Permalänk
Lego Master

Recept på (högrevs-)chili

Så, gjorde slag i saken igår och testade att Göra en riktig högrevschili.
Men jag blev kraftigt underväldigad av resultatet. Jag fick förvisso dra ner på själva chiliaspekten pga barn osv, men trots det smakade det mest köttgryta med kanel och choklad.
Kokade med öl och lite annat som jag fått tips om, men det verkade inte ha gjort så mkt skillnad.

Vad har ni för favoritrecept? Tips o trick? Chilisorter (ska helst gå att få tag i på typ Ica eller så)?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har samma upplevelse. Jag har blivit bjuden på en magiskt god och stark sån chili hos ett kompispar, men mitt eget försök blev mest välkryddad kalops. Nån kanel eller choklad hade jag inte i (och skulle inte vilja ha i heller), men däremot öl. Och massa chili, men den tappade det mesta av hettan under koket. Jag använde nästan enbart färsk chili, finhackad, medan kompisen som gjorde den goda chilin hade använt 6-8 olika sorter torkade.

Tyckte också det var svårt att få det att falla sönder så där i trådiga knippen, utan det blev bara ganska väl sammanhållna, om än möra, köttbitar. Då hade jag ändå gått till en nördig köttbutik för att få toppklass på råvaran.

Resultatet blev ju gott, och jag åt det med god aptit, men det blev inte nån tjongande stark, trådig chili!

Så jag bevakar tråden för att ta del av eventuella tips!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har samma upplevelse. Jag har blivit bjuden på en magiskt god och stark sån chili hos ett kompispar, men mitt eget försök blev mest välkryddad kalops. Nån kanel eller choklad hade jag inte i (och skulle inte vilja ha i heller), men däremot öl. Och massa chili, men den tappade det mesta av hettan under koket. Jag använde nästan enbart färsk chili, finhackad, medan kompisen som gjorde den goda chilin hade använt 6-8 olika sorter torkade.

Tyckte också det var svårt att få det att falla sönder så där i trådiga knippen, utan det blev bara ganska väl sammanhållna, om än möra, köttbitar. Då hade jag ändå gått till en nördig köttbutik för att få toppklass på råvaran.

Resultatet blev ju gott, och jag åt det med god aptit, men det blev inte nån tjongande stark, trådig chili!

Så jag bevakar tråden för att ta del av eventuella tips!

Har själv upptäckt att dom flesta chili dom säljer i matvarubutikerna inte har mycket smak så nu för tiden kör jag endast chilikrydda gärna en variant med extra hetta

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem

Det är som alltid med grytor/såser, man måste göra den lite för salt/stark för att få fram smaken när man äter den.

Dels brukar det man äter den med absorbera en del av kryddorna men också såsen/köttet brukar dra i sig en del och späda ut smaken.

Sen ska ju sånt här lagas under en lång tid ( större delen av dagen ) för bäst smak.

Permalänk
Medlem

En kollega tipsade om denna chili. Jag har inte hunnit testa den själv ännu, men hon hade bjudit på den vid en större middag och det blev succé. Ett viktigt tillbehör var guacamolen som länkas i receptet

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tyckte också det var svårt att få det att falla sönder så där i trådiga knippen, utan det blev bara ganska väl sammanhållna, om än möra, köttbitar. Då hade jag ändå gått till en nördig köttbutik för att få toppklass på råvaran.

Då kokade du det för kort tid.

Lång tid och rejält med chili behövs, jag brukar använda både kryddburk och färsk.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Då kokade du det för kort tid.

Lång tid och rejält med chili behövs, jag brukar använda både kryddburk och färsk.

Runt nio timmar koktid. Tyckte ändå det borde räcka. Kompisen sa 3-5 timmar, så jag tog till extra...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Så, gjorde slag i saken igår och testade att Göra en riktig högrevschili.
Men jag blev kraftigt underväldigad av resultatet. Jag fick förvisso dra ner på själva chiliaspekten pga barn osv, men trots det smakade det mest köttgryta med kanel och choklad.
Kokade med öl och lite annat som jag fått tips om, men det verkade inte ha gjort så mkt skillnad.

Vad har ni för favoritrecept? Tips o trick? Chilisorter (ska helst gå att få tag i på typ Ica eller så)?

Man får tycka vad man vill om sättet receptet är skrivet på (rekommenderar en renskriven variant när man väl står i köket) men jag tycker det här blir otroligt gott! Se till att skaffa rätt sorts chili etc. det mesta brukar gå att hitta på Ica numera. Och servera de rekommenderade tillbehören!

Första gången hade jag i habanero för hetta, men frugan utvärderade mig hårt dagen efter vid första toabesöket :') Numera blir det jalapeño som står för hettan.

http://www.hornfeldt.se/chili.html

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Jag har följt detta recept, men mängden kryddor var mest på frihand. Blev riktigt gott!

https://www.koket.se/mitt-kok/tommy-myllymaki/texas-chili/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Här kommer ett recept på som jag tycker är helt suverän.
http://www.romrom.se/akta-chili-recept-pa-varldens-basta-chil...

Om man saknar vissa chili sorter så kolla in www.extremefood.se.

Permalänk
Medlem

Jag kokar chili ibland och tycker den blir riktigt bra.
Har utgått från Edward Bloms recept men använder sällan märgben, gör ibland på lageröl och slår också ibland i en burk cola. Har läst andra recept på nätet som jag hämtat inspiration från.
ICA brukar ha någon mixpåse med chilifrukter som jag tar och sedan har jag ofta lite torkade varianter hemma som också får åka i.
Här finns Edwards recept: https://www.youtube.com/watch?v=vpehZEL2VXc

EDIT: Går inte att smaka av innan allt kött löst upp sig, hettan är enorm innan detta hänt.

Permalänk
Medlem

Gör det titt som tätt, följer inget recept så det varierat lite vad som åker i men i stora drag:

Tärna upp högreven. Värm på pannan (jag kör en emaljerad gjutjärnsgryta) rejält och stek köttet i omgångar jävligt varmt (lägger man i allt på en gång tappar grytan temperatur och stekytan uteblir) det ska ryka rejält och bli yta på köttet. Ta upp köttet och ner med chili, stek den också tills den får färg. Sedan ner med lök och vitlök. När löken börjar karamellisera så häller du ner resten och låter det småkoka med lock i 10-12 timmar eller tills köttet faller sönder. Därefter tar du bort locket, rör ihop köttet till en smet och reducerar till lagom konsistens.

Till 1.5 kg kött gör jag väl åt ca 4 gula lökar, en halv vitlök, en 33 eller 50 cl öl (gärna lite mörkare), chilifrukter efter styrka (jag odlar egna - se till att ta söta frukter, inga beska), en liten skvätt liquid smoke, lite honung, salt, peppar, eventuellt lite rökt sidfläsk, det steks tillsammans med köttet i så fall.

Köp billigt kött, det går bra även med fläsk. Det största felet folk gör är att dom bara kokar det i 3-4 timmar och tror att det räcker, det gör det inte.

Har provat både med kaffe och choklad i men har inte fastnat för det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Här har du världens bästa chili som den ska göras på korrekt sätt.
Jag och några vänner gör den EN gång om året och har det som en liten högtid.

Receptet kommer ursprungligen från en tävling i Texas där det vann för runt 20 år sedan några gånger i rad.
Sedan har en vän översatt det och vi har njutit av det TVÅ gånger varje år sen 7 år tillbaka.

Permalänk

Jag gjorde någon typ av Texas chili för något år sedan som blev väldigt bra, om man gillar stark mat. Dock minns jag inte alla ingridienser. Men jag hade i en mörk öl i grytan, kan ha varit Carnegies porter. Sedan använde jag flera olika chilisorter, Jalapeno, Carolina reaper (var sparsam med den, jag använde 3/4 av frukten, hade jag haft i hela så hade grytan varit svår att äta). Dessutom använde jag en chilisort som heter Habanado, det är en Habanero utan styrka, söt som röd paprika, mycket god smak! Kanske lite svår att få tag i. Tyvärr finns det inte mycket chilisorter i vanliga butiker, det brukar oftast bara finnas Jalapeno, röd/grön chili och ibland Habanero.

Edit: Kom på att jag hade Anchochili i också. Dessutom är ett tips att smaka lite på chilin du ska använda för styrkan kan skilja sig åt ganska mycket mellan olika frukter av samma sort, jag har köpt röd spansk peppar som har varit mer som paprika.

Skrivet av BraCCa:

En kollega tipsade om denna chili. Jag har inte hunnit testa den själv ännu, men hon hade bjudit på den vid en större middag och det blev succé. Ett viktigt tillbehör var guacamolen som länkas i receptet

Kul att du länkade till just det receptet, jag tänkte gjort den i helgen men det blev inte av.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Detta recept av husguden Jonas Cramby är riktigt gott och inte särskilt svårt. Köpte både torkad Chipotle och Ancho på Citygross. Skulle säga att den får en behaglig hetta som även barnen gillade (de är inte mesiga när det gäller kryddad mat men absolut inte härdade heller).

Bjöd föräldrar, syskon med respektive, svärföräldrar och svägerska när jag fyllde 45. Blev succé. Kan utan problem göras någon dag i förväg och värmas inför servering.

Receptet kommer från boken Texmex från grunden, en bok jag varmt kan rekommendera om så bara för detta recept och receptet på Carnitas. Boken är dessutom riktigt kul skriven.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ace Ventura:

Här kommer ett recept på som jag tycker är helt suverän.
http://www.romrom.se/akta-chili-recept-pa-varldens-basta-chil...

Om man saknar vissa chili sorter så kolla in www.extremefood.se.

Jag har bara testat detta recept på texas chili så jag har eg inget att jämföra med men detta tycker jag är jättegott. Man brukar inte behöva så mycket vätska som receptet säger. Jag brukar ta mindre men får ändå koka utan lock en stund på slutet för att få bra konsistens.
Jag har inte gjort med habanero men brukar ta i en extra chipotle ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Måste också säga att mängden chili och tiden är vad som avgör en bra chiligryta

Men säg då vilken mängd o tid som är bra. Just nu kunde du lika gärna sagt att en god chili är en bra chili.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Runt nio timmar koktid. Tyckte ändå det borde räcka. Kompisen sa 3-5 timmar, så jag tog till extra...

Ja, det borde ju räcka. Hade du väldigt stora bitar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, det borde ju räcka. Hade du väldigt stora bitar?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, kuber/rätblock med ca 2-4 cm sidor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, kuber/rätblock med ca 2-4 cm sidor.

Ok, brukar falla isär bara man petar på det om man köra såna bitar så länge.
Antar att det var rätt mycket fett i? Du kan ju alltid hjälpa till med gafflar också om du vill ha det riktigt ”trådigt”.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det är nu man är glad att ens Naga Jolokia börjar mogna.
Har även en hel buske Aiji Crystal som ska rökas snart.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag har följt detta recept, men mängden kryddor var mest på frihand. Blev riktigt gott!

https://www.koket.se/mitt-kok/tommy-myllymaki/texas-chili/

Skickades från m.sweclockers.com

Denna kan jag gå i god för. Det jag ändrat är...
- fänkålsfrön
- lagerblad

+ chipotle paste
+ torkad ancho chili (hel)
+ en tesked kakao
+ en skvätt honung

koktid ca 3,5 - 4h, resulterar i trasigt, mört kött med mycket smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Det är nu man är glad att ens Naga Jolokia börjar mogna.
Har även en hel buske Aiji Crystal som ska rökas snart.

Haha : ) Röka lär jag också prova om det blir några Amarillo, vilket det ser ut som.
Satt och tänkte på burken torkade bhut jolokia också, har provat göra olika salsor med den, man tänker jämt "äsch, den är inte så stark som jag minns, den har säkert blivit lam med tiden, var inte ett kravel nu" och får sona för det. Är gott med ett par piri-piri eller förvånasvärt starka aji pineapple på en pizza men har provat en färsk bhut på en gång och fick grinande kasta halva pizzan

Men åter till högrev : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ok, brukar falla isär bara man petar på det om man köra såna bitar så länge.
Antar att det var rätt mycket fett i? Du kan ju alltid hjälpa till med gafflar också om du vill ha det riktigt ”trådigt”.

Tja, det var ju väldigt mört, men kompisens chili hade ju rena trådknippen. Såg nästan ut som garn! Mina var fortfarande sammanhållna "klossar".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Haha : ) Röka lär jag också prova om det blir några Amarillo, vilket det ser ut som.
Satt och tänkte på burken torkade bhut jolokia också, har provat göra olika salsor med den, man tänker jämt "äsch, den är inte så stark som jag minns, den har säkert blivit lam med tiden, var inte ett kravel nu" och får sona för det. Är gott med ett par piri-piri eller förvånasvärt starka aji pineapple på en pizza men har provat en färsk bhut på en gång och fick grinande kasta halva pizzan

Men åter till högrev : )

I know that feeling.

Tänkte det kunde vara ett roligt alternativ till de annars rätt specifika amerikanska chilispecarna.
Ska prova göra någon chili framöver med den hemmarökta, återkommer med resultat.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ace Ventura:

Här kommer ett recept på som jag tycker är helt suverän.
http://www.romrom.se/akta-chili-recept-pa-varldens-basta-chil...

Om man saknar vissa chili sorter så kolla in www.extremefood.se.

Har lagat flertalet chili med detta recept som bas och kan också varmt rekommendera det!

Permalänk
Lego Master

Det blev ju en schysst diskussion!
Det verkar som att mina största misstag har varit:
* För lite chili (jag fegade som fan, men hittade åtminstone torkad chipotle)
* För klen koktid (2-2,5h tror jag det blev, men mört ändå)
* För mycket andra kryddor

Ålrajt, det blir en repris på detta innan jul, utan tvekan. Den här gången ska jag hyra ut ungarna till lägstbjudande och släpa upp farsan så han får bekänna färg. Då ska här inte fegas, det lovar jag!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ace Ventura:

Här kommer ett recept på som jag tycker är helt suverän.
http://www.romrom.se/akta-chili-recept-pa-varldens-basta-chil...

Om man saknar vissa chili sorter så kolla in www.extremefood.se.

Skrivet av JonasT:

Har lagat flertalet chili med detta recept som bas och kan också varmt rekommendera det!

Det är oklart vilka chili-frukter man kokar (steg 1) och vilka man bara hackar (steag 2) - har ni koll på det? Tänkte pröva i helgen..

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av aToria:

Det är oklart vilka chili-frukter man kokar (steg 1) och vilka man bara hackar (steag 2) - har ni koll på det? Tänkte pröva i helgen..

Du ska koka de torkade chilifrukterna, det vill säga ancho och chipotle.