Throwback Thursday – Windows 1.0 ser dagens ljus år 1983

Permalänk
Melding Plague

Throwback Thursday – Windows 1.0 ser dagens ljus år 1983

Världens tveklöst mest etablerade operativsystem Windows tog det grafiska skalet till DOS-världen i november 1983.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Efter lite googlande kommer jag fram till att ja, Windows är nog mest etablerat, men i dagens mobilsamhälle är det lite djärvt att lägga till "tveklöst".

"In 2018, 58% of site visits were from mobile devices" -- https://www.perficientdigital.com/insights/our-research/mobil...

Permalänk

Denna artikel för mig osökt tillbaka till gymnasietidens datorsalar. Good times!

Permalänk
Medlem
Skrivet av topace:

Efter lite googlande kommer jag fram till att ja, Windows är nog mest etablerat, men i dagens mobilsamhälle är det lite djärvt att lägga till "tveklöst".

"In 2018, 58% of site visits were from mobile devices" -- https://www.perficientdigital.com/insights/our-research/mobil...

Fast mobil och dator är två vitt skilda saker, så att ens jämföra mobilt OS med PC OS är fel (behövde inte rns googla för att komma fram till det).

Permalänk
Hjälpsam

.. reversi!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag Norton commander <3

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Fy fan vad jag älskade windows 3, så sjukt nice o härligt OS alltså.

Permalänk
Medlem

När vi bytte från DOS till Win98, ojojoj. Fast det var konsigt nog mer magiskt att byta till XP. Sen blev det en snabb visit i Vista för min del för att sedan ganska snabbt byta till Win7. Så mycket snyggare än XP och fortfarande snyggaste Windows.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av ELF:

När vi bytte från DOS till Win98, ojojoj. Fast det var konsigt nog mer magiskt att byta till XP. Sen blev det en snabb visit i Vista för min del för att sedan ganska snabbt byta till Win7. Så mycket snyggare än XP och fortfarande snyggaste Windows.

Bara jag som tycker alla os innan xp ser bra ut xp ser ut som en glasspinne i sommaren och inte tala om den gröna start kanappen

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Nivity: jag minns när jag fick testa på Windows 3.11 for Workgrups i skolan, blev helt förbluffad över hur avancerat det var. Gränssnittselement, överlappande fönster, start av applikationer och spel! Jag håller fortfarande Windows 2000 som det bästa systemet i familjen, men Windows 3.x var verkligen otroligt imponerande när det släpptes.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Älskar Windows! Tack för trogen tjänst å hoppas på många år framöver!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

När vi bytte från DOS till Win98, ojojoj. Fast det var konsigt nog mer magiskt att byta till XP. Sen blev det en snabb visit i Vista för min del för att sedan ganska snabbt byta till Win7. Så mycket snyggare än XP och fortfarande snyggaste Windows.

Efter Windows 2000 så har design gått före funktion i allt för stor utsträckning.

Permalänk
Medlem

Bästa!

Startade bara windows (3.0) för att spela patiens och göra läxor, det knyckte ju viktiga resurser för allt annat

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Min första tanke; 1983 är väl inte 20 år sedan?!
Blir förvirrad varje gång swecs "20 ÅR"-banner är på bilder som inte är 20 år gamla.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Hade Windows 3.0 i första hemmadatorn, råkade hitta installationsdisketterna till Windows 3.11 i en skrivbordslåda i skolan, helt orädd uppdaterade jag windows på datorn hemma. Ni som använt disketter någon gång kommer säkert ihåg hur opålitliga de var, fick köra några av disketterna ett antal gånger innan datorn lyckades läsa av dem korrekt. Hade garanterat tvekat om jag förstod vilken risk jag utsatte datorn för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storebror89:

Hade Windows 3.0 i första hemmadatorn, råkade hitta installationsdisketterna till Windows 3.11 i en skrivbordslåda i skolan, helt orädd uppdaterade jag windows på datorn hemma. Ni som använt disketter någon gång kommer säkert ihåg hur opålitliga de var, fick köra några av disketterna ett antal gånger innan datorn lyckades läsa av dem korrekt. Hade garanterat tvekat om jag förstod vilken risk jag utsatte datorn för!

Jotack, hade Win95 på 1,44MB floppy där disk 17 gick sönder har jag för mig...aaaarrrggghh... Stor ilska...

I skolan hade vi en dator med Windows 1.0, man tyckte den var helt hopplös, man fixade ju allt i DOS.
Jag hoppade sedan windows 2 och körde inte windows förrän 3.0 igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testade Windows 1.0 på skolans dator i gymnasiet, troligen runt år 1986-1987. Förstod inte vitsen med det, men den grafiska klockan var ju lite cool. Vi körde programmen i DOS. Vi var mäkta imponerade över att skolans datorer hade imponerande stora hårddiskar på hela 20 Megabyte.

Sedan hade jag ingen kontakt med Windows förrän jag på jobbet fick börja använda en dator med Windows 3.11 for Workgroups. Måste ha varit runt 1993. Man lärde sig att spara ofta eftersom datorn när som helst kunde hänga sig.

Permalänk
Medlem

Tänk om Atari Corporation hade väntat på Microsoft.. då hade st-serien haft Windows istället för GEM

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Windows 3.11 var första Windows jag använde, mest för att Netscape Navigator fanns. Innan dess var det Amiga för hela slanten

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hade använt tidiga Macintosh på ett företag (extrajobbade med datorer för ett ett Schweiziskt läkemedelsbolags kontor i Sverige, och de hade Mac för att producera deras svenska nyhetsblad och egna tidningar). Var grymt imponerad av grafiska användargränssnitt, trots att jag använd kommandotolk i mer än fem år innan (först på Apple DOS3.3 och sedan MS-DOS/PC-DOS).

Hade inte råd med Mac på den tiden som barn/ungdom, men minns med spänning när jag fick tag på Windows 1.0 (lånat/kopierat naturligtvis) och installerade det på min 286:a som var ihopbyggd av billiga Taiwanesiska komponenter med EGA-kort och EGA färgskärm. Var grymt nöjd att kunna köra grafiskt gränssnitt hemma på min egna dator! Ännu bättre blev det med Windows 2.0 och 2.11 (fanns utgåva för speciellt 286, och även en för 386 som även kunde multitaska DOS-applikationer).

Grym nostalgi!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Föredrar fortfarande ”Norton Commander” stuket på filhanterare.

Använder Commander One på min MacBook ,Total Commander på Windows , samt Midnight Commander i Linux .😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Efter Windows 2000 så har design gått före funktion i allt för stor utsträckning.

Körde Windows 2000 på en Cyrix M300 Packard Bell-dator. Det gick utmärkt.

Äh, redigerar in en länk till denna fantastiska dator där det medföljer en CD med lite internet (Internet on CD).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Har Windows 3.11 (plus flera andra versioner) på en retrodator med k6/2 450mhz.
Går snabbt att starta upp

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Windows 3.1 var mitt första windows men 95 och framförallt 98 var så mycket mer lättanvänt. 2000, XP var en bra tid också och 7 var bra. Men 8 och 10 gillar jag inte mycket. Föredrar Linux förutom för spel.

Som Steve på Gamers Nexus sa windows 10 is basically malware.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Föredrar fortfarande ”Norton Commander” stuket på filhanterare.

Använder Commander One på min MacBook ,Total Commander på Windows , samt Midnight Commander i Linux .😃

Samma här, fast jag föredrar Multi Commander som är helt gratis
Skönt att konceptet lever vidare i alla fall, jag känner mig alltid lite handikappad med drag/drop/cut/paste/osv i vanliga utforskaren

http://multicommander.com/

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

Amiga 1000 från 1985

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Har Windows 3.11 (plus flera andra versioner) på en retrodator med k6/2 450mhz.
Går snabbt att starta upp

Har förutom ett par gamla Apple II+ och Apple IIc, också skaffat ett par gamla IBM PS/2 med 286, 386 och 486.

Tänkte köra Windows 2.11/286 på en PS/2 med 286, och sedan Win3, OS/2 och NT på PS/2:orna med 386 respektive 486.

Sedan självklart även DOS för att kunna spela gamla klassiska spel på riktig hårdvara.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Löjligt...

Xerox Alto från 1973

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Hedersmedlem

För en som hade både Mac och PC i uppväxten så var ändå inte Win3.1 särskilt imponerande. Vid den tiden hade Macen med System 7 en mycket bättre användarmiljö och GUI jämfört med Windows.

Win95 gjorde en hel del för att brygga gapet i vad GUIt kan göra och med Windows 2000 och NT-kärnan fick Macarna med MacOS 9 att framstå som instabila och omoderna i jämförelse.

Det som riktigt imponerade på mig dock vid den tiden var OS/2 Warp! Detta var på tiden då IBM fullkomligt gödslade OS/2 som tillbehör till exakt allt. Jag fick det tillsammans med ett modem. Installerade OS/2 men fick aldrig igång modemet ironiskt nog... något som gjorde att jag inte körde det särskilt mycket.

Det slutade med att jag körde mest Linux 1995-2002, sen köpte jag en Macbook med Mac OS X 10.2 som jag körde parallellt med Linux rätt länge.

Några år senare blev det dock en Komplett PC för att World of Warcraft skulle flyta bättre. Måste varit runt 2012. Sedan dess är man fast i PC/Windowsträsket igen. Trivs ändå rätt okej med det ändå...

På ett sätt rätt nöjd med att Microsoft vann kriget för skrivbordet. Mac i all ära, men att bygga sin egen PC är ju alldeles för roligt. Jag tror att vi gör på forumet tar det för givet att det är möjligt att bygga sin egen PC och att den samtidigt är en plattform som alla andra datorer på marknaden och kan köra samma program. Det är långt ifrån säkert att så skulle vara fallet... Historian kunde utspelat sig annorlunda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Löjligt...

Xerox Alto från 1973

Vad kostade en sådan när den släpptes? 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)