Översvämmning / försäkring

Permalänk
Medlem

Översvämmning / försäkring

Hej

Grannen ovanför håller på att renovera, självklart så blev det vattenläcka efter de avslutade arbetet i fredags.
Så mellan 16-20 stod kranen på och en del vatten rann ner längst väggen ner i mitt golv någonstans och försvann.
Mindre skador i köket men säkerligen ett par hundra liter vatten i mitt golv i vardagsrummet någonstans :/
Även min förstärkare gick sönder på köpet, då vattnet droppade på den.

Tänkte ställa några frågor om det är någon som vet hur det fungerar man försäkringar, eller varit med om liknande saker.
Självklart kommer jag ringa försäkringsbolagen/BRF imorgon om det hela.

Bor i en BRF.
BRF har en försäkring (bostadsrättsförsäkring)
Jag har hemförsäkring

Vilken försäkring går in på vad? Täcker BRF själva huset?
Vem täcker ommålning? Nytt golv? (misstänker de måste riva upp allt för se vart vattnet tagit vägen)
Förstärkaren? Går det på hemförsäkringen? Behöver jag då betala en egen självrisk?

I köket har det endast kommit vatten bakom de övre skåpen, (då ersätts endast dessa?)
Eftersom köket är av äldre model och vi ska renovera det nästa år är jag fundersam om man kan "fixa det själv", dvs man får pengarna och bytar dem själva?

Något som har erfarenhet eller vet hur det fungerar?

Tack

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Ingen större koll själv. Har grannen åsamkat problemet får väl han stå för det också, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Hej

Grannen ovanför håller på att renovera, självklart så blev det vattenläcka efter de avslutade arbetet i fredags.
Så mellan 16-20 stod kranen på och en del vatten rann ner längst väggen ner i mitt golv någonstans och försvann.
Mindre skador i köket men säkerligen ett par hundra liter vatten i mitt golv i vardagsrummet någonstans :/
Även min förstärkare gick sönder på köpet, då vattnet droppade på den.

Tänkte ställa några frågor om det är någon som vet hur det fungerar man försäkringar, eller varit med om liknande saker.
Självklart kommer jag ringa försäkringsbolagen/BRF imorgon om det hela.

Bor i en BRF.
BRF har en försäkring (bostadsrättsförsäkring)
Jag har hemförsäkring

Vilken försäkring går in på vad? Täcker BRF själva huset?
Vem täcker ommålning? Nytt golv? (misstänker de måste riva upp allt för se vart vattnet tagit vägen)
Förstärkaren? Går det på hemförsäkringen? Behöver jag då betala en egen självrisk?

I köket har det endast kommit vatten bakom de övre skåpen, (då ersätts endast dessa?)
Eftersom köket är av äldre model och vi ska renovera det nästa år är jag fundersam om man kan "fixa det själv", dvs man får pengarna och bytar dem själva?

Något som har erfarenhet eller vet hur det fungerar?

Tack

Om grannen orsakat detta är det hans försäkring du kommer få ta del av troligen. Iafall självrisken.
Jag antar att du meddelat grannen och BRFen vad som hänt och dokumenterat.
BRF i detta fallet verkar inte vara den som står som ansvarig men de bör ända veta om vad som hänt då det kan vara ytor som de ansvar för som också skadats och behöver åtgärdas.

Sedan är vattenskador lite luriga. De kan kräva att man tex river upp golvet och sedan måste det stå bra länge och torka innan man kan lägga nytt golv. Dvs det kan dra ut på tiden som bara den.

Permalänk
Inaktiv

Hade vattenläcka hos mig och de fick riva upp alla golv och ha avfuktare på samt borra i cement golvet och mäta fukthalten.

Det tog ca 3 månader att få det torrt innan renoveringen kunde ta fart

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Hej

Grannen ovanför håller på att renovera, självklart så blev det vattenläcka efter de avslutade arbetet i fredags.
Så mellan 16-20 stod kranen på och en del vatten rann ner längst väggen ner i mitt golv någonstans och försvann.
Mindre skador i köket men säkerligen ett par hundra liter vatten i mitt golv i vardagsrummet någonstans :/
Även min förstärkare gick sönder på köpet, då vattnet droppade på den.

Tänkte ställa några frågor om det är någon som vet hur det fungerar man försäkringar, eller varit med om liknande saker.
Självklart kommer jag ringa försäkringsbolagen/BRF imorgon om det hela.

Bor i en BRF.
BRF har en försäkring (bostadsrättsförsäkring)
Jag har hemförsäkring

Vilken försäkring går in på vad? Täcker BRF själva huset?
Vem täcker ommålning? Nytt golv? (misstänker de måste riva upp allt för se vart vattnet tagit vägen)
Förstärkaren? Går det på hemförsäkringen? Behöver jag då betala en egen självrisk?

I köket har det endast kommit vatten bakom de övre skåpen, (då ersätts endast dessa?)
Eftersom köket är av äldre model och vi ska renovera det nästa år är jag fundersam om man kan "fixa det själv", dvs man får pengarna och bytar dem själva?

Något som har erfarenhet eller vet hur det fungerar?

Tack

Enligt min uppfattning / kan ha fel men hade en liknande situation, viktigt är att alla parter har en bostadsrättstillägg i hemförsäkringen (inklusive du) om inte föreningen har tecknat ett gemensamt bostadsrättstillägg för alla parter, räcker alltså inte alltid med bara en hemförsäkring.

Om allting har gått rätt (beroende på försäkringsupplägg enligt ovanstående alltså separata tillägg)
- BRF'ens bostadsrättsförsäkring faller in för dom delar som dom ansvarar för (ytskikt/hus)
- Din grannes bostadsrättsförsäkring faller in för hans del (golv, andra detaljer)
- Din bostadsrättsförsäkring faller in för din del (golv, andra detaljer)

Om din granne har gjort fel och det kan bevisas
- Allting går på din grannes bostadsrättsförsäkring

Exempel: Gällande hantverkare, används föreningens försäkring (för den delen föreningen ansvarar för) exvis ytskikt i badrum så tar dom in hantverkare, vill du använda egna får ni göra upp en deal alternativt att du är tydlig att när deras jobb är slut så tar du in egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ingen större koll själv. Har grannen åsamkat problemet får väl han stå för det också, tycker jag.

Tycker jag med, men vet inte riktigt hur de ser på allt.

Skrivet av Triton242:

Om grannen orsakat detta är det hans försäkring du kommer få ta del av troligen. Iafall självrisken.
Jag antar att du meddelat grannen och BRFen vad som hänt och dokumenterat.
BRF i detta fallet verkar inte vara den som står som ansvarig men de bör ända veta om vad som hänt då det kan vara ytor som de ansvar för som också skadats och behöver åtgärdas.

Sedan är vattenskador lite luriga. De kan kräva att man tex river upp golvet och sedan måste det stå bra länge och torka innan man kan lägga nytt golv. Dvs det kan dra ut på tiden som bara den.

Jo, jag har ju parkett, under det papp, sedan den gamla parketten och under det sand.
Och enligt grannen som sitter i styrelsen måste de torka sanden, dvs ta ut allt och lägga in ny.

Skrivet av anon298854:

Hade vattenläcka hos mig och de fick riva upp alla golv och ha avfuktare på samt borra i cement golvet och mäta fukthalten.

Det tog ca 3 månader att få det torrt innan renoveringen kunde ta fart

Hur mycket vatten fick du in?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Tycker jag med, men vet inte riktigt hur de ser på allt.

Jo, jag har ju parkett, under det papp, sedan den gamla parketten och under det sand.
Och enligt grannen som sitter i styrelsen måste de torka sanden, dvs ta ut allt och lägga in ny.

Hur mycket vatten fick du in?

Ja det är som sagt vanligt att det drar med sig lite. Har det kommit i väggar som inte är i betong kan det också dra med sig att byta delar av gips m.m m.m.
Det bör löra sig ganska enkelt om 1. din granne har försäkring 2. det är enkelt att bevisa vart skadan kommer ifrån.
Var det grannen själv som fixade eller var det någon firma de anlitat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Enligt min uppfattning / kan ha fel men hade en liknande situation, viktigt är att alla parter har en bostadsrättstillägg i hemförsäkringen (inklusive du) räcker inte med bara en hemförsäkring i det här fallet.

Om allting har gått rätt
- BRF'ens bostadsrättsförsäkring faller in för dom delar som dom ansvarar för
- Din grannes bostadsrättsförsäkring faller in för hans del
- Din bostadsrättsförsäkring faller in för din del

Om din granne har gjort fel och det kan bevisas
- Allting går på din grannes bostadsrättsförsäkring

Exempel: Gällande hantverkare, används föreningens försäkring (för den delen föreningen ansvarar för) exvis ytskikt i badrum så tar dom in hantverkare, vill du använda egna får ni göra upp en deal alternativt att du är tydlig att när deras jobb är slut så tar du in egna.

Nu står BRF för alla bostadsrättsförsäkring, så misstänker den kommer utlösas.
Dock har vattenskadan kommit PGA en stängd balofix, så vattnet stod och rann i en hink på golvet eftersom de inte har någon vask utan endast kopplat på flexslangar rören.

Nu sa han som äger lägenheten att det var hantverkarnas fel då de glömt stänga av kranen.

Han har precis lagt klinkers i köket / hallen, finns en risk att de får lägga om det med : /

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Nu står BRF för alla bostadsrättsförsäkring, så misstänker den kommer utlösas.
Dock har vattenskadan kommit PGA en stängd balofix, så vattnet stod och rann i en hink på golvet eftersom de inte har någon vask utan endast kopplat på flexslangar rören.

Nu sa han som äger lägenheten att det var hantverkarnas fel då de glömt stänga av kranen.

Han har precis lagt klinkers i köket / hallen, finns en risk att de får lägga om det med : /

Då blir det smidigare, förhoppningsvis ... sen kan det bli en diskussion gällande felet då om man bevisa att det är grov oaktsamhet/vållande eller något liknande så tror jag att din granne/alt hantverkaren (eller deras försäkringsbolag) åker på allt men det är ju ofta omöjligt att bevisa / vet inte var gränsen går så sannolikt scenariot du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Enligt min uppfattning / kan ha fel men hade en liknande situation, viktigt är att alla parter har en bostadsrättstillägg i hemförsäkringen (inklusive du) om inte föreningen har tecknat ett gemensamt bostadsrättstillägg för alla parter, räcker alltså inte alltid med bara en hemförsäkring.

Om allting har gått rätt (beroende på försäkringsupplägg enligt ovanstående alltså separata tillägg)
- BRF'ens bostadsrättsförsäkring faller in för dom delar som dom ansvarar för (ytskikt/hus)
- Din grannes bostadsrättsförsäkring faller in för hans del (golv, andra detaljer)
- Din bostadsrättsförsäkring faller in för din del (golv, andra detaljer)

Om din granne har gjort fel och det kan bevisas
- Allting går på din grannes bostadsrättsförsäkring

Exempel: Gällande hantverkare, används föreningens försäkring (för den delen föreningen ansvarar för) exvis ytskikt i badrum så tar dom in hantverkare, vill du använda egna får ni göra upp en deal alternativt att du är tydlig att när deras jobb är slut så tar du in egna.

Värre blir det om grannen inte har hemförsäkring (brukar iofsig ofta vara ett krav i BRFer) och det visar sig att det är grannen som är ansvarig och han inga pengar har. Då lär man inte kunna nyttja sin egen hemförsäkring anat än till rätshjälp och sedan kommer det ta tid innan några pengar drycker upp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAnDis:

Tycker jag med, men vet inte riktigt hur de ser på allt.

Jo, jag har ju parkett, under det papp, sedan den gamla parketten och under det sand.
Och enligt grannen som sitter i styrelsen måste de torka sanden, dvs ta ut allt och lägga in ny.

Hur mycket vatten fick du in?

Det va ett elementrör som läckt lite under lång tid

Permalänk
Medlem

Pratade med min försäkringsbolaget som har min hemförsäkring.
De sa de endast ersätter lösöre, dvs förstärkaren mot självrisken.
Så med andra ord kommer jag behöva kräva de pengarna av den som orsakat vattenskadan.

Då BRF har försäkringen för huset.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att ett annat försäkringsbolag än ditt egna får stå för detta.

Jag skulle, i ordning, vilja påstå att det faller på
- företagets som gjorde arbetets försäkring
- BRFs försäkring (endast om dom var uppdragsbeställare
- din grannes hemflrsäkring.

Din hemförsäkring ska vara sist i ledet då DU inte har renoverat eller vart oaktsam. Detta skall i sista fallet falla på din grannes hemflrsäkring.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Hur slutade detta @SAnDis ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Hur slutade detta @SAnDis ?

Skickades från m.sweclockers.com

Det slutade med..

Det är inte slut än.

Målaren hade glömt stänga av ballofixen efter de lämnade lägenheten, så vattnet stod och rann rakt ner i en hink då köket saknades i lägenheten eftersom det var totalt renovering.

Det som skedde var att anticimex kom och fuktmäte lägenheten, skrev ett åtgärdsprogram som sedan en entreprenör följt.
Rivning av hela vardagsrummet, så vi har fått flytta ut alla möbler till resten av lägenheten, dvs vi har knappt plats att vara någonstans.
De har sugit ut all sand i vardagsrummet. avfuktat i vardagsrum och kök.
Gjutit nytt golv i vardagsrummet och spacklat väggarna.

Det tråkiga för min del
Jag får ingen ersättning i köket då jag redan påbörjat rivning av tapeten där.
Jag får inget golv då det inte var tillräckligt hög fukthalt i sanden.
Ingen ersättning för "lidande" eller inte kan utnyttja hela lägenheten.

Det dryga
Eftersom försäkringen fungerar så, att BRF är beställare, så ersätter entreprenören endast fram till ytskiktet.
Jag själv behöver leta efter ett hantverkare som kan återställa mitt vardagsrum till tidigare skick.
Dvs, måla, tapetsera (fondvägg), måla tak, lägga parkett..

Vilket resulterat i ett j'vla drygt Länsförsäkringar som försöker spara in på varenda liten detalj som finns, har bråkat en del om ersättningen då de ifrågasätter allt som ska ersätta även om det finns bilder på det.
Jag har slutat svara dem nu då, handläggaren verkar ha tappat ett par hjärnceller då han sitter och skriver felaktiga saker till mig.

Så väntar på fler offerter innan jag kan få det löst med dem, får se hur de ställer sig till all tid jag lagt ner att jaga hantverkare och annat som att beställa golv osv.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

@SAnDis:

Citat:

Det tråkiga för min del
Jag får ingen ersättning i köket då jag redan påbörjat rivning av tapeten där.
Jag får inget golv då det inte var tillräckligt hög fukthalt i sanden.
Ingen ersättning för "lidande" eller inte kan utnyttja hela lägenheten.

Ja hade du redan börjat att riva det innan skadan blir det ju så klart inte någon ersättning, eller förstod jag fel?
Golvet har de alltså inte bytt ut för det var okey?
Lidanden borde man kunna få för.
Jag vet att du har rätt att ta betalt för ditt eget arbete. Dock betalar länsförsäkringar absolut sämst. Till mig gav de 100kr i timmen vilket resulterar i att jag aldrig mer kommer göra jobbet själv utan tar in hantverkare som kommer kosta dem det 5 dubbla.

Eget arbete kan ju innefatta att du fått tagit ner tavlor, flyttat möbler m.m som du sedan måste flytta tillbaka och montera upp nya krokar etc för.
Vill de inte betala kan du ju alltid säga att grejorna står i det andra rummet, skicka hit någon som åtgärdar detta då det inte är du som åsamkat detta.

Försäkringsbolag och ja Länsförsäkringar har jag själv också haft problem med finns det ingen anledning att vara snälla emot. Deras skadereglerar gör allt för att spara på varje krona oberoende hur rätt du har till ersättning.
De är att förlikas med P-vakter i mitt högst privat livsvärdesindex.
Stå på dig och var irriterande om du orkar dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Det slutade med..

Det är inte slut än.

Målaren hade glömt stänga av ballofixen efter de lämnade lägenheten, så vattnet stod och rann rakt ner i en hink då köket saknades i lägenheten eftersom det var totalt renovering.

Det som skedde var att anticimex kom och fuktmäte lägenheten, skrev ett åtgärdsprogram som sedan en entreprenör följt.
Rivning av hela vardagsrummet, så vi har fått flytta ut alla möbler till resten av lägenheten, dvs vi har knappt plats att vara någonstans.
De har sugit ut all sand i vardagsrummet. avfuktat i vardagsrum och kök.
Gjutit nytt golv i vardagsrummet och spacklat väggarna.

Det tråkiga för min del
Jag får ingen ersättning i köket då jag redan påbörjat rivning av tapeten där.
Jag får inget golv då det inte var tillräckligt hög fukthalt i sanden.
Ingen ersättning för "lidande" eller inte kan utnyttja hela lägenheten.

Det dryga
Eftersom försäkringen fungerar så, att BRF är beställare, så ersätter entreprenören endast fram till ytskiktet.
Jag själv behöver leta efter ett hantverkare som kan återställa mitt vardagsrum till tidigare skick.
Dvs, måla, tapetsera (fondvägg), måla tak, lägga parkett..

Vilket resulterat i ett j'vla drygt Länsförsäkringar som försöker spara in på varenda liten detalj som finns, har bråkat en del om ersättningen då de ifrågasätter allt som ska ersätta även om det finns bilder på det.
Jag har slutat svara dem nu då, handläggaren verkar ha tappat ett par hjärnceller då han sitter och skriver felaktiga saker till mig.

Så väntar på fler offerter innan jag kan få det löst med dem, får se hur de ställer sig till all tid jag lagt ner att jaga hantverkare och annat som att beställa golv osv.

Dock har de väl rivit upp ditt golv nu ? De kan ju inte kaosa till hela vardagsrummet och sen säga att "det var ingen fukt här" och sedan lämna det oåterställt?! Kan knappast vara tillåtet. Du har säkert bättre koll än mig på det här men fan det där låter riktigt fult!

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Dock har de väl rivit upp ditt golv nu ? De kan ju inte kaosa till hela vardagsrummet och sen säga att "det var ingen fukt här" och sedan lämna det oåterställt?! Kan knappast vara tillåtet. Du har säkert bättre koll än mig på det här men fan det där låter riktigt fult!

Det har alltså rivit golvet, sugigt sanden och gjutit ny platta.
Men de lägger inte parketten, det får jag själv jaga någon som gör.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Det har alltså rivit golvet, sugigt sanden och gjutit ny platta.
Men de lägger inte parketten, det får jag själv jaga någon som gör.

Fan ... man tycker de borde återställa helt och hållet till hur det var innan de, numera, onödigt slet upp golvet för dig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

@SAnDis:
Ja hade du redan börjat att riva det innan skadan blir det ju så klart inte någon ersättning, eller förstod jag fel?
Golvet har de alltså inte bytt ut för det var okey?
Lidanden borde man kunna få för.
Jag vet att du har rätt att ta betalt för ditt eget arbete. Dock betalar länsförsäkringar absolut sämst. Till mig gav de 100kr i timmen vilket resulterar i att jag aldrig mer kommer göra jobbet själv utan tar in hantverkare som kommer kosta dem det 5 dubbla.

Eget arbete kan ju innefatta att du fått tagit ner tavlor, flyttat möbler m.m som du sedan måste flytta tillbaka och montera upp nya krokar etc för.
Vill de inte betala kan du ju alltid säga att grejorna står i det andra rummet, skicka hit någon som åtgärdar detta då det inte är du som åsamkat detta.

Försäkringsbolag och ja Länsförsäkringar har jag själv också haft problem med finns det ingen anledning att vara snälla emot. Deras skadereglerar gör allt för att spara på varje krona oberoende hur rätt du har till ersättning.
De är att förlikas med P-vakter i mitt högst privat livsvärdesindex.
Stå på dig och var irriterande om du orkar dvs.

Har pratat med en del var som varit med om liknande ärende och Länsförsäkringar är hatobjekt nummer ett.
Jag ska prata med BRF idag och be byta tillbaka till Folksam igen, eller så får vi har våra egna försäkringar.
För detta har varit ett rent helvete för mig

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew