Apple TV ger inte bild med ny TV via förstärkare

Permalänk

Apple TV ger inte bild med ny TV via förstärkare

Hallå alla kunniga!

Jag har tidigare haft en 7+ år gammal samsung tv kopplad till följande receiver(275):
http://www.bytljud.se/bilder/artiklar/pdf/1979_BDS375.pdf
Till receivern har jag kopplat en Apple TV(4k gen) och ett ps4 och det har fungerar felfritt.

Nu har jag införskaffat följande display:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/digital-signage/461...

När jag kopplar Apple tvn direkt till displayen så fungerar det klockrent, däremot när jag kopplar Apple TV>reciever > display så får jag inte fram någon bild utan det står istället att den inte stödjer detta formatet och att jag ska ändra i den externa enheten.
När jag ändrade i apple tvn till lägre upplösning så kvarstår problemet..
När ps4an är inkopplad via receivern så funkar det mot displayen.

Hur löser jag detta?

Tack på förhand.

Förtydligade rubriken från "Displayproblem"/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

@Karlssonsklister: Välkommen till forumet!

Du löser detta problem genom att arrangera om din utrustning. Apple TV 4K bör kopplas direkt till nya display/QB55R så att du får ut ut 4K-signal och HDR. Det är sådana signalformer HDMI-växeln i din sju år gamla HK-förstärkarcombo inte hanterar – och troligtvis det som ställer till det.

Ljudet får du ta genom Samsungs QB55R:s ljudutgång vilket tyvärr verkar vara endast analog stereojack enligt specen (pdf)

Permalänk
Medlem

Verkar som om förstärkaren din stöder returkanal(ARC) för ljudet från skärmen, kolla om det går att koppla Apple-TV direkt till skärmen och sedan i skärmens ljudinställningar om det går att välja att skicka ljudet till förstärkaren.

Ett annat alternativ är att byta receivern(förstärkaren) mot en modernare som klarar de nyare formaten. För i Laxpuddings lösningsförslag så tappar du det flerkanaliga hemmabio ljudet och får vanlig analog stereo istället.

Det går troligen att använda den gamla förstärkaren bara som Bluray spelare om man väljer att skicka ut ljud via HDMI ut som val i inställningsmenyn på HK som man då sedan kopplar in till den nya förstärkaren om man skaffar en sådan.

Kanske ändå är smidigare att skaffa en ny Bluray spelare och då en som klarar UHD(4k) Bluray om man vill använda sådana skivor.

Själv fick jag byta ut min gamla Yamaha mot en nyare av samma skäl, den gamla klarade inte 4k UHD och HDMI 2.0 som krävdes.

Köpte en Xbox One S som UHD Bluray spelare och fick så att säga spelkonsolfunktionen på köpet.

Tyvärr är hembioförstärkare rätt kortlivade just för att det hela tiden kommer nya standarder och format som den man har ej stöder och då får man sådana här problem om man byter utrustning som en ny skärm och mediaspelare.

Gäller att kolla vad som är på gång så man inte köper något som är på väg ut, för detta är en total djungel där det kommer nya saker hela tiden

Vissa saker kan man kanske stå ut med som att man tvingas köra med äldre ljudformat då man ändå får ut ljud ur den, fast klarar den inte bildformatet så faller ju det hela. Man köper ju inte 4k(UHD) utrustning för att bara kunna använda FHD upplösning och som i ditt fall att det ändå inte går ens med nedställd upplösning,

Är ju annars en lite ovanlig combo du har med inbyggd BD-spelare.

Köpa spelare och förstärkare(receiver) löst gör annars att det är lättare att byta ut någon del fast givetvis tar det mer plats också.

Permalänk
Bildexpert 📺

Aha! BDS275 har ARC. TV:n har ARC på HDMI 1. Bör gå den vägen med Apple TV på TV:ns HDMI 2.

Koppla resten via förstärkaren. Detta fungerar tills man behöver moderna signalformat från mer än AppleTV. Du måste förstärkaren bytas ut eller komplettas med en 4K/HDR-kapabel HDMI-switch som kan extrahera ljud.

Permalänk

Tack för svar!
Jag får väl helt enkelt börja titta på lite ny utrustning, men tills den finns på plats så blir denna lösningen kanon.

Med vänlig hälsning,

Skickades från m.sweclockers.com