AMD Ryzen 9 3950X – Zen 2 med 16 kärnor i konsumentklassen

Permalänk
Medlem

Kanns som om det har sparade ur.
Har kört XMP eller motsvarande pa i princip alla brador jag haft för hemmabruk och ja, aven lamnat bade mammabrador och CPU:er i retur, utan att aterförsaljare skulle drömt om att gnalla om ifall jag haft minnena över 1.2V (för DDR4, innan nat smartskaft kommenterar det ocksa).

Verkar en smula motsagelsefullt av Intel att först lagga arbete pa att fa till XMP pa minnen och moderkort, och sen havda att det bryter garantin, men det finns val enstaka kunder som trycker upp alla spanningar och timings som de hittar i BIOS till max och sen steker CPUn pa nat javla satt...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@employed:
För att AMD tappar prestanda i spel vid manuell överklockning eller får ingen prestandavinst med massiv ökning av värmeutveckling, de vinsterna ses enbart i produktivitetstester. XFR, eller PBO som det heter nu, gör ett bra jobb att maxa ut varenda liten bit prestanda du kan få ur kislet.

Permalänk
Medlem

i 3DMARK har Ryzen cpuerna gjort ett stort språng på 6mån

se https://www.sweclockers.com/test/27954-amd-ryzen-5-3600x-och-...

vs https://www.sweclockers.com/test/28545-amd-ryzen-9-3950x-zen-...

3700X +3% prestanda
3900X +3% prestanda
3600X +3% prestanda

vilket gör att 9900K går från förstaplats till plats nr5 i 3D mark. Frågan är hur mycket prestanda som 9900K kommer tappa när alla säkerhets hål är tilltäppta. AMD ryzen får mer prestanda och Intel får lägre prestanda med tiden. Inte kul för er som kör med Intel cpuer.

Frågan är om även Ryzen 2000 fått 3% mer prestanda i 3Dmark (dessa CPUer är inte uppdaterade i detta test. Skulle så vara fallet så är Ryzen 2600X snabbare än Intel 8700K)

Kommer ny TR4000 serien med 2 modeller så är 9900K nere på plats 7 vilket inte kan kännas bra för Intel

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

AMD lanserar riktigt fina grejer. Jämför AMDs utveckling sen 2017 med Intels. De senare gav oss samma gamla vanliga proppar i ny tappning år efter år. I åratal kunde man sitta på en 2600K utan att hitta en vettig uppgradering. Nu ser det ju ut som att plånboken kommer få en stöt vartannat år. Mycket fint av AMD.

Fast glöm inte bort att du ALDRIG behövde köpa nytt, för det var ju som du beskrev ganska meningslöst. Sparade utgifter åtminstone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Fast glöm inte bort att du ALDRIG behövde köpa nytt, för det var ju som du beskrev ganska meningslöst. Sparade utgifter åtminstone...

Sant, man köpte ny hårdvara inte för att man behövde det utan för att man hade cravings att bygga en ny rigg och tills sist inte orkade vänta längre

Hade jag bara varit smart hade jag gått direkt från 2600K till 3700X

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är därför hela diskussionen kring att köra RAM i "stock" blir löjlig. Är nog rimligare att just RAM testas i "typisk hastighet folk faktiskt använder" (sedan är det ju inte helt lätt att spika exakt vad det är).

Vad menar du med folk? Menar du överklockare eller alla andra?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vad menar du med folk? Menar du överklockare eller alla andra?

Alla jag känner, alltså såna som inte hänger på Swec, överklockar aldrig och är helt nöjda med det. Dom bara sätter ihop sin dator och använder den, så nog är det det mest relevanta(för en generell artikel). Sen kan man brodera ut en artikel, om man vill det, om vad som händer när man överklockar delar av systemet.

Eftersom detta ÄR Swec, så bör det givetvis avhandlas kanske i en separat artikel hur väl Intel och AMD system skalar med minnes OC.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@hyperbol:
Mycket "frames per second" i dina grafer. Ärligt talat, vem bryr sig om fps i spel om man är spekulant på en 16 kärnig processor för 9000 kr ? Du har nog missuppfattat målgruppen för denna produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Då fattade du verkligen inte vad min post handlade om. Den handlade om varför det resultatet gick emot alla andra. Men är man en sådan som kör AMD vs Intel så ser man sådant över allt.

Den cherry-picken i kombinationen med "vad hände? här också"? Jag behöver inte va "AMD vs Intel" för att reagera på ett sådant inlägg.

Du måste nog lära dig formulera dig lite tydligare för det är verkligen inte så glasklart som du tror.

Permalänk
Medlem

Så då har man läst tråden och vad är det som händer?

Swec skriver ett test på en produkt (ny processor från AMD).

Förväntningar:
Man skulle kunna tro att diskussionerna i tråden om denna produkt skulle handla om denna produkt och vad potentiella köpare vill göra med denna.
"Det här kommer den bli bra till..." "en sådan ska jag ha" osv.

Verkligheten:
Eftersom resultatet inte föll alla i smaken så är det felaktigt gjort.
T.o.m. årets medlem är av den åsikten(?) att redaktionen har valt att köra "felkonfigurerat" för konkurrerande produkter.
Man tar sig tid i tråden, inte som en potentiell köpare av den testade produkten nej nej. Varför diskutera detta i produktens tråd?
Hit har man tagit sig för att diskutera om andra produkter och hur orättvist behandlade dessa blivit. Redaktionen har givetvis valt att försöka vinkla detta testet!
Folk har blivit kränkta av resultatet.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Den cherry-picken i kombinationen med "vad hände? här också"? Jag behöver inte va "AMD vs Intel" för att regera på ett sådant inlägg.

Du måste nog lära dig formulera dig lite tydligare för det är verkligen inte så glasklart som du tror.

Vem har skrivit "här också"? Det som är förbryllande med resultatet är att en Ryzen har bättre FPS än 9900K i 720p, vilket aldrig händer.

GL HF

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar:
Vilket du fått svar på, det beror på strypta minneshastigheter för ena produkten men inte andra i en applikation där just CPU/Minne väger tungt. Något du även inte accepterar som svar flera sidor tillbaka. I ett renodlat CPU test testar man CPU'erna i sig, inte ekosystemet, inte plattformen. Bara rå CPU prestanda mot rå CPU prestanda. Ta bort alla flaskhalsar precis som med ett GPU test. Men det verkar inte vara av intresse att jämföra den riktiga prestandan mellan produkter, själv vill jag ha något som går att referera till när man rekommenderar Intel eller Ryzen till olika byggen/budgets. Det här testet och alla Sweclockers CPU-tester är värdelösa för att rekommendera CPU'er pga att spelbordet är så skevt, det här är inte ett CPU test.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kelthar:

Vad menar du med folk? Menar du överklockare eller alla andra?

Menar de som som typiskt läser SweClockers. Majoriteten av PC-användarna kör ju bärbara och OEM-maskiner, RAM-diskussionen är ett icke-problem där. Bärbara kör rakt av med JEDEC-specifikation (klockfrekvens, latens och spänning), har inte koll på hur det ser ut för stationära OEM utanför NUC och liknande (de kompakta system som kör med SO-DIMM kör så vitt jag hittat också helt enligt JEDEC).

Edit: kollade lite på mobila Ryzen 3000 och Intel U/H-serie. Här ligger kanske förklaringen i varför det i praktiken inte går att köpa DDR4 minnen inom specifikation över 2666 MT/s. Ryzen mobile 3000 stödjer maximalt DDR4-2400, Intel stödjer maximalt DDR4-2400 upp till och med 8000-serien. Skylake-baserade 9000/10000 stödjer DDR4-2666. Är bara Willow Cove som har DDR4-3200 stöd, men tvivlar att något system använder det då man också stödjer LPDDR4-3733 (snabbare och strömsnålare men dyrare, Ice Lake finns dock bara i rätt dyra modeller just nu så nog ett icke-problem).

Skrivet av A11ium:

Swec skriver ett test på en produkt (ny processor från AMD).

Förväntningar:
Man skulle kunna tro att diskussionerna i tråden om denna produkt skulle handla om denna produkt och vad potentiella köpare vill göra med denna.
"Det här kommer den bli bra till..." "en sådan ska jag ha" osv.

Verkligheten:
Eftersom resultatet inte föll alla i smaken så är det felaktigt gjort.
T.o.m. årets medlem är av den åsikten(?) att redaktionen har valt att köra "felkonfigurerat" för konkurrerande produkter.
Man tar sig tid i tråden, inte som en potentiell köpare av den testade produkten nej nej. Varför diskutera detta i produktens tråd?
Hit har man tagit sig för att diskutera om andra produkter och hur orättvist behandlade dessa blivit. Redaktionen har givetvis valt att försöka vinkla detta testet!
Folk har blivit kränkta av resultatet.

Läser du mitt första inlägg skriver jag ju att om 3950X funnits i somras när jag uppgraderade min programmeringsdator hade det med stor sannolikhet blivit en sådan i stället för 3900X. Men till skillnad från de flesta har jag rätt bra nytta av 12C eller till och med 16C då datorn i fråga bl.a. används som byggserver vilket skalar väldigt bra, dock likt de flesta saker behövs fortfarande också hög enkeltrådprestanda -> HEDT är inte ett optimalt val, men 3900X/3950X är perfekt match!

För de flesta, även de som är beredda att betala en slant, blir 3950X trots allt rätt svårmotiverad. 3900X kostar i princip lika mycket som 9900K. Om man inte enbart bygger systemet för spel och faktiskt råkar ha lite saker där mer än 8C har en relevant poäng (vilket i praktiken är för rätt få just nu) finns ju ändå många vettiga poänger att välja 3900X: det är ungefär samma prestanda som 9900K i t.ex. spel (framförallt om man inte sitter på en riktigt fet GPU och/eller man inte kör spel som drar fördel av riktigt hög FPS) och man får trots allt 50 % fler kärnor om det skulle behövs.

Tyckte inte alls första och andra generationens Ryzen var lika bra val mot Intel. För i valet mellan 20 % högre prestanda per kärna på en 8C eller till och med en 6C/12T ställd mot 12C alt. 16C så är det förra i praktiken långt mer användbart för den stora massan. Var ungefär den fördelen Intel hade innan 3:e generationens Ryzen. Gissar att det är orsaken till att diskussionen kring 3950X blir rätt meh.

De flesta inser att det helt enkelt inte finns något mervärdet i att gå från Intel 8C / AMD 12C till något som kostar ~50 % mer. Resultatet är bara fler kärnor de i praktiken just nu inte kan använda på något relevant sätt, om det någon gång skulle bli användbart lär de CPUer som då finns på marknaden ändå göra dagens modeller obsolete.

Kring RAM: säger inte att SweC gör fel, är helt med på vad deras val är och skrev tidigare att på modeller som 3950X/3900X/9900K så spelar RAM-hastigheten i praktiken mindre roll då det är främst spel där RAM-hastighet är relevant samtidigt som dessa CPUer är så pass starka att de i majoriteten av fallen kommer var CPU-bundna (i alla fall med dagens GPUer, vi ser ju att 1800X inte riktigt haft någon "fine-wine" resa sett till spelprestanda men omöjligt att säga om det kommer hända för dagens topp CPUer).

Pekar bara på att motiveringen att man vill köra RAM i "stock" inte riktigt håller då de RAM-specifikationer som används rent krasst är "överklockade", de kör inte 1,2 V och JEDECs officiella timings. Min åsikt är också att det egentligen inte finns något självändamål att köra i "stock", målet måste ju ändå vara att ha resultat som är så relevanta som möjligt för de som läser. Om nu "alla" i praktiken köper snabbare RAM och kör med XMP-profil aktiverad, varför inte testa så?

Många, men lång ifrån alla (AnandTech gör som Swec), tech-siter väljer i stället att köra samma hastighet rak över brädet, DDR4-3200 är vanligt. Finns och de som gjort helmärkliga val, som t.ex. ExtremeTech. De kör DDR4-3600 för Ryzen 3000 och DDR4-3200 för Intel, varför då för lär ju knappast vara något problem att köra Intel med DDR4-3600...?

Rätt säker att för 3950X/3900X/9900K kommer inte RAM-hastigheten spela någon större roll, utom möjligen för 720p testerna. Däremot kommer det kasta om lite i just speltesterna för de billigare modellerna, men undantaget komprimeringstesterna lär det inte ändra något utanför spel. Tänker man på att 3950X nog ändå primärt får ses som en CPU för arbetsstationer är den här minnesdiskussionen än mindre viktig (den spelar dock roll för de prisvärda spel-CPUerna).

Kort och gott. Personligen har jag absolut inget problem med SweClockers val av minneshastighet. Enda invändningen skulle i så fall vara motiveringen "stock" hastighet (men förstår helt vad man avser och ser poängen). Tror att man kan slippa den här diskussionen i framtiden om man bara kör samma hastighet (den "typiska" hastighet folk köper för tillfället) rakt av på senaste generationen CPUer. Har vi tur blir det här ett icke-problem när DDR5 kommer.

Vi har hamnat i ett läge där "överklockat" RAM är normalfallet. Antagligen då DDR4 levt ovanligt länge, JEDEC tittar nog framåt och vill lämna DDR4 medan de som tillverkar CPUer och framförallt moderkort samt RAM måste hitta på något för att locka oss kunder att köpa nytt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

i 3DMARK har Ryzen cpuerna gjort ett stort språng på 6mån

se https://www.sweclockers.com/test/27954-amd-ryzen-5-3600x-och-...

vs https://www.sweclockers.com/test/28545-amd-ryzen-9-3950x-zen-...

3700X +3% prestanda
3900X +3% prestanda
3600X +3% prestanda

vilket gör att 9900K går från förstaplats till plats nr5 i 3D mark. Frågan är hur mycket prestanda som 9900K kommer tappa när alla säkerhets hål är tilltäppta. AMD ryzen får mer prestanda och Intel får lägre prestanda med tiden. Inte kul för er som kör med Intel cpuer.

Frågan är om även Ryzen 2000 fått 3% mer prestanda i 3Dmark (dessa CPUer är inte uppdaterade i detta test. Skulle så vara fallet så är Ryzen 2600X snabbare än Intel 8700K)

Kommer ny TR4000 serien med 2 modeller så är 9900K nere på plats 7 vilket inte kan kännas bra för Intel

6% har mina 3D Mark Time spy score ökat med på 3700x sedan release.
@sesese

Tycker detta är imponerande men då var inte Zen 2 riktigt optimerat pga ny arkitektur som Windows var tvungen att optimeras med tillsammans med Amd Chipset drivers.

Ändå är senaste Amd Chipset drivers för 1909 och Agesa 1.0.0.4b släppta ännu som ska vara en av dom största sedan släppet med över 100 förbättringar i nyaste bios versionen och hoppas denna hinner med innan 25 November men lär märkas.

Tycker dom flesta ändå missar att 3950x och 3900x är tänkta i workstations och här ser man verkligen 3950x utklassa allt annat.

Tycker också det är imponerande att 3950x är svalare, kräver mindre volt och effekt en 3900x.

Pga av dessa faktorer överklockar dessa bättre en 3900x och med exotisk kylning som Ln2 når man också betydligt högre frekvenser en tidigare möjligt.

4,4 ghz allcore på 1.325 Volt med 280 mm Aio är inte dåligt.

Men ska man enbart kolla spel så är Ryzen 5 3600 & 3700x dom bästa valen.

3700x ligger jämbördigt med 3900x i många spel och förlorar i vissa titlar med 1080p men 1440p som jag använder så finns inte skillnaden alls där.

Med dessa resultat och som spelburk valde jag 3700x men som workstation skulle jag lätt valt 3950x idag

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Intels garanti ryker om man kör över 2666MHz på minnen. AMDs garanti ryker om man överklockar bland annat minnen. Du behöver inte överklocka minnen för att köra över 2666MHz på AMD-system då det finns minnen godkända av AMD som är specificerade till 3200MHz och AMD har specificerat processorer till att klara 3200MHz.
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Fast för de som vill överklocka sin Intel, så kan man köpa till en garanti hos Intel för 200kr.

https://click.intel.com/tuningplan/

"What is the Performance Tuning Protection Plan?

The Performance Tuning Protection Plan (PTPP) is an additional plan to cover processor failures caused by operating the eligible processor outside of Intel’s published specifications."

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Otroligt hur den tycks prestera i spelsammanhang! Men det är inte främst för det ändamålet jag är intresserad av denna monsterprocessor. Utan främst för filmproduktion. Så vore kul att se siffror över hur snabbt den kan kan spotta ur sig en 4k-filmsnutt i t.ex. DaVinci Resolve och/eller Adobe Premiere.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jonas79:

6% har mina 3D Mark Time spy score ökat med på 3700x sedan release.
@sesese

Tycker detta är imponerande men då var inte Zen 2 riktigt optimerat pga ny arkitektur som Windows var tvungen att optimeras med tillsammans med Amd Chipset drivers.

Ändå är senaste Amd Chipset drivers för 1909 och Agesa 1.0.0.4b släppta ännu som ska vara en av dom största sedan släppet med över 100 förbättringar i nyaste bios versionen och hoppas denna hinner med innan 25 November men lär märkas.

Tycker dom flesta ändå missar att 3950x och 3900x är tänkta i workstations och här ser man verkligen 3950x utklassa allt annat.

Tycker också det är imponerande att 3950x är svalare, kräver mindre volt och effekt en 3900x.

Pga av dessa faktorer överklockar dessa bättre en 3900x och med exotisk kylning som Ln2 når man också betydligt högre frekvenser en tidigare möjligt.

4,4 ghz allcore på 1.325 Volt med 280 mm Aio är inte dåligt.

Men ska man enbart kolla spel så är Ryzen 5 3600 & 3700x dom bästa valen.

3700x ligger jämbördigt med 3900x i många spel och förlorar i vissa titlar med 1080p men 1440p som jag använder så finns inte skillnaden alls där.

Med dessa resultat och som spelburk valde jag 3700x men som workstation skulle jag lätt valt 3950x idag

Kopplar inte riktigt, en arbetsstation överklockar man väl inte, då man vill att den skall vara så stabil som möjligt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Otroligt hur den tycks prestera i spelsammanhang! Men det är inte främst för det ändamålet jag är intresserad av denna monsterprocessor. Utan främst för filmproduktion. Så vore kul att se siffror över hur snabbt den kan kan spotta ur sig en 4k-filmsnutt i t.ex. DaVinci Resolve och/eller Adobe Premiere.

Puget Systems har gjort lite tester:

DaVinci Resolve Studio CPU performance: AMD Ryzen 9 3950X
och
Premiere Pro CPU performance: AMD Ryzen 9 3950X

Och lite andra saker:

Photoshop CPU performance: AMD Ryzen 9 3950X
Lightroom Classic CPU performance: AMD Ryzen 9 3950X
After Effects CPU performance: AMD Ryzen 9 3950X
Pix4D 4.4 CPU Performance: AMD Ryzen 9 3950X
V-Ray Next CPU Performance: AMD Ryzen 9 3950X
Cinema 4D R20 CPU Rendering Performance: AMD Ryzen 9 3950X
RealityCapture CPU Performance: AMD Ryzen 9 3950X
Metashape 1.5.5 CPU Performance: AMD Ryzen 9 3950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@kelthar:
Vilket du fått svar på, det beror på strypta minneshastigheter för ena produkten men inte andra i en applikation där just CPU/Minne väger tungt. Något du även inte accepterar som svar flera sidor tillbaka. I ett renodlat CPU test testar man CPU'erna i sig, inte ekosystemet, inte plattformen. Bara rå CPU prestanda mot rå CPU prestanda. Ta bort alla flaskhalsar precis som med ett GPU test. Men det verkar inte vara av intresse att jämföra den riktiga prestandan mellan produkter, själv vill jag ha något som går att referera till när man rekommenderar Intel eller Ryzen till olika byggen/budgets. Det här testet och alla Sweclockers CPU-tester är värdelösa för att rekommendera CPU'er pga att spelbordet är så skevt, det här är inte ett CPU test.

Problemet här är inte faktan, problemet är att du anklagar mig för att cherrypicka något. Och jag skulle bara cherrypicka något om jag försöker göra en Intel vs AMD-post. Det är det som alla mina svar handlat om till dig.

Jag bryr mig inte om vad tycker om sweclockers testmetodik, det kan du prata om med någon annan.

Dina anklagelser och påhopp kan du också utsätta någon annan för.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar tror du blandat ihop mig med någon annan, att du inte gillar faktan är inte relevant. De olika minneshastigheterna gör resultaten ojämförbara mellan plattformarna. 3950X resultatet kan enbart jämföras med andra Zen2 processorer i testerna, och intel resultaten för sig.

Du ställde en fråga och den har blivit faktuellt besvarad upprepade gånger av flertalet olika personer, varför är du så arg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@kelthar tror du blandat ihop mig med någon annan, att du inte gillar faktan är inte relevant. De olika minneshastigheterna gör resultaten ojämförbara mellan plattformarna. 3950X resultatet kan enbart jämföras med andra Zen2 processorer i testerna, och intel resultaten för sig.

Du ställde en fråga och den har blivit faktuellt besvarad upprepade gånger av flertalet olika personer, varför är du så arg?

Skickades från m.sweclockers.com

Hel rätt. Jag blandade ihopa er.

Jag håller inte med dig alls. Jag tycker att testerna skall göras i stock, det är det enda sättet att göra tester över flera år och ha relevant data.

Tycker du att sweclockers ska testa om alla CPU:er med samma hastighet på minnet? 2600K som hade 1333 som stöd hastighet och kunde komma upp i 2000 vid OC.

Låt oss säga att någon de som gör processorer släpper en processor som kan köra i XXXXMT/s och har det som rekommenderad hastighet, men den de andra platformarna inte kommer upp i det. Den senaste från det andre laget. Berätta för mig hur man ska lösa det på ett rättvist sätt enligt din modell?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar så du tycker att testerna skall göras enligt utdaterade specs, och undrar varför en produkt med snabbare minnen ligger snäppet över en produkt med slöa minnen? Varför en produkt med lägre IPC får högre IPC än en produkt med högre IPC i en minnestung last?

Det som hände är helt enkelt att testet inte är utfört på ett sätt som möjliggör en jämförelse mellan olika socklar. Punkt. Skulle Intel köra 3600Mhz minnen skulle jag likförbannat svära åt Sweclockers att de kör Ryzen med lägre hastighet på minnen. Alla DDR4 plattformar ska ha samma hastighet, DDR3 är sin egen bracket pga skillnader i tekniken.

Principen bakom ett CPU test är möjligheten att jämföra produkter. Man kan inte flaskhalsa en produkt men inte en annan och påstå att det är ett bra test. Samma som de som testade första Ryzen mot Intel med GTX970 grafikkort i 1440P och 4K till exempel. Oj så jämn spelprestandan var!

Det här testet bör döpas om till OEM Plattformstest där man tar standard CPU'er och jämför i OEM förhållande mot andra OEM setups. Sedan bör man göra, precis som GPU tester, ett test där man inte flaskhalsar produkter, ett test med samma och snabba minneshastigheter gäller för produkterna. Där man jämför CPU'erna i fråga och inte det generella OEM ekosystemet mot andra OEM ekosystem. Hur många sweclockare kör 100% OEM? Vilka som läser reviews här kör OEM rakt igenom?

Sweclockers har inget CPU test i sin testsvit i dagsläget, vilket är synd.

Permalänk
Hjälpsam

Minneshastigheten gör en viss skillnad. men den överdrivs oftast.
https://www.sweclockers.com/test/24199-snabbtest-minnesfrekve...

Även om det går utmärkt att spela på en Ryzen 9 3950X, ser jag den främst som en CPU lämpad till arbetsstationer, det duger nästan lika bra att spela på en R5 3600.
Till en arbetsstation skaffar man inte ett skitsnabbt minne som man klockar skiten ur, där är man ute efter stabilitet, sådant får man med långsammare minnen, helst sådana som stödjer ECC.

Jo förresten, jag skapade nyss en tråd om ECC-minnen.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1575579-ecc-minne-ford...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ratatosk:

Minneshastigheten gör en viss skillnad. men den överdrivs oftast.
https://www.sweclockers.com/test/24199-snabbtest-minnesfrekve...

Även om det går utmärkt att spela på en Ryzen 9 3950X, ser jag den främst som en CPU lämpad till arbetsstationer, det duger nästan lika bra att spela på en R5 3600.
Till en arbetsstation skaffar man inte ett skitsnabbt minne som man klockar skiten ur, där är man ute efter stabilitet, sådant får man med långsammare minnen, helst sådana som stödjer ECC.

Jo förresten, jag skapade nyss en tråd om ECC-minnen.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1575579-ecc-minne-ford...

Det där med minnet är för dålig överklock / CL för vara "bra bättre" på Swec test.
Orkar man skaffa liteee dyrare minne och orkar pilla pytte överklock kan du får med 2x 8GB stickor på ok Z390 bräda helst ITX har bäst minnes stöd (msi har bäst) så kan du köra 4000MHz CL13-14.
Köper du dyra minnen kan du köra 4600MHz CL15.

Där kan jag säga dig gör enorm skillnad tex i vissa spel i 4K även 1080p.

Ja det är extremfall men finns mycket hämta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tvelander:

Det där med minnet är för dålig överklock / CL för vara "bra bättre" på Swec test.
Orkar man skaffa liteee dyrare minne och orkar pilla pytte överklock kan du får med 2x 8GB stickor på ok Z390 bräda helst ITX har bäst minnes stöd (msi har bäst) så kan du köra 4000MHz CL13-14.
Köper du dyra minnen kan du köra 4600MHz CL15.

Där kan jag säga dig gör enorm skillnad tex i vissa spel i 4K även 1080p.

Ja det är extremfall men finns mycket hämta.

Ok I stand corrected.
4000 MT/s är dock lite extremt fall som sagt och kräver en hel del kunskap, dels över vilken hårdvara som är lämplig och dels hur man pillar för att få en bra överklock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ratatosk:

Ok I stand corrected.
4000 MT/s är dock lite extremt fall som sagt och kräver en hel del kunskap, dels över vilken hårdvara som är lämplig och dels hur man pillar för att få en bra överklock.

Korrekt, men enda man riktigt behöver göra är ta CL15 siffror i XMP sen dra på med volt och öka MHz tills man ej får krash i typ 3dmark eller spel.

Pris /prestanda kvalité saker för max gaming performance.
Om man orkar pilla.
På dessa RAM bara sätta CL15 profil och öka Vcore tills ej failure tar typ 10 minuter testa.

i 4K WoW BFA får jag 30-40 % mer FPS från 2400MHz CL15 till 4500MHz CL14 på polares dator jag byggde med hårdvaran jag länka.
Allt max settings.
Tex ett spel som älskar RAM.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tvelander:

Korrekt, men enda man riktigt behöver göra är ta CL15 siffror i XMP sen dra på med volt och öka MHz tills man ej får krash i typ 3dmark eller spel.

https://i.imgur.com/ksivRvv.png

Pris /prestanda kvalité saker för max gaming performance.
Om man orkar pilla.
På dessa RAM bara sätta CL15 profil och öka Vcore tills ej failure tar typ 10 minuter testa.

Och gärna en ITX bräda då, inga onödiga slotts och bra komponenter, antar jag.
Inte så svårt då man vet, intressant.

Skrivet av tvelander:

i 4K WoW BFA får jag 30-40 % mer FPS från 2400MHz CL15 till 4500MHz CL14 på polares dator jag byggde med hårdvaran jag länka.
Allt max settings.
Tex ett spel som älskar RAM.

Det var som fan!
Jag har räknat med under 10%.
Finns dock vissa spel som älskar snabbt minne, det vet jag, har för mig att Fallout 4 är ett sådant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ratatosk:

Och gärna en ITX bräda då, inga onödiga slotts och bra komponenter, antar jag.
Inte så svårt då man vet, intressant.

Det var som fan!
Jag har räknat med under 10%.
Finns dock vissa spel som älskar snabbt minne, det vet jag, har för mig att Fallout 4 är ett sådant.

Nä just att MSI är fokuserad på LN2 rekord på RAM och väldigt bra sådan därav bra på luft också på RAM.
Top modeller av Z390 alla märken är alla bra.
Helst 8GB stickor max 16GB RAM för högsta överklock vid 32GB blir det äckligt dyrt vi pratar 6k +
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5053539

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vem har skrivit "här också"? Det som är förbryllande med resultatet är att en Ryzen har bättre FPS än 9900K i 720p, vilket aldrig händer.

GL HF

Det bara krävdes att komma upp till nästan 10 tusen kronors klassens prolle😉

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem

Enligt Inet blir priset på 3950X 9.999:- så inte riktigt 10.000 ändå så då kan man köpa 2.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.