Rensa Ledigt utrymme i CCleaner på en SSD?

Permalänk

Rensa Ledigt utrymme i CCleaner på en SSD?

Hej testade precis funktionen rensa ledigt utrymme i CCleaner på min nya dator med SSD. Är det något jag inte bör göra eller ska man göra det ibland typ någon gång om året? Detta var första gången jag testade denna funktionen då jag var nyfiken vad den gjorde men googlade sedan att man egentligen inte ska göra det på en SSD? Trodde det bara gällde angående defragmentering på SSD. Hur som helst om detta är något man inte bör göra kommer jag ju inte göra det igen. Tänkte mest om det boostar mer lagringsminne osv.

Permalänk
Medlem

@SvenskGaming: CCleaner över lag är en hemsk programvara att använda och skapar av egen erfarenhet fler problem än vad det löser. Skulle rekommendera att avinstallera det programmet och köra med Windows något enklare Diskhantering.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

CCleaner är grym, det är senare versioner som är full av bloat.
Du kan köra CCleaner dagarna ut, se bara till att inte ta bort filer som kommer återskapas typ cache.

Permalänk
Medlem

Rädslan att skriva sönder SSD är kraftigt överdriven. Är diskens förbrukade skrivmängd mindre än 20% av angivna TBW på ett år så kommer disken att hålla i alla fall minst 5 år. I praktiken vid normalsurf och man inte håller på att lagra ISO-image på SSD för bränning upprepande eller kör torrents, kommer man ofta inte ens upp till 10% av diskens TBW per år. Med dagens diskar som helst inte köps mindre än 500 GB i storlek så är TBW-värdet mycket större och därmed längre till gränsen man skrivit slut på disken - det var värre med 64 och 128 GB-diskar i det avseendet.

En del diskar som Samsungs 830 var nästan omöjlig att skriva sönder ens avsiktligt och problem visades först väldigt mycket långt förbi sin uppgivna totala TBW.

---

Windows kör i omgångar typ en eller ett par gånger i vecka 'TRIM' på fritt utrymme i filsystemet och ger samma verkan som att skriva all ledig utrymme med '0' (som innan TRIM-kommandot blev standardiserad gav samma verkan som trim-kommando internt i äldre SSD - men då under förutsättning att tillräckligt sammanhängande block faktiskt blir raderade/friställd och detta gäller också än idag med kommandot TRIM)

Med andra ord för att 'Trim' skall kunna göra bra jobb så är det bättre och speciellt just för NTFS - att man kör defragmentering av filsystemet någon eller ett par gånger per år just för att klumpa ihop väldigt upphackade filerna till större block och det blir större fria block i rad räknat LBA-mässigt och den vägen underlätta för diskens interna TRIM-funktion för att göra sitt jobb, efter att OS meddelat vilka sektorer som är frisläppta för radering.

---

En rätt fullgod substitut till CrapCleaner (CCleaner...) är att köra bleachbit (open source) - men precis som med CCleaner så kan det bli problem om man bockar för varenda ruta som skall rensas då både cachar, kakor mm. som kanske behövs för trubbelfri surfning - rensas och man får börja fylla i inloggning mm. igen.

Om man inte går på att köpa alla 'extrafinesser' som man försöker pådyvla från pirisoft - och rätt konservativ med valen i som skall raderas så fungerar CClean rätt väl (precis som Bleachbit - då när den ena har kört så finns det inte mycket kvar för den andra att rensa).

Själv tycker jag inte att windows egna 'diskhantering gör speciellt bra jobb (faktisk rätt uselt IMHO) när det gäller att hålla efter skräp i systemet - hade den fungerat bra så hade 'Appdata' under varje användare hållits kort och långt under 1 GB i storlek mest hela tiden och det är absolut minimalt med kvarvarande filer från uppgraderingar etc. för windows själv - hur det är med detta vet alla som har undersökt saken lite noggrannare...

Det finns lite kommandorader man kan köra i powershell för lite bättre efterhållning av skräpfiler från MS egna sida i avseende installationsfiler och dess cachade dito men det är inget som körs automagiskt eller kan initieras via någon GUI-städprogram från MS sida.