Microsoft jobbar på 64-bitarsemulering på Windows on ARM

Permalänk
Melding Plague

Microsoft jobbar på 64-bitarsemulering på Windows on ARM

Stöd för emulering av 64-bitarsapplikationer skulle bredda mjukvaruutbudet på Windows on ARM rejält, men uppges anlända först år 2021.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Microsoft borde haft detta färdigt innan de släppte Surface Pro X. Vad ska deras användare göra? Sitta och vänta på emulering av 64-bits appar eller hoppas på att just deras favorit app kommer i en 32-bit version?

Permalänk
Medlem

” Den som vill vara med i teknikens framkant kan anmäla sig till Windows Insider-programmet för att få omedelbar tillgång till de allra senaste testversionerna av Windows 10-uppdateringar för ARM-processorer.”

Jag lyckas inte hitta någon Insider-version för ARM!?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Microsofts idioti är som vanligt gränslös. Detta borde varit färdigt innan de släppte sina ARM-datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Microsoft borde haft detta färdigt innan de släppte Surface Pro X. Vad ska deras användare göra? Sitta och vänta på emulering av 64-bits appar eller hoppas på att just deras favorit app kommer i en 32-bit version?

Skrivet av anon99339:

Microsofts idioti är som vanligt gränslös. Detta borde varit färdigt innan de släppte sina ARM-datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker inte det är lönt att klaga på dem. Nyheten handlar ju om att de nu jobbar på det, bättre det än om de hade bestämt sig för att aldrig göra det, så tycker jag era inlägg varit rimliga, men att reagera så här för att de gör det "för sent" känns lite dumt. Bättre att ge dem uppmuntran nu när de börjat, tycker jag då

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Och hade de väntat med att släppa 32-bitsstödet till dess att 64-bit var på plats så hade det klagats på det istället. "Varför kan de inte släppa det de har så vi kan börja testa det åtminstone??"

Håller med @Ozzed att vi bör uppmuntra ibland. Det är vi för dåliga på på det här forumet (jag själv inkluderad)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Men varför gjorde 32bitars först och inte 64 bitars?

Är 64 så mycket svårare är väl bara öka alla register till 64 bitar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Men varför gjorde 32bitars först och inte 64 bitars?

Är 64 så mycket svårare är väl bara öka alla register till 64 bitar?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade det varit så enkelt hade det inte tagit sådan tid. Alla instruktioner som ingår i x86 ska tolkas om till ARM-arkitekturen. 32-bitars x86 är ett subset av 64-bitars. (det är därför det är bakåtkompatibelt) Därför är alternativen att släppa båda på en gång, eller prioritera subsettet som är med i 32-bitars så det stödet kan släppas tidigare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Tycker inte det är lönt att klaga på dem. Nyheten handlar ju om att de nu jobbar på det, bättre det än om de hade bestämt sig för att aldrig göra det, så tycker jag era inlägg varit rimliga, men att reagera så här för att de gör det "för sent" känns lite dumt. Bättre att ge dem uppmuntran nu när de börjat, tycker jag då

https://www.theverge.com/2019/11/5/20948092/microsoft-surface...

The Verge håller inte med. Ska man dessutom ge beröm åt ett av världens största företag för att de släppt en medioker produkt?

Microsoft är inte ett treårigt barn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

https://www.theverge.com/2019/11/5/20948092/microsoft-surface...

The Verge håller inte med. Ska man dessutom ge beröm åt ett av världens största företag för att de släppt en medioker produkt?

Microsoft är inte ett treårigt barn.

Skickades från m.sweclockers.com

Även vuxna behöver känner sig uppskattade;)

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte problemet. Skriver man rena program så är det bara att kompilera och köra. Mina egna program funkar på arm och intel 32 och 64 bits. Vad använder de för konstigt kodande, att 64 bit var på gång är känt i årtionde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

https://www.theverge.com/2019/11/5/20948092/microsoft-surface...

The Verge håller inte med. Ska man dessutom ge beröm åt ett av världens största företag för att de släppt en medioker produkt?

Microsoft är inte ett treårigt barn.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror väl på hur man ser det. Det verkar ju inte påverka något att man ojar sig över vad de "borde ha gjort för länge sedan. Kan vara en personlig preferens men jag är trött på sådant då det inte påverkar företagen utan bara sprider dålig stämning. Visst kan man klaga på att en funktion saknas och företagen inte verkar ha planer på att implementera det, men vad tjänar det till att säga "detta borde ha gjorts tidigare" när det nu är ett faktim att de jobbar på det? Typ som att klandra en överviktig person som börjat ta tag i sin träning och går till gymmet/motionerar osv för att "det borde de gjort tidigare", eller gnälla på en person som slutat röka för att "det borde gjorts tidigare" Totalt poänglöst. Bättre i så fall att uppmuntra när väl den positiva förändringen sker.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Beror väl på hur man ser det. Det verkar ju inte påverka något att man ojar sig över vad de "borde ha gjort för länge sedan. Kan vara en personlig preferens men jag är trött på sådant då det inte påverkar företagen utan bara sprider dålig stämning. Visst kan man klaga på att en funktion saknas och företagen inte verkar ha planer på att implementera det, men vad tjänar det till att säga "detta borde ha gjorts tidigare" när det nu är ett faktim att de jobbar på det? Typ som att klandra en överviktig person som börjat ta tag i sin träning och går till gymmet/motionerar osv för att "det borde de gjort tidigare", eller gnälla på en person som slutat röka för att "det borde gjorts tidigare" Totalt poänglöst. Bättre i så fall att uppmuntra när väl den positiva förändringen sker.

Hur påverkar det Microsoft att någon skriver "bra jobbat" på Sweclockers forum över att Microsoft till slut släppt en medioker produkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Hur påverkar det Microsoft att någon skriver "bra jobbat" på Sweclockers forum över att Microsoft till slut släppt en medioker produkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur påverkar det Microsoft att någon skriver "det borde ge gjort tidigare" på sweclockers? Nej precis. Inget av dem påverkar Microsoft på något plan. Men tror folk mår bättre av att glädjas åt positiv förändring när det väl sker istället för att gnälla på att det borde skett tidigare, oavsett vad det gäller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Betyder det här att man kommer kunna köra Windows 10 på Raspberry Pi?
Rent teoretiskt

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

Betyder det här att man kommer kunna köra Windows 10 på Raspberry Pi?
Rent teoretiskt

Detta handlar enbart om emulering av x86 program i arm-versionen av Windows. Windows för arm existerar redan, så teoretiskt borde det redan gå.
Men de jobbar altså på att kunna köra "vanliga" windowsprogram även på arm-varianten. Om än med reducerad prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

Betyder det här att man kommer kunna köra Windows 10 på Raspberry Pi?
Rent teoretiskt

https://www.tomshardware.com/news/windows-10-raspberry-pi-han...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Men varför gjorde 32bitars först och inte 64 bitars?

Är 64 så mycket svårare är väl bara öka alla register till 64 bitar?

Skickades från m.sweclockers.com

Min gissning är att det är inte bara 64bitars register, hantering av dessa i alla units, extra SIMD register och fler generalla register som x86_64 innebär - som de dessutom tänker hårdvaruaccelerera. De tänker också stödja flera andra cpu extensions som blev vanliga efter x86_64 introducerades. De flesta SIMD, men även några obskyra. Det kräver mycket arbete, inte bra från Microsoft utan även från deras sammarbetspartners. Att ta en milestone att få 32bit att fungera tycker jag låter klokt.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Tycker mig minnas att Intel hotade att stämma om Microsoft gjorde en x86 emulator till ARM...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

https://www.theverge.com/2019/11/5/20948092/microsoft-surface...

The Verge håller inte med. Ska man dessutom ge beröm åt ett av världens största företag för att de släppt en medioker produkt?

Microsoft är inte ett treårigt barn.

Skickades från m.sweclockers.com

The Verge? Dom som är så bra på att bygga PC datorer ?

Permalänk
Medlem

Jag trodde Microsoft hade lovat att det skulle vara klart vid det här laget, inte att vi skulle behöva vänta mer än ett år till ...

Skrivet av DevilsDad:

32-bitars x86 är ett subset av 64-bitars. (det är därför det är bakåtkompatibelt)

Inte exakt. Operativsystemet behöver fortfarande byta mellan 32-bittars och 64-bittars läge när det byter mellan att köra 64-bittars och 32-bittars x86-program.

Skrivet av Irre:

Jag fattar inte problemet. Skriver man rena program så är det bara att kompilera och köra.

Förutom att utvecklarna inte vill spendera pengar på att distribuera till flera plattformar samtidigt, så finns det också flera mindre flera skillnader mellan arkitekturerna som ställer till det.
T.ex. brukar man fortfarande koda program med vektorinstruktioner på olika mer eller mindre arkitektur-beroende sätt. Att portera kod för Intel's SSE/AVX till ARM's NEON är inte trivialt.
Sen är existerande multitrådad kod inte alltid så ren. Det borde inte vara något problem med C och C++ - kod för man ska ju inte ha några race-conditions i sin kod ... men där de finns så är x86 mer förlåtande än vad ARM är. Detta innebär extra debuggande och testning på ARM.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Microsoft är inte ett treårigt barn.

Men dom har börjat konstruera produkter som skulle kunna misstas ha utförts av en treåring.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veni:

Men dom har börjat konstruera produkter som skulle kunna misstas ha utförts av en treåring.

Ja, men säger man det så blir det klagomål här i forumet om att "man ju ska vara glad för att de försöker och att inget blir bättre av att klaga".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

T.ex. brukar man fortfarande koda program med vektorinstruktioner på olika mer eller mindre arkitektur-beroende sätt. Att portera kod för Intel's SSE/AVX till ARM's NEON är inte trivialt.
Sen är existerande multitrådad kod inte alltid så ren. Det borde inte vara något problem med C och C++ - kod för man ska ju inte ha några race-conditions i sin kod ... men där de finns så är x86 mer förlåtande än vad ARM är. Detta innebär extra debuggande och testning på ARM.

Det är ju inte ett måste att stödja alla instruktioner, man kan ju börja med de grundläggande även om man tappar lite prestanda på det. Dvs emuleringen rapporterar att AVX256/512 inte finns tillgängligt. Frågan är om de äns hinner få någon slags fungerande x86_64 emulering innan det finns tillräckligt med nativeappar, det är ju inte precis fördelaktigt att köra emulering men det kan vara bra att ha för äldre och mer "okända" program.

Permalänk

@kelthar:
Undrar hur det flyter på en RP 4 Model B 😁

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

*Uppmaning*

Skulle vara trevligt om vi kunde höja diskussionsnivån några snäpp så att vi slipper flera meningslösa tjafs-inlägg.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...