Permalänk

Blir beng på Bing

Hur får man bort Bing som "sökmotor" i Windows 10. Jag har avinstallerat allt som har med Bing att göra och även ändrat i regedit enligt tips på nätet. Jag har Google som specifik startsida under inställningar i Explorer, men likt förbaskat så är det Bing som är startsida när jag öppnar Explorer och öppnar en ny flik eller skriver ett sökord i raden för webadress. Har Microsoft helt spärrat möjligheten att använda annan sökmotor som förstahandsval?

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Denna hittade jag efter lite letande:
https://support.microsoft.com/en-us/help/10605/internet-explo...

Fungerar för mig att ändra sök motor för IE.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem

Menar du Internet Explorer, eller Edge? Har du provat Firefox eller Chrome?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Hur får man bort Bing som "sökmotor" i Windows 10. Jag har avinstallerat allt som har med Bing att göra och även ändrat i regedit enligt tips på nätet. Jag har Google som specifik startsida under inställningar i Explorer, men likt förbaskat så är det Bing som är startsida när jag öppnar Explorer och öppnar en ny flik eller skriver ett sökord i raden för webadress. Har Microsoft helt spärrat möjligheten att använda annan sökmotor som förstahandsval?

Menar du i internet explorer eller Edge? Undvik helst Internet Explorer pga säkerhets och kompatibilitetsbrister. Jag rekommenderar dock att byta browser till något annat än Microsofts browsers (tills de släpper nya Edge i Januari i alla fall).

För Edge är det ganska lätt att hitta hur man byter sökmotor, du måste vara på sidan för sökmotorn du vill ha för att göra ändringen som ligger under inställningar, avancerat, längst ner, byt sökmotor eller vad det nu kan heta på svenska.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Menar du i internet explorer eller Edge? Undvik helst Internet Explorer pga säkerhets och kompatibilitetsbrister. Jag rekommenderar dock att byta browser till något annat än Microsofts browsers (tills de släpper nya Edge i Januari i alla fall).

För Edge är det ganska lätt att hitta hur man byter sökmotor, du måste vara på sidan för sökmotorn du vill ha för att göra ändringen som ligger under inställningar, avancerat, längst ner, byt sökmotor eller vad det nu kan heta på svenska.

Det är Internet Explorer jag använder. Där har jag ändrat inställningar på samtliga ställen (under inställningar) så att förstasidan ska vara Google när man öppnar webbläsaren. Såg att Google kommer upp som förstasida då vilket är korrekt, men så fort jag öppnar en ny flik eller skriver sökord i ”adressraden” så öppnad Bing upp oavsett att jag valt Google som förstasida vid ny flik mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Vem i sina sinnes fulla bruk använder Explorer?

Det är så buggigt så ingen vill ta i det med tång, ja en ren säkerhetsfara faktiskt.

Ingen idé att ens försöka sig på helt ärligt. Edge är bättre men inte bra men där ska, ja kan man iaf ändra sökmotor.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Det är Internet Explorer jag använder. Där har jag ändrat inställningar på samtliga ställen (under inställningar) så att förstasidan ska vara Google när man öppnar webbläsaren. Såg att Google kommer upp som förstasida då vilket är korrekt, men så fort jag öppnar en ny flik eller skriver sökord i ”adressraden” så öppnad Bing upp oavsett att jag valt Google som förstasida vid ny flik mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte har ett väldigt specifikt skäl till att använda IE så byt. Antar att det är företagsrelaterat?
Vet inte om det överhuvudtaget går att ställa in hur IE skall hantera en ny flik men sökmotor ändrar man under "hantera tillägg" och "sökleverantörer".

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Det är Internet Explorer jag använder. Där har jag ändrat inställningar på samtliga ställen (under inställningar) så att förstasidan ska vara Google när man öppnar webbläsaren. Såg att Google kommer upp som förstasida då vilket är korrekt, men så fort jag öppnar en ny flik eller skriver sökord i ”adressraden” så öppnad Bing upp oavsett att jag valt Google som förstasida vid ny flik mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Och du kan inte tänka dig att använda en modern webbläsare?

Du går du till inställningar (kugghjulet i internet explorer i övre högra hörnet)
Välj internetinställningar (heter Internet options på engelska)
Gå till fliken Programs
Klicka på hantera tillägg (manage addons)
Klicka på Sökmotorer (Search providers)
längst ner i dialogrutan finns en textrad, på engelska "Find more search providers" (kanske hitta fler sökleverantörer på svenska) som går att klicka på.
Nu borde du klura ut resten själv.

Permalänk
Medlem

Hur en ny tab ser ut ställer man in under allmänna inställningar och flikar.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Hur en ny tab ser ut ställer man in under allmänna inställningar och flikar.

Tack alla så här långt. Ska kika vidare i morgon när jag slagit upp ögonen igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest