Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Knackande ljud från bilmotorn

Knackande ljud från bilmotorn

Hej, jag har lite problem med bilen, eller det kanske inte ens är ett problem, men jag undrar i alla fall vad det kan bero på. Det är så att det knackar väldigt mycket från motorn när bilen går på tomgång, och det spelar ingen roll om den är varm eller kall, det är samma ljud ändå. Det har varit såhär länge, och bilen är gammal så jag har inte brytt mig om det tidigare, men nu har jag blivit nyfiken och undrar vart ljudet kan komma från.

Bilen i fråga är en Volvo v70 årsmodell 99.

Såhär låter det inspelat från kuppen med rutorna nere: länk

Kör in till en bilmekare , det är mitt tips. Jätte svårt att höra på det ljudet.

Skrivet av Xeraton:

Hej, jag har lite problem med bilen, eller det kanske inte ens är ett problem, men jag undrar i alla fall vad det kan bero på. Det är så att det knackar väldigt mycket från motorn när bilen går på tomgång, och det spelar ingen roll om den är varm eller kall, det är samma ljud ändå. Det har varit såhär länge, och bilen är gammal så jag har inte brytt mig om det tidigare, men nu har jag blivit nyfiken och undrar vart ljudet kan komma från.

Bilen i fråga är en Volvo v70 årsmodell 99.

Såhär låter det inspelat från kuppen med rutorna nere: länk

Av princip(då jag endast litar på mig själv) så klickar jag inte på länkar.
Men, om du gasar lite, säg till 1200-1500varv, följer "knacket" med varvtalet?

Har du gjort oljebyte på den?

Skrivet av Mangee75:

Är det en diesel eller bensinare? Hur långt har den rullat?

Låter som en bensinare

Hur står det till med oljenivån?

Skrivet av Fenix:

Har du gjort oljebyte på den?
Låter som en bensinare

Japp , fick inte igång ljudet först.

Kan vara lite olika men första jag skulle kolla är oljenivån samt att den är bytt och till rätt typ, är det fel så blir oljetrycket lidande och orkar inte lyfta upp oljan.

Står i handboken/google i värsta fall vad den ska ha för olja.

Sen kan det vara bra att veta miltal, kanske är kända saker på bilen efter visst antal mil som någon annan kan svara på.

Skrivet av Mangee75:

Är det en diesel eller bensinare? Hur långt har den rullat?

Det är en bensinbil och den har rullat cirka 39 400 mil

Ventilspelet behöver troligen justeras, ljudet är typiskt stort ventilspel.

Skrivet av Falcon:

Av princip(då jag endast litar på mig själv) så klickar jag inte på länkar.
Men, om du gasar lite, säg till 1200-1500varv, följer "knacket" med varvtalet?

Japp, det knackar fortfarande då

Skrivet av Xeraton:

Det är en bensinbil och den har rullat cirka 39 400 mil

Försvinner ljudet när du trycker ner kopplingen på tomgång?

Skrivet av Falcon:

Av princip(då jag endast litar på mig själv) så klickar jag inte på länkar.
Men, om du gasar lite, säg till 1200-1500varv, följer "knacket" med varvtalet?

Måste vara svårt att surfa runt på nätet om du generellt inte trycker på några länkar tänker jag

OT: Kan ju vara ventiler som knackar. ibland ganska ofarligt men som många säger och jag antar att man gjort. Oljebyte/påfylning?

Senast redigerat 2019-11-18 21:17
Skrivet av Xeraton:

Japp, det knackar fortfarande då

Jo, men blir det mer intensivt knackande?
D.v.s följer knacket varvtalet? Ju mer du gasar ju värre låter det?

Skrivet av Triton242:

Måste vara svårt att surfa runt på nätet om du generellt inte trycker på några länkar tänker jag

Vet inte vad som hänt med mig, använder Telia utan VPN också...
Kan bero på detta; https://www.youtube.com/channel/UCBNG0osIBAprVcZZ3ic84vw/vide...

Vill väl inte utesluta ventilerna men tycker inte ljudet låter det kommer därifrån utan låter mer som om det kommer ifrån vevaxeln och kan då vara ett ramlager, hur långt har bilen gått? hur har service etc sköts? är där tillräckligt med olja?

Skrivet av V8Dragster:

Vill väl inte utesluta ventilerna men tycker inte ljudet låter det kommer därifrån utan låter mer som om det kommer ifrån vevaxeln och kan då vara ett ramlager, hur långt har bilen gått? hur har service etc sköts? är där tillräckligt med olja?

Står i tråden... +39k mil...

Hydrauliska lyftare kan låta riktigt illa.
En halvskuren vattenpump också.

Ram/vevlager är mer dovt, inget knack direkt, enligt mig...

Jo jag såg det kom upp antalet mil efter jag hade skrivit(ser på fotbollen därmed fördröjt svar), men med dem milen så kommer reparationer på löpande band om man har otur, men som jag nämnde är det inte omöjligt att det är ngt i anknytning till veven då ljudet låter som så

Skrivet av V8Dragster:

Jo jag såg det kom upp antalet mil efter jag hade skrivit(ser på fotbollen därmed fördröjt svar), men med dem milen så kommer reparationer på löpande band om man har otur, men som jag nämnde är det inte omöjligt att det är ngt i anknytning till veven då ljudet låter som så

Inga problem, sorry om jag verkade dryg där.
Ja vid 40k får man räkna med en del alltså...

Men som sagt det kan vara så enkelt som en vattenpump.
Min 9-5 började låta som en gammal diesel, var 99% säker på ramlager.

Trasig vattenpump.

Nu vet jag inte ditt knackande, men min v70 bensinare knackar också på tomgång, tror det var ventilknack.
Oavsett så är knacket jag har inga problem enligt bilmekaniker som jobbat i mååånga år inom bilar och racing.

Hade knackande från min golf 1.6 bensin. Utförde service och bytte olja, oljefilter och bränslefliter och inget mer knackande.

Skrivet av moonblase:

Nu vet jag inte ditt knackande, men min v70 bensinare knackar också på tomgång, tror det var ventilknack.
Oavsett så är knacket jag har inga problem enligt bilmekaniker som jobbat i mååånga år inom bilar och racing.

Fina mjukvaror kompenserar för det, t.ex T7 för Saab.
BSR kan allt om det... skenande ladd och kompensation... i say no more...

Men det är aldrig bra eller nyttigt i längden.

Byt mekaniker.

Skrivet av Falcon:

Vet inte vad som hänt med mig, använder Telia utan VPN också...
Kan bero på detta; https://www.youtube.com/channel/UCBNG0osIBAprVcZZ3ic84vw/vide...

Nu vågar jag ju inte trycka på just din länk

Skrivet av Fenix:

Har du gjort oljebyte på den?
Låter som en bensinare

Det var nog ett par år sedan. Dock så brukar jag få fylla på olja efter ca 3 månader då motorn förmodligen bränner en del olja, så den byter ju sig själv på sätt och vis Vet dock inte hur det står till med oljefiltret...

Skrivet av roxkz:

Hur står det till med oljenivån?

Den är nästan uppe vid max-strecket på oljestickan.

Skrivet av GuuFi:

Kan vara lite olika men första jag skulle kolla är oljenivån samt att den är bytt och till rätt typ, är det fel så blir oljetrycket lidande och orkar inte lyfta upp oljan.
Står i handboken/google i värsta fall vad den ska ha för olja.

Sen kan det vara bra att veta miltal, kanske är kända saker på bilen efter visst antal mil som någon annan kan svara på.

Oljenivån är bra, dock så använder jag inte den oljan som rekommenderas i instruktionsboken. Enligt den så ska det användas en tunnare syntetolja, men eftersom bilen är gammal och har gått långt så använder jag en tjockare mineralolja istället, så att oljan inte ska läcka ut i eventuella hål.

Skrivet av Klubba:

Ventilspelet behöver troligen justeras, ljudet är typiskt stort ventilspel.

Är det dyrt och svårt att fixa tror du? Vad kan hända hända om man åker omkring med för stor ventilspel?

Skrivet av Mangee75:

Försvinner ljudet när du trycker ner kopplingen på tomgång?

Det har jag inte testat, får återkomma med det.

Skrivet av Falcon:

Jo, men blir det mer intensivt knackande?
D.v.s följer knacket varvtalet? Ju mer du gasar ju värre låter det?

Ja så är det. Varvar jag upp motorn till ca 1500 rpm så knackar det ännu snabbare jämfört med tomgången som ligger på ca 900 rpm.

Skrivet av Triton242:

Nu vågar jag ju inte trycka på just din länk

Bra där. <3

Skrivet av Xeraton:

Ja så är det. Varvar jag upp motorn till ca 1500 rpm så knackar det ännu snabbare jämfört med tomgången som ligger på ca 900 rpm.

Kolla upp de hydrauliska lyftarna först och ev också vattenpump.
men baserat på att du inte vet när du bytte olja sist(2år+ ?) och bilen har gått snart 40k så är min gissning av allvarligare karaktär.
Byta viskositet är aldrig bra, alltid enligt instruktionsbok...

Ram/vevlager är slut, instämmer med @V8Dragster

Senast redigerat 2019-11-18 21:33

Låter som en rem som håller på att ge upp, inget lyftar, ventil, lager fel eftersom det inte stämmer med fördelningen på varvtalet. ang "självbytande olja" så blir filtret igensatt med tiden och övertrycksventilen öppnar och då gör filtret ingen nytta. Rasslandet kan även vara en kat som börjat skramla men låter mest som rem eller magkoppling tex ac mm

Skrivet av Falcon:

Fina mjukvaror kompenserar för det, t.ex T7 för Saab.
BSR kan allt om det... skenande ladd och kompensation... i say no more...

Men det är aldrig bra eller nyttigt i längden.

Byt mekaniker.

Är något år sen vi pratade om det, ett tickande ljud som är ganska standard på v70, särskilt om det googlas.
Oavsett så är det inte min mekanniker, bara en bekant som har en rätt så avamcerad obd2 avläsare som hjälpt till med lite tips

Skrivet av moonblase:

Är något år sen vi pratade om det, ett tickande ljud som är ganska standard på v70, särskilt om det googlas.
Oavsett så är det inte min mekanniker, bara en bekant som har en rätt så avamcerad obd2 avläsare som hjälpt till med lite tips

Är inte hemma eller hundra på Volvo, men jag kan mycket om Saab och T7.
De är rätt lika.

Skillnad på ett tickande ljud och en krock i motorn, knack.(bränsle/luft/kolvar osv)

*Knack
*Misständningar
*Tickande

Skillnader som dag och natt. Ett tickande kan klart vara "godtagbart" medans återkommande knack är allvarligt.

Tycker det knackar ganska långsamt i förhållande till motorns varvtal. Borde det inte knacka snabbare ifall det exempelvis var slitna ramlager? Tänker hellre att det kanske är något i ventilmekanismen så som lyftare i och med att dessa delar roterar hälften så fort som vevaxeln i en fyrtaktare?

Sen om den har gått nästan 40k mil så lär de flesta lager och rörliga delar vara ganska slut, såvida motorn inte blivit renoverad nyligen.

Hydraliska lyftare på den maskinen?
Inte bytt olja på flera år? dessutom körd på mineralolja (av fel? viskositet) som ska bytas med avsevärt kortare intervall än syntetolja.

Slår man ihop detta och vågar sig på en gissning så skulle jag säga att en lyftare blivit igensatt av gammalt olje-koks