av - om motorn inte är byggd interferensfri så kan det bli ventil-sallat när kolvarna knackar i ventiltallrikarna och kam-axeln stannat och då är motorn i stort sett skrot.

---

Åk till en bilverkstad som är van med gamla Volvo och låt en erfaren mekaniker lyssna på detta då sådant kräver erfarenhet av tidigare fall för att helt identifiera vad som kan vara problem.

Det man också kan göra är att spela in ljudet - ta in det i en ljudeditor och mäta tiderna i förhållande till motor/avgaspulser (i en 4-cylindrig motor så är det 4 pulser per 2 Varv eller 1 puls per 0.5 Varv) - av kvoten mellan dessa titta på om löptiden i ticken kan stämma med löp-tid för ett varv för rem, kamkedja eller kamrem eller någon annan nedväxlad i varvtal drev.

Om du hänger av remmen för generator, AC etc. , kolla lagren på generator, vattenpump, AC-kompressor, remspännare etc. - kolla hur dessa löper då knacken också kan komma från rullkropps-skada (kula eller rulle i lagret) eller yttre lagerban-skada och dess intervall betydligt lägre än rotations-takten på innerringen

en första sökning om detta hur man kan räkna på detta http://www3.kau.se/kurstorg/files/r/C10B9B3416a271B8D8lNxM3C8...

---

Slutligen att slava med oljebyten och byta oljefilter är bland det dyraste slarvet man göra på en bil som är tänkt att rulla länge.

Byt olja och filter per 1500 mil och använd för motorn rekommenderad olja. Är motorn från början rätt inkörd så brukar de heller inte dra så mycket olja att man behöver fylla på mellan oljebyterna, men är det fel inkört (dvs. det som skedde den första 500 milen i bilens livstid) och redan drar olja så kan man inte göra så mycket åt det heller utan kolla oljan och se till att det inte går under undre nivån på oljemätstickan och fyll på vid behov.

Att byta olja ofta och att motorn får bli ordentligt varm tillräckligt länge (dvs 2-3 mil körning per gång, helst minst 30 minuter, typ jobb-pendlings-körning) minska också risken för oljesludge och oljemajonäs i vevhusventilation mm. det minskar också risken att få sin avgassystem upprostad - upprostad/nybytt avgassystem vid beg-bil köp redan vid relativt låga mil (dvs mindre än 10-15 kmil och mindre än 7-10 år ) är en väldig god indikator att bilen bara kört korta sträckor och många kallstarter en stor del av sina mil.

Det värsta man kan utsätta en bil för är upprepande 1-3 km körningar utan någon längre körning på halvtimmes tid per 3 kortare körningar - för det behövs nämligen värme och _tid_ för att ventilera ut all nedpressad kondens som blir vid kallstarter och uppblandad med olja första tiden. Bensin/diesel producerar ungefär samma volym vatten som bränslet själv vid förbränning och vid kall motor så pressas en del av fukten i ångform ned i vevhuset tillsammans med övriga bränngaser förbi kolvringarna och hinner inte moton bli varm så blir det allt mer vatten kvar i oljan i vevhuset och det börja lätt bildas sludge på utsatta delar där oljedimman tillsammans med vattenånga/imma gärna sätter sig kylda och trånga delar som i detaljer och slangar i vevhusventilation och i ventilkåpa... dieselmotorer klarar sig bättre då vid tomgångsskörning inte ger lika fuktiga avgaser som bensinmotorer (diesel har kraftig luftöverskott vid låglast) och tur är det med tanke på hur svårt det är att få någon högre värme i en dieselmotor vid låglast/tomgång...

Att köra med olja med fel viskositet bara för att gamla gubbar hävdar det med erfarenhet av gamla bilar från 50 och 60-talet och den tidens olja (och bensin) innebär inte att det är rätt strategi för just din bil - för tjock olja kan göra att flödet blir för litet på vissa ställen i motorn (som tex. topplock och ventilbrygga) och man får ökad slitage som kvitto för det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Jag skulle säga att det låter mera som den tiden en rem tar för att löpa ett varv runt mellan generatorer, vattenpumpar etc. kan också vara kamkedja eller kamrem.

Vill gärna se en Volvo med kedja.

Permalänk
Medlem

Låter varken som ventil eller lagerknack då det kommer alldeles för sällan enligt mig.
Prova med att ta bort drivremmen.
Kan det vara automatlåda på bilen??
Skulle dock inte köra, utan att kolla upp detta med någon verkstad.
Men vad vet jag.....har bara arbetat som mekaniker ett halvt arbetsliv, dock inte längre.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Jag köpte en begagnat bil billigt för många år sen med "felet" knackande motor. Felställd tändning ger ofta det symtomet. Jag chansade och testade helt enkelt att justera tändningen i små steg. Problemet försvann och motorn gick perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Försvinner ljudet när du trycker ner kopplingen på tomgång?

Nej, det låter fortfarande likadant då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irre:

Jag köpte en begagnat bil billigt för många år sen med "felet" knackande motor. Felställd tändning ger ofta det symtomet. Jag chansade och testade helt enkelt att justera tändningen i små steg. Problemet försvann och motorn gick perfekt!

Allmänt dåligt råd.

Dels finns det knappt några bilar tillverkade senare än tidigt 90-tal som har fördelare, utan tändningen justeras av ECU vilket gör att man inte bara kan "vrida lite på tändningen"

Har man en gammal bil med fördelare så har du troligen ingen knacksensor, och felaktigt inställd tändning kan då orsaka motorskador.
En stroboskoplampa kostar bara typ 300 spänn, så kan man justera tändningen riktigt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vill gärna se en Volvo med kedja.

Det finns faktiskt sådana.

Volvo S80/V70 med 2,0/2,0f som dock var en något klen fordmotor.
Volvo S80/V70/XC70/S60/V60/XC90 med 3,2-liters 6:a och 6-cylindriga T6 har också kamkedja och anses vara mer eller mindre skottsäkra.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem

Jag åkte till Biltema idag efter jobbet och handlade lite verktyg för att byta olja: 2 st pallbockar (har redan domkraft), ett 8L plastkärl för spillolja, nytt olje och bränslefilter, och 5l halvsyntetolja med viskositet 10w40. Min nuvarande mineralolja har viskositet 20w50, så lite skillnad lär det bli... Ska ta och försöka byta oljan senast i helgen och får sen hoppas att knackandet slutar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Vila i frid

Stoppa hörselproppar i öronen och kör tills motorn vägrar gå längre. Köp sen begagnad motor, kostar från 5,000 och uppåt, och låt den lokale mecken byta den på en förmiddag och en halv. <edit>En beggad besiktad v70 kostar också från 5,000</edit>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Kolla upp de hydrauliska lyftarna först och ev också vattenpump.
men baserat på att du inte vet när du bytte olja sist(2år+ ?) och bilen har gått snart 40k så är min gissning av allvarligare karaktär.
Byta viskositet är aldrig bra, alltid enligt instruktionsbok...

Ram/vevlager är slut, instämmer med @V8Dragster

beror mer på hur mkt det skiljer i viskositet, viktigare är att oljan möter kraven din motor har om du inte skenar med viskositet totalt. min bil vill ha 0w-30 men får äta 5w-40 vilket inte är någon dödlig skillnad och den har gjort det i många år utan bekymmer. eftersom det bara är en bruksbil och ingen racingbil så får den olja som är bland de billigaste jag kan hitta enklast
kör man en finare prestanda bil så är oljan betydligt viktigare.

till TS skulle jag säga att kolla oljenivån omgående och på ditt klipp kan man inte höra vad det är, kan vara väldigt mycket. hade en bil som lät som en elbil, den "surrade" rejält och det visade sig vara generatorns lager som var slut.

bilen har gått långt och har nog sina krämpor, byt olja och utför service lite oftare än vanligt så kanske den har ett tag kvar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calsoe:

Det finns faktiskt sådana.

Volvo S80/V70 med 2,0/2,0f som dock var en något klen fordmotor.
Volvo S80/V70/XC70/S60/V60/XC90 med 3,2-liters 6:a och 6-cylindriga T6 har också kamkedja och anses vara mer eller mindre skottsäkra.

Även den mindre versionen 1.8F / 1.8 i samma generation har kedja, vill minnas att de är en Mazda-designade motorer i grunden dock.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Fina mjukvaror kompenserar för det, t.ex T7 för Saab.
BSR kan allt om det... skenande ladd och kompensation... i say no more...

Men det är aldrig bra eller nyttigt i längden.

Byt mekaniker.

Utveckla gärna på vilket sätt mjukvara kan kompensera för ventilknack(spel)

Tänker du möjligen på knackningar som i självtändning orsakad av för hög komp (ladd)?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd

@Xeraton: 5-40 är väl rekommendationer till din bil så varför inte välja rätt? 20-50 åker jag med i veteranbilen som endast går i sommarvärme skulle aldrig hälla den tjäran i en lågfriktionsmotor. Delsyntet är alltid ett osäkert köp, då är det bättre att blanda den själv, men olja är som kedjor inte bättre än sin sämsta länk.
Ju tunnare olja ju mer möjlighet att du sköljer loss geggan i tex en tjurig lyftare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

@Xeraton: 5-40 är väl rekommendationer till din bil så varför inte välja rätt? 20-50 åker jag med i veteranbilen som endast går i sommarvärme skulle aldrig hälla den tjäran i en lågfriktionsmotor. Delsyntet är alltid ett osäkert köp, då är det bättre att blanda den själv, men olja är som kedjor inte bättre än sin sämsta länk.
Ju tunnare olja ju mer möjlighet att du sköljer loss geggan i tex en tjurig lyftare.

Tack för info angående olja. Jag har ju kvittot kvar och har inte öppnat dunken än, så jag kan ju byta den och få pengarna tillbaka. Jag kanske borde köpa en helsyntet på 5w40 istället då? Är det stor skillnad på halv och helsyntet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Tack för info angående olja. Jag har ju kvittot kvar och har inte öppnat dunken än, så jag kan ju byta den och få pengarna tillbaka. Jag kanske borde köpa en helsyntet på 5w40 istället då? Är det stor skillnad på halv och helsyntet?

Skickades från m.sweclockers.com

Man ska köpa olja som täcker fordonstillverkarens rekommendation om viskositets område och kvalitets krav, om oljan sträcker sej över rekommendationen så är det normalt inga problem. Fullsyntet med låg viskositet brukar rengöra motorn väldigt bra och kan hjälpa mot igenslammade ventil-lyftare, har motorn körts under lång tid med vanlig mineralolja så kan man behöva byta olja kort efteråt då fullsyntet får alla beläggningar att släppa (hög flyktighet kan också leda till viss oljeläckage om packningarna är dåliga). Dina knackljud kan också bero på lös/trasig spännare för kamrem/kedja.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Det räcker med en tesked helsyntetolja i 1 liter vanlig basolja från raffet för att för att kunna döpa det till delsyntet... - det finns inget som bestämmer hur mycket helsyntet-olja som måste finnas för att få kallas delsyntet - därav frågetecknen kring just delsyntetoljan då motoroljebranchen till stor del själva förstört förtroende för delsyntet.

En av orsakerna är att tillverkningen av helsyntet-basoljan har begränsad kapacitet och därmed en bristsituation och dyrt och finns det mer avsättning för delsyntet, så är det frestande för somliga att späda ut det mer och ändå komma undan och det hela har gått så långt att man bara har några stänk helsyntet i mineral-basoljan och kallar det för delsyntet...

Nu innebär det inte att mineralolja är nödvändigtvis dåligt - det går alldeles utmärkt i en motor som är designad för just mineralolja, vilket nog gäller de flesta brukisar. Men är det uttalad högpresterande motor så är marginalerna mindre och man behöver en olja med snävare viskositetsområde och högre bärighet i lagerytor med hög lagertryck, då kan en mineralolja vara helt fel...

---

en av de värsta motorförstörarna är longlife-oljan och 3000 mil bytesintervall som tyvärr är vanligt i tjänstebils-svängen - detta är bara för att attrahera förstaköparen med att behöva en service mindre under de 3 åren denne har bilen och bryr sig inte alls om begbil-köparen efter - ser bra ut i början och begbilköparen får sedan ta smällen med förtidiga motorhaverier etc.

det är bara att titta på VAG-sfären och de hanterar det hela, speciellt i motorerna med bristande kamkedja där 1500 mila intervallen kunde vara skillnaden att ge en motor som inte har problem med kamkedjan som begbil, medans de med 3000-mil intervall gav oproportionell stor andel motorer där det havererade