Permalänk
Medlem

Lösenord GUI i Powershell

Hej!
Försöker skriva en lätt kod till powershell, alltså en gui som ska göra någonting om/när den läser att lösenordet är rätt.
Tänkte göra det med en vanlig variabel som får ha lösenordet lagrat. Någon som har gjort något liknande tidigare som kan hjälpa mig med detta?

Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3/korspostning /Kent, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gab14M:

Hej!
Försöker skriva en lätt kod till powershell, alltså en gui som ska göra någonting om/när den läser att lösenordet är rätt.
Tänkte göra det med en vanlig variabel som får ha lösenordet lagrat. Någon som har gjort något liknande tidigare som kan hjälpa mig med detta?

Om den bara ska jämföra lösenordet som du knappar in, med det lösenordet som du har valt, så är det inte särskilt komplicerat.
Jag har relativt ny när det kommer till Powershell, och jag har ännu inte hunnit prova på GUI. Men nedanstående kod fungerar i terminalen, och är väldigt basic.

Clear-Host

# Korrekt lösenord nedan.
$CorrectPassword = "Sweclockers"

# Loopa tills dess att rätt lösenord knappas in.
do
{
Write-Host -nonewline "Enter password: "
$UserPassword = Read-Host

If ($UserPassword -cne "$CorrectPassword")
{
Write-Host "Incorrect password.`n" -ForegroundColor Red
}

}Until ($UserPassword -ceq "$CorrectPassword")

# Här kommer resten av scriptet.
Write-Host "Här kommer resten av scriptet.`n" -ForegroundColor Green

Dold text
Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@Jink: tack för svaret, men så långt har jag lyckats komma själv också. den biten som blir komplicerad för mig är när man blandar in knappar och en masked textbox. alltså att den måste läsa av värdena och sedan kunna använda dem på något sätt

Permalänk
Medlem

Om du kör följande så kommer lösenordet visas som ***** när du skriver in det, är det detta du letade efter?

$securepassword = read-host -AsSecureString

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gab14M:

@Jink: tack för svaret, men så långt har jag lyckats komma själv också. den biten som blir komplicerad för mig är när man blandar in knappar och en masked textbox. alltså att den måste läsa av värdena och sedan kunna använda dem på något sätt

Ah, jag förstår. Ja, tyvärr har jag inte jättemycket hjälp att erbjuda när det kommer till GUI. Prova att kika på Youtube, eller ta en kurs på Udemy.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Powershell, läsa från textbox

Hej!

Jag undra om någon här har koll på hur man gör för att läsa från en textbox i en GUI. har testat nu att använda "$textbox.text" men får ingenting då. Någon som vet hur man gör?
det jag försöker göra är en enkel lösenordkod, så jag vill läsa textboxen när jag trycker på en knapp.

Snälla hjälp!

Permalänk

@Gab14M:
Använd Powershells inbyggda funktionalitet i stället, så är det mindre risk att du ställer till det:

$cred=Get-Credential

(https://docs.microsoft.com/en-us/powershell/module/microsoft....)

Permalänk
Medlem

@Det Otroliga Åbäket:
Tack så mycket för ditt svar. ja jag har kollat runt lite men att lägga till credentials värkade vara väldigt avancerat, och då jag fortfarande försöker lära mig grunderna inom GUI så tänkte jag börja med att bara läsa av lösenordet från en variabel. så jag förstår inte riktigt hur detta fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gab14M:

Hej!

Jag undra om någon här har koll på hur man gör för att läsa från en textbox i en GUI. har testat nu att använda "$textbox.text" men får ingenting då. Någon som vet hur man gör?
det jag försöker göra är en enkel lösenordkod, så jag vill läsa textboxen när jag trycker på en knapp.

Snälla hjälp!

Hur ser koden ut för knappklicket?

$btnEnKnapp.Add_click({
#min kod...
})

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000