Permalänk
Medlem

ISO, ANSI layout skillnader.

Jag har tänkt mig skaffa ett Ducky One 2 Mini eller Anne Pro 2. Jag tycker att det finns fantastiska keycaps för ANSI layouts. Dock hittar jag inte alls samma utbud för ISO layout. Jag undrar om det är värt att skaffa en bräda med ANSI layout för att kunna sätta på keycaps.

Jag undrar också om någon har märkt en stor skillnad med att byta till ANSI layout med åäö, <>, osv. Saknar ni ISO layouten på något sätt?

Permalänk
Medlem

Har ett ANSI tangentbord. Kommer aldrig själv byta tillbaka till ISO. Går utmärkt att skriva åäö på det. Du byter lätt mellan ansi och iso layout med shift+alt. Föredrar ansi layouten pga lång vänster shift, lång enter, placering av tecken som används mycket vid programmering samt custom keycaps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Har ett ANSI tangentbord. Kommer aldrig själv byta tillbaka till ISO. Går utmärkt att skriva åäö på det. Du byter lätt mellan ansi och iso layout med shift+alt. Föredrar ansi layouten pga lång vänster shift, lång enter, placering av tecken som används mycket vid programmering samt custom keycaps.

Tack för så snabbt svar. Går det är skriva <,> på ANSI med svensk layout i windows?

Permalänk
Medlem

Hmm, tror inte det. Det finns dock en alternativ layout som heter swerty som är den svenska layouten anpassad för ett ansi tangentbord. Där har du dom. Annars om du inte ska använda dom ofta trycker du bara alt+shift följt av shift+, eller . för att få <>.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbe13:

Jag har tänkt mig skaffa ett Ducky One 2 Mini eller Anne Pro 2. Jag tycker att det finns fantastiska keycaps för ANSI layouts. Dock hittar jag inte alls samma utbud för ISO layout. Jag undrar om det är värt att skaffa en bräda med ANSI layout för att kunna sätta på keycaps.

Jag undrar också om någon har märkt en stor skillnad med att byta till ANSI layout med åäö, <>, osv. Saknar ni ISO layouten på något sätt?

Jag gick från ISO till Ansi genom ett köp av Anne Pro 2 och seriöst så var det inga större bekymmer. Man börjar inse vilka dörrar man öppnar när man kör ANSI haha!

Jag kan skriva allt som jag kan skriva på en ISO, dock skriver jag inte <> så ofta och jag programmerar inte så jag går bara över till engelska när jag vill skriva det genom alt+shift och byter tillbaka därefter. ÅÖÄ fungerar som vanligt. Tänk dock på att * hamnar ovanför enter, iaf på Anne Pro 2.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Vi i ISO-land måste hålla oss starka! Stay ISO - Stay Strong! <3

Visa signatur

Tangentbord. Massa tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Har ett ANSI tangentbord. Kommer aldrig själv byta tillbaka till ISO. Går utmärkt att skriva åäö på det. Du byter lätt mellan ansi och iso layout med shift+alt. Föredrar ansi layouten pga lång vänster shift, lång enter, placering av tecken som används mycket vid programmering samt custom keycaps.

Det är ju dock fysisk layoutskillnad (inte ens samma antal tangenter) så att faktiskt byta mellan ANSI och ISO med shift+alt låter inte sannolikt.

Men man kan ju absolut byta mappning för tangenterna, vilket rimligen är vad du menar. Det blir ju dock inte samma sak.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera att man tar inspiration från hur Svorak A5 hanterar specialtecken.

http://aoeu.info/s/dvorak/images/svorak-A5.png

Jag gjorde, en gång i tiden, en QWERTY-A5 implementation (QWERTY fast med specialtecknen som på Svorak A5) och det var väldigt många i min omgivning som uppskattade det. Det finns en xkbmap-kompatibel version HÄR.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕