Födelsedags-LAN 12 datorer, funkar detta?

Permalänk

Födelsedags-LAN 12 datorer, funkar detta?

Halloj, grabben ska ha LAN och det verkar bli 11-12 datorer. Det ska mest spelas Minecraft.

Vi håller till i en bygdegård med 100Mbit-fiber och jag har tänkt koppla enligt följande:

Internet ->
-Router ->
--Switch 1 -> Fyra datorer
--Switch 2 -> Fyra datorer
--Switch 3 -> Fyra datorer

Routerns interna switch agerar alltså huvudswitch. Det är gigabit-switchar från TP-link. Jag är osäker på routerns interna portar men i värsta fall har jag en med 100 mbit-portar hemma. Kommer det orsaka en flaskhals eller tror ni alla barnen kommer kunna spela obehindrat med den här kopplingen?

Jag hade redan en femportars gigabit-switch och kompletterade därför med en till. Sen bjöd han ytterligare några vänner, det är därför jag delat upp det på tre mindre switchar. Annars hade jag bara köpt en 16-portas direkt...

Behöver jag köpa en router med bättre lan-portar?

Permalänk
Medlem

Bra om du anger vilken router det är också

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@ontheprowl:

Var i landet håller du hus? Jag har en 16 portars switch du kan få låna till grabbens lan om du är i trakterna kring Lund/Bjärred. Har LANat massvis med den

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Bra om du anger vilken router det är också

Jag vet inte riktigt vad det står för router i byggdegåreden, såg att det var en liten D-link hemmarouter när jag var där senast bara. :/
Den jag har hemma som jag skulle kunna använda är denna (givetvis för att dela ut fiber isf, inte 4G):
TP-Link Archer MR200

Skrivet av Thriss:

@ontheprowl:
Var i landet håller du hus? Jag har en 16 portars switch du kan få låna till grabbens lan om du är i trakterna kring Lund/Bjärred. Har LANat massvis med den

Tack för erbjudandet, vi håller till utanför Ume så det är en bit

Permalänk

Om en medelmåttig hemmarouter inte fixar 12 datorer, vad är ett prisvärt alternativ isf? Jag vill alltså dels att routern ska kunna fördela internetuppkoppling till 12 datorer, dels agera huvud-switch till tre mindre gigabit-switchar.

Någon av dessa?

D-link Dir 809 (389 kr)

D-link Dir 882 (1190 kr)

Asus RT-AC65P (1190 kr)

Asus RT-AC85P (1490 kr)

Alla har gigabit LAN-portar så antar att det minnimerar risk för flaskhals vid kommunikation mellan datorer på de olika switcharna iaf? Men behövs det? Ingen koll på vad som krävs för att 12 st ska kunna lira Minecraft ihop...

Permalänk
Medlem

Minecraftservern hostas väl på en av datorerna i LANet? Dvs de måste väl inte ut på internet för att komma åt den.
Koppla ihop switcharna med varandra och låt en switch vara inkopplad i routern så att de fortfarande kan komma åt internet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ontheprowl:

Halloj, grabben ska ha LAN och det verkar bli 11-12 datorer. Det ska mest spelas Minecraft.

Vi håller till i en bygdegård med 100Mbit-fiber och jag har tänkt koppla enligt följande:

Internet ->
-Router ->
--Switch 1 -> Fyra datorer
--Switch 2 -> Fyra datorer
--Switch 3 -> Fyra datorer

Routerns interna switch agerar alltså huvudswitch. Det är gigabit-switchar från TP-link. Jag är osäker på routerns interna portar men i värsta fall har jag en med 100 mbit-portar hemma. Kommer det orsaka en flaskhals eller tror ni alla barnen kommer kunna spela obehindrat med den här kopplingen?

Jag hade redan en femportars gigabit-switch och kompletterade därför med en till. Sen bjöd han ytterligare några vänner, det är därför jag delat upp det på tre mindre switchar. Annars hade jag bara köpt en 16-portas direkt...

Behöver jag köpa en router med bättre lan-portar?

Bör inte vara några problem att spela med den topologi du beskriver men de bör ju inte hålla på med streaming, hemladdnning och liknade saker.
Spel är bland det lättaste du kan utsätta ett nätverk för idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av naikon:

Minecraftservern hostas väl på en av datorerna i LANet? Dvs de måste väl inte ut på internet för att komma åt den.
Koppla ihop switcharna med varandra och låt en switch vara inkopplad i routern så att de fortfarande kan komma åt internet.

Precis, för det mesta lär det bli lokalt spel. Men inte osannolikt att de vill hänga en stund i minecraft realms eller göra någon challange på en publik server.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Bör inte vara några problem att spela med den topologi du beskriver men de bör ju inte hålla på med streaming, hemladdnning och liknade saker.
Spel är bland det lättaste du kan utsätta ett nätverk för idag.

Tack så mycket. Nej, jag tänkte säga till dem att de får ta det lugnt med YouTube under helgen. Har möjlighet att streama till en projektor på en separat uppkoppling om det är något särskilt så det borde bara bli spel på nätverket.

Funderar mest på om det är rimligt att dela ut internet och köra tolv datorer på en vanlig hemmarouter med 100mbit lanportar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ontheprowl:

Funderar mest på om det är rimligt att dela ut internet och köra tolv datorer på en vanlig hemmarouter med 100mbit lanportar.
Skickades från m.sweclockers.com

Beror lite på hur sunkig routern är men generellt borde det fungera bra.

Tänkt till på elen däremot så ni inte kör alla datorerna på en säkring, sprid dem helst på minst tre (så bör det finnas god marginal om någon kopplar in andra grejer på sin plats också)

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersknyffel

Är det till helgen eller senare? Jag har nog fasen en 24 portars switch liggandes som jag kan slänga på Posten imorgon ifall det är av intresse!

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid ta en dator (max 10 år) om du har ståendes, slänga in ett extra nätverkskort och installera pfsense eller opnsense, så har du tillräckligt bra router för det LAN du planerar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Vilken skitrouter som helst bör klara det utan problem..

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Det lar ju racka och bli över, spel ar inte sa kravende i regel, vi snackar om nagra 10- eller 100-tals kbit med enstaka mbit-spikar _kanske_. Jag menar tank om publika servrar skulle behöva 100mbit/spelare hela tiden... skulle ALDRIG ga.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ontheprowl:

Halloj, grabben ska ha LAN och det verkar bli 11-12 datorer. Det ska mest spelas Minecraft.

Vi håller till i en bygdegård med 100Mbit-fiber och jag har tänkt koppla enligt följande:

Internet ->
-Router ->
--Switch 1 -> Fyra datorer
--Switch 2 -> Fyra datorer
--Switch 3 -> Fyra datorer

Routerns interna switch agerar alltså huvudswitch. Det är gigabit-switchar från TP-link. Jag är osäker på routerns interna portar men i värsta fall har jag en med 100 mbit-portar hemma. Kommer det orsaka en flaskhals eller tror ni alla barnen kommer kunna spela obehindrat med den här kopplingen?

Jag hade redan en femportars gigabit-switch och kompletterade därför med en till. Sen bjöd han ytterligare några vänner, det är därför jag delat upp det på tre mindre switchar. Annars hade jag bara köpt en 16-portas direkt...

Behöver jag köpa en router med bättre lan-portar?

Även om du bara har 100Mbit-portar på routern så är det helt lugnt att spela Minecraft och andra spel både lokalt och över internet. Om man börjar tanka ner patchar eller streama film på flera datorer så kan det bli kinkigare, men en HD-ström drar ca 5Mbit/s, så teoretiskt funkar det även om alla kollar på YouTube samtidigt som de spelar.

Men min rekommendation är att du säger till alla att testa spelen hemma först, så att alla har laddat ner allt som behövs och vet att det funkar samt att du talar om innan att man inte kollar YouTube och laddar ner saker på sina egna datorer samt att alla Torrent-klienter ska vara avstängda. Det gör inget om någon skulle missa att testa innan och behöver ladda ner uppdateringar, men om alla gör det kommer det att ta tid.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!