Fortsätta med Tellstick eller gå över till Hue?

Permalänk
Medlem

Fortsätta med Tellstick eller gå över till Hue?

Hej!

Har idag ett 10tal lampor, uttag samt 8st tempgivare jag styr med Tellstick net v1.
Det funkar undermåligt dvs vissa lampor/uttag tänds inte etc.
Köpt stor antenn som förbättrade lite men det är opålitligt och ofta tänds inte vissa lampor.

Har mycket utr så bästa vore att köra vidare köpa typ "Telldus Tellstick Znet Lite v2"
Men är Telldus Tellstick Znet Lite v2 bättre och pålitligare än Telldus Net v1?

Tänkt att gå över till hue men då blir investeringen riktigt stor och en hel del jobb.

Ska också inreda/isolera ett garage där allt ska bli trådlöst så vill veta vilken väg jag ska gå.

Vad tror ni?

/R

Permalänk
Medlem

Tellstick net v1, den kör bara 433 väl?

433 är ju inte superbt då du inte får återkoppling, så zigbee/z-wave/wifi blir ju pålitligare tack vare att styrenheten får svar tillbaka när status ändras.
Om du vill behålla dina 433 och gradvis byta ut/bygga ut ditt nät så är ju en tellstick znet ett vettigt alternativ då du kan bygga ut med z-wave enheter framöver.

Eller så kollar du på Homey som utöver 433 och z-wave även äter zigbee prylar som philips hue/trådfri vilket utökar dina valmöjligheter ytterligare.

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

zigbee hue/trådfri är billigast när det gäller lampor om man köper på ikea.

För termometrar och de uttag som fungerar bra tycker jag du ska fortsätta med tellstick så länge det fungerar.
Du behöver också en lösning för inbyggnad om du behöver det.

Jag knyter själv ihop båda i homeassitant på en raspberry,
man behöver ju inte byta ut allt på en gång och om en del i systemet går ner ska ju de andra fungera oberoende.
Jag kan ju styra via Hue om jag inte har HA och direkt med ikeas fjärr om jag inte orkar ta upp telefonen.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, jag gick över till Hue och ångrar det inte en sekund!
Kör ett 10tal lampor pch några uttag och de fungerar varje dag och varje gång.

Det är som magi, de fysiska brytarna är också av fin finish och kvalite och funkar varje knapptryckning.

Hue - Tellstick 1- 0
/Rob