Permalänk
Medlem

Koppla ett ip uttag

Hej!

Har stött på ett problem med utanpåliggande ip uttag. Inkommande kommer från router (uppe).

Som det är nu så har jag bara Connection till internet i det vänstra uttaget. Hur får jag Connection i bägge? Har jag kopplat fel?

Jag har kopplat bägge med samma färger mot varandra,
blå, blå/vit, orange, orange/vit, grön, grön/vit, brun, brun/vit.

Uttag

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Hej!

Har stött på ett problem med utanpåliggande ip uttag. Inkommande kommer från router (uppe).

Som det är nu så har jag bara Connection till internet i det vänstra uttaget. Hur får jag Connection i bägge? Har jag kopplat fel?

Jag har kopplat bägge med samma färger mot varandra,
blå, blå/vit, orange, orange/vit, grön, grön/vit, brun, brun/vit.

Uttag

Va du menar kanske nätverksuttag? Ska du ha internet till flera uttag behöver du en Router.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Båda kablarna ska komma från routern för att du ska få en utåtgående anslutning, mao. ena kopplingsplinten är för ena uttaget och den andra plinten för det andra. Dom är inte sammankopplade på något vis.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

@genes:

Som det ser ut nu har du kopplat in båda uttagen utan någon förbindelse mellan, koppla in en kabel mellan de två portarna så ska det funka

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Ganska grön på detta. Men den som kommer uppifrån på bilden kommer från en router.
Men jag får ingen koppling på uttaget på höger sida och den som går till TV.

Vänster sida på utkopplingen har jag Connection.

Permalänk
Medlem

@{SWEC}Rool82:

Aha, trodde dom var sammankopplade på baksidan med något lödat. Tackar det förklarar en del, hehe.

Permalänk
Medlem

@genes: Tänk på det så här:

Finns ingen koppling mellan dom där uttagen, om du har flera enheter där som du vill ha kopplade mot nätet, ställ en switch där och koppla in den på det vänstra uttaget.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

@{SWEC}Rool82:

Så om jag kopplar trådarna mellan plintarna "uppe P1" och "nere P2" får jag då internet i bägge uttagen?

Permalänk
Medlem

@genes: Hur menar du nu?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Du behöver två kablar från routern om bägge skall funka.

Permalänk
Medlem

Okej, då fattar jag.

Tack för alla svar. Gick väldigt snabbt och det uppskattas.

Permalänk
Medlem

Har Stevie Wonder kontakterat denna?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Har Stevie Wonder kontakterat denna?

Jag är väldigt lost TS har konto från 2007 men dessa inlägg alltså.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven: Bara för att han har ett gammalt konto behöver det inte innebära att han har pillat på nätverk förut.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Har Stevie Wonder kontakterat denna?

Skrivet av crew seven:

Jag är väldigt lost TS har konto från 2007 men dessa inlägg alltså.

Denna tråd gjorde min kväll

Permalänk
Rekordmedlem

Anslutningen av kablarna i plinten ser hemsk ut, ändarna får inte vara oavklippta och spreta så där för då kommer det inte att fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Anslutningen av kablarna i plinten ser hemsk ut, ändarna får inte vara oavklippta och spreta så där för då kommer det inte att fungera.

Det var min första tanke också när jag såg bilden. Det kan nog fungera, men det tar inte bort det faktum att det ser ganska illa ut och potentiellt kan ställa till med problem både nu eller i framtiden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Lugn grabbar, det skall snyggas till. Men eftersom jag var osäker på hur jag skulle koppla så tryckte jag bara i trådarna väldigt snabbt för att se om jag hade rätt tråd på rätt plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som att du blandat ihop brun och orange. Du ska koppla allt efter B-schemat. Om du vill brygga signalen vidare så behöver du en kort nätverkskabel mellan uttagen. Vill du ansluta en dator och samtidigt koppla vidare så behöver du en switch.

Sedan ska man undvika att tvinna upp paren i den mån det går. Om inte kroneverktyget klipper det som sticker ut ska man göra det manuellt. Det påverkar prestandan att ha "antennspröt".

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen