HP reperation, med infocare och Bring.

Permalänk

HP reperation, med infocare och Bring.

Hej jag önskar dela med min smärtsamma reparations berättelse med er sweclockare och gärna få råd också om det ens finns något att göra i denna situation.

Min relativt nya HP Pavilion 15 tums slutade plötsligt ca 5 månader efter inköp att fungera. Den luktade bränd plast så jag kontaktade HP. HP bokade en reparation med Infocare och sa att det kunde, men behövde inte, ta upp till tre veckor.

Som förväntat visade det sig att moderkortet hade bränt men som tur var hårddisken oskadd.

Efter fyra veckor meddelade Bring mig att dem hade ett paket till mig, som dem ville leverera mellan 10–16 på en vardag. Jag som de flesta människor hade inte tid att vara hemma 10–16 så jag bad Bring att lämna ut paketet på det utlämningsställe som jag lämnat in paketet på.

Detta kunde de inte göra för de har inga utlämningsställen utan samarbetar i vissa avseenden med DHL vilket är anledningen till att kunder kan lämna hos DHL-ombud men inte hämta ut. Efter ytterligare en vecka bet jag i det sura äpplet och åkte tio mil tur och retur till Brings lager tidigt på morgonen och hämtade datorn för att endast hinna lämna av den hemma innan jag behövde åka till universitetet.

När jag kom hem sent på eftermiddagen och startade datorn ser jag att mitt användarnamn ersatts med ”HP” och att allt på datorn var borttaget. Mina arbetsfiler som jag inte var färdig med från min tidigare kurs, mina spel, program, lösenord mm.

Idioterna på Infocare hade formaterat om min dator trotts att felet inte hade något med operativsystemet att göra.

Nu efter fem veckor sitter jag med en dator som kanske fungerar men allt är borttaget och vet inte vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem

Står tydligt att man skall säkerhetskopiera innan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Måste hålla med de andra i tråden. Reparationsfirmorna återställer i 99% av fallen datorn, då de installerar sin testmjukvara på datorn under reparationstiden och det står klart o tydligt när man skickar iväg en enhet för reparation att enheten kan bli återställd och att man ska ha säkerhetskopierat viktiga saker

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Oavsett om du reparerar en telefon eller en dator, skickar du/lämnar in den på service får du räkna med att data raderas.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hämtar alla mina mindre Bring-paket hos DHL-ombudet och det går via deras dator. Tvättmaskiner och sådant stort körs ut direkt till kund. Så är det där jag bor iaf.
Låter konstigt att de skulle ta inlämningar men inte lämna ut paket hos ett DHL-ombud.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Päronkatten:

Idioterna på Infocare hade formaterat om min dator trotts att felet inte hade något med operativsystemet att göra.

Detta är fullt normalt, Infocare följer endast de rutinerna och riktlinjerna som HP ger dom och kräver att dom ska följa för att få vara certifierade för att hantera deras garanti ärenden.

Hade du bett om säkerhetskopiering så hade du fått alla dina filer på ett usb minne med datorn mot en kostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

Hemskt ledsen men som de säger ovan, det är praxis.
Infocare hade gjort samma med en Dell eller Lenovo...

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Står tydligt att man skall säkerhetskopiera innan.

Jag vet inte riktigt vart det står att jag borde säkerhetskopiera men det står iallafall inte i bekräftelse e-mejlet dem skickade. Det sagt så hade jag naturligtvis säkerhetskopierat om jag fått öppna datorn och ta ut hårddisken men då gällde inte garantin längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Päronkatten:

Jag vet inte riktigt vart det står att jag borde säkerhetskopiera men det står iallafall inte i bekräftelse e-mejlet dem skickade. Det sagt så hade jag naturligtvis säkerhetskopierat om jag fått öppna datorn och ta ut hårddisken men då gällde inte garantin längre.

Det står på deras supportsida, men alla läser såklart inte överallt utan man vill ju få sin sak fixad. Ta för vana att köra en backup på din dator när den är fullt fungerande.

*edit* Kanske kan något rescueprogram kolla igenom om det går att få några filer tillbaka?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Måste hålla med de andra i tråden. Reparationsfirmorna återställer i 99% av fallen datorn, då de installerar sin testmjukvara på datorn under reparationstiden och det står klart o tydligt när man skickar iväg en enhet för reparation att enheten kan bli återställd och att man ska ha säkerhetskopierat viktiga saker

Skrivet av Mordekai:

Oavsett om du reparerar en telefon eller en dator, skickar du/lämnar in den på service får du räkna med att data raderas.

Skrivet av Whiskey89:

Detta är fullt normalt, Infocare följer endast de rutinerna och riktlinjerna som HP ger dom och kräver att dom ska följa för att få vara certifierade för att hantera deras garanti ärenden.

Hade du bett om säkerhetskopiering så hade du fått alla dina filer på ett usb minne med datorn mot en kostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har kontaktat Infocare och enligt dem är det inte standard att dem återställer datorn till fabriksinställning. Enligt teknikern var det för att dem inte kunde koppla upp datorn till internet efter reparation. Det var alltså ett problem med nätverket eller mjukvaran.

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Det står på deras supportsida, men alla läser såklart inte överallt utan man vill ju få sin sak fixad. Ta för vana att köra en backup på din dator när den är fullt fungerande.

*edit* Kanske kan något rescueprogram kolla igenom om det går att få några filer tillbaka?

Tack för förslaget, skadar inte att pröva.

Permalänk
Medlem

Prova gå igenom denna guide, har du tur så kan du återställa någon/några fil/filer som är av värde,
https://www.lifewire.com/how-to-recover-deleted-files-2622870

Rekommenderar att läsa "Tip" och "Important" rutorna också, t.ex att ladda ner Recuva som portable istället för att installera programmet och sedan lägga det direkt på ett USB-minne osv.
Nu har dock Piriform* av någon anledning tagit bort sin nedladdningslänk till sin portable-version, men jag fann den på Archive.org vilket som,
https://web.archive.org/web/20190831085951/https://www.cclean...

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

@Päronkatten:
Filerna kan ju inte varit jätteviktiga om du inte har backup på dem redan, eller förväntar du dig att hårddisken aldrig kommer gå sönder eller att du på annat vis förlorar information? Vill absolut inte strö salt i såren, men om man har viktiga filer på datorn så ska man definitivt ha en fungerande backup på filerna, oavsett om man behöver skicka datorn på service eller ej.

Edit: finns även program såsom photorec och testdisk som kan hjälpa dig att få tillbaka information, är det en SSD är det dock svårare än en HDD.

Permalänk
Skrivet av Northbane:

@Päronkatten:
Filerna kan ju inte varit jätteviktiga om du inte har backup på dem redan, eller förväntar du dig att hårddisken aldrig kommer gå sönder eller att du på annat vis förlorar information? Vill absolut inte strö salt i såren, men om man har viktiga filer på datorn så ska man definitivt ha en fungerande backup på filerna, oavsett om man behöver skicka datorn på service eller ej.

Edit: finns även program såsom photorec och testdisk som kan hjälpa dig att få tillbaka information, är det en SSD är det dock svårare än en HDD.

En del var tyvärr viktiga fast en jag inte hade gjort en backup på dem, jag hade nog ingen tanke på att hårddisken skulle gå sönder, åtminstone inte så snart. Vilket i detta fallet inte heller är vad som hände.
Men nu har jag iallafall lärt mig att förvänta mig det oväntade. Får skaffa ett program som gör autobackup eller moln lagra allt viktigt direkt.

Permalänk
Skrivet av aleves:

Prova gå igenom denna guide, har du tur så kan du återställa någon/några fil/filer som är av värde,
https://www.lifewire.com/how-to-recover-deleted-files-2622870

Rekommenderar att läsa "Tip" och "Important" rutorna också, t.ex att ladda ner Recuva som portable istället för att installera programmet och sedan lägga det direkt på ett USB-minne osv.
Nu har dock Piriform* av någon anledning tagit bort sin nedladdningslänk till sin portable-version, men jag fann den på Archive.org vilket som,
https://web.archive.org/web/20190831085951/https://www.cclean...

Lyckades rädda lösenords filen med https://web.archive.org/web/20190831085951/https://www.cclean...
Vilket var det viktigaste. Stort tack Kanske kan rädda något mer ska titta vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Päronkatten:

Jag har kontaktat Infocare och enligt dem är det inte standard att dem återställer datorn till fabriksinställning. Enligt teknikern var det för att dem inte kunde koppla upp datorn till internet efter reparation. Det var alltså ett problem med nätverket eller mjukvaran.

Har daglig kontakt med Infocare i mitt jobb så att det är fullt normalt är det, självklart kan jag ha fel om rutinerna från just HP.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Skrivet av Whiskey89:

Har daglig kontakt med Infocare i mitt jobb så att det är fullt normalt är det, självklart kan jag ha fel om rutinerna från just HP.

Skickades från m.sweclockers.com

Datorn skickades till Infocare i Norge, kanske ligger skillnaden i vilken verkstad? Eller så kanske dem bara sa till mig att det inte var standard men i själva verket är det standard?

Men oavsett låter det mer rimligt att inte göra en fabriksåterställning om den inte behövs. Vilket teknikern tyckte att det behövdes eftersom han inte hittade anledningen till att den inte kunde koppla upp till internet och att dem inte kunde skicka en potentiellt defekt dator tillbaka.

En standard dem gärna skulle få införa är att erbjuda säkerhetskopiering till slutkunden innan fabriksåterställning. Om dem lägger till det i e-mejlet dem skickar ut till slutkunden så hade nog många fler inklusive mig betalt dem för det.

Permalänk
Medlem

Hmm, är tidigare servicetekniker för HP. Nej det finns inget krav från HP för att dator blir ominstallerad vid service @Whiskey89. I princip gjorde vi endast ominstallation vid byte av trasig hårddisk eller när kund lämnar in diffusa felbeskrivningar där fel inte kan upptäckas. däremot har man givetvis en friskrivning om skydd av data vid service.

Vid byte av moderkort behöver man inte komma in i operativsystemet @jnsson, alla verktyg en servicetekniker behöver har dom på ett bootbart usb-minne. Datorn ska varken behöva byta drivrutiner eller omaktivera windows efter ett moderkortsbyte. testmjukvara körs antingen från bios (F2 vid boot) eller från usb-minnet.

Det går att diskutera om det var servicemindet av dem att kontrollera om operativsystemet fungerade men det ingår inte i hårdvarugarantin hos HP och jag vet att åtminstone mina kunder likt @Päronkatten då inte ville få sina data raderad i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Hmm, är tidigare servicetekniker för HP. Nej det finns inget krav från HP för att dator blir ominstallerad vid service @Whiskey89. I princip gjorde vi endast ominstallation vid byte av trasig hårddisk eller när kund lämnar in diffusa felbeskrivningar där fel inte kan upptäckas. däremot har man givetvis en friskrivning om skydd av data vid service.

Vid byte av moderkort behöver man inte komma in i operativsystemet @jnsson, alla verktyg en servicetekniker behöver har dom på ett bootbart usb-minne. Datorn ska varken behöva byta drivrutiner eller omaktivera windows efter ett moderkortsbyte. testmjukvara körs antingen från bios (F2 vid boot) eller från usb-minnet.

Det går att diskutera om det var servicemindet av dem att kontrollera om operativsystemet fungerade men det ingår inte i hårdvarugarantin hos HP och jag vet att åtminstone mina kunder likt @Päronkatten då inte ville få sina data raderad i onödan.

Alla gånger jag skickade in en HP dator så blev den återställd, även om det bara handlade om att fläkten var full med damm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Päronkatten:

En del var tyvärr viktiga fast en jag inte hade gjort en backup på dem, jag hade nog ingen tanke på att hårddisken skulle gå sönder, åtminstone inte så snart. Vilket i detta fallet inte heller är vad som hände.
Men nu har jag iallafall lärt mig att förvänta mig det oväntade. Får skaffa ett program som gör autobackup eller moln lagra allt viktigt direkt.

Ja det är förstås jävligt surt oavsett hur informationen går förlorad.
För backupprogramvara kan jag rekommendera Macrium Reflect eller Aomei Backupper. Eller om du skaffar ett Synology NAS så kan du använda deras Cloud station backup-programvara.

Permalänk
Medlem

Detta har hänt mig också, min lenovo dator med påplatsen service skickades till polen en månad pga att den inte kunde ladda. De blåste den, bytte batteri och skickade tillbaka den. Samma fel när jag fick tillbaka den... de fick sen komma och byta moderkort. Backuppade de mesta men missade tyvärr några kundprojekt. Jag hade meddelat innan att de absolut inte fick formatera den men det nådde tydligen inte teknikern. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*** Tråd rensad och låst ***

Det är tråkigt att TS fått uppleva dataförlust på det här sättet, men jag hoppas att alla närvarande drar lärdom om detta och ser till att ha backup av sina kritiska grejer, även om utrustningen är helt ny!

Däremot har tråden dragit till sig ett antal inlägg som inte tillfört något nytt utan bara varit nedlåtande mot trådstartaren, det är inte okej. Inget fel med att peka ut ett misstag hos en TS, men det ska ses som en möjlighet att lära av varandra, inte att strö salt i såren. Jag har rensat ut dessa inlägg ur tråden, och ni vet alla vilka ni är.

Jag har även låst tråden eftersom det inte verkar finnas något nytt positivt som kan framkomma i denna diskussion.

Jag vill tacka alla som deltagit konstruktivt i den här tråden, det har kommit många bra förslag och bra information som bl.a. ledde till att TS lyckades få tillbaka viss data!

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)