Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det säger väl också en del när Logitech väljer Kailh-brytarna på sitt 2700 kronors-tagentbord.

Priset på det där får Logitech stå för... Det finns tangentbord under 500 kr med precis samma brytare.

Men Cherry har inte offentliggjort något annat än linjära lågprofilbrytare, medans Kailh varit ute med klickiga och taktila varianter ca ett år tidigare. Sen har Logitech kanske ett stort avtal med Kailh, då de också använder Kailh för sina GX-brytare.

Cherry's brytare borde vara bakåtkompatibla med tangenter för Cherry MX, men är i praktiken kompatibla bara med tangenter med tunna väggar, och om tangentbordet har en plåt (vilket alla har) så slår tangenten i plåten.
Vortex visade ett par tangentbord utan plåt på Computex i somras, med vad som ser ut som vanliga tangenter för Cherry MX. (f.om mitten av videon)

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Priset på det där får Logitech stå för... Det finns tangentbord under 500 kr med precis samma brytare.

Men Cherry har inte offentliggjort något annat än linjära lågprofilbrytare, medans Kailh varit ute med klickiga och taktila varianter ca ett år tidigare. Sen har Logitech kanske ett stort avtal med Kailh, då de också använder Kailh för sina GX-brytare.

Cherry's brytare borde vara bakåtkompatibla med tangenter för Cherry MX, men är i praktiken kompatibla bara med tangenter med tunna väggar, och om tangentbordet har en plåt (vilket alla har) så slår tangenten i plåten.
Vortex visade ett par tangentbord utan plåt på Computex i somras, med vad som ser ut som vanliga tangenter för Cherry MX. (f.om mitten av videon)
https://www.youtube.com/watch?v=IpoV6xwmdxw

Ja, det finns absolut billigare tangentbord med samma brytare, exempelvis det jag länkade. Brytarna i sig är inte speciellt dyra. Det jag syftade på var att Logitech uppenbarligen tycker att de är bra nog för att använda dem i ett av dyraste tangentborden på marknaden (om man inte räknar custom-byggen), oavsett om de har ett avtal med Kailh eller inte (vilket de troligen har). Det var dock ett bra tag sedan Cherry var det objektivt bästa valet för brytare.

Att de är kompatibla med tangenter av standardhöjd känns ganska ointressant dock, åtminstone för mig. Varför ens använda low profile-brytare om man är ute efter ett tangentbord med fullhöjdstangenter? Jag kanske glömmer någon grupp av användare som föredrar detta och i så fall är det väl utmärkt att det alternativet också finns.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det vet jag faktiskt inte.

Aja får testa.. 550kr för TKL versionen är riktigt bra. Sitter på en g513 carbon tactile som kostar 3ggr så mkt. Blir intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Aja får testa.. 550kr för TKL versionen är riktigt bra. Sitter på en g513 carbon tactile som kostar 3ggr så mkt. Blir intressant.

Meddela gärna vad du kommer fram till.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Jag bytte från lågprofil (ej mekaniska) till högprofil (mekaniska) för kanske två år sedan nu. Jag tycker fortfarande att höga tangenter är skit, det går verkligen inte att skriva på. Mina fingrar fastnar lätt mellan tangenterna, framför allt när jag skall flytta ett finger som är på en nedtryckt tangent. Den dagen detta tangentbord ger upp så blir det att leta efter ett mekaniskt tangentbord med lågprofil

Hehe, precis vad jag tycker också. Lider med dig men lite roligt att du ändå står ut med det.
Läste lite om o-ringar och det skulle ju eventuellt vara ett alternativ för slaglängden. Det löser ju inte detta med att vi fastnar mellan tangenterna.
Tycker även kanterna på högprofilstgb är vassa, inget Lågprofilstgb jag testat har några vassa kanter. Den längre slaglängden går ju också att allt går långsammare för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Det är vad man själv föredrar.

Jag använder det till stor del för att jag tycker om custom key-caps och tycker det är skönare att skriva på i längre perioder.
Faktum är att jag skriver snabbare på typ "tunna" knappar som snabbt går i botten, men jag tycker det är obekvämt.

Jag har sådant här tangentbord. Lite skillnader men, aja. (ISO knappar, inga "tryckta bokstäver" CM Storm Quickfire Cherry red med "dampers")
https://i.ebayimg.com/images/g/Z2QAAOSwSt1clUqU/s-l500.jpg

Samma här, skriver faktiskt mycket bättre på låga tangenter (laptop-modell), men troligen gör att jag skriver så mycket mer på min laptop än vid stationära. Samt att jag har ett Mac-style chiclet bord på jobbet. Dock är det imo hopplöst att spela på tangentbord med kort slaglängd efter som det är svårt att ligga att pendla på brytpunkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Det finns värre ratios än så här på forumet, tro mig.
Jag är beredd att hålla med @evil penguin lite här faktiskt för övrigt... kombinationen av trådens titel och "Har ni inte upptäckt lågprofilens fördelar" ger ett lätt provocerande intryck i kombination med något som kan verka antas objektivt, eller i alla fall argumenterande i mina ögon. Inget fel med det! Skulle dock gärna vilja veta de där fördelarna du pratar om.

Jag är också beredd att påstå att det är en smaksak. Självklart finns för och nackdelar, men vad var och en väljer är högst individuellt. Personligen gillar jag den taktila känslan i mekaniska brytare, det är tillfredsställande att känna rejäla PBT-caps under fingrarna istället för platta, tunna och plastiga lock.

Själv skapar jag inte så mycket trådar då jag inte känner behovet av att fråga så mycket saker generellt sett...

Intressant det där med taktila känslan. Kör du MX Brown då?
Tror det kan vara det jag eftersöker(har mx red nu) En linjär brytare på ett lågprofilstangentbord bottnar ju snabbare och det är väl ungefär samma slaglängd som en MX Brown börjar göra motstånd, gissar bara nu.

Men den där extra 1,5 mm på ett högprofilstgb har jag inget behov av, förstår inte syftet med det, för mig tar det bara längre tid att skriva och tillfredsställelsen när man bottnar kommer senare.
Mvh
Bubba

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aventurado:

Intressant det där med taktila känslan. Kör du MX Brown då?
Tror det kan vara det jag eftersöker(har mx red nu) En linjär brytare på ett lågprofilstangentbord bottnar ju snabbare och det är väl ungefär samma slaglängd som en MX Brown börjar göra motstånd, gissar bara nu.

Men den där extra 1,5 mm på ett högprofilstgb har jag inget behov av, förstår inte syftet med det, för mig tar det bara längre tid att skriva och tillfredsställelsen när man bottnar kommer senare.
Mvh
Bubba

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, jag kör blå switchar!
Men det är ju som sagt, en smaksak... Jag ogillar svarta/röda switchar då de saknar den där rätta känslan när tangenten "ger med sig".
Jag har väldigt lätt att skriva fel på lågprofil och vilar gärna fingrarna lite på tangenterna. Poängen är ju för min del att du inte 'bottnar' tangenterna utan bara trycker hårt nog för att registrera trycket.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Gillar också lågprofil tangenter. Någon som har en rekommendation på något bra tangentbord i lågprofil får gärna dela med sig då jag är på jakt efter ett nytt.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aventurado:

Intressant det där med taktila känslan. Kör du MX Brown då?
Tror det kan vara det jag eftersöker(har mx red nu) En linjär brytare på ett lågprofilstangentbord bottnar ju snabbare och det är väl ungefär samma slaglängd som en MX Brown börjar göra motstånd, gissar bara nu.

Taktiliteten i bruna switchar är väldigt svag tyvärr. Knappt den funkar för att faktiskt känna att knapptryckningen aktiverats.
Nu trivs jag rätt bra med min Ducky med bruna switchar iallafall, men skulle väl egentligen lika gärna kunna köra röda switchar, eller hitta en switch med högre taktilitet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tycker själv att det är enklare och skriva på högprofils och snabbare fumlar mest omkring på dom låga varianterna vilket även är anledningen till att jag bara använder stationära datorer.

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Exakt. Så man ser tangenterna klart och tydligt trots att det är mörkt i rummet.

Det är väl kanske främst för spelande för egen del, där man sällan har den vanliga "skrivmaskinspositionen" på händerna. Eller när man ska hitta något lite mer udda tecken i mörkret på laptopen typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Gillar också lågprofil tangenter. Någon som har en rekommendation på något bra tangentbord i lågprofil får gärna dela med sig då jag är på jakt efter ett nytt.

På förra sidan i denna tråd ser du vilket jag kör. Är ett av de få sådana med nordisk layout som jag hittat. Tesoro hade något på gång som eventuellt skulle komma i nordisk layout också med det hade en del andra problem som gjorde att jag tappade intresse. Annars finns ju Logitech G915 om inte priset spelar så stor roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aventurado:

Nja, om vi läser igen

"Utbudet av mekaniska lågprifilstangentbord är ju inte så stort, frågan är vad ni andra använder. Har ni inte upptäckt lågprofilens fördelar eller är det en vanesak, jag kan verkligen inte gå tillbaka känns det som eller har jag fel?"

Det jag pekar på i "eller har jag fel" pekar på att det är en subjektivt tycke om detta.

Mvh
Bubba

Rubriken "Vem fen använder högprofilstangenter 2019" är också en ledtråd

En sån här diskussion blir lite meningslös om man inte pratar om faktiska produkter och deras tangenter. Höjden på tangenterna är bara en av de faktorer som påverkar upplevelsen. Dvs, kanske inte meningslöst att diskutera vad man gillar och varför, men att försöka hitta något som är "rätt för alla".

Permalänk
Medlem

Har högprofil till gaming. Helt klart skönast respons när man trycker ned tangenterna. Lågprofil på laptopen. Duger att skriva med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

På förra sidan i denna tråd ser du vilket jag kör. Är ett av de få sådana med nordisk layout som jag hittat. Tesoro hade något på gång som eventuellt skulle komma i nordisk layout också med det hade en del andra problem som gjorde att jag tappade intresse. Annars finns ju Logitech G915 om inte priset spelar så stor roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Gjorde en beställning på en Havit HV-KB395L via CDON då jag ändå har en 192kr återbäring. Kollade runt lite på nätet om tangentbordet och den verkar bra så jag ger den ett försök.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Gjorde en beställning på en Havit HV-KB395L via CDON då jag ändå har en 192kr återbäring. Kollade runt lite på nätet om tangentbordet och den verkar bra så jag ger den ett försök.

Hoppas att du blir nöjd.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett Corsair K70 RBG MK.2 och kommer aldrig gå tillbaka till högprofil igen
Dock önskar jag ett lågprofil med RGB , fast bara där siffror och bokstäver lyser.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen högprofil och lågprofil?

Jag har ett Corsair K68, och älskar de höga tangenterna. Tangentbord med låga, platta och breda gör att jag trycker 2-3 tangenter samtidigt, nästan hela tiden. Hade en bärbar som primärdator i många år, och det var hopplöst. När jag äntligen byggde en stationär förra året skaffade jag först ett trådlöst från Microsoft, med platta små jävliga tangenter. Skrev bedrövligt illa på det.

Men om inte ett K70 har högprofil, så har inte mitt K68 det heller, så snackar vi flera centimeter höga då?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men om inte ett K70 har högprofil, så har inte mitt K68 det heller, så snackar vi flera centimeter höga då?

K70 mk.2 är lågprofil (ish)
https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Gaming-Keyb...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Meddela gärna vad du kommer fram till.

Ok har använt den i ett par dagar nu... sjukt trevligt tbord som lätt är värt sitt pris, inga problem att med att spela eller skriva på. Hade jag fått välja hade jag gärna tagit röda brytare för att slippa klick ljudet... mitt G513 får stå i garderoben tills vidare. Tack för tipset!

edit: ajuste, spacebar går inte att vända på, lite synd. Har inte saknat numpaden ännu, förutom enter-knappen som fanns där

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Ok har använt den i ett par dagar nu... sjukt trevligt tbord som lätt är värt sitt pris, inga problem att med att spela eller skriva på. Hade jag fått välja hade jag gärna tagit röda brytare för att slippa klick ljudet... mitt G513 får stå i garderoben tills vidare. Tack för tipset!

edit: ajuste, spacebar går inte att vända på, lite synd. Har inte saknar num paden ännu, förutom enter knappen som fanns där

https://cdn.discordapp.com/attachments/477749016717688843/647064409159761940/IMG_0175.JPG

Kul att du gillar det. Man vänjer sig vid klick-ljudet. Det verkar ha funnits en variant med röda brytare då jag stött på det i en recension men har fått för mig att de inte tillverkades så länge och mig veterligen har det aldrig funnits en sådan variant med nordisk layout. Just denna layout verkar vara lite av ett mysterium eftersom Havit själva inte listar den någonstans vad jag sett. Inga av de andra företagen som säljer eller historiskt sålt modeller baserade på samma grundmodell från DareU har heller sålt en nordisk variant vad jag har sett. När man väl bemödat sig med att ta fram en variant med tysk layout är det ju bara små skillnader som krävs dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag tycker om tangentborden på laptops, tysta, backlit, mjukt anslag och helt platta.
Jag tycker om dessa så mycket att jag köpt tre st externa tangentbord för några hundringar för några år sedan att ha till de stationära datorerna. Köpte ett GXZ-flash-bling-bling som smattrade med löstagbart ditt och datt, men det var inget för mig. Knäpp-tyst skall det vara för egen del.
Smaksak som sagt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Vem använder lågprofilstangentbord annat än i specialsituationer som kräver det av någon anledning? Varför skulle man göra nåt sånt mot sig själv? :/

Hehe, och vem använder Caps Lock? Och vem tittar på tangentbordet för att kunna notera ifall en lampa nånstans är tänd?

Så olika man kan vara.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Aventurado:

Hehe, precis vad jag tycker också. Lider med dig men lite roligt att du ändå står ut med det.
Läste lite om o-ringar och det skulle ju eventuellt vara ett alternativ för slaglängden. Det löser ju inte detta med att vi fastnar mellan tangenterna.
Tycker även kanterna på högprofilstgb är vassa, inget Lågprofilstgb jag testat har några vassa kanter. Den längre slaglängden går ju också att allt går långsammare för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är nog att du drar fingrarna mellan tangenterna istället för att touchtypa.
Lågprofiltangentbord är mer förlåtande än riktiga tangentbord när man skriver på detta sätt.

Bottnar du en mekanisk brytare och sen ska dra fingret vidare till nästa tangent kommer du fastna.

Däremot kanske det hjälper om du köper cherrys lågprofilbrytare med kortare slaglängd. Men jag skulle rekommendera att du lär dig touchtypa istället, efter det kommer du inte titta tillbaka på lågprofiltangentbord längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Kände precis likadant när jag skaffade första mekaniska tangentbordet efter ha haft lågprofil hur länge som helst. Någonstans på vägen vände det, och nu är det svårt att inte sitta och knacka på mekaniskt med högre profil.

Sitt med det en stund till - kanske släpper det, eller så är det helt enkelt inte något för dig.

Samma här. Knackade lågprofil riktigt länge - köpte ett mekaniskt för att testa, körde det i 2-3 veckor och sålde sedan av då jag inte gillade det. Sen av en slump fick jag tag på ett mekaniskt tangentbord gratis (flera år efter första försökte), tänkte - perfekt att ha som backup ifall mitt lågprofil går sönder. Men blev att jag provade det, denna gången fastnade jag nästan direkt och nu ligger mitt lågprofil i en låda istället.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Kan någon förklara varför man vill ha lampor för mig så vore det fantastiskt. Är det för ni kollar på tangentbordet när ni skriver?

Själv så ser jag mycket fort på min text om capslock är på.
EDIT: Kan även nämnas att jag nästan alltid inaktiverar capslock för att inte råka trycka på den. Ofta sätter jag capslock till F13.
Brukar ha ett AHK script som gör så att shift + capslock gör att capslock sätts på.

Håller med, har själv belysning i tangentbordet men är nog det första jag slog av, för mig blir ljuset distraherande, även i den "lägsta" styrkan, kan tänka mig ha på det en stund vid ett nytt tangentbord innan man lärt sig vart alla tangenter sitter...