Mediafiler i MS Sharepoint, hur använda rätt?

Permalänk
Medlem

Mediafiler i MS Sharepoint, hur använda rätt?

Har stora problem att förmå Sharepoint-sidor att visa media-filer rätt, eller ens på användbart sätt.

Provar MS Sharepoint online just nu 30 dagar. Jag behöver det mycket för att publicera mediafiler (för arbete) mellan olika personer. En detalj jag är i stort behov av är att lägga upp typ 10 ljudfiler eller små videofiler på 1 webbsida, inklusive en mindre beskrivning vid varje fil.

Men till min enorma förvåning så erbjuder inte Sharepoint Online knappt någon funktion alls för att inkludera en mediafil på en sida. Inte heller funkar det om man översätter mediafilen till betydligt mer HTML-vänliga filter som FLV t.ex, och alla hjälpfiler MS har om ämnet på nätet är utdaterade och gäller inte Sharepoint v.2019. Det funkar helt enkelt inte. Det enda som egentligen fungerar halvtaskigt är EMBED-komponenten, där man får göra en virtuell iframe vars källa är den mediafil som man vill ha. Man klistrar in URLen till mediafilen i IFRAME SRC="Url" parametern.

Men även där så funkar det bara hälften av gångerna. Resultatet av EMBED-funktionen blir ofta att en slags riktigt dålig mediaspelarfunktion dyker upp på sidan, och över den läggs en varningstext som överlag säger att något har gått fel och man kan inte lägga in såna filer på sidan osv.

Och när det väl funkar och filen identifieras, så blir det en riktigt tafflig mediaspelare där man inte har mycket kontroll över hur media-filerna hanteras. Varje media-fil börjar automatiskt spelas upp så fort sidan laddat klart, och om jag då har 10 ljud- eller små videofiler på sidan så är det inte svårt att räkna ut vilken kakafoni man råkar ut för. Jag har inte hittat en enda kontroll eller parameter för att ange att filen EJ ska spelas up vid sidladdning.

Det känns som jag verkligen missar någonting? Hur kan kanske världens mest använda företagsplattform inte inkludera det som vanliga HTML-sidor fixar på två röda sekunder? T.o.m. HTML5 innehåller ju automatiskt stöd för rätt bra mediaspelare numera. När jag ringer till Microsoft och knappar mig fram till teknisk support så kopplas jag til tekniker i fuckin' Polen som pratar så knagglig engelska på så knastriga telefonlinjer att det inte ens går att beskriva problemet.

Ni som är vana vid att hantera Sharepoint-sajter, hur skulle ni göra för att lägga ut media-fil på era sidor (mediafil som inte får vara helt publik) på ett sätt som verkligen funkar, och ger kontroll?

(jag är tekniskt bevandrad nog göra databasdrivna sajter för hand i såväl asp, aspx, php m.m.)

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@Dooley: Känner inte igen mig i din problembeskrivning. Har i och för sig inte hållit på jättemycket med just media-filer i SharePoint, men när jag gjort det så har det fungerat.

Numera tycker Microsoft att video-filer ska laddas upp i "Stream" och sen visas med en Stream web part i SharePoint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elk49:

@Dooley: Känner inte igen mig i din problembeskrivning. Har i och för sig inte hållit på jättemycket med just media-filer i SharePoint, men när jag gjort det så har det fungerat.

Hej, och tack för respons. Det hjälpte .. åtminstone lite

Numera fungerar mediamöjligheterna i Sharepoint nätt och jämnt. Ska kanske tilläggas att det här är Sharepoint Online 2019. Jag har förstått att media-möjligheterna var betydligt flera, och mer flexibla i Sharepoint 2016 och inte minst 2013. Nu är dom väldigt knapphändiga och funkar knappt. Och att ställa in parametrar för mediauppspelningen det finns inte.

Skrivet av elk49:

Numera tycker Microsoft att video-filer ska laddas upp i "Stream" och sen visas med en Stream web part i SharePoint.

Aha, den detaljen hade gått mig förbi. '
Men man märker att man är i Microsoft-land nu igen. Videos från MS Stream kan endst visas i 1 storlek (helskärm borträknat) och play on load kan man inte kontrollera, och man kan enbart ladda upp videos på MS stream. Ingen media med enbart ljud tillåts, alls.

Försöker man fuska - typ döpa om filändelsen på en MP3-fil till MPG, eller en M4A fil till MP4 - så avbryts uppladdningen av ljudfilen helt med varningen att filtypen verkar korrupt. Det verkar inte gå att ta sig runt.

Och även om man fick till en ljudfil via fusk, så kommer den fortfarande visas som video med ett stor blaffa till svart videofönster över större delen av sidbredden (typ 500pixel stort eller nåt). Det behövs ju inte för audio.

Microsoft är ibland det jobbigaste som finns, verkligen. Man blir SÅ frustrerad. HTML5 har ju t.o.m. skapat en specifik <audio> tag nu, som automatiskt genererar en spelare som är väldigt kompatibel och funkar för både video som audio. Men näpp, att använda sånt har Microsoft uttryckligen blockerat! :/

Anyway, jag får kika runt efter en bättre streamingtjänst än MS Streams, och hoppas jag kan inkludera den median på Sharepoint-sida via iframe.

Någon som har rekommendationer på bra mediatjänster? gratis eller betal spelar ingen roll.

PS. sorry för stingsligt inlägg, men jag blir så oerhört frustrerad på MS. Fått lägga ner över 125 arbetstimmar på att ens bli säker på att det jag behöver inte stöds. DS.

Permalänk
Medlem

@Dooley: Rörande storleken på Stream-webparten så är det som resten av SharePoint. Den får sin storlek dynamiskt efter kolumnens bredd. Lägger du den i en kolumn så blir den stor, lägger du den på en del av sidan som är delad i tre kolumner så blir den liten. Det är grundtanken i designen för att sidan ska vara responsiv. Sen är antalet mallar högst begränsade...

Audio går säker att få in på något bra sätt med ett script block eller om du hittar någon web part via SharePoint Store. Alternativt knacka ihop en egen om du besitter lite kodvana.

SharePoint är bra på en del saker, sämre på annat. Man ska ha i åtanke att syftet med produkten är att bygga en samarbetsplattform, inte en superfräsig webbsida.

Som en kursledare en gång sa till mig:
"Försök inte göra SharePoint till något det inte är. Då kommer ni få problem."

Permalänk
Medlem
Skrivet av elk49:

@Dooley: Audio går säker att få in på något bra sätt ... knacka ihop en egen webpart om du besitter lite kodvana.

Hm. Mjo kanske min måttliga kodvana kan räcka till för något sånt, om man drivs av högoktanig envishet. Jag har sysslat med databasdrivna hemsidor förut, i både ASP, ASPX och PHP m.m. och skrivit enkla applikationer i C-språk.

Får man fråga om vilka begrepp man kan söka efter på nätet för att hitta resurser för att lära hur man gör sånt?
Kanske "make your own webparts?" eller "custom webparts"?

Kan vara knepigt att hitta förstås. Sharepoint 2013, 2016 och 2019 är radikalt olika fungeranden. En guide till hur man gör för Sharepoint 2013 eller 2016 är nästan oanvändbar nu när dom kör v2019. Och en snabb sökning visar att 95% av träffarna är äldre än 2 år. hmpf.

Permalänk
Medlem

@Dooley:
Denna är rätt bra för att komma igång med hur det funkar...
https://docs.microsoft.com/en-us/sharepoint/dev/spfx/web-part...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elk49:

@Dooley:
Denna är rätt bra för att komma igång med hur det funkar...
https://docs.microsoft.com/en-us/sharepoint/dev/spfx/web-part...

Tackar. Det verkade tillräckligt lättbegriplig som grundstart.

Tänkte ta tillfället i akt att fråga, när det gäller emigrering ifrån Sharepoint till annan värd. Om man kört Sharepoint-sajt ett tag, och ska emigrera, flytta till annan hemside-tjänst som inte alls kör Sharepoint backend, då funkar ju inte sajten och allt material man gjort dittills på Sharepoint-sajten i den nya tjänst-providerns konto. Det är förvisso mer eller mindre sant när det gäller flera andra tjänst-typer med, men eftersom Sharepoint är så inhemskt så misstänker jag att man kan inte bara FTPa ut allt ens egna material, utan man får nog kavla upp ärmarna och dissekera fram allt material och funktionalitet som man vill ha med sig över till nästa tjänst-provider?

Min fråga är alltså om du känner till mer eller mindre färdiga verktyg eller metoder för att kunna ta med sig vad ens Sharepoint sida blivit, för att fortsätta använda i liknande form på en annan tjänst?

Permalänk
Medlem

@Dooley: Känner inte till något sådant verktyg. Finns gott om verktyg för att migrera mellan SharePoint-farmer, men till andra plattformar har jag inte hört.
Och ser faktiskt inte riktigt hur det ska gå till. Bortsett från listor, dokumentbibliotek. användare och annan mer strukturerad data som går relativt enkelt att exportera.

Men att få med sig sidmallar, teman, webbsidor, webparts mm till helt andra teknologier blir nog svårt. Även om du skulle hitta ett sådant verktyg så tror jag du får spendera mer tid att städa upp efter den migreringen än vad det tagit att manuellt köra Copy/Paste.

Permalänk
Medlem

Ja, lite så som jag tänkte. Det kan man stå ut med om man tar med det i åtanke redan från dag 1. Då förlorar man inte mer än man är beredd på.

Tackar för all hjälp!