Skruvat loss en extern hårddisk och kopplat in den direkt i datorn

Permalänk
Medlem

Om det kommer från en hårddisktillverkares kabinett så slåss du med att över USB-bussen emuleras 4K-sektorer medans internt på disken så använd 512e-sektorer. dvs SATA/USB-chippet inne i USB-disken konverterar mellan 512-bytes och 4k-sektorer under flykten när datorn kommunicerar med den externa USB-disken.

Det betyder att både MFT och/eller GPT är skriven för 4k-sektorer i sin struktur och det gäller också filsystemen på disken och detta fungerar bra så länge disken är kvar på sin externa kabinett.

Tar du ur disken och stoppa in i datorn med SATA-sladd, så finns inte konverteringen 512-byte/4k-byte sektor längre kvar, så presenterar sig disken nu att den har 512-bytes sektor och OS tar detta som stenhård fakta och då antar att det är 512-bytes sektorer - men alla referenser på disken förutsätter att det är 4k-sektorer som refereras och precis allt kommer att skita sig då alla LBA-referenser efter sektor 0 kommer att peka en faktor 8 ggr för nära diskbörjan.

dvs:
LBA '1' pekar på byte 4096 med 4k-sektor, medans pekar på byte 512 med 512-bytes sektor
LBA '2' pekar på byte 8192 med 4k-sektor medans pekar på byte 1024 med 512-bytes sektor

och nu ligger datat med 4k-geometri och läses allt med 512-bytes geometri så blir precis allt fel utom sektor '0' (MFT) som är en dummy om man använder GPT som partitionstabell och windows går jätte väldigt fel...

---

Om datat är viktig - försök inte formatera disken och framförallt inte i windows, det du skall göra är att göra en diskimage (till en ännu större disk) under linux med ddrescue och sedan i linux använda 'losetup' för att göra en virtuell disk av diskimagen med annan sektorstorlek (4k-sektorer istället för disken 512-bytes sektorer) och efter detta så kan du förmodligen montera partitionerna och där läsa ut all data du är rädd om till annan disk. - du får dock själv surfa och läsa detaljerna i hur man gör med 'losetup' då jag vill inte skriva något detaljera innan jag själv provat att det fungerar och det är för mycket jobb att göra nu....

---

Om datat på disken är oviktigt och du vill bara kunna använda disken igen - för att windows över huvud taget skall tillåta partitionering och formatering i framtiden utan att krascha så måste all gammal information bort från diskens början tas bort (skrivas över med värdet '0') nu när det inte pekar rätt så går MS-programmen helt vilse utan att inse att de pekas i helt fel riktning.

Och enklast för att ta bort datat är att man skriver över början av hårddisken med '0' någon eller ett par GB och det gör man enklast linux och 'dd' uppstartad från en USB-sticka (ta bort alla andra diskar som du har data du är rädd om - dvs. SATA-sladden tas bort från dem...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om det kommer från en hårddisktillverkares kabinett så slåss du med att över USB-bussen emuleras 4K-sektorer medans internt på disken så använd 512e-sektorer. dvs SATA/USB-chippet inne i USB-disken konverterar mellan 512-bytes och 4k-sektorer under flykten när datorn kommunicerar med den externa USB-disken.

Det betyder att både MFT och/eller GPT är skriven för 4k-sektorer i sin struktur och det gäller också filsystemen på disken och detta fungerar bra så länge disken är kvar på sin externa kabinett.

Tar du ur disken och stoppa in i datorn med SATA-sladd, så finns inte konverteringen 512-byte/4k-byte sektor längre kvar, så presenterar sig disken nu att den har 512-bytes sektor och OS tar detta som stenhård fakta och då antar att det är 512-bytes sektorer - men alla referenser på disken förutsätter att det är 4k-sektorer som refereras och precis allt kommer att skita sig då alla LBA-referenser efter sektor 0 kommer att peka en faktor 8 ggr för nära diskbörjan.

dvs:
LBA '1' pekar på byte 4096 med 4k-sektor, medans pekar på byte 512 med 512-bytes sektor
LBA '2' pekar på byte 8192 med 4k-sektor medans pekar på byte 1024 med 512-bytes sektor

och nu ligger datat med 4k-geometri och läses allt med 512-bytes geometri så blir precis allt fel utom sektor '0' (MFT) som är en dummy om man använder GPT som partitionstabell och windows går jätte väldigt fel...

---

Om datat är viktig - försök inte formatera disken och framförallt inte i windows, det du skall göra är att göra en diskimage (till en ännu större disk) under linux med ddrescue och sedan i linux använda 'losetup' för att göra en virtuell disk av diskimagen med annan sektorstorlek (4k-sektorer istället för disken 512-bytes sektorer) och efter detta så kan du förmodligen montera partitionerna och där läsa ut all data du är rädd om till annan disk. - du får dock själv surfa och läsa detaljerna i hur man gör med 'losetup' då jag vill inte skriva något detaljera innan jag själv provat att det fungerar och det är för mycket jobb att göra nu....

---

Om datat på disken är oviktigt och du vill bara kunna använda disken igen - för att windows över huvud taget skall tillåta partitionering och formatering i framtiden utan att krascha så måste all gammal information bort från diskens början tas bort (skrivas över med värdet '0') nu när det inte pekar rätt så går MS-programmen helt vilse utan att inse att de pekas i helt fel riktning.

Och enklast för att ta bort datat är att man skriver över början av hårddisken med '0' någon eller ett par GB och det gör man enklast linux och 'dd' uppstartad från en USB-sticka (ta bort alla andra diskar som du har data du är rädd om - dvs. SATA-sladden tas bort från dem...)

Hur orkade du skriva detta?

hans disk är trasig.. så enkelt är det.. en disk som piper är död..

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Hur orkade du skriva detta?

hans disk är trasig.. så enkelt är det.. en disk som piper är död..

Om den inte piper och disken snurrar igång när disken sitter i en datorchassie med direkt SATA-anslutning (vilket jag förutsatte) och blir fullt synlig under BIOS och diskhanteraren så är det inte disken som piper. - om disken inte startas (dvs piper för att inte spindeln vill snurra igång) så kommer man aldrig se något under BIOS och än mindre kunna access den under diskhanteraren.

på den externa USB-disk chassiet så sitter det en 12V -> 5 Volts omvandlare och strular den så kan vad som helst hända om inte 5-volt räcker för att mata disken för att omvandlaren inte orka ger tillräckligt med ström och då kan disken pipa - eller omvandlaren piper....

Permalänk
Avstängd

@maganda89: Hej. Hade för något år sedan samma problem som dig. Testade disken med allt möjligt...provade den i tre olika datorer med win7..win 10 och vista men fick ingen ordning på det hela. Sen av en händelse så köpte jag en billig docka på Netonnet för annat ändamål.Stoppade disken i dockan och den fick snurra på i dockan och plötsligt på tredje dagen så dök den upp på den datorn som hade win 7.Då lade jag över alla filer som jag ville behålla och sen skrotade jag disken efter som den hade uppenbara fel den rasslade och pep även som du beskriver. Det är inget proffs tips och kanske jag bara hade tur? Men dockan kostade bara några hundra och har även på senare tid haft nytta av den.
Lycka till.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk

@S-OD:

Ja alltså jag kan inte släppa att disken fortfarande fungerar.

Jag ser ju utrymmet.

Jag tolkar det också som att den är på något sätt inställt på att strömmen och så ska ut via det där kretskortet som fäster strömkabeln och USB kabeln in till "hårddisken".

Jag provade med en ny USB kabel och då hör jag läsarmen klicka 2 gånger, googlade och får det till "Sound of death".

Det enda man kan göra menar de är att ta loss diskarna och extrahera data, sen är det bara att slänga HDDn.

Tack för all hjälp men jag tror jag släpper detta nu och försöker lägga min tid och mina pengar på en ny SSD istället för framtida lagring

Edit: Vid det här laget struntar jag i data då det kostar tusenlappar att hämta ut bilder och så, ej värt det då det mest är whatsapp bilder osv, inget superviktigt..

Permalänk
Skrivet av boibo:

Hur orkade du skriva detta?

hans disk är trasig.. så enkelt är det.. en disk som piper är död..

Alltså den slutade ju pipa när jag kopplade in den direkt i datorn via SATA kabeln.

Den pep endast när jag använde den "Så som den var" från början i själva kabinetten.

Sedan har jag även nu provat den med en ny USB kabel och då piper den inte heller.

Men nu är problemet att man hör läsarmen klicka 2 gånger sen blir den bara tyst.

Kan nog bero på att jag nollställt disken helt och hållet..?

Edit:
För att skriftligen beskriva ljudet så låter det som att disken varvas upp och sen låter det "klick klick.. Klick klick.." som om läsarmen fastnat eller liknande och sen varvar disken ner och det blir tyst.

Edit2:
När jag drar ur strömsladden så hör jag ljud om att en "USB Enhet blivit borttagen" och när jag kopplar in den igen så hör jag ljudet att en "USB enhet kopplats in" igen.

Under Enhetshanteraren så dyker den upp som "Seagate Expansion Desk SCSI Disk Device".

Men jag hittar inte själva utrymmet under "Den här datorn" eller någon annanstans.

OBS jag kör nu inte via SATA i datorn utan har kopplat in den i kabinetten igen.

Permalänk
Medlem

@maganda89:
En disk som klickar på det viset är döende, och precis som du läste är det enda man kan göra (om man inte vill skicka in den till ett dataräddnings företag) är att försöka extrahera datan på den så gott det går.

Men eftersom du struntar i datan på den, så är det bara att kasta den och gå vidare med livet.

Sen angående att du i enhetshetshanteraren ser "Seagate Expansion Desk SCSI Disk Device" beror på att datorn hittar USB-kontrollern i det externa chassit, men eftersom disken inte fungerar så hittas inte den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

har för mig jag sett nån video om just detta och att vissa externa diskar har ett extra chip på själva disken som dehöver få ett ben klippt för att disken ska gå att använda utanför usbchassit.

har för mig att det var den disk du nämnde det handlade om då jag har samma usb disk som du fast 1Tb modellen och snubblade på det när jag försökte montera den direkt i en sata kontakt.

Edit:

försökte hitta videon men kan inte för livet komma på vad jag sökte på såhär långt i efterhand...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Gör ett slutligt test.
Stoppa disken i frysen några timmar, sedan gör en snabb inkoppling av kabinettet i datorn. Var beredd på att snabbt kopiera det som går.
Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Med risk för att jag är ute och cyklar men jag tror Western Digital har gjort det för att jävlas.
Hårddiskarna som sitter i de externa kabinetterna var oftast av lite olika blandningar, men många batcher innehöll uteslutande WD Red och folk fick dessa för halva priset i princip. Då lades pinnen till från att inte funnits (Iaf på WD's diskar)

Nu har TS visserligen en Seagate men det är högst troligt att det är samma "fel", om man vill kalla det så.
Edit: Till TS, enklast vore att testa en Molex till S-ATA strömadapter och se om du får igång disken den vägen.

Du är ute och cyklar. Det är en funktion som deras enterprise-diskar har och som de helt enkelt inte bemödat sig med att stänga av på vissa whitelabel-diskar eftersom funktionen inte påverkar dess funktionalitet som extern disk i deras chassi. Det finns också massor av nätaggregat som följer den nya standarden och därmed inte har något problem att direkt använda dessa diskar.

Skrivet av maganda89:

Jag tolkar det också som att den är på något sätt inställt på att strömmen och så ska ut via det där kretskortet som fäster strömkabeln och USB kabeln in till "hårddisken".

Det fungerar inte så. Om det lilla kretskortet du pratar om är anslutet till diskens SATA-strömkontakt har disken ingen aning om vart strömmen kommer ifrån.

Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig jag sett nån video om just detta och att vissa externa diskar har ett extra chip på själva disken som dehöver få ett ben klippt för att disken ska gå att använda utanför usbchassit.

har för mig att det var den disk du nämnde det handlade om då jag har samma usb disk som du fast 1Tb modellen och snubblade på det när jag försökte montera den direkt i en sata kontakt.

Edit:

försökte hitta videon men kan inte för livet komma på vad jag sökte på såhär långt i efterhand...

Det är inte så att du tänker på begränsningen WD har för sina externa diskar som gör att du inte enkelt kan återanvända chassit genom att sätta en annan tillverkares disk i dem? Detta är nedlåst i firmware för kretskortet som sköter konverteringen till USB. Det folk kom på var att man kan klippa av ett av benen (strömmatningen har jag för mig) på det chip på det externa chassits kretskort som denna WD-specifika firmware laddas från, med resultatet att chippet istället laddar sin egen generiska firmware utan denna begränsning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Det är inte så att du tänker på begränsningen WD har för sina externa diskar som gör att du inte enkelt kan återanvända chassit genom att sätta en annan tillverkares disk i dem? Detta är nedlåst i firmware för kretskortet som sköter konverteringen till USB. Det folk kom på var att man kan klippa av ett av benen (strömmatningen har jag för mig) på det chip på det externa chassits kretskort som denna WD-specifika firmware laddas från, med resultatet att chippet istället laddar sin egen generiska firmware utan denna begränsning.

Skickades från m.sweclockers.com

kan ha varit så.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Pinne 3 på SATA-power 3.3V gren i senaste SATA-revisionen styr inte att mjukvaror skall laddas på olika sätt, den är direkt kopplade till MOSFET-trissor som stänger av strömmen till både diskkontroller och till motorelektronik när det blir satt hög (3.3 Volt räcker)

Dvs. det är som hårddisken inte har någon strömförsörjning alls när pin3 är någon Volt och högre i spänning - vilket är precis vad det är

pin3 är alltså en 'norsk reset' funktion för att kunna fjärrstyra en disk strömpåslag och strömavslag av tex. hängande diskar då det visat sig att det kan få igång många diskar igen utan att behöva byta ut dem i förtid då många av de bytta diskarna inte uppvisar några problem vid en efterkontroll. Detta är alltså behov som blivit tydlig i diskhanteringen i serverhallar och molnlagringstjänster där man hanterar tusentals diskar.

När man kopplare en sådan disk med en den 'äldre' SATA-matning som också har 3.3 Volt på pin-3 så lämnas disken bokstavligen strömlös på allt efter dess MOSFET-trissor.

Permalänk
Medlem

KLICK TJUT OSV är att disken är död
klicket är från läsarmen, troligen klickar den för den försöker läsa ett område som är trasigt. Tjutet kom garanterat från läsarmen som filade skivan..

gör dig en tjänst, öppna disken så kommer du se en fin ring på skivytan där läshuvudet krashat mot disken.

Flesta diskar i dag går helt fine utan 3.3v, därför som molex-adapters funkar. En del SSD gillar dock inte detta då deras chip går på 3.3v och inte 5.

12v är mest för 3.5" och cd-rommar, pga motorerna behöver vara starkare.