tv:en ansluter inte till wifi. hjälp mig

Permalänk

tv:en ansluter inte till wifi. hjälp mig

om jag återställer min router. då ansluter tv:en till wifi. men dagen efter uppstår problemet igen. dvs att anslutningen hävs.

tv:en hittar närverket, jag slår in koden, men den vill inte ansluta. se bild.

är det fel på tv:en eller routern? tv:en ansluter till andra nätverk som tex min mobil.

jag vill inte ringa telia support pga långa väntetider samt att dem är värdelösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

om jag återställer min router. då ansluter tv:en till wifi. men dagen efter uppstår problemet igen. dvs att anslutningen hävs.

tv:en hittar närverket, jag slår in koden, men den vill inte ansluta. se bild.

är det fel på tv:en eller routern? tv:en ansluter till andra nätverk som tex min mobil.

jag vill inte ringa telia support pga långa väntetider samt att dem är värdelösa.

https://i.imgur.com/9eAKpAe.jpg

Det kan vara så att det är DHCP som spökar. Du skulle kunna testa att ställa in dom manuellt på TVn. Vet du hur du loggar in i routern för att kolla vad routern har för DHCP scoope?

Om inte, vad har du för router?

Permalänk
Medlem

@relevantia: En del TV har problem när AC protokoll användes om kanalnummret är högt som routern vill köra med, testa ändra till tex kanal 36.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av AleMal:

Det kan vara så att det är DHCP som spökar. Du skulle kunna testa att ställa in dom manuellt på TVn. Vet du hur du loggar in i routern för att kolla vad routern har för DHCP scoope?

Om inte, vad har du för router?

jag har en SAGEMCOM FAST5370E. ställa in vad på tvn? hur hittar man dhcp scoope?

Skrivet av ggustavsson:

@relevantia: En del TV har problem när AC protokoll användes om kanalnummret är högt som routern vill köra med, testa ändra till tex kanal 36.

var hittar man kanalnummer? har tittat överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@relevantia: En del TV har problem när AC protokoll användes om kanalnummret är högt som routern vill köra med, testa ändra till tex kanal 36.

Missade att det fanns röda kryss på bilden, låter som att det kan vara som du säger.

@relevantia Du borde ha WiFi/WLAN inställningar någon stans i routern. Om du vet hur man byter det trådlösa namnet så bör det vara på samma sida. Googlar runt lite just nu för att se ifall jag kan hitta något mer.

Edit:
Tror jag kan ha hittat det.
https://www.telia.se/privat/support/info/dop-om-tradlost-natverk-smart-wifi-router Ett par bilder ner så ser du att det står "channel selection", det är dom vi är ute efter. du vill händra den under 5Ghz.

Permalänk
Skrivet av AleMal:

Missade att det fanns röda kryss på bilden, låter som att det kan vara som du säger.

@relevantia Du borde ha WiFi/WLAN inställningar någon stans i routern. Om du vet hur man byter det trådlösa namnet så bör det vara på samma sida. Googlar runt lite just nu för att se ifall jag kan hitta något mer.

Edit:
Tror jag kan ha hittat det.
https://www.telia.se/privat/support/info/dop-om-tradlost-natverk-smart-wifi-router Ett par bilder ner så ser du att det står "channel selection", det är dom vi är ute efter. du vill händra den under 5Ghz.

jag hittade detta på internet men jag saknar den delen. konstigt. andra bilden är hos mig.

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag inte följa önskemålet som står i Routerns inställningar. Sätt enskilda SSID för ditt 2,4ghz och 5ghz SSID. Inaktivera "Band Steering"

Sommar
Sommar_5Ghz

Testa och se om det fungerar sedan om du ansluter mot ditt 5Ghz till din TV. Har haft liknande bekymmer med Samsung.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Om jag var du skulle jag inte följa önskemålet som står i Routerns inställningar. Sätt enskilda SSID för ditt 2,4ghz och 5ghz SSID. Inaktivera "Band Steering"

Sommar
Sommar_5Ghz

Testa och se om det fungerar sedan om du ansluter mot ditt 5Ghz till din TV. Har haft liknande bekymmer med Samsung.

Om det är som @ggustavsson säger så ska ju TVn anslutas till 2.4Ghz bandet.

@relevantia Gå in under steering, där borde du kunna stänga av det.

Permalänk

ska tv:en anslutas till 5ghz eller 2.4 ghz???

problemet är löst

anslöt tven till 5ghz. funkar perfekt.

har inaktiverat 2.4ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

ska tv:en anslutas till 5ghz eller 2.4 ghz???

Beror på avståndet till routern.
Är det långt bort så 2.4ghz är det nära 5ghz

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@relevantia: Om jag var du skulle jag ansluta mot 5Ghz om den hittar det nätverket. Hade ej velat koppla något till det fullsmetade 2.4ghz nätet.

Testa stäng av Band Steering och smäll upp två separata SSID.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070