Kompakt och billig retro PC för LAN-partyn?

Permalänk
Medlem

Kompakt och billig retro PC för LAN-partyn?

Jag saknar LAN, men det är så bökigt att släpa på datorer och det tar upp mycket plats.
Sen är mina vänner rätt upptagna och har inte tid med hela den proceduren.

Jag skulle vilja bygga flera kompakta PCs som man kan ta med i en stor väska och rigga upp snabbt.
Spelen jag vill köra är Diablo 2, cs 1.5, Age of empires, Heroes, Quake, Star Craft osv.

Första tanken är ju att köpa billiga gamla laptops, och det kanske är det billigaste och enklaste sättet.
Men jag gillar inte att spela på laptops då man sitter så dåligt.

Tänkte mig även något sånt här:

https://ibb.co/k55V13w

Stativet är då ihopfällbart med en rejäl sugpropp som håller fast i bordet.
Skärmen är 800x600 och har kanske inbyggda små högtalare.
Sedan en raspberry fäst där bak..

Till det tänkte jag något smidigt trådlöst tangentbord och en mus.

Vad tror ni om detta?
Jag har INTE mycket pengar att lägga på detta, men kom gärna med förslag även om det är ett något dyrare bygge.

Tack!

edit: kom på att pi har fel arkitektur för många av dessa spel..

Någon som vet var man kan köpa väldigt billiga gamla laptops?

Permalänk
Medlem

Skulle kollat eBay och Tradera, finns mycket överprisat men ibland hittar man något billigt. Blocket kan nog funka också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

För retro, Via C3 moderkort alternativt C7. Dom kommer i ITX format, drar ca 20W och ja komplettera med ITX låda. Finns även färdiga system.

Min ITX retro dator går ner i en väska med LCD skärm och sovsäck.
https://www.sweclockers.com/galleri/14409-via-c3-itx-voodoo-2...

Jag skulle rekommendera att använda typ ett billigt GeForce FX kort eller om man vill spendera pengar ett Voodoo3 PCI istället för den inbyggda grafiken då den inte är speciellt vass för FPS spel men annars spelar det igen roll.

C3 processorerna kan klockas upp och ner med multipplen via ett program som heter setmul och även slå av och på cachen. Setmul körs från dos eller windows 9x.

Så C3 är bra prollar för DOS och 9x spel om man inte kräver 1999 års top prestanda och dom drar runt allt fint som du nämde.

Kör min C3 800@1133Mhz och det väl som en P2 450mhz typ eller nåt på en bra dag så inte så snabba som frekvensen säger men jag kör runt Quake 1-2, Unreal, UT99, Diablo 2 och sånt utan problem.

Men ja en Trave C3 itx burkar hade jag sagt, det fungerar utmärkt och via har drivrutiner fortfarande på sin sida även om dom inte alltid har officiellt stöd så har dom driviers som man kan använda för Windows 9x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennings:

Jag saknar LAN, men det är så bökigt att släpa på datorer och det tar upp mycket plats.
Sen är mina vänner rätt upptagna och har inte tid med hela den proceduren.

Jag skulle vilja bygga flera kompakta PCs som man kan ta med i en stor väska och rigga upp snabbt.
Spelen jag vill köra är Diablo 2, cs 1.5, Age of empires, Heroes, Quake, Star Craft osv.

....

edit: kom på att pi har fel arkitektur för många av dessa spel..

Ett flertal av de spelen du listar går att köra på en pi genom att använda en x86 emulator och wine, finns videor på youtube.

En annan tanke kan ju vara att blanda gammalt med de nyaste och bygga en lösning med en tunn klient och en server, detta genom tex Parsec eller Steam Link. Då kan man ju också köra mer modernare spel, men det blir ju inte en "riktig" retro-PC...

Permalänk
Medlem

Mm, hade också kikat på nån Via C3/C7-variant.

Via EPIA-moderkorten är små, trevliga, och väl beprövade till sånt där. Lagom prestanda för de listade spelen, och då inget av dem körs via DOS, så är inte avsaknad av ISA ett problem. Det underlättar förstås enormt att de använder moderna standardformfaktorer.

Har ofta sett såväl lösa EPIA-moderkort som kompletta tunna klienter med dem säljas för småpengar på Ebay. Det ska inte vara nåt problem att hitta nåt användbart till ett rimligt pris.

Voodoo är förstås the shit om du tänkt spela Diablo II, men de kostar pengar idag. Hade också rekommenderat nåt GF-kort om du vill hålla nere priset. GF4 MX finns i drivor på marknaden, de var extremt poppis som OEM-kort, och de finns i LP-utförande, vilket förstås är nästan nödvändigt om du tänkt bygga kompakt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!