Netgear ReadyNAS Ultra 2 och avsaknad av SMB1-protokoll!

Permalänk
Medlem

Netgear ReadyNAS Ultra 2 och avsaknad av SMB1-protokoll!

Min NAS kan inte längre kopplas upp mot datorn (utforskaren i Windows 10). SMB1-protokollet saknas. Får ett långt meddelande när jag försöker gå in i filstrukturen. Kan däremot logga in i NAS:ens Front view (RAIDiator 4.2.31 ). Verkar inte finnas någon uppdatering på NAS:en som kan lösa problemet (kanske inte har hittat rätt).

  1. Finns det någon workaaround till detta eller måste man installera SMB1-protokollet mot alla säkerhetsrekommendationer?

  2. Går det att plocka ut diskarna och stoppa in dem i datorn och överföra datan den vägen eller är det vettigt att fortsätta köra SMB1 permanent? (Raid1)

  3. Om jag köper (måste köpa) en ny NAS, är det bara att poppa i de gamla diskarna i den och köra i så fall?

Tack på förhand
T

Permalänk
Vila i frid

1) Det finns en experimentell SMB2 som man måste aktivera i NAS'en. Om du är ensam på det lokala nätverket kan du köra SMB1 utan betänkligheter.
2) Nej.
3) Nej.

Permalänk
Medlem

2. Det är säkert ext3 eller ext4-filsystem och kan köras via diskdocka (i tillräcklig antal som RAID:en är i antal diskar) eller via SATA-anslutningar kopplad till en dator med linux - på så sättet är datat inte inlåst.

Skall du försöka använda diskarna direkt via windows så är det nej - infrastrukturen med MDADM för RAID finns inte där även om det finns program för att kunna läsa själva ext3/ext4-filsystem finns för windows (men mycket långsamt när jag provade sist)

men - vad är problemet - du behöver ju ändå ha backup på NAS, så har du det inte nu så är det nog dags att fixa det - och sedan kan du flytta diskarna med omformatering till ny NAS eller hellre en ny NAS med nya diskar (och behålla din gamla som den är som backup tills allt är överfört och klart) då din nuvarande förmodligen är rätt många år gammal.