Permalänk
Medlem

NAD 208

Läste ett gammalt men intressant test av detta slutsteg skrivet av ing. Öhman, grundare av Ino Audio. Tydligen är det mycket svårt att detektera vid F/E lyssning och därmed inte långt ifrån så bra som ett slutsteg kan bli. För ett slutsteg ska inte göra annat än att just förstärka signalen, helst utan att påverka den över huvud taget.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/NAD%20208.pdf

Efterföljaren NAD 218 är dock en helt annorlunda. NAD 208 är strömåterkopplad, MOSFET-bestyckad och arbetar i klass-G medan NAD 218 är bipolär, spänningsåterkopplad och arbetar i klass-AB och tydligen inte alls lika transparent.

Någon här som använder sig av NAD 208?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Läste ett gammalt men intressant test av detta slutsteg skrivet av ing. Öhman, grundare av Ino Audio. Tydligen är det mycket svårt att detektera vid F/E lyssning och därmed inte långt ifrån så bra som ett slutsteg kan bli. För ett slutsteg ska inte göra annat än att just förstärka signalen, helst utan att påverka den över huvud taget.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/NAD%20208.pdf

Efterföljaren NAD 218 är dock en helt annorlunda. NAD 208 är strömåterkopplad, MOSFET-bestyckad och arbetar i klass-G medan NAD 218 är bipolär, spänningsåterkopplad och arbetar i klass-AB och tydligen inte alls lika transparent.

Någon här som använder sig av NAD 208?

De var väldigt populära för en 5-10 år sedan. En säker beg investering som alltid gav pengarna tillbaka om de var i fungerande skick internt.
Idag vet jag faktiskt inte om de ligger kvar eller vad som hänt med dem.
Många av de populära slutsteg har stigit i pris de senaste åren även beg bla pga ökade dollarpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

De var väldigt populära för en 5-10 år sedan. En säker beg investering som alltid gav pengarna tillbaka om de var i fungerande skick internt.
Idag vet jag faktiskt inte om de ligger kvar eller vad som hänt med dem.
Många av de populära slutsteg har stigit i pris de senaste åren även beg bla pga ökade dollarpriser.

Blir inte bättre av att fler och fler av stegen dör med tiden heller, de är inte direkt nya längre.
Dessutom kan du få fina steg i klass-D för relativt små pengar idag. Men det är ju inte för alla det heller, även om jag anser att de har kommit långt idag.

Om jag minns rätt är klass-G att steget har möjlighet att ändra in-späningen med "rail switching" i två eller flera steg beroende på den spänningssving som krävs för uteffekten, det är rätt vanligt inom 'pro'/PA-steg. Topologin i sig är lite mer avancerad under skalet dock, och olika par av transistorer arbetar med olika spänningar. Liksom den relaterade klass-H, är principen liknande. Resultatet är högre effektivitet, framförallt, vid lägre uteffekter men ökad komplexitet och kostnad...

Det sagt är jag relativt slappt inställd till förstärkare om jag ska vara ärlig; då de oftast, om de är väl designade, tillför rätt lite till signalen jämfört med många högtalare och rum.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Ja det stämmer att nätdelen i NAD 208 kan ändra matningsspänning. Den använder 8 MOSFET per kanal med en spänning på 87 V för att leverera upp till drygt 250 W RMS per kanal i 8 Ohm. Det finns emellertid ytterligare 6 MOSFET per kanal för användning vid höga musiksignaler med kort varaktighet. Nätdelen växlar då över till 120 V och förstärkaren kan leverera runt 600 W RMS per kanal i 8 Ohm under någon sekund, vilket i musiksammanhang är ganska så länge.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Rekordmedlem

Har använt ibland, troligen det billiga steg som låtit minst någonsin, ljudmässigt mycket bra, dvs ljudlöst.... Rimlig men användbar styrka och ganska sunt dimensionerat på det sättet.
Dålig mekanisk design och montering så de går alldeles för lätt sönder och många har dessutom steg som är trasiga men som fortsätter att spela fast med förhöjd distorsion i stället för att de lägger av.
De är alltså ett helt fantastiskt bra steg om de fungerar rätt och inget steg i prisklassen har ens varit i närheten av ljudprestandan, tyvärr räcker det med att man lyfter steget på fel sätt en gång för att det med stor sannolikhet ska börja låta sämre pga den dåliga mekanisk designen av lådan och dålig byggprocess.
Att köpa ett begsteg om man är elektronikentusiast och kan renovera det är vettigt, är man endast ute efter ett steg att spela på utan att löda i så är det fel maskin om man har krav på ljudkvaliten för väldigt många steg är skadade pga hantering och nu börjar en del normala ålderskrämpor på dem också att komma så man kan få ett steg som spelar när man köper ett men vill man ha ett steg i världsklass måste man med stor säkerhet renovera det och ev ändra lite så det inte går sönder lika lätt igen.
Steget går i klass H eller har power envelope som NAD kallade det, Jag har haft både Nad och Proton som haft den typen av teknik och Proton var ett väldigt populärt märke i slutet på 80 talet då Nad inte hade några bra slutsteg alls utan bara var duktiga på integrerade men byggde skitslutsteg som ofta blev instabila och brann upp.
Nad har nog egentligen bara byggt 2 riktigt bra produkter någonsin, 3020 i de gamla versionerna och 208, resten är inte dåligt men inte heller exceptionellt bra eller banbrytande och ingen annan produkt de gjort har haft samma ljudkvalitet som en hel 208 och 3020 var nog den förstärkare som var först med att vara både billig och prisvärd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Jag har ärligt talat inte fördjupat mig djupare på NAD208'an än att den kör med någon form av klass-G eller H, hade för mig G, men kan fel där. Var inte igår steget kom ut. Det jag däremot vet, är precis som du säger, att det inte är vidare tillförlitligt. Sedan ska den skilja sig från de normala NAD-konstruktionerna i designen, ingen renodlad NAD-design med andra ord.

Men erfarenheten är som sagt begränsad, då jag höll mig till att bara prova-låna det en vecka. Litade helt enkelt inte på steget nog för att behålla det då ett par bekanta haft problem med sina.

Och proton-stegen ja... "trevliga" minnen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av roxkz:

@mrqaffe:
Jag har ärligt talat inte fördjupat mig djupare på NAD208'an än att den kör med någon form av klass-G eller H, hade för mig G, men kan fel där. Var inte igår steget kom ut. Det jag däremot vet, är precis som du säger, att det inte är vidare tillförlitligt. Sedan ska den skilja sig från de normala NAD-konstruktionerna i designen, ingen renodlad NAD-design med andra ord.

Men erfarenheten är som sagt begränsad, då jag höll mig till att bara prova-låna det en vecka. Litade helt enkelt inte på steget nog för att behålla det då ett par bekanta haft problem med sina.

Och proton-stegen ja... "trevliga" minnen.

Det är inte NADs normala personal som konstruerat steget och det lånade även en del av kretslösningen från Quad så det är olikt annat NAD gjort, den elektriska designen är mycket bra men den mekaniska designen och byggkvaliten är dålig.
Hade man låtit steget ha dubbla eller trippla priset för att ha råd att bygga det bra hade det hållit lika bra som det man borde kunna kräva men samtidigt var det ju det löjligt låga priset för vad man fick som gjorde det populärt.
Det är svårt det här, en del har ju byggt egna som det borde ha gjorts från fabrik...
Det hade varit oerhört skoj om nån kines hade börjat nytillverka det (kanske på uppdrag av NAD) med en fungerande bra byggkvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte NADs normala personal som konstruerat steget och det lånade även en del av kretslösningen från Quad så det är olikt annat NAD gjort, den elektriska designen är mycket bra men den mekaniska designen och byggkvaliten är dålig.
Hade man låtit steget ha dubbla eller trippla priset för att ha råd att bygga det bra hade det hållit lika bra som det man borde kunna kräva men samtidigt var det ju det löjligt låga priset för vad man fick som gjorde det populärt.
Det är svårt det här, en del har ju byggt egna som det borde ha gjorts från fabrik...
Det hade varit oerhört skoj om nån kines hade börjat nytillverka det (kanske på uppdrag av NAD) med en fungerande bra byggkvalitet.

En kille på faktiskt.io mejlade NAD om just deras 208 och fick till svar att det designades in-house. En av konstruktörerna jobbade fortfarande kvar. Detta var år 2013. Däremot byggdes den i England av en underleverantör, troligen detta som skapat ryktet att den konstruerats där också.

Hade varit trevligt om det togs fram en uppgraderad modell på samma sätt som man gjorde med NAD S200 som är en kopia av NAD 218 fast med lite bättre kvalitet på komponenterna.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte NADs normala personal som konstruerat steget och det lånade även en del av kretslösningen från Quad så det är olikt annat NAD gjort, den elektriska designen är mycket bra men den mekaniska designen och byggkvaliten är dålig.
Hade man låtit steget ha dubbla eller trippla priset för att ha råd att bygga det bra hade det hållit lika bra som det man borde kunna kräva men samtidigt var det ju det löjligt låga priset för vad man fick som gjorde det populärt.
Det är svårt det här, en del har ju byggt egna som det borde ha gjorts från fabrik...
Det hade varit oerhört skoj om nån kines hade börjat nytillverka det (kanske på uppdrag av NAD) med en fungerande bra byggkvalitet.

Det förklarar skillnaderna! Ett väl designat steg vad gäller effekt och kvalitet ut, men redan på den tiden det begav sig hade det problem på sina håll. Därför hamnade det aldrig i blickfånget riktigt, på gott och ont. Lät bra gjorde det dock!

Förstärkare är inte direkt min specialitet som sagt. Vet det varit på tal att designa nya kretskort med hjälp från servicemanualerna och gamla kort på forum ibland. Hade varit roligt att se designen leva igen, den har ju en del att hämta ännu trots dess ålder.
De nyare NAD av högre klass kör väl Hypex nCore numera?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Delerium:

En kille på faktiskt.io mejlade NAD om just deras 208 och fick till svar att det designades in-house. En av konstruktörerna jobbade fortfarande kvar. Detta var år 2013. Däremot byggdes den i England av en underleverantör, troligen detta som skapat ryktet att den konstruerats där också.

Hade varit trevligt om det togs fram en uppgraderad modell på samma sätt som man gjorde med NAD S200 som är en kopia av NAD 218 fast med lite bättre kvalitet på komponenterna.

Konstruktören blev i vilket fall "inspirerade" av Quad och mixade ihop det current dumping med klass h och lyckades få till ett steg som var ganska lagom stort så det inte dynamikkomprimerar med de flesta laster utan att för den skull vara överdimensionerat och dyrt.
Jag hade älskat om det kom nya "tillfixade från fabrik" versioner på Nad 208 och Rotel 1090 för de borde vara möjliga att bygga och sälja för max 20- 25 000 kr även med de småändringar som skulle göra dem till något av det bästa som någonsin funnits på marknaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har använt ibland, troligen det billiga steg som låtit minst någonsin, ljudmässigt mycket bra, dvs ljudlöst.... Rimlig men användbar styrka och ganska sunt dimensionerat på det sättet.
Dålig mekanisk design och montering så de går alldeles för lätt sönder och många har dessutom steg som är trasiga men som fortsätter att spela fast med förhöjd distorsion i stället för att de lägger av.
De är alltså ett helt fantastiskt bra steg om de fungerar rätt och inget steg i prisklassen har ens varit i närheten av ljudprestandan, tyvärr räcker det med att man lyfter steget på fel sätt en gång för att det med stor sannolikhet ska börja låta sämre pga den dåliga mekanisk designen av lådan och dålig byggprocess.

Hur blir ljudet sämre för att man lyfter den fel? Vad är det som går sönder som gör att slutsteget fortsätter fungera men med sämre prestanda?

Blev själv väldigt sugen på att få prova ett efter allt jag läste precis... Verkade säljas nytt 1994 ? Stämmer det? Isf blir det nog väldigt svårta att hitta ett som fungerar med tanke på det du skriver

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 2000+:

Hur blir ljudet sämre för att man lyfter den fel? Vad är det som går sönder som gör att slutsteget fortsätter fungera men med sämre prestanda?

Blev själv väldigt sugen på att få prova ett efter allt jag läste precis... Verkade säljas nytt 1994 ? Stämmer det? Isf blir det nog väldigt svårta att hitta ett som fungerar med tanke på det du skriver

Det är flera som råkat ut för att lödningar släppt i dem för att kretskorten har vridit sig vid "ojämna lyft", dålig låda och kvalitet på monteringen, de hade dessutom handtag på fronten från början och lytfte man i dem så brösts det garanterat i kretskorten, handtagen togs senare bort men det var nog inte för det utan för att få lådan billigare men det gjorde ju att deet inte blev lika lätt att lyfta dem i fronten också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns ju massor med andra steg som är mycket bra också som kan vara värda att titta på om man är intresserad.
Rotel
Vincent
Denon
Mfl.
Man bör inte se 208 som en halo produkt som helt ensam gör något andra tillverkare inte gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Triton242:

Finns ju massor med andra steg som är mycket bra också som kan vara värda att titta på om man är intresserad.
Rotel
Vincent
Denon
Mfl.
Man bör inte se 208 som en halo produkt som helt ensam gör något andra tillverkare inte gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det gör den ju, det har inte funnits nått annat slutsteg som presterat så bra för så lite pengar, det finns flera bra steg men de kostar inte 11 000 kr, Vincent och Denon har då definitivt inget som är lika korrekt men Rotel 1090 var ett bra steg men det kostade dubbelt så mycket som 208an, ska man ha nya steg som är transparenta blir det betydligt dyrare om man även vill ha effekt nog att klara ett par normalkänsliga högtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det gör den ju, det har inte funnits nått annat slutsteg som presterat så bra för så lite pengar, det finns flera bra steg men de kostar inte 11 000 kr, Vincent och Denon har då definitivt inget som är lika korrekt men Rotel 1090 var ett bra steg men det kostade dubbelt så mycket som 208an, ska man ha nya steg som är transparenta blir det betydligt dyrare om man även vill ha effekt nog att klara ett par normalkänsliga högtalare.

Priserna på steg har alla fallit rejält som begagnade och brukar alltid stabilisera sig efter några år och ligga där tills de blir riktigt gamla. Det gör att det finns fler andra tillverkare som gjort bra produkter med bra prestanda man till liknande priser idag kan välja. Vad de kostade nya en gång i tiden är liksom ganska ointressant nu då priset idag nu bygger på prestanda och framförallt popularitet idag.
Det är inget mer än det jag försöker få fram.

Tänker inte gå i in någon diskussion med dig om vilka som är bäst. Detta då jag inom de 20 år jag köpt, uppgraderat, sålt m.m och framförallt läst om produkter, lärt mig att det ofta blir mer av en smaksak som så ofta inom hifi världen bygger på känsla, placeboeffekt och ormslingerier samt vem som ger den finaste beskrivningen än något än vad man faktiskt kan ta på.

Är 208 ett bra steg? Aboslut, jag säger inte något annat. Det har varit eftertraktat på begagnat marknaden under snart två decenium. Det jag säger är bara att det finns andra alternativ!

Vad det gäller Denon kanske du faktiskt har rätt. De når inte riktigt ända fram även om jag själv alla dagar i veckan hade valt ett par POA 6600a till att driva mina frontar med än ett 208 pga att ljudet de ger ut tilltar mig.

Permalänk
Medlem

Det finns många som föredrar färgat ljud. De flesta förstärkare färgar ljudet, även i högre prisklass. Finns egentligen ingenting som är rätt eller fel. Men förstärkare i vettig prisklass som levererar 600 W per kanal och som inte går att detektera vid F/E lyssning växer inte på träd. Nu verkar det dock som att NAD 208 går att detektera efter det att den har skiftat över till högre matningsspänning även om det var med stor osäkerhet.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv

Köpte mig en Onkyo A-9070 och den levererar riktigt fint ljud, gick från en NAD.

https://www.eu.onkyo.com/en/products/a-9070-58611.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Det finns många som föredrar färgat ljud. De flesta förstärkare färgar ljudet, även i högre prisklass. Finns egentligen ingenting som är rätt eller fel. Men förstärkare i vettig prisklass som levererar 600 W per kanal och som inte går att detektera vid F/E lyssning växer inte på träd. Nu verkar det dock som att NAD 208 går att detektera efter det att den har skiftat över till högre matningsspänning även om det var med stor osäkerhet.

Jo har också hört att många säger att det med egna öron går att höra när steget "byter" läge.

Frågan är ju dock hur ofta man i hemmamiljö spelar med en volym på steget som kräver att det hoppar över i det läget och är det då verkligen något man hör. Det är rent spontant något jag tror man gör om man har det kopplat till endast subbar.
Då finns det ju o andra sidan bättre lämpade steg till den uppgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jo har också hört att många säger att det med egna öron går att höra när steget "byter" läge.

Frågan är ju dock hur ofta man i hemmamiljö spelar med en volym på steget som kräver att det hoppar över i det läget och är det då verkligen något man hör. Det är rent spontant något jag tror man gör om man har det kopplat till endast subbar.
Då finns det ju o andra sidan bättre lämpade steg till den uppgiften.

Nej precis, 250 W räcker och blir över för de flesta.

Hittade några trådar om NAD 208 på faktiskt.io där påstås det bland annat att den i peak kan leverera 10 kW i
1 Ohm per kanal. 20 kW totalt alltså. Ganska imponerande om det stämmer.

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=1099

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=6920

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=56450

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=45258

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Nej precis, 250 W räcker och blir över för de flesta.

Hittade några trådar om NAD 208 på faktiskt.io där påstås det bland annat att den i peak kan leverera 10 kW i
1 Ohm per kanal. 20 kW totalt alltså. Ganska imponerande om det stämmer.

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=1099

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=6920

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=56450

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=45258

Tja idag skulle jag säga att detta steget har ett klart smalare användningsområde.
Många förut som jag vet drev sina subbar med detta. Idag finns det klass D steg med mycket effekt till bra pengar (iafall innan dollarkursen gick upp som en raket).

Men som sagt. Det är en produkt som definitivt har en plats i hifi-historian, men på tronen står de inte. Infall inte ensamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar dock fortfarande vara populärt att använda inom vissa kretsar. Många på faktiskt.io som använder steget till Ino Audio.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.