Nvidia vänder nedåtgående trend – spår stark försäljning framöver

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Tänkte samma sak när jag såg bannern.
”nVidia spår stark försäljning framöver”
Det första jag kom att tänka på är att,
har dom nu äntligen insett att dom måste göra en rejäl prisjustering.🥳

Skulle de göra det så skulle de få sämre intäkter. Inte heller hjälper det att AMD också sätter sina grafikkort därefter. Många glömmer nog bort att tex ett GTX 780 Ti kostade runt 6 tkr när det lanserades, en R9 290X kostade runt 4 tkr när det lanserades. Vi kommer aldrig få se de priserna någonsin igen. Inte konstigt att folk körde tri sli eller crossfire när grafikkorten var så billiga.

Däremot kommer nog båda fylla upp det stora prisspannet med ännu fler modeller än någonsin förr. När det förut var vanligt med kanske 8-10st modeller i olika varianter så är det idag mer vanligt med runt 15st olika modeller i olika varianter.

Permalänk
Medlem

@Dinkefing: Om vi får se de priserna igen eller inte beror ju helt på oss konsumenter, slutar vi att köpa saker som är på tok för dyrt som 2080ti och börja hålla tillbaka våra pengar så blir det garanterat billigare. Vi konsumenter styr priset genom att inte köpa sådant vi tycker är för dyrt, men vi köper det änd för att vi vill ha det även fast det är på tok för mycket pengar.

Konsumenter har mycker mera makt än vad folk tror, köper inte vi går priserna ner och marginalerna ned. Man ser ju att de ligger på ca 50% chip marginaler i sina affärer. Rimliga kanske vore att ligga på 15%, och där skulle det hamna om vi var bättre konsumenter och tänker mer på oss helheten än bara nästa drog fix.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jacozz:

PC-spelandet kommer gå samma öde som Hi-Fi-branchen.
Kvar blir 2-5% entusiaster som är beredda att betala nästan hur mycket som helst för "det perfekta ljudet" eller i det här fallet; "den perfekta bilden", alla andra kommer antingen köpa konsoll eller streama via Stadia eller motsvarande molnlösning.

Lite deppigt, men så tror jag tyvärr det kommer se ut om sissådär 10 år från nu.

Ja för att man måste ha det värsta av de värsta för att uppnå 60FPS i 1080P

Konsolerna kommer nog att försvinna pga Stadia, men PC..njä, PC är liksom frihet..som att ha en bil.

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Sen när blev förlusten av 2 osålda 2080TI kort "En hel del" när företaget hade intäkter på 3 miljarder USD bara Q3 2019?
Tror du överskattar din betydelse för nvidias fortlevnad

Nä, inte jag ensam förstås men kan tänka mig att många avstått, både från ett och två kort.

Permalänk
Avstängd

*gäsp*

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

@patteSatan: Du får vakna nu därför att det är morgon.

Sitter själv kvar med ett 1080p köpt för 5800 kr augusti 2016 av @era909 och gett mig över 2 år av glädje med lite spelande och mycket videoredigerande i DaVinci Resolve (GPU-tungt). Enda anledningen jag känner att uppgradera till RTX vore att kunna köra G-sync med min TV men väntar på nya kort med HDMI 2.1 och VRR (om nu detta stöd finns i min TV:s HDMI 2.1 vilket man inte vet förrän någon testat).

Tycker faktiskt att AMD fd ATI grafikkort börjar bli intressanta igen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett AMD system faktiskt! "intel" "nvidia" fan som jag är! tycker priserna på intel's cuper är för dyra och nvidias gfx kort är för dyra.... blev en ryzen 3700x och ett 5700xt kort.. trodde aldrig jag skulle ha ett sånt här system någonsin... men men...

Permalänk
Medlem

bruttomarginal över 60%, känns inte om jag kommer köpa nåt nvidia kort på ett tag. sådana marginaler vill man inte stödja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av christer99:

Tror nog nvidia skulle göra en bra vinst genom att sälja 2080ti för 6k , problemet är då att folk inte uppgraderar på en 5år + 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem. Det är ju inne att bygga grejerna så att dom "går sönder" efter några år 😋

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Eftersom prestanda/pris inte rört sig nämnvärt senaste åren finns ju ingen anledning att byta om inte prestandakraven ändras radikalt.
Jag brukar försöka byta när jag får dubbla prestandan till samma kostnad som föregående kort. Då har som regel även spelen jag kör blivit mer prestandakrävande.
Om/när Nvidia (och AMD?) övergår till MCM-arkitektur kan det bli ett nytt språng i prisvärdheten och utrymme för prisjusteringar åt rätt håll.

Skrivet av Ryzer:

Har var och varannan person råd att köpa telefoner för 10 tusen kr + och använda i två år kan man nog köpa ett grafikkort i samma prisklass och sitta på i några år.

Nej. Man kan möjligen välja antingen eller, men inte båda.
Ytterligare ett alternativ är varken eller.

Köpa telefon för <3000kr med ungefär fem års intervall aldrig spendera >4000kr på något grafikkort.