Permalänk
Medlem

USB-C hane hane USB 3.1 Gen2 med 5A PD

Halloj!

Har ett delikat problem på jobb. Vi kör Dell U2419HC som är en 24" FHD skärm med inbyggd dockningsstation.

Med skärmen får man en 1 meter lång USB-C hane hane kabel som man kan använda för att docka in en dator (i vårt fall Dell XPS 13 alternativt Latitude 7300). Kabeln som följer med är märkt med "Type-C Gen2 5A".

Jag behöver få tag på en 2 meter lång kabel som stödjer USB 3.1 Gen2 (10Gbps) och 5 Ampere Power Delivery.
Finns det?!

Vår kontaktperson på Dell säger att de bara har 1 meter. Han skulle undersöka internt med utvecklarna av skärmen om det finns längre.

Jag hittar bara 2 meters Thunderbolt 3 kablar (typ denna), jag tror inte den kommer fungera med denna skärmen. Eller?

Alla webbshoppar jag kollat än så länge har bara 0,5 och 1 meter med de rätta specifikationerna.

Någon som har koll? @Laxpudding?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Bildexpert 📺

@PointMan: Min första tanke var: "varför måste de göra saker så satans krångliga?".

Så nej, inte en blek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@PointMan: Min första tanke var: "varför måste de göra saker så satans krångliga?".

Så nej, inte en blek.

Eller hur. Rena djungeln när det gäller USB-C kablar. Finns t.ex. USB-C kablar som bara stödjer USB 2.0, liksom... varför?! Till vilken nytta?!

Oavsett, tack för svar!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
99:e percentilen

Skrev en guide på ämnet för snart tre år sedan. Så här borde det fungera: När du ansluter en dator till den skärmen med en USB‑C-kabel skickas videosignalen enligt DisplayPort Alternate Mode, jämte USB och laddning. Det sistnämnda sker enligt USB Power Delivery, vilket innebär att enheterna förhandlar fram en spänning som båda stöder (5, 9, 15 eller 20 volt); sedan drar den enhet som ska laddas (laptopen) helt enkelt så många ampere som den vill och tillåts från laddaren (skärmen). Om enheterna exempelvis förhandlar fram 20 V och den enhet som laddas vill och tillåts dra 3 A kommer den laddas med 60 W. Drar den 5 A laddas den med 100 W och så vidare.

Kabeln du länkar är specad för Thunderbolt 3, vilket inkluderar minst DisplayPort 1.2 och USB 3.1 (= 3.1 Gen 2 = 3.2 Gen 2 = 10 Gbit/s). Video- och USB-bandbredd borde således inte vara några problem. Vidare utlovas kabeln klara laddning med 60 W, vilket borde räcka gott till era XPS 13 och även till Latitude 7300. Men se till att prova innan ni köper flera hundra stycken!

Frågor som det vore bra om du kunde besvara så gott du kan:

  • Behöver du verkligen USB i 10 Gbit/s? Varför?

  • Behöver du verkligen 5 A? Varför? (Det kan inte användas till något annat än att överföra 100 W vid 20 V enligt USB PD; de lägre spänningarna är alla begränsade till max 3 A.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tack för svar!

Jag köpte denna Thunderbolt 3 kabeln och den fungerade med skärmen!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB