Hjälp. Sonen fyller år och jag vet inte vad jag bör köpa.

Permalänk

Hjälp. Sonen fyller år och jag vet inte vad jag bör köpa.

Hej.
Sonen fyller 16 och jag tänkte köpa något nytt till datorn. Lite som han sagt... ”datorn stänger av sig själv. Den är jättevarm. Har ju fläktar”

Tänkte köpa nytt nätaggregat. Men vilket? Är ett icke modulärt i nu.. skriver listan på komponenterna som han har i datorn nu. Tacksam för råd å hjälp.

Grafikkort: GTX 970
Processor: Haswell I5 4690
Ram: 8GB
Nätaggregat: SFC, SF 630p12p
SSD: 110GB
Moderkort: GA-Z97X-SLI
Hårddisk: 465 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanintemycketmenförsökerläramig:

Hej.
Sonen fyller 16 och jag tänkte köpa något nytt till datorn. Lite som han sagt... ”datorn stänger av sig själv. Den är jättevarm. Har ju fläktar”

Tänkte köpa nytt nätaggregat. Men vilket? Är ett icke modulärt i nu.. skriver listan på komponenterna som han har i datorn nu. Tacksam för råd å hjälp.

Grafikkort: GTX 970
Processor: Haswell I5 4690
Ram: 8GB
Nätaggregat: SFC, SF 630p12p
SSD: 110GB
Moderkort: GA-Z97X-SLI
Hårddisk: 465 GB

Kanske är värme problemet som skall åtgärdas först tycker jag.
Kanske Processor fläkten som sitter dåligt, eller inte klarar av att kyla processorn i lådan.
Hur många fläktar är det i chassit? Om vi spånar vidare på chassi, vad är det för chassi? Är bra att veta ifall ny Processorfläkt införskaffas.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Om du har tillräckligt med kunskap i ämnet så skulle jag ge honom en felsökning + nödvändig hårdvara för att lösa problemet. Med lite tur är det inget allt för allvarligt som är paj

EDIT: Noterade precis TS nick. Oh well, fortfarande en rimlig gåva som skulle kunna tjäna er båda väl 🤷‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Tawen: Har du möjlighet att ta ett par bilder på datorn med chassisidan öppen?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jo ett nytt nätaggregat låter ju som en vettig plan, för om det jag får fram när jag söker på det du angivit som nuvarande nätaggregat, så är det ju inte mycket att hänga i granen.

Har du råd med ett: Seasonic Focus plus eller ett Corsair RMx eller i liknande prisklass så ligger du mycket bättre till.

Alternativt vad har han för temperaturer i dagsläget?
Om det inte är gjort så är det ju kanske dags att se över kylningen i allmänhet, blåsa rent damm som sitter i kylflänsarna, rensa filter, etc.

Permalänk

Bild

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@Tawen: Har du möjlighet att ta ett par bilder på datorn med chassisidan öppen?

Hur gör jag? Har ju ingenURL att skriva in för bilden hmmm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Kanintemycketmenförsökerläramig:

Hur gör jag? Har ju ingenURL att skriva in för bilden hmmm

Ladda upp den på IMGUR, till exempel. Så får du en URL du kan klistra in här.

Ladda ned ett program, till exempel HWMonitor, som gör att du kan övervaka temperaturen. Starta ett stresstest typ Prime 95/ AIDA64, kolla hur varm datorn blir medan testet kör innan den stängs av, för att se om det är temperaturen som får datorn att stänga av sig.
Annars kan det vara nätaggregatet, även om det skall klara av datorn egentligen.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanintemycketmenförsökerläramig:


Hur gör jag? Har ju ingenURL att skriva in för bilden hmmm

Skickades från m.sweclockers.com

https://imgur.com/upload?beta

Denna sida kan du ladda upp bild på. Användare/inlogg ska inte behövas.
Sedan, så trycker du på Copy link, och lägger med i inlägget här.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Städa, installera fler fläktar vid behov, kylpasta, ominstallera windows, m.m m.m. Personligen tycker jag att det är oerhört roligt att skrämma liv i äldre hårdvara. Har man tur och grejerna inte är för gamla/ för dåligt specade kan man få bra resultat och i ditt fall borde hårdvaran fungera helt ok så lite tlc och grabben borde bli nöjd, gör det tillsammans är ett förslag.