Age Of Empires II: Definitive Edition-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Men såg du att du kan välja mellan tre olika HUD:ar? Classic, nya och .... glömmer bort vad det tredje alternativet är.

Kör på classic. Men utseendet är tillräckligt annorlunda för att jag ska känna mig ovan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk

Spelade en match igår som Sverige och måste säga att jag log flera gånger åt att enheternas repliker är på svenska.
Markera en arbetare och säg att han ska jaga så utbrister han "Jägare" med en småkul dialekt.

Enda jag har att klaga på är dels att man inte fixat den konstiga begränsningen i att man bara kan markera 50 enheter i en grupp och sen att attack-move fungerade lite halvdant och enheterna stannar gärna och funderar lite innan dem bestämmer vad dem ska attackera.

Till skillnad från många andra så gillade jag att behöva spela och vinna matcher för att låsa upp nya och bättre kort.
Förstår dock deras beslut då många ogillade funktionen och en del kanske tyckt det varit drygt att bygga upp kortlekarna igen

I övrigt en härlig upplevelse!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Keeper of the Bamse

Blir väl till att testa i helgen, kostar ju noll om man har gamepass ultimate

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Förresten, är det bara jag som tycker att svenska kvinnliga villagers låter som rösten till Ahsoka Tano i den svenka dubbningen av Star Wars: The Clone Wars?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Förresten, är det bara jag som tycker att svenska kvinnliga villagers låter som rösten till Ahsoka Tano i den svenka dubbningen av Star Wars: The Clone Wars?

Det kan vara så att du är den enda som uppfyller båda kriterierna: ha sett svenska dubbningen av the Clone Wars och spelat AoE3 DE.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Testade lite igår, och det är rätt kul

Men ja, det märks väl att spelet är gammalt, men tycker grafiken ser väldigt bra ut ändå.

Tänkte dock köra igenom 1an och 2an först, då jag inte kört några av de andra "Definitive ed".
Skaffade gamepass förra månaden, och har redan "sparat" in månadskostnaden med att köra Gears Tactics, och streets of rage 4.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Det kan vara så att du är den enda som uppfyller båda kriterierna: ha sett svenska dubbningen av the Clone Wars och spelat AoE3 DE.

Tyvärr så glömde man ändra språkinställningarna till engelska på Disney+ innan man började titta.😒
Ett misstag man aldrig lär göra om...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag har förvisso bara ett sketet GTX 1080 (sans Ti), så kanske det valts bort av en anledning i mitt fall? Kan ju testa att ändra till very high och se hur det påverkar prestanda. Att spela det i 4K med nuvarande inställningar är läckert nog för min del

Jag kör 3440x1440 med gtx 1080 och får 50fps i story mode med 99% använt grafikkort. Genom att gå från high till low/off gick min fps upp till 60fps och genom att stänga av SSAO gick min fps från 60 till 100fps. Trodde inte det var age of empires som skulle få mig att sukta efter ett rtx 3080, men men.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Ska bli nice att köra, tycker trean är underskattad. Spelade 1DE mycket men tvåan gillar jag inte alls... för mycket av allt. Gillar grafiken i trean och att det är mer avskalat/långsammare.

Permalänk
Medlem

Nog är 3:an rätt roligt men måste säga att det aoe2:de var rätt mkt bättre, mer tillägg och mycke bättre balanserat (enligt mig) så kommer nog fortsätta nöta det i ca 20 år till (tills nästa remake kommer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Har inte riktigt spelar så mycket AoE själv. Var själv inne på C&C, SC med avvikelser.
Ni som spelat både AoE 2 & 3. Vilken av remasters rekommenderar ni som "roligast" eller "bäst" att börja med?

Förstår att frågan är väldigt svår/beroende på egen smak

Aoe 2 eftersom att:
*30+ civs som alla är unika på ett eller annat sätt
*Bättre balanserat
*Random gen maps gör varje game unikt
*Alltid utrymme för förbättring, oavsett vilken nivå man spelar på
*Högre pop limit
*bättre kamera (mer överskådlig, men det är ofc en smaksak)
*en känsla av att strategi spelar mer roll än build-orders och civ-picks
*xolotl warriors

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

För mig är det det mest givna köpet någonsin. Har lätt över 5 000 timmar i AoE III.

Jag hoppas du överdriver, med 40 timmar/vecka motsvarar det 2,4 år heltid.

Permalänk
Medlem

Har spelat ca 10 matcher i AoE III:DE nu.

+ Spelet är allmänt underhållande och långa spelsessioner kan ta 1,5-2 timmar om man är många spelare (och alla är dåliga )
+ Grafiken har fått en uppdatering. Ser bra ut, inget att klaga på
+ Många inställningsmöjligheter för att anpassa HUD/hotkeys
+ Stödjer Ultrawide
+ Äger du AoE:III på Steam, kan du köpa DE för $15
+ Svenskar!!

- AI är helt värdelös. Jag är ingen bra spelare men även på svåraste är AI:n väldigt dålig. När den har gjort sina initiala anfall och satt press i början av spelat blir den väldigt passiv och kommer inte att förstöra din bas även om den hade kunnat köra över dig på direkten. Sedan är det bara att göra en långsam push med Mortars och vinna spelet. Rekommenderar att köra online.
- Sitter på RTX2060 och Ryzen 2600, spelet fryser ibland. Eventuellt fixat i Day1 patch, har inte testat än.
- Kunde varit bättre optimerat, jag sitter dock på ganska medioker hårdvara.
- In-game informationen om de olika civilisationerna är inte alltid korrekt (står exempelvis att "Lakota"(Sioux) kan bygga murar, men de kan de inte. Står inte heller "stats" på units in-game. En del felstavningar.

Skulle säga 7/10 (4/10 om du bara spelar mot AI); jag är nöjd men det har inte överträffat mina förväntningar. Av det som jag har listat borde det mesta gå att lösa med patchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag hoppas du överdriver, med 40 timmar/vecka motsvarar det 2,4 år heltid.

Spelet har funnits i 15 år. Jag säger som @loevet - "jisses vad tålamod och fritid jag hade på den tiden *tänker nostalgiskt tillbaka på forna dagar*"

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av esoneson:

Aoe 2 eftersom att:
*30+ civs som alla är unika på ett eller annat sätt
*Bättre balanserat
*Random gen maps gör varje game unikt
*Alltid utrymme för förbättring, oavsett vilken nivå man spelar på
*Högre pop limit
*bättre kamera (mer överskådlig, men det är ofc en smaksak)
*en känsla av att strategi spelar mer roll än build-orders och civ-picks
*xolotl warriors

AOE3 är det fösta spelet jag spelade online 2005/2006 -jag har spelat det online från och till sedan dess.

aoe2s civs är ju identiska/generiska mot varandra med enbart en eller två unika soldater och att de har varierad tillgång på teknologier från samma techtree. Ganska lame om du frågar mig. 30+ civs, javisst- men skillnaderna ligger i gömda bonusar som man får läsa sig till i tech tree. Alla civs ser lika dana ut och kan spelas lika dant. Alla civs kan leva på samma strategier.

i aoe3 är det 14-nu 16 civs och varje civ har unika tech trees. Detta tycker jag skapar mer utmaning och variation att bemästra spelet. Jag gillar hur civilisationerna i aoe3 har mer olika soldater. Samtidigt gav detta mer utmaning i hur de balanserade spelet jämfört med aoe 2. Men i aoe 3 asian dynasties (andra expansionen) så tyckte jag de fick till rätt bra balans kring nationerna. Men inte perfekt.

Det är välkommet att de återupplivar 3an då den ligger mig närmast om hjärtat i aoe-serien.

"Random gen maps gör varje game unikt". Sen är det totalt bullshit över det du säger om random maps. Hur tänkte du här egentligen? Varje maps är unik i aoe 3 precis som den är unik i aoe 2 och aoe 1.

"alltid utrymme till förbättring, oavsett vilken nivå man spelar på". vad menar du???

"högre poplimit i aoe2". Visst, det är bra en grej för aoe2. Men det var 200 i aoe2 från början också. Och det känns mer passande att det ändrar pop limit i aoe2 än aoe3 där det bygger på att starta en koloni av sin civilization.

Sen var spelmotorn för aoe3 rätt svajig där den kunde sega sig med för mkt soldater och skapa lagg i spelet-iallafall i orginal aoe3. Detta märks mest om du körde typ 3v3 eller 4v4 och har en match över 1 tim. Hurvida detta finns i aoe3 DE - de kan jag än inte svara på. Det enda lagget jag har upplevt än är online latency. Och det lagget är väldigt överkomligt jämfört med aoe3 orginals eso servers....usch vad spiklagg man fick genomlida där.

"en känsla av att strategi spelar mer roll än build-orders och civ-picks" - tycker det finns likvärdig strategikänsla i aoe2 som aoe3. De har gjort om kortsystemet och det är numera INBJUDANDE mot de som tyckte det var drygt att lvla upp sin nation (eller ändra det manuellt i dokumentfilerna....).

för mig är aoe3 det bästa i serien. aoe1 och aoe 2 var/är väldigt lika i grunden. AOE3 var en frisk fläkt där grafiken och kortsystemet tycktes ligga före sin tid. Spelet har en unik charm som många hade svårt att acceptera då aoe1 och 2 hade definierat aoe serien. Trots det är aoe3 fortfarande min favorit

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

AOE3 är det fösta spelet jag spelade online 2005/2006 -jag har spelat det online från och till sedan dess.

aoe2s civs är ju identiska/generiska mot varandra med enbart en eller två unika soldater och att de har varierad tillgång på teknologier från samma techtree. Ganska lame om du frågar mig. 30+ civs, javisst- men skillnaderna ligger i gömda bonusar som man får läsa sig till i tech tree. Alla civs ser lika dana ut och kan spelas lika dant. Alla civs kan leva på samma strategier.

Nej det gör dom inte & det kan dom inte. Vist ser flera snarlika ut och vist är många units delade men de var de väll historiskt oxå?. Ang strategier så vet du inte vad du pratar om, det är en väldigt stor skillnad mellan olika civs.

Skrivet av M00rtin:

i aoe3 är det 14-nu 16 civs och varje civ har unika tech trees. Detta tycker jag skapar mer utmaning och variation att bemästra spelet. Jag gillar hur civilisationerna i aoe3 har mer olika soldater. Samtidigt gav detta mer utmaning i hur de balanserade spelet jämfört med aoe 2. Men i aoe 3 asian dynasties (andra expansionen) så tyckte jag de fick till rätt bra balans kring nationerna. Men inte perfekt.

Det är välkommet att de återupplivar 3an då den ligger mig närmast om hjärtat i aoe-serien.

Inget fel med att gilla 3:an men ur ett balans perspektiv kan den inte jämföra sig mot 2;an (de erkänner du ju tom själv)
Enligt mig är balans väldigt viktigt i ett rts.

Skrivet av M00rtin:

"Random gen maps gör varje game unikt". Sen är det totalt bullshit över det du säger om random maps. Hur tänkte du här egentligen? Varje maps är unik i aoe 3 precis som den är unik i aoe 2 och aoe 1.

Här har du väll rätt, är bara en personlig erfarenhet an random-scripten för generering som get känslan av mer ovishet i aoe2, (500h+ i alla 3 spelen).

Skrivet av M00rtin:

"alltid utrymme till förbättring, oavsett vilken nivå man spelar på". vad menar du???

Sist jag nötte 3:n kom jag till en nivå där ungefär 4 olika civs/uppsättningar gick att spela utan att bli totalt slaktad, förhoppningsvis löser 3:de detta men då fans en viss begränsning i utrymmet för förbättring (särskilt om man ville vinna lite oxå). Men detta är självklart också endast ett påstående baserat på personliga erfarenheter.

Skrivet av M00rtin:

"högre poplimit i aoe2". Visst, det är bra en grej för aoe2. Men det var 200 i aoe2 från början också. Och det känns mer passande att det ändrar pop limit i aoe2 än aoe3 där det bygger på att starta en koloni av sin civilization.

Sen var spelmotorn för aoe3 rätt svajig där den kunde sega sig med för mkt soldater och skapa lagg i spelet-iallafall i orginal aoe3. Detta märks mest om du körde typ 3v3 eller 4v4 och har en match över 1 tim. Hurvida detta finns i aoe3 DE - de kan jag än inte svara på. Det enda lagget jag har upplevt än är online latency. Och det lagget är väldigt överkomligt jämfört med aoe3 orginals eso servers....usch vad spiklagg man fick genomlida där.

Tror 2:an original hade 75 pop som max? Men som du säger bör det anpassas efter den tillgängliga hårdvaran och optimering. Idag kanske även 3:an skulle kunna dra upp pop:en lite?

Skrivet av M00rtin:

"en känsla av att strategi spelar mer roll än build-orders och civ-picks" - tycker det finns likvärdig strategikänsla i aoe2 som aoe3. De har gjort om kortsystemet och det är numera INBJUDANDE mot de som tyckte det var drygt att lvla upp sin nation (eller ändra det manuellt i dokumentfilerna....).

för mig är aoe3 det bästa i serien. aoe1 och aoe 2 var/är väldigt lika i grunden. AOE3 var en frisk fläkt där grafiken och kortsystemet tycktes ligga före sin tid. Spelet har en unik charm som många hade svårt att acceptera då aoe1 och 2 hade definierat aoe serien. Trots det är aoe3 fortfarande min favorit

Exakt det här, aoe2 är en uppgradering av ett grymt koncept (1:an) medans 3:an är mer ett eget koncept i grunden. Jag föredrog konceptet i 2:an över det i 3:an, främst för att jag tyckte balansen var bättre men också för att det enligt mig var bättre att civsen delade lite egenskaper än att de var helt olika.

Säger ingenstans att 3:an är dåligt men efter väldigt många timmar i alla 3 spelen i serien så känns 2:an enligt mig bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esoneson:

Nej det gör dom inte & det kan dom inte. Vist ser flera snarlika ut och vist är många units delade men de var de väll historiskt oxå?. Ang strategier så vet du inte vad du pratar om, det är en väldigt stor skillnad mellan olika civs.

Tack för bra svar på mitt inlägg. Ber om ursäkt ifall min ton var lite dryg mot dig

Du har rätt över min tafatta beskrivning kring aoe2s civs skillnader. strategierna bygger ju på vilka soldater/teknologier och bonusar civs'en har. Har du inte skirmisher och pikemen får du leta andra vägar för att kontra pilbågskyttar och hästar. Men aoe2 civs är bra mkt mer lika varandra än de i aoe3. Och som sagt-detta gör det bättre (lättare) för att balansera spelet. Jag gillar aoe2 och spelade det innan 3an precis som jag spelade 1an innan 2an

Jag är optimistisk kring aoe3de. Första timmarna var jag smått besviken då jag självklart testade Sverige. Fick inte grepp om Karolinerna och Sverige som civ (vilket jag delvis fortfarande inte fått). Sverige ska livnära sig mkt på legosoldater men bonusen med att anlita dessa billigare och snabbare är på tok för svag för att kännas användbar. Tycker det ska titta närmare hur de gjordes i modden "Napoleonic era" för aoe3.

i retrospekt kan jag tycka n att saker från expansionen Warchiefs känns så otroligt malplacerade. visserligen kul att spela som indianerna . Men salongen (saloon) borde få en justering/ses över. Och hela grejen med Revolution är totalt värdelös. Det är en del mischmach som kan önskas bort/förändrats år 2020.

Många kort i home city har gjorts om och/eller balanserats om. AI:n är bättre där de faktiskt uppgraderar sin militär nu och är något starkare överlag...men inte mkt. Det är långt ifrån perfekt eller hur bra det gjorde aoe2s ai bättre i DE.

Kan de helt enkelt patcha upp spelet kring balans och stabilitet är jag nöjd.

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Jag tycker nog Age 2 är det bättre pga:

1: fler lag
2: random genererade banor
3: möjlighet att välja upp till 500 population, (kanske ändrat i age3 nu också?)
4: gillar sp i 2:an bättre med alla historiska karaktärer

Enig, men....

Skrivet av MrMadMax:

5: woolooloo 😀

.....var dock inte en del av AoE II (innan Priest-figuren i av HD remake-expansion-pack'n).

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Jag tycker nog Age 2 är det bättre pga:

1: fler lag
2: random genererade banor
3: möjlighet att välja upp till 500 population, (kanske ändrat i age3 nu också?)
4: gillar sp i 2:an bättre med alla historiska karaktärer
5: woolooloo 😀

Men age 3 är inget dåligt spel det iheller så skaffa bägge 😉

aoe 3 har random genererade banor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

aoe 3 har random genererade banor.

Är det nått nytt? Mycket trevligt isåfall
Tycker att alla gånger i AgeOfEmpire3 när man väljer tex Caribbean så vet man exakt var de olika öarna är osv.
Men kör man tex BlackForest i AgeOfEmpire2 så har jag fortfarande inte varit med om att banan sett likadan ut som rundan innan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Är det nått nytt? Mycket trevligt isåfall
Tycker att alla gånger i AgeOfEmpire3 när man väljer tex Caribbean så vet man exakt var de olika öarna är osv.
Men kör man tex BlackForest i AgeOfEmpire2 så har jag fortfarande inte varit med om att banan sett likadan ut som rundan innan.

nytt? det har alltid funnits random genererade banor för aoe3. jag tror du syftar på att layouten för kartorna är förplanerade. kartorna ska efterlikna geografiska platser. dock är resurserna random / balanserade. Annars finns det helt random a'la aoe2 med Unknown kartan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

nytt? det har alltid funnits random genererade banor för aoe3. jag tror du syftar på att layouten för kartorna är förplanerade. kartorna ska efterlikna geografiska platser. dock är resurserna random / balanserade. Annars finns det helt random a'la aoe2 med Unknown kartan.

Ok, ja precis. Layouten är en del som jag tycker krävs för att det ska kallas random genererad bana. Men jo visst resurser är random. Vet inte varför de inte kunde ha den funktionen i aoe3 också (förutom Unknown), men random layout med olika teman är nog anledning till att jag håller aoe2 lite närmre hjärtat. Får kolla workshopen om där finns nått lovande.

Btw: Vågar man hoppas på att wars of liberty moden till aoe3 DE kommer också?

Visa signatur
Permalänk

Tycker det är kul och väl värt den blygsamma summan. Däremot är det lite tröttsamt att köra mot AIn, men ett par kompisar ska köpa spelet snart.

Jag hade krascher innan jag satte max 60 fps, annars väldigt stabilt.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Det är lika bra som jag mindes det. Kanske hade kunnat få spritesen ännu lite skarpare iof men kul kunna maxa lir på 1070.

Inte kört rts på år och dar men nu börjar man bli rätt bekväm med normal på AIn. Det jag åker dit på är att jag är för defensiv och bekväm och fokuserar för mycket på att bygga upp ekonomin för att sen bara kunna mata. Körde första uppdraget på Attila och det måste banne vart sista sekunden på sista året jag fick ner deras wonder då var man galet nöjd Hade problem med genghis khan invade china också innan jag hittade mest effektiva vägen dit.
Märkte det började bli tight så jag bara drog rakt på och det var i sista sekund

Finns sjukt mycket kampanjer. Internet verkar vilja rekommendera original men många hävdar att de senare är bättre? Känns som man ska måsta dra igenom alla just nu

Blir lite sugen på litteratur. Finns det någon ultimat guide som rekommenderas? Gärna i bokform

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

hmm finns det bara ett soundtrack till kampanjerna?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x