Byta program efter filtyp (Associera filtyper)

Permalänk
Avstängd

Byta program efter filtyp (Associera filtyper)

Något jag stör mig på så förbannat fruktansvärt är att Microsoft på något sätt gömt/ändrat sättet att välja default program för en specifik filtyp eller protokoll. Numer kan man endast välja "sök efter en app i appstore" istället för att välja en redan installerad "app" i datorn. Hur i hel** ändrar man detta i kontrollpanelen? Högerklicka på en filtyp och välja Öppna med och där ändra fungerar fortfarande, Men det fungerar ju inte med protokoll att manuellt ändra.. Se bilder:

Nej:

Nej:

Ja:

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förstår inte vad du menar för det verkar ju som om du vill ändra hur programmet VLC öppnas, det är ju programmet i sig du pekar på och det ska du väl inte öppna med nått annat program ?
Du kan ju möjligen högerklicka på programmet och välja "kör som"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Ja men det är inte VLC i sig jag menar, jag menar generellt, Jag vill att i associerings typen kunna gå in precis som där vid VLC och välja "välj annan app" istället för dom två översta där det endast finns Microsoft store som alternativ

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neonodia:

Ja men det är inte VLC i sig jag menar, jag menar generellt, Jag vill att i associerings typen kunna gå in precis som där vid VLC och välja "välj annan app" istället för dom två översta där det endast finns Microsoft store som alternativ

Du vill alltså att själva menyn designas om så att positionen där du själv kan välja ett annat program hamnar i toppen på listan med alternativ ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du vill alltså att själva menyn designas om så att positionen där du själv kan välja ett annat program hamnar i toppen på listan med alternativ ?

Nej, han menar att han bara får alternativen igenkända av windows eller att söka i store efter alternativ - han kan inte bläddra på hårddisken efter alternativ längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dracc:

Nej, han menar att han bara får alternativen igenkända av windows eller att söka i store efter alternativ - han kan inte bläddra på hårddisken efter alternativ längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det kan man, det alternativet är lägst ner i listan.
Man väljer öppna med och får

så väljer man Fler appar och får en större lista och längst ner i den finns alternativet "sök efter en annan app på den här datorn" som öppnar en vanlig filutforskare där du kan välja fritt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Uppenbart så du förstår inte. Jag skriver ju klart och tydligt och bilderna visar ju att alternativet inte finns.

Min tredje bild visar det du visar i dina bilder. Det har jag sagt fungerar, Det fungerar dock inte under default app "standard appar" i kontrollpanelen att kunna ändra och där välja min egna associering

Skrivet av mrqaffe:

Jo det kan man, det alternativet är lägst ner i listan.
Man väljer öppna med och får
https://i.imgur.com/euoZch6.png
så väljer man Fler appar och får en större lista och längst ner i den finns alternativet "sök efter en annan app på den här datorn" som öppnar en vanlig filutforskare där du kan välja fritt.
https://i.imgur.com/fhdJRpL.png

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ