SFX-L eller 140mm ATX i min gamla 'shuttle'

Permalänk
Medlem

SFX-L eller 140mm ATX i min gamla 'shuttle'

Vad ska jag välja?

Jag kom så långt så att jag beställde ett Fractal design ION 500W, SFX-L till mitt projekt,
så hittade jag en gammal ATX PSU som var 140mm och testade den i lådan:

Som ni ser får jag plats med mitt ITX och en stor kylare bakom en 140mm fläkt som nog blåser in i lådan.
Sedan blir det antagligen en full-längds blower GPU som får sköta sig själv bredvid.

Men en liten ATX passar perfekt och lådan skulle nog inte må dåligt om fläkten gick hela tiden heller;
skulle ni valt en liknande 140mm ATX eller gått på en SFX-L som bara är 1.5 x 2 cm mindre där båda har 120mm fläkt?

Det finns bara en dvd-lucka som utflöde ovanför PSU'n och den är ganska fri i båda alternativen,
Kanske kan man ha någon fläkt där annars vet jag inte vad fördelen med SFX blir - förutom att kablarna inte är ivägen lika mycket.

Eftersom chassit är 'gratis' så experimenterar jag gärna med reservation för att jag kanske köper en ITX burk om det inte går vägen.

Permalänk
Medlem

Svarar själv;
Fractal Design ION SFX-L är visserligen bara 500W, men modulärt, Guld och har seasonic inuti.

Med 140mm som krav och inte sämre än ovan så hittar jag knappt något billigare,
det finns enstaka alternativ över 500W, men förvånansvärt få - de flesta utom seasonic är nog större.

Så 450W är väl sällan i kvalitetssegmentet, nog aldrig i 80+ Guld (och jag har ju ett att redan)
140mm utesluter också de flesta kraftigare aggregat.
Det som fanns kvar var t.ex Corsair CX650M, semi-modulärt bronze,
men det är bara ett par hundralappar billigare än mitt SFX 500W Guld.

Även om jag hittar en rx5700 XT och en ryzen 2700x kan jag nog få 500W att räcka då det antingen throttlar ner av värmen i chassit eller klarar sig då jag inte kan få in mer saker om jag vill...