Macbook Pro 2014 hittar inte disken

Permalänk

Macbook Pro 2014 hittar inte disken

Hej, jag är PC-människa och ska försöka rädda dotterns Mac, som inte hittar disken efter installation av Office 365.

Det är en: 2014 MACBOOK PRO 13" A1502 (EMC 2875)
Efter att installationen av O365 gick igenom (en familje-licens) skulle den startas om, och nu blinkar bara en mapp med ett frågetecken på skärmen.

Jag googlade och skulle testa återställning via nätet. Den proceduren kommer igång, men när jag ska välja på vilken disk Catalina ska installeras finns ingen disk att välja på.
Jag går in i diskverktyget och där syns bara en 2.14 GB disk, som jag misstänker är en recovery partition?

Fråga; kan den ligga separat eller måste den vara en del av SSD?

Nån som har tips?

Tack!

Håkan

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

I Skivverktyget ("Disk Utility" på engelska), klicka på ikonen ovanför "Innehåll"-texten, ovanför menyfönstret till vänster. På dropdown-listan som uppenbara sig efter du klickat på ikonen, kolla så att du valt "Visa alla enheter".

Om disken ändå inte syns blir det nog till att börja leta sig in i Terminalen och härja runt, är jag rädd. Om du har någon annan MacOS-enhet i närheten så kan du testa att boota in i "Target Disk Mode" (håll ned tangenten "T" när du bootar datorn).

EDIT: MacOS beter sig konstigt när disken blir full, så med lite tur har ni bara lyckats fylla den. Ni kan då ta bort filer via Terminalen, eller genom "Target Disk Mode", som nämnts ovan.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

I Skivverktyget ("Disk Utility" på engelska), klicka på ikonen ovanför "Innehåll"-texten, ovanför menyfönstret till vänster. På dropdown-listan som uppenbara sig efter du klickat på ikonen, kolla så att du valt "Visa alla enheter".

https://i.imgur.com/xc5JtU5.png

Om disken ändå inte syns blir det nog till att börja leta sig in i Terminalen och härja runt, är jag rädd. Om du har någon annan MacOS-enhet i närheten så kan du testa att boota in i "Target Disk Mode" (håll ned tangenten "T" när du bootar datorn).

EDIT: MacOS beter sig konstigt när disken blir full, så med lite tur har ni bara lyckats fylla den. Ni kan då ta bort filer via Terminalen, eller genom "Target Disk Mode", som nämnts ovan.

Tackar! Då har jag nåt att gå vidare med.. återkommer.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB