Permalänk
Medlem

4k Windows htpc köpråd

Hej.

Jag är på jakt efter ny htpc i vardagsrummet.
Då jag inte har följt den senaste utvecklingen på ett tag så vet jag inte vad jag ska välja.

Anledningen till en Windows baserad PC är för att vi använder datorn till väldigt mycket mer än att bara strömma filmer, dock så behövs inte någon värsting processor utan enklast möjliga kommer jag klara mig långt på.

Jag strömmar från netflix, hbo, cmore och från min nas där jag har 4k filmer

Jag har redan ett LP gtx 1050ti, ssd, sfx nätaggregat, chassi och LP processorkylare.

Det jag behöver hjälp med då är;
Moderkort (itx), processor, minne

Mvh Gevsan.

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem

Att ha HTPC är ganska utdaterat. De flesta verkar bara köpa exempelvis en Nvidia shield eller AppleTV 4k då dessa klarar av att spela upp det mesta.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk

Jag kör med HTPC och tycker det är riktigt värt, så länge den är tyst och strömsnål så att den kan vara igång 24/7. Min är flera år gammal så de delarna blir inte något bra tips till dig, men på prisjakt kan man snabbt slänga ihop det man behöver genom deras filter för vardera datordel.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Att ha HTPC är ganska utdaterat. De flesta verkar bara köpa exempelvis en Nvidia shield eller AppleTV 4k då dessa klarar av att spela upp det mesta.

Jag håller med, finns inte riktigt någon anledning att köpa en HTPC numera - man klarar sig ganska lång på en enbart en billig surfplatta och en Chromecast liksom, som båda förmodligen går att införskaffa begagnat till bra pris. Sedan om du verkligen behöver den där extra datorprestandan (som jag gissar drar bra mycket mer el än Nvidia Shield/Apple TV/Chromecast) så finns ju tex Steam Links, även om de slutat tillverkas. Det finns även inbyggt i vissa TV-apparater för enkel streaming via nätverket. Min TV har det tex. En fin sak med det är att man kan tabba ur spelet och använda det som om en HTPC. Surfa, spela upp film, musik osv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Är själv lite splittrad i frågan...
En HTPC har uppenbara fördelar för vissa, men också nackdelar.
Nackdelarna är att det är svårt att återge bilden som tänkt, och få det konsekvent är ännu mindre roligt. Och den är inte i närheten lika smidig som säg en Nvidia shield som fixar allt material i princip perfekt konsekvent.

Det däremot min HTPC fixar som inte t ex en chromecast eller shield fixar är att agera nav i vardagsrummet för styrning av DSP, ljudmätningar, kalibrering och liknande. Sedan kan jag t ex spela alla mina spel och eventuell VR på den som en rejäl bonus.

Men visst är man lite sugen på att komplettera med en Nvidia shield och en NAS, men en dator kommer alltid finnas i mitt vardagsrum. Äger redan en Chromecast, men det är inte i närheten av en ersättning.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.