Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Blomkungen:
Amortering är ingen kostnad.

Det innebär inte att förmögenheten minskar, men det innebär ett negativt kassaflöde. Pengarna som går till amorteringen måste tas någonstans, även om man betalar till sig själv och långsiktigt minskar räntekostnaden.

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: sant, men ändå pengar som ska ut.

@anon301768 nog är det väl ganska högt ändå. Kollar man hemnet idag verkar allt med över 3500 avgift vara minst 60 m2 så antingen har din förening investerat rejält genom åren om du bott där 20 år eller så har ni en enorm kassa I onödan.
Håller dock med om att jag bor billigt.

Permalänk
Medlem

Klart det påverkar hushållets ekonomi, detta med amorteringen, men se amorteringen som ett sparande.
Alla pengar du betalar tillbaka till banken i form av amorteringen är ju pengar som du får tillbaka vid försäljning av lägenheten (under förutsättningen att bostadsmarknaden inte kollapsar, vilket är ändå osannolikt, då folk behöver nånstans att bo och vi blir allt fler med åren. efterfrågan blir alltså inte mindre.)

Amortering= sparande, och varje hushåll bör spara. Antigen i din egen bostad, i din pension eller på fond/aktiemarknad.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Halloj

Ska köpa lägenhet med sambon när som helst och har hittat en som vi gillar. Avgiften är på 5000 spänn i månaden och den kostar run 1.5 mill. Är det högt? Föreningen har nyligen bytt alla fönster och balkongdörrar, och då höjdes det från 4300.

Vad är det eg för fråga du vill ha svar på här? Tråden verkar utvecklats till....ja, det mesta...blandat med en hel del gissningar

En BRF är en medlemsförrening och styrs av den styrelse man valt på årsstämman, de beslut som fattats på samma stämma och Bostadsrättslagen. Avgiften man betalar har väldigt lite direkt att göra med saker som läge, sjöutsikt etc, så vida det inte påverkar föreningens kostnader (t.ex. brukar hantverkstjänster vara dyrare i Stockholm än i Ödeshög eftersom kostnaderläget osv är det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Klart det påverkar hushållets ekonomi, detta med amorteringen, men se amorteringen som ett sparande.
Alla pengar du betalar tillbaka till banken i form av amorteringen är ju pengar som du får tillbaka vid försäljning av lägenheten (under förutsättningen att bostadsmarknaden inte kollapsar, vilket är ändå osannolikt, då folk behöver nånstans att bo och vi blir allt fler med åren. efterfrågan blir alltså inte mindre.)

Amortering= sparande, och varje hushåll bör spara. Antigen i din egen bostad, i din pension eller på fond/aktiemarknad.

Du har så klart helt rätt (liksom de flesta av dina inlägg här i tråden) även om man kanske skulle kalla det mer för ett tvångssparande. Alla borde så klart amortera, och numera är det väl rätt många som är tvungna också. Men det är ändå en utgift som ska betalas varje månad, om än till sig själv och det påverkar så klart vad man totalt sett har råd att betala för sin bostad. Värdet påverkas också så klart av faktorer som ränteförändringar, trender i samhället (livet på landet 2.0) osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

@Savage_Gray: sant, men ändå pengar som ska ut.

@Guggen64 nog är det väl ganska högt ändå. Kollar man hemnet idag verkar allt med över 3500 avgift vara minst 60 m2 så antingen har din förening investerat rejält genom åren om du bott där 20 år eller så har ni en enorm kassa I onödan.
Håller dock med om att jag bor billigt.

För dom pengarna ingår allt, el vatten värme kabel tv parkering med motorvärmare egen odlingslott samt 1000 mbit fiber så de är extremt billigt.
Drar man av allt och bara tar avgiften så ligger den på ungefär 2000 kr.
Har egen ingång samt stor balkong, fönster i tre väderstreck och egen ventilation som jag själv kan reglera hur varmt eller kallt jag vill ha och hur pass lite eller mycket den ska cirkulera luften.
Stort eget förråd ute på gården där jag har plats för cykel och moped samt verktyg, är ca 3m gånger 5m.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Du har så klart helt rätt (liksom de flesta av dina inlägg här i tråden) även om man kanske skulle kalla det mer för ett tvångssparande. Alla borde så klart amortera, och numera är det väl rätt många som är tvungna också. Men det är ändå en utgift som ska betalas varje månad, om än till sig själv och det påverkar så klart vad man totalt sett har råd att betala för sin bostad. Värdet påverkas också så klart av faktorer som ränteförändringar, trender i samhället (livet på landet 2.0) osv.

Hyreslägenhet är lika med hög hyra och noll pengar tillbaka.
Bostadsrätt är lika med hög insats men låg hyra och du får mest troligt tillbaka alla pengar inkl hyra då du säljer.

Är egentligen samma utgift varje månad, betala en hyra på 8-9 tusen eller betala lån samt hyra för samma pengar, kommer aldrig bo i en hyresrätt, en ren förlust, många gånger blir de betydligt mycket dyrare.

Jag kan till exempel inte bo billigare en de jag har nu, är helt omöjligt, har noll lån på min bostad och avgift på 3669kr där allt ingår, betalar inget mera för mitt boende och hitta något billigare en de jag har går inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Hyreslägenhet är lika med hög hyra och noll pengar tillbaka.
Bostadsrätt är lika med hög insats men låg hyra och du får mest troligt tillbaka alla pengar inkl hyra då du säljer.

Är egentligen samma utgift varje månad, betala en hyra på 8-9 tusen eller betala lån samt hyra för samma pengar, kommer aldrig bo i en hyresrätt, en ren förlust, många gånger blir de betydligt mycket dyrare.

Jag kan till exempel inte bo billigare en de jag har nu, är helt omöjligt, har noll lån på min bostad och avgift på 3669kr där allt ingår, betalar inget mera för mitt boende och hitta något billigare en de jag har går inte.

AVGIFT! glöm ordet hyra!

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Hyreslägenhet är lika med hög hyra och noll pengar tillbaka.
Bostadsrätt är lika med hög insats men låg hyra och du får mest troligt tillbaka alla pengar inkl hyra då du säljer.

Är egentligen samma utgift varje månad, betala en hyra på 8-9 tusen eller betala lån samt hyra för samma pengar, kommer aldrig bo i en hyresrätt, en ren förlust, många gånger blir de betydligt mycket dyrare.

Jag kan till exempel inte bo billigare en de jag har nu, är helt omöjligt, har noll lån på min bostad och avgift på 3669kr där allt ingår, betalar inget mera för mitt boende och hitta något billigare en de jag har går inte.

Många har tjänat mycket pengar på bostadsrätter.
Jag ser det som em riskinvestering, många gör den med hävstång genom lån. Säg att du lägger kontantinsats på 200 000 kr och din bostadsrätt sedan stiger med 600 000 så har du ju sedan 4gånger investerat kapital. Minus räntor då. Men jag tycker man bör komma ihåg att det är just den riskinvenstering. Många har kanske inget val när det kommer till boende eller så är det helt enkelt billigare att köpa.

Tar man ett miljonlån och lägger på börsen med 150k som kontantinsats kan man nog göra samma resa om börsen är snäll mot en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Skulle säga att det är en normal avgift, om allt är iordning dvs. För min lägenhet i Stockholm betalar jag i avgift 4600kr(inkl el) för 3rok 79kvm, köptes för 350kkr nu värderad till 3.5mkr.
Man får inte glömma att man (oftast)får tillbaka mycket för de pengarna. Gården jag bor på blir underhållen av jätteduktiga vaktmästare. Allt är plogat och fint på vintrarna och rabatterna välskötta på sommaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag har just nu gjort en vinst på ca 1.1 miljon på min lgh och eftersom jag drog in en vinst på min förra lägenhet också så kunde jag köpa den jag har nu kontant, som de har sett ut i Sverige sedan 80 talet så kan man inte förlora på att köpa sin bostad, här i Umeå så går priserna upp hela tiden eftersom de är brist på bostäder, i våran brf så säljs de ca 10 lgh per år och dom är inte ute i många dagar innan dom säljs och de är alltid högre pris en tidigare som sålts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Halloj

Ska köpa lägenhet med sambon när som helst och har hittat en som vi gillar. Avgiften är på 5000 spänn i månaden och den kostar run 1.5 mill. Är det högt? Föreningen har nyligen bytt alla fönster och balkongdörrar, och då höjdes det från 4300.

Jag avråder från lägenhetsköp tills dess att du fått en lite bättre förståelse för hur marknaden fungerar. Bostadsköp är troligen den största affär du någonsin kommer göra i ditt liv. Hur stora lån en förening har per kvadratmeter är viktigt att ta hänsyn till. Stiger räntorna kan du räkna med en rejäl ökning i avgift per månad om föreningen är tungt belånad.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kolla hur mycket belåning föreningen har på kvm. Viktigt att veta vid köp, avgiften kan behöva höjas i framtiden om föreningen är högt belånade och lånen behöver förnyas till en högre räntenivå. 5000kr låter högt men kolla igenom föreningens årsredovisning och försök hitta orsaken till den nivån på avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Hyreslägenhet är lika med hög hyra och noll pengar tillbaka.
Bostadsrätt är lika med hög insats men låg hyra och du får mest troligt tillbaka alla pengar inkl hyra då du säljer.

Är egentligen samma utgift varje månad, betala en hyra på 8-9 tusen eller betala lån samt hyra för samma pengar, kommer aldrig bo i en hyresrätt, en ren förlust, många gånger blir de betydligt mycket dyrare.

Jag kan till exempel inte bo billigare en de jag har nu, är helt omöjligt, har noll lån på min bostad och avgift på 3669kr där allt ingår, betalar inget mera för mitt boende och hitta något billigare en de jag har går inte.

Även om bostadsrätt är rätt för dig (och mig) så är.det inte rätt för alla. Tex om du vill komma ifrån det ansvar som följer med en BRF, vill spendera pengarna på annat osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Många har tjänat mycket pengar på bostadsrätter.
Jag ser det som em riskinvestering, många gör den med hävstång genom lån. Säg att du lägger kontantinsats på 200 000 kr och din bostadsrätt sedan stiger med 600 000 så har du ju sedan 4gånger investerat kapital. Minus räntor då. Men jag tycker man bör komma ihåg att det är just den riskinvenstering. Många har kanske inget val när det kommer till boende eller så är det helt enkelt billigare att köpa.

Tar man ett miljonlån och lägger på börsen med 150k som kontantinsats kan man nog göra samma resa om börsen är snäll mot en.

Skickades från m.sweclockers.com

I normalfallet är det snarare så att många tror sig ha tjänat en massa pengar på sina bostadsrätter men eftersom dom ofta investerats i en ny dyrare bostadsrätt och inte realiserat tillgången är det dock inte sällan sant. Skulle värdet på den nya bostadsrätten halveras, tex efter en kraftig räntehöjning, så skulle de flesta bli av med sin "vinst". Många som gjort samma misstag på börsen.

Permalänk
Medlem

i halmstad är det där en billig avgift och inköpspris iallafall.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag avråder från lägenhetsköp tills dess att du fått en lite bättre förståelse för hur marknaden fungerar. Bostadsköp är troligen den största affär du någonsin kommer göra i ditt liv. Hur stora lån en förening har per kvadratmeter är viktigt att ta hänsyn till. Stiger räntorna kan du räkna med en rejäl ökning i avgift per månad om föreningen är tungt belånad.

Samt en värdeminskning på den egna lägenheten.

Tycker dock inte att man ska säga att man måste förstå allt detta för att köpa en bostadsrätt, däremot kan det vara läge att kolla med någon som kan innan om det tex är nyproduktion (som iaf tidigare gärna gömde många framtida kostnader). På en hyfsad stor marknad tenderar konkurensen att stabilisera marknaden för normalobjekt och hy....avgiften är normalt inprisad redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste bara skriva en rad...
Med tanke på bostadsbristen m.m så är väl inte 5000kr plus låneavgiften jättehög.
Dessa jävla nybyggen som kommer upp har ju helt sjuka priser.
Hade en god vän som satte sig i en 4:a på ca 100m2, hyran var styvt hiskeliga 13000kr.
Detta i Göteborg.
Tänker man på detta så är pengarna rimliga på bagfals lägenhet.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Måste bara skriva en rad...
Med tanke på bostadsbristen m.m så är väl inte 5000kr plus låneavgiften jättehög.
Dessa jävla nybyggen som kommer upp har ju helt sjuka priser.
Hade en god vän som satte sig i en 4:a på ca 100m2, hyran var styvt hiskeliga 13000kr.
Detta i Göteborg.
Tänker man på detta så är pengarna rimliga på bagfals lägenhet.

Bostadsbristen har dock inget med avgiften att göra, men väl med priserna på bostadsrätter. Nyproduktion är dyrt, främst beroende på kostnaderna för produktionen och att man ofta bygger för "fint". Sen har reglerade hyror också havererat marknaden och skapat stora skillnader mellan snarlika objekt (för hyresrätter).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@improwise:
Nej inte hyran, men totalkostnaden.
Priserna trissas upp vid försäljningen pga bostadsbristen.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Har själv suttit i styrelsen och varit ordförande för en BRF med 400 lägenheter. Kanske skulle man starta upp en tråd om BRF-frågor, i likhet med banklånetråden?

Till OP:

Jag skulle börjat med att kolla upp ÅR för de senaste 10 åren. Där kan du följa utvecklingen och se noteringar om det är något särskilt som har hänt. Om föreningen är relativt nybyggd (>2000) är det rimligt att det fortfarande finns lån, men hur har lånen utvecklats över tid? Har man tagit nya lån vid varje nytt arbete? Har man höjt avgiften i enlighet med index eller har man haft flera år utan höjningar för att sedan damma till med en jättehöjning så fort det skall renoveras? Finns det intäkter från t.ex. affärslokaler?

Risken måste ställas i proportion till andelen. I en mindre förening tar du indirekt på dig en större skuld än i en större, om lånen är lika stora i båda föreningarna. Kolla på andelstalet och gångra det med lånet. Är siffran något du känner dig bekväm med, eller är det för högt?

Kolla även booli.se för att se vilka slutpriser som liknande lägenheter i samma förening har gått för. I den bästa av världar betalar du aldrig all time high, men det beror ju en del på hur omsättningen på lägenheter ser ut i den specifika föreningen.

Kan även vara värt att läsa gamla stämmoprotokoll. Med anledning av GDPR är det inte säkert att dessa finns publikt tillgängliga på föreningens hemsida, men det skadar inte att kolla. Annars får man kontakta styrelsen. Det kan låta lite extremt, men tro mig, det är mycket man kan avläsa från stämmoprotokoll gällande hur föreningen mår rent allmänt. Du vill inte flytta in i en förening där styrelsen är ifrågasatt av medlemmarna (kolla motionerna) men du vill inte heller flytta till en förening med en styrelse som bara har suttit och fikat i 30 år utan att göra sitt jobb (kolla underhållsplan, styrelsens motioner, amorteringshistorik etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

@improwise:
Nej inte hyran, men totalkostnaden.
Priserna trissas upp vid försäljningen pga bostadsbristen.

Dock primärt lågräntan senaste åren, då bostadsbristen var mer eller mindre konstant sen länge (ökningen per år gällande bostadsbristen är klart mindre än den prisökning som varit).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Bostadsbristen har dock inget med avgiften att göra, men väl med priserna på bostadsrätter. Nyproduktion är dyrt, främst beroende på kostnaderna för produktionen och att man ofta bygger för "fint". Sen har reglerade hyror också havererat marknaden och skapat stora skillnader mellan snarlika objekt (för hyresrätter).

Skickades från m.sweclockers.com

Nytt är inte alltid dyrt, köpte min 2a för 175.000 för 20 år sedan, den är idag värd ca 1.3 miljoner.
De gäller att köpa en bra bit utanför centrum där priserna är lägre och man ska ha tur också men som jag nämnt tidigare så har jag inte förlorat nått på dom 2 jag ägt, ser man tillbaka nu så skulle man köpt flera lgh då hade man varit rik idag och sluppit jobba.

Priserna har ju stigit flera hundra procent sedan 80 talet, hade en kompis som köpte sin första lgh i början på 80 talet, var en 3a som han köpte för 40.000 Kr vilken man då tyckte var mycket, idag ligger en sån lägenhet på ca 1.8 - 2.0 miljoner i samma område.

Permalänk
Medlem

@serdyllon: Bra inlägg med många kloka synpunkter även om jag tror kanske några av dom är få som kommer orka med (även om dom borde). Skulle nog säga att det viktigaste ändå är, precis som du också nämner, att be någon som kan ekonomi kolla in föreningens årsredovisning och se om något står ut (främst då i form av kommande kostnader utöver det normala). Om t.ex. medlemmarna varit missnöjda och aktiva nog att skriva motioner som kritiserar styrelsen har dom förmodligen varit aktiva nog att ersätta samma styrelse (förutsatt att någon annan vill ta jobbet vilket är långt ifrån en självklarhet). Sen ska man inte underskatta betydelsen att vara just aktiv även efter man köpt sin lägenhet, många är skrämmande oinsatta i vad som egentligen händer med sin förmodligen största investering i livet och verkar tro att typ staten eller någon håller koll på att allt ska gå rätt till.

Ovanstående baserat på flera år i styrelser, valberedning samt liknande samt även många års erfarenhet av att jobba med olika "låneprodukter".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Nytt är inte alltid dyrt, köpte min 2a för 175.000 för 20 år sedan, den är idag värd ca 1.3 miljoner.
De gäller att köpa en bra bit utanför centrum där priserna är lägre och man ska ha tur också men som jag nämnt tidigare så har jag inte förlorat nått på dom 2 jag ägt, ser man tillbaka nu så skulle man köpt flera lgh då hade man varit rik idag och sluppit jobba.

Priserna har ju stigit flera hundra procent sedan 80 talet, hade en kompis som köpte sin första lgh i början på 80 talet, var en 3a som han köpte för 40.000 Kr vilken man då tyckte var mycket, idag ligger en sån lägenhet på ca 1.8 - 2.0 miljoner i samma område.

Det säger dock inte så mycket utan att veta avgiften samt vad övriga jämförbara lägenheter kostade. 1999 var Reporäntan även 2,90%, vilket kanske dock främst påverkar dyrare lägenheter (större lån). Faktum är dock att byggkostnaderna i Sverige varit högre än dom borde under lång tid, beroende på många olika faktorer.

Permalänk
Inaktiv

De sjuka med ny producerat är att priserna alltid går upp, flera brf här i Umeå där första ägaren säljer redan efter första året och då har priset gått upp 100-200 tusen.

Har jobbat som fastighetsskötare åt den största i stan och de är otroligt mycket spekulations köp som sker, i stort sett allt som är byggt senaste 10 åren så är de alltid minst 1 lgh som köps i ren spekulation och som sedan står tom i 1 år eller 2 och sedan säljs, på Sandåkern i ett av dom senaste husen så var en lgh på översta våningen tom, var en av byggföretagets ägare som köpte och den var obebodd i drygt 2 år innan den såldes.

Vet dock att de har blivit hårdare regler på sånt här men som sagt så har de varit normalt under många år här i stan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bagfalls:

Halloj

Ska köpa lägenhet med sambon när som helst och har hittat en som vi gillar. Avgiften är på 5000 spänn i månaden och den kostar run 1.5 mill. Är det högt? Föreningen har nyligen bytt alla fönster och balkongdörrar, och då höjdes det från 4300.

Du måste göra en h-e mycket mera påläst analys. Du köper inte en lägenhet, du köper en andel av en förening som äger en fastighet.

Ett exempel: En kille ville ha runt 3 mille för en fin lägenhet ytterst centralt. Rimligt pris och rimlig avgift. Tittade på föreningens lånebörda och kom fram till att föreningen var konkursmässig och lägenheten i praktiken värdelös. La inget bud. Blev kontaktad av ägaren som ville jag skulle lägga ett bud. Sa helt rått att jag bedömde lägenheten som värdelös. Tyst ett par sekunder. Sedan höll han med mig. Han begrep att den var värdelös. Han bara hoppades på att hitta någon som inte begrep det, som bara tittade på avgiften och priset, som inte kunde läsa en årsredovisning.

Jag säger inte alls att det är så i den föreningen, jag säger att du måste vara mycket mera påläst. Vad är till exempel föreningens lånebörda utslagit på den lägenheten du kikar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Du måste göra en h-e mycket mera påläst analys. Du köper inte en lägenhet, du köper en andel av en förening som äger en fastighet.

Ett exempel: En kille ville ha runt 3 mille för en fin lägenhet ytterst centralt. Rimligt pris och rimlig avgift. Tittade på föreningens lånebörda och kom fram till att föreningen var konkursmässig och lägenheten i praktiken värdelös. La inget bud. Blev kontaktad av ägaren som ville jag skulle lägga ett bud. Sa helt rått att jag bedömde lägenheten som värdelös. Tyst ett par sekunder. Sedan höll han med mig. Han begrep att den var värdelös. Han bara hoppades på att hitta någon som inte begrep det, som bara tittade på avgiften och priset, som inte kunde läsa en årsredovisning.

Jag säger inte alls att det är så i den föreningen, jag säger att du måste vara mycket mera påläst. Vad är till exempel föreningens lånebörda utslagit på den lägenheten du kikar på?

Det måste varit via Blocket eller liknande för jag tvivlar på att en någorlunda seriös mäklare skulle befattat sig med det objektet? Det känns även märkligt att en BRF på ruinens brant skulle ha en så låg avgift, om det nu inte var så att den sänkts för att lättare kunna sälja lägenheterna, men det vore i så fall förmodligen brottsligt agerande av styrelsemedlemmarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Det måste varit via Blocket eller liknande för jag tvivlar på att en någorlunda seriös mäklare skulle befattat sig med det objektet? Det känns även märkligt att en BRF på ruinens brant skulle ha en så låg avgift, om det nu inte var så att den sänkts för att lättare kunna sälja lägenheterna, men det vore i så fall förmodligen brottsligt agerande av styrelsemedlemmarna.

Ingen mäklare inblandad. Han sålde privat. Hur diskussionerna gick i styrelsen, eller i föreningen i stort, det vet jag inte. Kanske hade han som sålde insett vad andra ännu inte insett. Knappast kriminellt, bara rejält inkompetent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Ingen mäklare inblandad. Han sålde privat. Hur diskussionerna gick i styrelsen, eller i föreningen i stort, det vet jag inte. Kanske hade han som sålde insett vad andra ännu inte insett. Knappast kriminellt, bara rejält inkompetent.

Det normala är att en BRF i ekonomiska svårigheter höjer avgifterna, vilket dock gör dom mer svårsålda. Därför skulle det kunna finnas incitament för styrelsen, som också är medlemmar, att sänka styrelserna för att försöka rädda sina egna investeringar. Det lär dock inte vara tillåtet och därmed kunna vara orsak till en civil talan mot de som sitter (eller förmodligen satt) i styrelsen när det skedde.