Permalänk

Dator för utveckling

Haj,

jag har jobbat på en hyfsad laptop (Dell XPS 9560) rätt länge, men den håller på att brinna upp och throttlar järnet efter att jag pluggat in en 4K-display. Så jag tänkte att det kanske är dags att gå över till stationära rejäla prylar.

Jag sysslar med 100% utveckling med VMWare, mycket minne, många processer och mycket fönster och skit på 3 skärmar. Så kravbilden ser väl ut något sånt här:

  • Många core

  • 32GB minne minst

  • SSD förstås

  • Minst 3 4K-skärmar

  • Tyst

Budget kanske sådär 20k (ex skärmar)

Frågeställningar:

  • Jag har alltid varit en Intel-kille. Av kompatibilitetsskäl. Men det kanske inte är något problem längre? AMD ser ju ruggigt vassa ut när det gäller cores per krona.

  • Ska man köra integrated graphics eller separat grafikkort? Känns som att minsta lilla texteditor suger massor av GPU nu för tiden...

  • Nån fördel att köra alla skärmar på DP eller kan man blanda hejvilt HDMI/DP?

Supertacksam för alla råd, listor eller tips!

Permalänk
Medlem

Det ska gå bra med AMD, är väl främst i spel som Intel har ett visst övertag fortfarande.

Den integrerade grafiken av idag klarar en hel del, så du ska inte ha några problem för ditt användningsområde.
Däremot beror det ju på vilken processor du väljer, om den har integrerad grafik el inte. Har den inte det så måste du ju ändå ha ett separat grafikkort.

Det går bra att köra både DP och HDMI, men kan i vissa fall vara problem att få mer än 30 Hz via HDMI (sällsynta fall med billiga skärmar).

Någon annan får roa sig med att plocka fram specifikation på datorn. Men tänker mig att det kanske kan vara fördelaktigt om den är tyst och för ändamålet behövs väl knappast något enormt chassi.
Du kan få en ordentligt högpresterande utvecklingsdator till det priset, hade det istället varit frågan om en speldator vore det en annan sak.

Glöm dock inte bort tillbehören i form av mus och tangentbord, ett lämpligt mekaniskt tangentbord och någon bra mus (inkl musmatta) gör en hel del för användarupplevelsen.

Sen vad gäller skärmarna bör du tänka på att du måste ha rätt rejäla skärmar för att slippa använda skalning när du kör UHD/4k. Skalning kan ibland få en del oönskade effekter. Varför köra t ex 27" UHD-skärm när du ändå måste skala upp storleken på element (och därmed förtar nyttan av upplösningen)?

Tabellen här stämmer nog rätt bra med vad som är behagligt utan skalning. Av egen erfarenhet vet jag att 32" är något ansträngande att titta på i den upplösningen. Dvs du bör då ha minst ca 40", ska du ha 3 st 40" på skrivbordet bör du ha ett rätt rejält bord..
På jobbet kör en del 43" (då bara en sådan) och tycker att det är rätt behagligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Håller med D. i det mesta. Men du kanske skulle göra ett försök att rensa din befintliga dator på damm, jag gjorde det med min gamla laptop som verkligen hade börjat bli seg och den blev som ny. Jag vet inte hur lätt XPS är att plocka isär men det borde inte vara allt för svårt att komma åt fläkten i alla fall.

Permalänk
Medlem

Det är förstås också en idé att blåsa rent den, bärbara datorn i sig är ju inte dålig. Om du uppgraderar den maximalt så lär den ju fungera rätt bra som reserv eller om du vill använda den på andra platser.
Beror på vilken specifikation den har nu hur mycket som kan göras.

När det gäller att blåsa rent behöver du oftast inte öppna den.
Men om du eller någon i närheten är bekväm med att öppna och meka med bärbara så finns det ibland en del att vinna på att byta ut kylpastan till processorn.
Den kylpasta som ingår som standard är oftast av billigare sort och presterar inte optimalt.
Med bättre kylpasta kan du få ner temperaturen någon grad och därmed tillåta att processorn körs snabbare (el fläkten tystare).
Jag (och även min kollega) brukar ofta byta ut kylpastan i våra datorer till någon bättre (men då är vi ju också certifierade tekniker som bl a utför garantiservice).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Hade samma problem med en 9560. Öppnade upp den och rensade dammet från kylaren som var helt igensatt. Därav att den throttlade och fläkten tjöt. Nu är det full fart igen. Billigare än att köpa nytt.

Permalänk
Medlem

AMD med många cores saknar integrerad grafik. Men om du inte ska spela på den klarar du kanske dig med något enklare grafikkort.

Något som jag själv tycker kan vara smidigt ibland är att fjärransluta till en kraftfullare stationär från en smidig liten laptop. Kompilering och sådant som tar tid får stationära jobba med. Jag kör mest Linux så för egen del funkar oftast en terminal via ssh.

Permalänk
Inaktiv

Som utvecklare vill jag ha mycket RAM, helst 32GB. SSD är givet och hur stor den behöver vara vet du bäst själv men 500GB borde räcka.

Val av CPU beror helt på hur många kärnor du behöver. Mycket utveckling är i praktiken enkeltrådat och då skiljer det inte mer än ungefär 50% från en Pentium G5400 upp till en Core i9 9900 eller Ryzen 9 3900X.

Grafikkort är mest om du kör AI-utveckling på den och då är det Nvidia CUDA som gäller, typ en RTX 2060 eller värre (om du inte kör AI-utvecklingen på hyrd kraft i molnet).

Permalänk

Tackar för tipsen! Ska ta och städa ur min laptop ordentligt och se om det gör någon skillnad på tempen.

Annars lutar jag nog åt något baserat på AMD Ryzen 9 3900X och börja med något halvtaskigt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Hej.

Slängde ihop ett förslag.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13001565

Några tankegångar vid urval:
- Skulle rekommendera bättre kvalité på ram men då sticker priset.
- Valde en mekanisk för va osäker om du hade något du kunde återanvända utöver SSD'n
- valde ett överdrivet nätagg för detta bygget men det ger dig rum för uppdatering i framtiden

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk

@ErikDah: Snyggt! Ser bra ut. Jag funderade på om man skulle ha ett X570-moderkort, men det verkar inte som man får så mycket för pengarna där.

Verkar vara rätt saftigt grafikkort. Tror du man skulle kunna snåla lite där och köra på Gigabyte GeForce GTX 1660 D5? Pallar det köra lite desktop-skrafs på 3 x 4K?

Permalänk
Medlem

@koffelnikoff: Funderade på ett x570 men det beror helt på vad du har för framtidsplaner, är egentligen endast lagring man kan få fördelar att gå med ett x570 eller skrytfaktorn

Men angående gpu'n skulle jag nog köra på ett 1660 SUPER som precis kom ut t, ex: Zotac 1660 SUPER för det är typ samma pris som ett 1660 och lika bra prestanda som ett 1660 ti och det kommer nog klara av att pumpa ut till tre 4k skärmar men antagligen inte mycket grafiskt beräknande.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||