Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Testa ray tracing-prestanda med Cryengine Neon Noir

Testa ray tracing-prestanda med Cryengine Neon Noir

Teknikdemon Cryengine "Neon Noir" låter dig testa ray tracing-prestanda, oavsett om ditt grafikkort har hårdvarustöd eller ej.

Läs hela artikeln här

Ojojoj! Det här är väldans spännande!

Dels är det väldigt intressant att se om RTXkorten ger någon fördel här - och hur mycket i så fall. Och dels är det väldans intressant att se kommande prestandasiffor för olika kort.

Och en motor med grundstöd för raytracing som kommer ut snart.
Lite barnsligt förtjust i alltihop här faktiskt

Tror att jag skippar det här testet med mitt GTX 660...

Skickades från m.sweclockers.com

Najs! Följer man uppdateringarna i Unreal-motorn så känns det som att Epic också är nära att kunna släppa något liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Söderbäck:

Ojojoj! Det här är väldans spännande!

Dels är det väldigt intressant att se om RTXkorten ger någon fördel här - och hur mycket i så fall. Och dels är det väldans intressant att se kommande prestandasiffor för olika kort.

Och en motor med grundstöd för raytracing som kommer ut snart.
Lite barnsligt förtjust i alltihop här faktiskt

Rätta mig om jag har fel, men Rtx har väl bara en fördel och mjukvaran är programmerad för att använda RT kärnorna?

Ska testa det här på min setup med Core i7-8700K och GTX 1080. Lär inte briljera prestandamässigt, men kul att testköra hur som helst!

Jahopp, en launcher till..

Jag installerar trots mitt gnäll. Måste testa. Återkommer med resultat och specs.

Skrivet av matnojje:

Rätta mig om jag har fel, men Rtx har väl bara en fördel och mjukvaran är programmerad för att använda RT kärnorna?

Ja så lär det väl vara. Jag tänker likadant.
Frågan är väl huruvida det även finns stöd för hårdvaruaccelererad raytracing här eller ej.

Hade varit najs om man kunde testa att göra samma benchmark på CPU också, å inte bara grafikkort, iomed det är mer standard (än så länge) i raytracing industrin.

2560x1440 8606 poäng
5120x1440p 5160 poäng

med min setup i signaturen

https://www.cryengine.com/news/view/how-we-made-neon-noir-ray...
One of the key factors which helps us to run efficiently on non-RTX hardware is the ability to flexibly and dynamically switch from expensive mesh tracing to low-cost voxel tracing, without any loss in quality. Furthermore, whenever possible we still use all the established techniques like environment probes or SSAO. These two factors help to minimize how much true mesh ray tracing we need and means we can achieve good performance on mainstream GPUs. Another factor that helps us is that our SVOGI system has benefitted from five years of development.
However, RTX will allow the effects to run at a higher resolution. At the moment on GTX 1080, we usually compute reflections and refractions at half-screen resolution. RTX will probably allow full-screen 4k resolution. It will also help us to have more dynamic elements in the scene, whereas currently, we have some limitations. Broadly speaking, RTX will not allow new features in CRYENGINE, but it will enable better performance and more details.

Skrivet av Söderbäck:

Ja så lär det väl vara. Jag tänker likadant.
Frågan är väl huruvida det även finns stöd för hårdvaruaccelererad raytracing här eller ej.

Det gör det inte vad jag har läst. Möjligtvis att de kommer lägga till stöd för det senare, men de har varit ganska vaga om det.

Fick 1788 poäng i 4K upplösning med ett GTX 1080 och en oklockad i5-8600K. Flöt på bra för det mesta förutom när reflektionerna tog upp hela skärmen då var det inte "spelbar" FPS.

Någon som testat att avinstaller launchern?!?
Får bara felmedelande...

Skrivet av Andersson.M:

Någon som testat att avinstaller launchern?!?
Får bara felmedelande...

Fungerade fin fint för mig, installerade launchern, installera demot, körde det. Avsluta och avinstallerade launchern. Allt togs bort.

Poäng: 5521
Upplösning: 2560 x 1440

System: r5 3600(stock), 2070 MSI Ventus (OC +180 core, +400 mem), 32 GB 3400Mhz, CL16

Jag ställde upp gpu-fläktar på 100%. Utan att ha custom fans fick jag 5310 poäng. Testade min egna kurva på fläktarna och fick då 5440(ish).

Senast redigerat 2019-11-14 16:30: mer info

My bad...Launchern var active när jag försökte.

4009 med riggen i signaturen.
Körde i 3840x2160 och med RTX på Very High.

5789

1440p ultra med ett 1080ti

9012

1440p ultra med ett 2080ti

4684

2160p ultra med ett 2080ti

Senast redigerat 2019-11-14 17:16

Oh! Något att testa medans man inväntar sin tvättid ikväll. Precis blivit med RTX mellan barn i burken.

Poäng: 9569p
Settings:
Res: 2560x1440
Rt: Ultra
Fullscr: Yes

Dator i signaturen.

Poäng: 6955
Settings:
Res: 1920x1080
Rt: Ultra
Fullscr: Yes

Dator:
OS: Windows 10 Pro 64bit ver 1903
CPU: Intel i5 4690K
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600Mhz Vengenace LP
GPU: Msi Geforce 1080GTX Sea Hawk X

Fullt dugligt resultat, lägsta FPS jag noterade var 59fps.

Programmet hängde sig och började flimra med en loading-skärm. Men 3372 poäng med R7 3700X och Rx580 i 1080p Ultra. Den dippade som lägst ner till knappt 24 fps vid hylsorna.

EDIT:
I 1080p Very high blev det som lägst 35 fps vid hylsorna, 4412 poäng. Med mitt Rx580 är det också tydligt att ray tracing sker med lägre upplösning än världen i övrigt och även någon variant av temporal antialiasing. Snyggt men inte riktigt bra nog jämfört med vad jag sett i videos av Battle Field till exempel. Imponerande ändå!

Senast redigerat 2019-11-14 19:19

Jag har funderat lite. (Åh nej, here we go again).

Experimenterande är bra och så, men det kommer aldrig i praktiken att bli lika bra som en, av hårdvarutillverkaren, implementerad lösning i ett API såsom DXR eller vad Vulkan nu kommer att kalla det.

Varför? Ibland är inte allting synliggjort eller kontrollerbart för programmeraren, för att dra några exempel så går det inte att kontrollera WGP mode i Navi (vad jag vet). Samtidigt så passar kanske inte en lösning till alla arkitekturer, och detta gör att utvecklaren måste spendera onödigt mycket tid på att göra implementationer, som kanske invalideras av någon framtida GPU. Eller så kan det handla om hur saker och ting ska schemaläggas (t.ex async compute) eller var BVH data:n ska genomsökas, lagras, vilken algoritm som ska användas för beskärningstest, you name it. Kollar man på AMD, så vill de t.ex att utvecklare ska ha mer tid att lägga på spelet än hantering av ljussättning, hantering av minne, etc. I det fallet kan ju hårdvarutillverkaren se till att alla funktioner fungerar optimalt, men förhoppningsvis ha rum för experimenterande (så att det inte är en enda bestämd lösning).

Med det sagt. Här finns resultat (som jag kollat igenom på flera ställen och verkar stämma, men här är den sammanställd):

Som går att se från resultaten, så presterar GCN dåligt, Pascal och Navi ungefär lika, Turing i toppen.
Men DX11, så inga RT cores, ingen async compute (någonting som förbättrats till Navi) , FP16 osäkert (här spelar dock DX11 ingen roll. Men det finns ingen RT implementation idag som är FP32 vad jag vet. Slöseri med energi, plats, prestanda).

Kvar står då DX12 och Vulkan, och jag kan nog säga att jag tror det inte är tillräckligt för att rädda GCN. RDNA och Turing har dock mer kvar att växa. Vem vet, kanske de får ut en riktigt bra implementation om de blandar det med DXR eller så?

5754; 1920*1080 Ultra, RX5700 och AMD 2200G (Tillfällig CPU).

Senast redigerat 2019-11-14 20:48

1525 med 720p, Very High och Vega 8 grafik i min laptop, faktiskt ganska imponerad av resultatet med tanke på grafikdel.

Ryzen 5 2600 med RTX 2070

----------------------
Poäng: 9371
Settings:
Res: 1920x1080
Rt: Ultra
Fullscr: Yes
Uppskattningsvis kring 100 fps
-----------------------
Poäng: 5777
Settings:
Res: 2560x1440
Rt: Ultra
Fullscr: Yes
Uppskattningsvis kring 55 fps
-----------------------
Poäng: 4452
Settings:
Res: 3440x1440
Rt: Ultra
Fullscr: Yes
Uppskattningsvis kring 45 fps

i9 9900k med RTX 2080Ti och 32gb ram
Poäng: 9740
Settings:
Res: 2560x1440
Rt: Ultra
Fullscr: Yes

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänker inte installera en launcher bara för att testa ett tech demo, antar att den inte går att få tag på och köra utan launchern?