Stationär dator till 13-årig lillasyster

Permalänk
Medlem

Stationär dator till 13-årig lillasyster

Har en begränsad budget på 6000kr inklusive skärm, tangentbord och mus.
Hon spelar just nu minecraft, the sims, lite cs osv. Kommer förmodligen eventuellt att vilja spela spel som är lite mer krävande.
Vad behöver jag lägga? Värt att köpa begagnat eller ska man satsa på nytt?

Visa signatur

3080 - R5 3600X - 32GB Vengeance 3600mhz - X570 - Dark Rock Pro 4 - P5 Pro 1TB - RM850X - Phanteks Eclipse

Permalänk
Medlem

@Chauska: Ska du ha en skärm/tangentbord/mus på det så kommer inte datorn i sig kunna kosta mer än 4500:-
I den budgetklassen tror jag knappt du får något nytt ö.h.t. Ska du ha nytt så behöver du nog titta på en billig bärbar.
Jag skulle föredra en begagnad dator alla gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chauska:

Har en begränsad budget på 6000kr inklusive skärm, tangentbord och mus.
Hon spelar just nu minecraft, the sims, lite cs osv. Kommer förmodligen eventuellt att vilja spela spel som är lite mer krävande.
Vad behöver jag lägga? Värt att köpa begagnat eller ska man satsa på nytt?

För 6000kr så skulle jag sikta på begagnat, kanske köpa någon paket utan GPU och sen uppgradera visa delar. Eller sikta på 50/50 med nya och begagnade delar. Värt är ju att ta en titt i marknaden här på forumet, brukar kunna finnas rätt bra saker för en bra peng. Man sliper allt folk som ska ha nypris för sina saker som är flera år gammalt.

I början av sommaren så köpte jag en ny rig till en i släkten, landade strax under 6000 för bara själva datorn (chassi, mobo, RAM, CPU, disk samt PSU). Visserligen så hade jag kunnat snålat ner lite mer på de bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chauska:

Har en begränsad budget på 6000kr inklusive skärm, tangentbord och mus.
Hon spelar just nu minecraft, the sims, lite cs osv. Kommer förmodligen eventuellt att vilja spela spel som är lite mer krävande.
Vad behöver jag lägga? Värt att köpa begagnat eller ska man satsa på nytt?

Som ovanstående har sagt. I den budgeten så är det begagnat som gäller om du vill ha något som fungerar bra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Köp begagnat som alla andra säger. Finns fina deals på marknaden
Köp en 4-5 gen intel processor med moderkort och minne. Sedan någon billig låda och så. då kan du lägga någon tusenlapp på ett grafikkort och resten på tagentbord och sånt nytt kanske.

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

köp beg dina krav är så låga så en 10år gammal pc med externt grafikkort funka. Ska du köp nytt kolla på en bärbar om du ska klara dig på 6000kr

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Köp ett komplett paket begagnat.
Jag fick tag på detta åt systersonen begagnat:

i5 9600K
GTX 960
8gb DDR3
SSD
Mekaniskt tangentbord (kostar 1500 nytt)
Headset
Mus, musmatta
Datorstol
144 Hz 24" skärm

Kostade 5k.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

köp beg dina krav är så låga så en 10år gammal pc med externt grafikkort funka. Ska du köp nytt kolla på en bärbar om du ska klara dig på 6000kr

Finns inga nya bärbara för 6000kr som funkar för lite mer krävande spel.

Permalänk
Viking
Skrivet av Chauska:

Har en begränsad budget på 6000kr inklusive skärm, tangentbord och mus.
Hon spelar just nu minecraft, the sims, lite cs osv. Kommer förmodligen eventuellt att vilja spela spel som är lite mer krävande.
Vad behöver jag lägga? Värt att köpa begagnat eller ska man satsa på nytt?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@teejee: Ok om du lyckas få in en komplett stationär dator med skärm för 6000kr som klarar krävande spel grattis. jag vill gärna se den specen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Viking
Skrivet av sesese:

@teejee: Ok om du lyckas få in en komplett stationär dator med skärm för 6000kr som klarar krävande spel grattis. jag vill gärna se den specen.

Det är just det jag gjort ovanför:)

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chauska:

Har en begränsad budget på 6000kr inklusive skärm, tangentbord och mus.
Hon spelar just nu minecraft, the sims, lite cs osv. Kommer förmodligen eventuellt att vilja spela spel som är lite mer krävande.
Vad behöver jag lägga? Värt att köpa begagnat eller ska man satsa på nytt?

I den prisklassen är det konsoll som gäller
https://cdon.se/hemelektronik/99-xbox-one-x-1tb-obs-fyndklass...
https://cdon.se/hemelektronik/monitor-acer-kg241qpbiip-um-ux1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chauska:

Har en begränsad budget på 6000kr inklusive skärm, tangentbord och mus.
Hon spelar just nu minecraft, the sims, lite cs osv. Kommer förmodligen eventuellt att vilja spela spel som är lite mer krävande.
Vad behöver jag lägga? Värt att köpa begagnat eller ska man satsa på nytt?

Billigare än så här blir det inte utan att göra väsentligt stora avkall för liten ekonomisk vinning. En idé är att köpa burken utan grafikkort och köpa ett begagnat grafikkort här på marknanden. Sen köpa något billigt mus/tangentbordskit på jula eller liknande. Skärm som är typ 22" 1680×1050 brukar gå att hitta på loppisbutiker för typ 30 kr om ni inte känner någon som kan donera en skärm.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är just det jag gjort ovanför:)

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-rx-vega-11.c3054

Ett gammalt 7970 är mer 150% snabbare än en 3400G

Som spel dator är inte 3400G något alternativ för krävande spel.

Som jag sa tidigare till trådskaparen köp en beg pc eller en ny bärbar som du kan ha mer nytta av den dagen då prestandan inte räcker.

Min dotter 14år sitter på en intel 2600 med 7970GHZ och är supernöjd 2500kr komplett med skärm betalade jag.

se listan med kort och sätt nedre gränsen vid 7970 så blir du nöjd.

Kolla med dina vänner eller arbetskamrater om de inte har någon pc liggande. då är det endast grafikkort du ev behöver köpa och då är 6000kr mycket pengar

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

@teejee: Ok om du lyckas få in en komplett stationär dator med skärm för 6000kr som klarar krävande spel grattis. jag vill gärna se den specen.

Jag uttalade mig inte om stationär alls, svarade bara på ditt förslag om att köpa ny bärbar, och det tycker jag är en mkt dålig ide med de behoven och den budgeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-rx-vega-11.c3054

Ett gammalt 7970 är mer 150% snabbare än en 3400G

Som spel dator är inte 3400G något alternativ för krävande spel.

Som jag sa tidigare till trådskaparen köp en beg pc eller en ny bärbar som du kan ha mer nytta av den dagen då prestandan inte räcker.

Min dotter 14år sitter på en intel 2600 med 7970GHZ och är supernöjd 2500kr komplett med skärm betalade jag.

se listan med kort och sätt nedre gränsen vid 7970 så blir du nöjd.

Kolla med dina vänner eller arbetskamrater om de inte har någon pc liggande. då är det endast grafikkort du ev behöver köpa och då är 6000kr mycket pengar

Ja, alltså... Jag fick ett z77 moderkort, 16GB ram och en i7 3770 av syrran kille när han köpte ny eftersom han hade tänkt slänga det. :S
Han hade tydligen haft problem, men vet inte exakt vad. För mig funkar den helt perfekt. Köpet ett R9 290X av en kille här på forumet för 300:- eftersom den saknade kylare. Slängde på en gammal LGA 775 tornkylare som jag hade liggandes och tog ett gammalt 520w corsair agg som är över 10 år gammal. Köpte bara en SSD för 300:- på amazon och nu har jag en schysst HTPC.

Jag drar mig för att köpa ny dator av den anledningen. Ska man upp till en prestanda som inte går att få nästan gratis så måste man åtminstone lägga 8500:- om man vill ha nytt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Viking
Skrivet av sesese:

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-rx-vega-11.c3054

Ett gammalt 7970 är mer 150% snabbare än en 3400G

Som spel dator är inte 3400G något alternativ för krävande spel.

Som jag sa tidigare till trådskaparen köp en beg pc eller en ny bärbar som du kan ha mer nytta av den dagen då prestandan inte räcker.

Min dotter 14år sitter på en intel 2600 med 7970GHZ och är supernöjd 2500kr komplett med skärm betalade jag.

se listan med kort och sätt nedre gränsen vid 7970 så blir du nöjd.

Kolla med dina vänner eller arbetskamrater om de inte har någon pc liggande. då är det endast grafikkort du ev behöver köpa och då är 6000kr mycket pengar

Notera att han skriver att hon eventuellt kommer spela mer krävande spel. Då är det jättelätt att bara sätta i ett billigt begagnat kort när det väl händer. Än så länge spelades det ju bara Minecraft osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av sesese:

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-rx-vega-11.c3054

Ett gammalt 7970 är mer 150% snabbare än en 3400G

Som spel dator är inte 3400G något alternativ för krävande spel.

Som jag sa tidigare till trådskaparen köp en beg pc eller en ny bärbar som du kan ha mer nytta av den dagen då prestandan inte räcker.

Min dotter 14år sitter på en intel 2600 med 7970GHZ och är supernöjd 2500kr komplett med skärm betalade jag.

se listan med kort och sätt nedre gränsen vid 7970 så blir du nöjd.

Kolla med dina vänner eller arbetskamrater om de inte har någon pc liggande. då är det endast grafikkort du ev behöver köpa och då är 6000kr mycket pengar

Förresten så testar dom en 2400g i testet du länka. 3400g har högre klockhastighet och är snabbare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

Det är just det jag gjort ovanför:)

Saknas skärm och GPU som jag skulle tro han behöver.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Viking
Skrivet av Stefflo:

Saknas skärm och GPU som jag skulle tro han behöver.

Gpu kan han ju köpa begagnat när han behöver. Det lär inte behövas till cs och Minecraft osv.
Eftersom datorn blev 4400kr har han ju 1600kr kvar till skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz