Hjälp med kombination/uppsättning av hårddiskar

Permalänk
Medlem

Hjälp med kombination/uppsättning av hårddiskar

Tjena!

Jag håller på att plocka ihop en dator och skulle behöva hjälp med hur jag ska lägga upp min lagring.

I min värld så är det mest optimala att ha en SSD för system/program, en SSD för spel samt en HDD för lagring.
Däremot så är jag rädd för att priset kommer sticka iväg rätt ordentligt om jag väljer den kombinationen.
Det kanske skulle gå bra att köpa en lite större SSD för system, program och spel samt en HDD för lagring?

Då jag inte har valt vad jag ska ha för moderkort/processor än så vet jag inte om det komplicerar min frågeställning?
Budget för hårddiskarna är inte heller satt men mitt maxtak är nog 2000 :-, dock gärna mindre.

Hur ska jag lägga upp detta på bästa sätt? Tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Vila i frid

Börja med systemdisken, M.2 t.ex. Intel 1TB https://www.inet.se/produkt/4301011/intel-660p-1tb
Disken för lagring fixar du senare när M.2'an börjar bli full.

Permalänk
Inaktiv

Jag har en Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB SSD M.2/PCIe som jag enbart har Windows samt program på, sedan har jag 3 st vanliga SSD diskar på vardera 500gb.
På en har jag mina bilder, en för spel och en för blandat och sånt jag vill spara.
Jag har helt och hållet slutat med den gamla typen av hårddisk.
Har en Icy Box där jag kan stoppa in mina gamla diskar som jag sparar sånt jag vill ha kvar, har även 2st NAS som jag har all min musik på den ena och massa film på den andra.

Fördelen med att skrota dom gamla klassiska diskarna i datorn är att den blir mycket tystare och framförallt svalare eftersom SSD diskarna är betydligt mindre och inte blir lika varma, har helt enkelt en lägre temp i datorn sedan jag tog bort dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Börja med systemdisken, M.2 t.ex. Intel 1TB https://www.inet.se/produkt/4301011/intel-660p-1tb
Disken för lagring fixar du senare när M.2'an börjar bli full.

Fungerar NVMe med alla moderkort såvida de har en M.2-anslutning?
Jag har för mig att jag har hört att det ska vara lite krångligare att installera OS på en sådan SSD då det inte är SATA, stämmer det och hurpass krångligt är det i så fall?

Just den du länkade har ganska "låg" hastighet om man jämför med andra M.2-modeller (däremot är ju priset betydligt lägre). Spelar denna hastighetsskillnad någon större roll i verkligheten (1800/1800 vs 3000/3000 t.ex.)? Är medveten om att det ändå är snabbare än en SATA SSD, men undrar ändå

Tack för svar!

Skrivet av anon301768:

Jag har en Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB SSD M.2/PCIe som jag enbart har Windows samt program på, sedan har jag 3 st vanliga SSD diskar på vardera 500gb.
På en har jag mina bilder, en för spel och en för blandat och sånt jag vill spara.
Jag har helt och hållet slutat med den gamla typen av hårddisk.
Har en Icy Box där jag kan stoppa in mina gamla diskar som jag sparar sånt jag vill ha kvar, har även 2st NAS som jag har all min musik på den ena och massa film på den andra.

Fördelen med att skrota dom gamla klassiska diskarna i datorn är att den blir mycket tystare och framförallt svalare eftersom SSD diskarna är betydligt mindre och inte blir lika varma, har helt enkelt en lägre temp i datorn sedan jag tog bort dom.

Förlåt att jag frågar, är tämligen novis inom detta ämne, men hur pass säker är lagring på SSD jämfört med HDD? Finns det någon risk att även SSD kan krasha eller dylikt?

Tack för svar!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av 09tomlin:

Fungerar NVMe med alla moderkort såvida de har en M.2-anslutning?

Det finns säkert något undantag om men letar bra nog, men alla moderkort från de senaste åren har stöd för NVMe. Det är dock inte säkert att alla M.2-portar på moderkorten kan köra PCIe, men oftast kan de det.

Skrivet av 09tomlin:

Jag har för mig att jag har hört att det ska vara lite krångligare att installera OS på en sådan SSD då det inte är SATA, stämmer det och hurpass krångligt är det i så fall?

Det kunde vara en del strul när PCIe SSDer precis började dyka upp. Nu för tiden fungerar de som helt vanliga diskar.

Skrivet av 09tomlin:

Just den du länkade har ganska "låg" hastighet om man jämför med andra M.2-modeller (däremot är ju priset betydligt lägre). Spelar denna hastighetsskillnad någon större roll i verkligheten (1800/1800 vs 3000/3000 t.ex.)? Är medveten om att det ändå är snabbare än en SATA SSD, men undrar ändå

De siffrorna anger maximal sekventiell hastighet, d.v.s. när man läser/skriver stora sammanhängande filer. För en normal användare består majoriteten av användningen av att läsa/skriva stora mängder småfiler, när man t.ex. startar ett program är det oftast hundratals/tusentals filer som ska läsas in. Skillnaden mellan en snabb SSD och en jättesnabb SSD är därför inget som de flesta märker av särskilt mycket, de är oftast snabba nog för att något annat ska flaskhalsa vid normal användning.

Jag skulle dock inte rekommendera Intel 660p, den SSDn har en del prestandaproblem. Ett bättre val är Kingston A2000, som presterar bättre men kostar lika mycket.

Skrivet av 09tomlin:

Förlåt att jag frågar, är tämligen novis inom detta ämne, men hur pass säker är lagring på SSD jämfört med HDD? Finns det någon risk att även SSD kan krasha eller dylikt?

Ja, en SSD kan gå sönder, precis som en HDD kan göra. "Min SSD har gått sönder"-trådar är väldigt sällsynta på detta forum, vilket väl är en bra indikation på att SSDer sällan går sönder innan de blivit föråldrade och utbytta. Nackdelen med SSDer är att det oftast är mycket svårare att återskapa data när de väl går sönder jämfört med HDD. Så som alltid är det viktigt att använda backup, oavsett vad du använder för att lagra din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns säkert något undantag om men letar bra nog, men alla moderkort från de senaste åren har stöd för NVMe. Det är dock inte säkert att alla M.2-portar på moderkorten kan köra PCIe, men oftast kan de det.

Har funderat på detta moderkortet. Kommer en M.2 NVMe att kunna prestera fullt med det? Det står att den har lite olika PCIe, men jag förstår inte riktigt skillnaden.

Skrivet av perost:

Det kunde vara en del strul när PCIe SSDer precis började dyka upp. Nu för tiden fungerar de som helt vanliga diskar.

Så det är bara att installera från ett USB-minne, SSD:n kommer att synas i BIOS osv?

Skrivet av perost:

Jag skulle dock inte rekommendera Intel 660p, den SSDn har en del prestandaproblem. Ett bättre val är Kingston A2000, som presterar bättre men kostar lika mycket.

Ja, jag tittade på den också och såg att hastigheterna var bättre men till samma pris

Skrivet av perost:

Ja, en SSD kan gå sönder, precis som en HDD kan göra. "Min SSD har gått sönder"-trådar är väldigt sällsynta på detta forum, vilket väl är en bra indikation på att SSDer sällan går sönder innan de blivit föråldrade och utbytta. Nackdelen med SSDer är att det oftast är mycket svårare att återskapa data när de väl går sönder jämfört med HDD. Så som alltid är det viktigt att använda backup, oavsett vad du använder för att lagra din data.

Av just den anledningen så funderar jag på att köpa två stycken A200 à 500GB istället (förutsatt att moderkortet stödjer två stycken M.2). Dock så är jag inte helt säker på det i och med att man då utnyttjar båda M.2-slotsen och på så vis begränsar möjligheten för mer utrymme på just dom platserna (såvida man inte tar ut en utav dom då såklart).

Supertacksam för svar!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av 09tomlin:

Har funderat på detta moderkortet. Kommer en M.2 NVMe att kunna prestera fullt med det? Det står att den har lite olika PCIe, men jag förstår inte riktigt skillnaden.

Ryzen-processorerna har 20 PCIe 3.0/4.0-banor, 16 st. för grafikkort och 4 st. till en M.2-port. En av M.2-portarna kan alltså köra i full fart utan att påverka något annat. Styrkretsen B450 har sedan fler PCIe-banor, men den har endast 6 st. PCIe 2.0-banor.

Asus har därför valt att även koppla den andra M.2-porten till processorn, vilket innebär att bandbredden halveras till x8 för grafikkortet om man använder den M.2-porten. Det är inte riktigt så illa som man kan tro, man tappar oftast inte många procent prestanda på det, men bäst att undvika om man inte behöver använda den.

Skrivet av 09tomlin:

Så det är bara att installera från ett USB-minne, SSD:n kommer att synas i BIOS osv?

Ja, det ska inte vara något problem.

Skrivet av 09tomlin:

Av just den anledningen så funderar jag på att köpa två stycken A200 à 500GB istället (förutsatt att moderkortet stödjer två stycken M.2). Dock så är jag inte helt säker på det i och med att man då utnyttjar båda M.2-slotsen och på så vis begränsar möjligheten för mer utrymme på just dom platserna (såvida man inte tar ut en utav dom då såklart).

Jag skulle rekommendera en 1TB SSD istället. Dels p.g.a. ovan nämnda begränsning på M.2-portarna, dels för att det med SSDer inte är lika nödvändigt med flera diskar som det kan vara med HDD. Hårddiskar har ju en läsarm som fysiskt måste flyttas för att läsa från olika delar av diskarna, medan en SSD kan läsa från vilken del av minnet som helst på konstant tid. Om du vill ha t.ex. OS på sin egen del så är det bara att skapa flera partitioner på SSDn istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ryzen-processorerna har 20 PCIe 3.0/4.0-banor, 16 st. för grafikkort och 4 st. till en M.2-port. En av M.2-portarna kan alltså köra i full fart utan att påverka något annat. Styrkretsen B450 har sedan fler PCIe-banor, men den har endast 6 st. PCIe 2.0-banor.

Asus har därför valt att även koppla den andra M.2-porten till processorn, vilket innebär att bandbredden halveras till x8 för grafikkortet om man använder den M.2-porten. Det är inte riktigt så illa som man kan tro, man tappar oftast inte många procent prestanda på det, men bäst att undvika om man inte behöver använda den.
Ja, det ska inte vara något problem.
Jag skulle rekommendera en 1TB SSD istället. Dels p.g.a. ovan nämnda begränsning på M.2-portarna, dels för att det med SSDer inte är lika nödvändigt med flera diskar som det kan vara med HDD. Hårddiskar har ju en läsarm som fysiskt måste flyttas för att läsa från olika delar av diskarna, medan en SSD kan läsa från vilken del av minnet som helst på konstant tid. Om du vill ha t.ex. OS på sin egen del så är det bara att skapa flera partitioner på SSDn istället.

Förstod inte så mycket av det första du skrev haha. Men jag förstår slutsatsen i alla fall, så då får det bli att jag endast kör med en M.2. Kan ju köpa till 2.5" SSD med sen om det behövs.

Bra att du skrev det angående partitioner. Var osäker på om man kunde partitionera SSD.
Men tänkte lite på det med backup också. Om den skulle krascha, är det bara en viss partition då, eller hela SSD:n? Skulle ju kunna köpa till en SSD för backup i så fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av 09tomlin:

Men tänkte lite på det med backup också. Om den skulle krascha, är det bara en viss partition då, eller hela SSD:n? Skulle ju kunna köpa till en SSD för backup i så fall.

Vid ett rent hårdvarufel så är det all data på SSDn som ryker. Men det är bara en av många orsaker till dataförlust, andra orsaker är bl.a. användarfel (t.ex. råka ta bort fel fil), kryptovirus, bitröta, brand, etc. Att ha en extra disk för backup är inte fel, men det skyddar bara mot vissa orsaker till dataförlust.

Om du har data du inte vill bli av med så bör du överväga att även använda någon typ av extern lagring på annan fysiskt plats, t.ex. molnbackup. Här är en artikel som tar upp ett par populära tjänster. Det finns även tjänster som Google Drive, Microsoft OneDrive, Dropbox, etc, men dessa tjänster är främst till för lagring och inte backup. En bra backup-tjänst bör ha stöd för att spara flera versioner av en fil, så att man kan återställa en äldre version av en fil ifall den blir korrupt. Annars är risken att man hinner ersätta backup-kopian med den korrupta filen innan man märker att den blivit korrupt.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av 09tomlin:

Finns det någon risk att även SSD kan krasha eller dylikt?

Det enda jag sett själv är en batch 256GB från Samsung som ett top-10 företag i Sverige monterade i en del av sina utrullningar kunde dö helt plötsligt. Av de fåtal (drygt 10) vi fick lägga vantarna på att jobba med (test-relaterat) dog tre rätt snabbt efter driftsättning.

Permalänk
Inaktiv

Mina 2 SSD som jag haft längst är från 2011 och dom funkar utan problem, den ena har varit C disk i min gamla dator i drygt 7 år och nu har jag den till bilder och den andra har jag hela tiden haft som spel disk.

Permalänk
Medlem

Som sagt SSD har ett antal kretsar lödda på kretskort precis som kontrollerkortet på en hårddisk och felutfallsrisken ungefär samma då minst 50% av felutfallen är kretskortsrelaterat även på snurrdiskar.

skillnaden mellan snurrdiskar att man märker ofta långt innan när en disk börja krokna med olika typer av småfel, går långsamt att läsa/skriva och om man är lyhörd för sådana saker har man gott om tid att göra backup innan det gått så långt att det slutar att fungera helt.

När en SSD går sönder så är det ofta en blixt från klar himmel helt utan förvarning alls - det bara inte fungerar en dag och även om diskräddningsföretagen blir allt bättre på att rädda SSD så är prognosen fortfarande mycket sämre och prisbilden högre än när man skickar in en icke fungerande snurrdisk till en dataräddningsfirma

- en av de saker som stökar till för diskräddningsföretagen är att alla moderna SSD är krypterade och man gjort var man kan för att gömma nycklarna och är information tillverkarna ogärna vill lämna ut och det som kan räddas ut idag är mycket för att det görs reverse engineering hos diskräddningsföretagen.

med andra ord det är viktigare att ofta göra backup på datorer som har SSD/NVMe-minne än tidigare med snurrdiskar av just anledningen att man sällan får någon förvarning när en SSD/NVMe-disk ger upp.

Slutligen SSD/NVMe är lagringsformat som mår bra att användas på daglig basis, men det är _inte_ bra att lagra data om datorn är avstängd långa tider mellan användningarna och man skall inte används SSD/NVMe för arkivlagring eller som backuppdiskar med kanske många månader mellan inkopplingstillfällena - för den rollen fungera (USB-anslutna) snurrdiskar alldeles utmärkt och man kan också få mycket större lagringsutrymme för samma pengar.

retension-tiden blir allt sämre ju flera bitar man lagrar per minnescell i SSD/NVMe och med QLC-minne pratar man bara om antal månader strömlöst innan risken första de felen börja visa sig...

gamla SLC-minne och kanske MLC-minnen potentiallt att hålla uppemot 10 år, med TLC-minne har man tullat ganska mycket på marginalerna till max enstaka år ...och med QLC, så får vi se om vi hamnat i tidsåldern med den stora bitrötan och glömskans tid... ... när bilder och annat börja få skador eller blir het oläsbara redan efter ett halvår på USB-stickan eller SD-minnet (med QLC-minne i sig vilket kommer förr eller senare vara dominerande i försäljningen USB/SD-minnen då de är avdumpningsplats för minnen som inte är tillräckligt bra för att göra NVMe/SSD med) eller den undanlagda datorn med SSD/NMVe-minnet som inte startas på över en halvår...