Permalänk
Avstängd

Bästa handkontroll för actionspel? (PC)

Har aldrig ägt någon icke flygrelaterad handkontroll utanför Commodore världen så jag insåg att jag inte kan någonting om vanliga handkontroller för spel till andra plattformar. (hade inte ens någon konsol på tiden det begav sig då jag portade allt till Commodore maskinerna).

Men jag söker någonting som gör att det går att spela vettigt på PC för moderna actionspel där man hoppar mellan små plattformar och voltar runt mycket, mm.

Just nu har jag bara tangentbord och mus till PC och jag antar det idag finns avsevärt modernare kontroller än TAC II kloner från 80 talet...

Måhända någonting i stil med en konsol kontroller?
(förslag?)

Helst inga batterier och skit man måste hålla på att byta eller ladda.

Hållbar och robust så att den tål mycket stryk när man lirar med polare.

Prisnivå, helst under 1000:- om det går.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Xbox one kontrollen funkar native i windows 10, har brett stöd och är allmänt en bra kontroll

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Xbox elite

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Bästa valet är nog en PS4- eller Xbox One-kontroll, beroende på vad du föredrar att hålla i. Xbox-kontrollen har nog lite bättre stöd av Windows men har själv spelat mycket med en DualShock 4 och stödet är hur bra som helst i Steam.

Permalänk
Avstängd

Tackar, lutar åt att det blir någon av de i så fall.

Verkar ju gå att ansluta över bluetooth och liknande.
2K+ känns dock litet mycket men skall titta på dem i allafall.

Ser som sagt gärna att man slipper batterier då jag är smått allergisk mot allt som innehåller batterier.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ser som sagt gärna att man slipper batterier då jag är smått allergisk mot allt som innehåller batterier.

Jag kör uteslutande med xbox-one dosor hemmavid, de är ju trådlösa men det följer med kabel att plugga in dem med.
Gällande batteritiden så snittar jag runt 40 timmar användning per laddning i mina kontroller ungefär, och nånstans norr om 60 timmar med engångs av hög kvalitet.

Ser inga problem att köra batteridrivet, bara att ploppa ut efter en hög med timmar och kasta in ett par nya. I värsta fall, kör in kabeln och se glad ut.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Jag kör uteslutande med xbox-one dosor hemmavid, de är ju trådlösa men det följer med kabel att plugga in dem med.
Gällande batteritiden så snittar jag runt 40 timmar användning per laddning i mina kontroller ungefär, och nånstans norr om 60 timmar med engångs av hög kvalitet.

Ser inga problem att köra batteridrivet, bara att ploppa ut efter en hög med timmar och kasta in ett par nya. I värsta fall, kör in kabeln och se glad ut.

Allright, ja det lät ju helt ok...

Måste nästan höra om man kan prova dem i butik nästa gång man kommer in till storstan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Allright, ja det lät ju helt ok...

Måste nästan höra om man kan prova dem i butik nästa gång man kommer in till storstan.

Väl värt att nämna är att jag kör batterier av god kvalitet för att just slippa byta som en tok, samt att jag kör Microsofts dongel för att para alla dosorna. Fick klart mindre batteritid med sämre batteriet, finns även ett laddpack som kan laddas via kabel, men batteritiden där är kortare.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Själv köpte jag i somras en xbox one kontroll, något random kinesium batteripack (gjort för xbox one kontrollen och laddas genom usbport på batteriet) , och en random BT 4.0 dongle

helt klart värt de 299:- för kontrollen ur fyndhörnan, 199:- för batteripacket (2 batteripack för 2 kontroller fanns inte för single kontroll men brorsan tog det andra som också köpte en kontroll) och 99:- för BT donglen på Media markt.

så strax under 500:- för komplett kontroll med laddbart batteri helt ok pris med tanke att one kontrollen har typ native stöd i de flesta spel med kontroll stöd

kört igenom typ Asscreds black flag ~50h och subnautica 30h med den och bara laddat batteriet 2 ggr första gången när batteriet var nytt och andra gången nånstans ett tiotal timmar in i Asscreds så 40h i runda slängar med batterier känns inte orimligt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfj:

Bästa valet är nog en PS4- eller Xbox One-kontroll, beroende på vad du föredrar att hålla i. Xbox-kontrollen har nog lite bättre stöd av Windows men har själv spelat mycket med en DualShock 4 och stödet är hur bra som helst i Steam.

Behöver man installera något extern program för att köra GTA V i Steam med DualShock 4?

Permalänk
Skrivet av mkl:

Behöver man installera något extern program för att köra GTA V i Steam med DualShock 4?

Steam har relativt bra native stöd för de flesta kontroller, dual shock x och xbox one/360 kontroller finns iaf native stöd för i steam.

sen om GTA 5 har stöd för dual shock kontrollerna eller inte låter jag vara osagt men tycker ju att det borde ha bra stöd iom att spelet finns till ps3 och ps4.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om man stänger av "rumble funktionen" på xbox kontrollen så räcker batterierna väldigt länge.

Permalänk
Relik 📜

Jag och @loevet kikade lite på just Elite-kontrollerna för några veckor sedan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag och @loevet kikade lite på just Elite-kontrollerna för några veckor sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=ZUfDEvZq3kI

Vad ger du för review på drycken som var lämpligt placerad i videon?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av mkl:

Vad ger du för review på drycken som var lämpligt placerad i videon?

Det har jag faktiskt ett svar på!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1520735-swelaskers-nuk...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Behöver man installera något extern program för att köra GTA V i Steam med DualShock 4?

Rätt många spel funkar med ps4, spelar med min då jag inte orkar köpa en Bluetooth dongel till min xbox kontroll. Spelar allt från forza till steam spel/ need for speed, watch dogs/gta och kontrollen kommer upp som en xbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Färgen är riktigt lockande

Skrivet av Rouge of Darkness:

Steam har relativt bra native stöd för de flesta kontroller, dual shock x och xbox one/360 kontroller finns iaf native stöd för i steam.

https://i.imgur.com/zFKYuTI.png

sen om GTA 5 har stöd för dual shock kontrollerna eller inte låter jag vara osagt men tycker ju att det borde ha bra stöd iom att spelet finns till ps3 och ps4.

Skrivet av ExcZist:

Rätt många spel funkar med ps4, spelar med min då jag inte orkar köpa en Bluetooth dongel till min xbox kontroll. Spelar allt från forza till steam spel/ need for speed, watch dogs/gta och kontrollen kommer upp som en xbox

Tack båda! Hur är det med att använda kontrollen istället för mus/tangentbord när man lutat sig tillbaka på fåtöljen? Typ bläddra i VLC? Visst behöver jag DS4 för det?