Path of Exile 2 avtäcks med trailer och gameplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

extremt komplext

Vad exakt är det som är extremt komplext? Skillgems och deras synergi?
Skillträdet och den "oändliga" mängden builds?

Har förvisso bara spelat 3 olika leagues men har aldrig upplevt spelet som det minsta komplext.
Definitivt inte extremt komplext

Permalänk
Medlem
Skrivet av phonogen:

Kan bara hålla med. Jag har nog 600h+ i poe och så fort jag tror jag fått häng på hur saker funkar kommer en ny patch där saker ändras som gör att allt man lagt tid på innan får typ noll betydelse.

Älskar POE och att det har sådant djup. Men samtidigt är det spelets största problem också, det blir för komplext och det är svårt för nya spelare att ta sig in i det.

Det är nog inte för svårt, men kräver absolut att man lägger ner mycket tid på att lära sig. Men detsamma gäller väl om man för första gången skulle sätta sig och spela Diablo 2 nu.

Vet inte vad du lägger tid på men det mesta följer ju med mellan ligorna, förutom då League mechanics men det händer ju att dom bakas in i basspelet också. Trading och crafting maps m.m. är ju allt som oftast som det brukar vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Har 607 timmar i poe, har inte dödat shaper eller en gaurdian ännu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Om dom kan låta den uppritade kartan vara och inte nollställas som första spelet så kanske jag ger 2:an en chans, annars skiter jag i detta spel. Det var det jag retade upp mig på mest när jag spelade 1:an

Vad menar du när du säger "den uppritade kartan"? Är det områdeskartorna i kampanjen du tänker på så är det ett försäljningsargument och en aktiv mekanik i spelet - att världen är slumpmässigt genererad och ständigt föränderlig mellan sessioner och spelare. Om något blir det än värre för dig i tvåan, då inte vägarna in och ut ur områden inte längre kommer att vara fasta som de är nu (ingången till Mud Flats är t.ex. alltid väst och passagen till nästa zon alltid i nordöst) utan även dessa blir slumpmässigt placerade. Detta för att bl.a. göra race mer intressanta.

Ser för egen del fram emot PoE 2! Metat har dock stagnerat rejält, så jag hoppas på att vi rör oss bort från döda-allt-så-fort-som-möjligt-mentaliteten och att GGG tittar mer på Grim Dawns långsammare och farligare koncept. En fungerande marknad och/eller ett vettigt handelssystem mellan spelare känns för mycket att hoppas på dock; detta har efterfrågats i åratal och utvecklarna har bevisat sig vara allergiska mot logik på den fronten.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Vad exakt är det som är extremt komplext? Skillgems och deras synergi?
Skillträdet och den "oändliga" mängden builds?

Har förvisso bara spelat 3 olika leagues men har aldrig upplevt spelet som det minsta komplext.
Definitivt inte extremt komplext

Ja och ja

Att bygga en build some funkar bra även mid/late game kräver mycket info om allt som finns tillgängligt samt en del jobb att kombinera class/ascendency/skills/passives/support/gear/m.m. för att kunna ge bra skada till allt man möter samtidigt som balanserar det mot fungerande försvar så man inte blir slaktad hela tiden, och inte kan ta sig förbi bossarna.

Börjar du lira utan att först spendera en hel del tid på wikin samt läser forum etc. så lär du väl inte komma så långt innan spelet blir väldigt svårt (givet att du inte bara följer någon build-guide punktvis). Redan när jag började lira, strax innan tredje akten introducerades, fanns ju mängde av val att göra jämfört med Diablo 2 som jag kom från, där man i regel bara hade ett par alternativ vad beträffar vilka attacker/magier man använder för en vald karaktär, och sedan eventuell vapen speciallisering eller dylikt (som också ofta inte spelar större roll).

Idag finns det ju flera gånger fler skills och passives, samt flera nya koncept att ta in, så tänker att det måste vara rätt svårt.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Ja och ja

Att bygga en build some funkar bra även mid/late game kräver mycket info om allt som finns tillgängligt samt en del jobb att kombinera class/ascendency/skills/passives/support/gear/m.m. för att kunna ge bra skada till allt man möter samtidigt som balanserar det mot fungerande försvar så man inte blir slaktad hela tiden, och inte kan ta sig förbi bossarna.

Börjar du lira utan att först spendera en hel del tid på wikin samt läser forum etc. så lär du väl inte komma så långt innan spelet blir väldigt svårt (givet att du inte bara följer någon build-guide punktvis). Redan när jag började lira, strax innan tredje akten introducerades, fanns ju mängde av val att göra jämfört med Diablo 2 som jag kom från, där man i regel bara hade ett par alternativ vad beträffar vilka attacker/magier man använder för en vald karaktär, och sedan eventuell vapen speciallisering eller dylikt (som också ofta inte spelar större roll).

Idag finns det ju flera gånger fler skills och passives, samt flera nya koncept att ta in, så tänker att det måste vara rätt svårt.

Jag kollade genom några build guides på Youtube från den där Zizarian och tog en som verka kul och kraftfull.

Funka perfekt och var inte det minsta komplext.

Visst. För en som aldrig någonsin spelat spel kanske det är rörigt men har man spelat arpgs och spel i allmänhet sedan första Diablo så är det inte alls svårt att komma in i med de guider osv som finns nuförtiden och med sunt förnuft och logiskt tänkande givetvis.

Det gäller alla spel med någon form av karaktärsutveckling för den delen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Jag kollade genom några build guides på Youtube från den där Zizarian och tog en som verka kul och kraftfull.

Funka perfekt och var inte det minsta komplext.

Visst. För en som aldrig någonsin spelat spel kanske det är rörigt men har man spelat arpgs och spel i allmänhet sedan första Diablo så är det inte alls svårt att komma in i med de guider osv som finns nuförtiden och med sunt förnuft och logiskt tänkande givetvis.

Det gäller alla spel med någon form av karaktärsutveckling för den delen

Det är ju inte det minsta komplext efter som du bara gjorde en bypass på den komplexa biten då

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Det är ju inte det minsta komplext efter som du bara gjorde en bypass på den komplexa biten då

Känns som det är standard förfarande för spel nuförtiden om man är någorlunda seriös gamer.
Kolla bara alla guides det finns på youtube

Men visst... Kastar man sig in i PoE helt ny inom ARPG och försöker fatta allt direkt så blir det eventuellt lite knepigt.
Detsamma gäller många andra RPG-lir som t ex Divinity Original Sin 2.