Permalänk
Medlem

Vilken 49 tum ultrawide? Eller 34 tum?

Hej!
Nu är det så att jag ska köpa ny skärm. Jag är ute efter en ultrawide skärm och har sneglat lite på 2 skärmar.

Asus rog strix xg49vq

Samsung c49hg90

Har lite frågor angående dessa skärmar, kanske någon som använder någon av dessa?
Då det är 3820x1080 så är jag rädd att pixlarna kommer ta över,
Och hur är dom att spela på?
Vad är eran upplevelse av dessa?

Kan tänka mig att köpa en Samsung c49rg90 men är rädd att mitt 1080ti inte kommer palla trycket,

Jag kommer gå från en rog Swift PG278QR och en aoc 1080p som second,

Eller om ni kan rekommendera en 34"

Ber om ursäkt för min röriga skrivning.

Förtydligade rubriken från "Köpråd av ultrawide skärm inför BF"/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

@venomze: Asus XG49VQ är testad här: https://www.sweclockers.com/test/27297

Samsung C49HG90 står på kö in för test

1080Ti är inte alls ett dumt val för en de här skärmarna. Du måste nog upp till en 2080Ti för att få en drastisk skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@venomze: Asus XG49VQ är testad här: https://www.sweclockers.com/test/27297

Samsung C49HG90 står på kö in för test

1080Ti är inte alls ett dumt val för en de här skärmarna. Du måste nog upp till en 2080Ti för att få en drastisk skillnad.

Har läst den! Men svårt att avgöra, då de skiljer sig så mycket från person till person, köpte en 35" aoc curve 160hz 2016, och det var mitt största misstag jag gjort skickade tillbaka den illa kvickt,
Vill ju helst veta om hur bilden i säg är, så de inte blir att jag kan räkna varenda pixel för sig när jag tittar på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@venomze: De där 49-tummarna har en låg pixeltäthet plus en rätt framträdande subpixelstruktur. Ifall detta är något du är känslig för bör du sikta mer mot en 34-tums IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@venomze: De där 49-tummarna har en låg pixeltäthet plus en rätt framträdande subpixelstruktur. Ifall detta är något du är känslig för bör du sikta mer mot en 34-tums IPS

Okay! Då får jag kolla vidare efter en 1440 ultrawide istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samsung C49RG90 (som har 1440p på höjden istället för 1080p) finns till priset av äldre Samsung C49G90 nu på black friday och har en pixeltäthet som de vanliga 34-tums ultrawide. Den är förstås mer tungdriven, men du slipper problemet med större enskilda pixlar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Samsung C49RG90 (som har 1440p på höjden istället för 1080p) finns till priset av äldre Samsung C49G90 nu på black friday och har en pixeltäthet som de vanliga 34-tums ultrawide. Den är förstås mer tungdriven, men du slipper problemet med större enskilda pixlar!

Jag vet, men då måste du ha minst 2080ti sli för att få duglig fps och spelbart, helt ovärt att spela med max 72fps,

Vi har inget som orkar driva den ressen i 120+fps, kanske om 3 år, så kan de va värt att skaffa en sån skärm 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av venomze:

Jag vet, men då måste du ha minst 2080ti sli för att få duglig fps och spelbart, helt ovärt att spela med max 72fps,

Vi har inget som orkar driva den ressen i 120+fps, kanske om 3 år, så kan de va värt att skaffa en sån skärm 😀

Jag inte riktigt med på det där tankesättet. För det tycks gång på gång leda till beslut att köpa sämre produkter. För två år sedan sa man exakt samma sak fast 1080Ti SLI. För fyra år sedan var det 980Ti SLI som krävdes. Nu har de här åren gått och samma argument kommer tillbaka och tillbaka. Bara siffrorna på Nvidias toppkort som ökar. Och så köper man istället samma gamla skärmar om och om igen med stora pixlar och teknik som hör hemma i 00-talet.

Ifall du har ett behov att köra 120+ FPS har du antagligen ganska lättdrivna spel och då är det sällan omöjligt att driva skärmen 1:1 med en GTX 1080Ti. Och spelar du något som är mer grafiskt krävande har de sällan så mycket optimering för 120+ Hz i vilket fall.

Permalänk
Lego Master

@Laxpudding:
Sluta nu, snart kommer jag beställa en C49RG90 på grund av ditt prat!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag köpte en på black Friday iallafall ,ska komma idag! Får se hur den funkar med mitt Vega64.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag köpte en på black Friday iallafall ,ska komma idag! Får se hur den funkar med mitt Vega64.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns väldigt få speltittlar du kommer nå över 45 fps enligt benchmarks med de kortet standard fps ligger runt 23-32fps, tur att de finns retur annars 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av venomze:

Finns väldigt få speltittlar du kommer nå över 45 fps enligt benchmarks med de kortet standard fps ligger runt 23-32fps, tur att de finns retur annars 😅

Jag kör allt jag vill spela på max på min 1440P idag och det här är bara dubbla mängden pixlar. Visst kommer jag får göra vissa kompromisser, men det kommer knappast bli bildspel!

Visst, 120fps på max kommer definitivt att dröja, men eftersom jag inte kör FPS så tror jag att jag överlever. Worst case så får jag köra på "normal" ultrawide upplösning (3440 bredd) tills nästa generation high end kort släpps 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av venomze:

Finns väldigt få speltittlar du kommer nå över 45 fps enligt benchmarks med de kortet standard fps ligger runt 23-32fps, tur att de finns retur annars 😅

Skrivet av SweDragon:

Jag kör allt jag vill spela på max på min 1440P idag och det här är bara dubbla mängden pixlar. Visst kommer jag får göra vissa kompromisser, men det kommer knappast bli bildspel!

Visst, 120fps på max kommer definitivt att dröja, men eftersom jag inte kör FPS så tror jag att jag överlever. Worst case så får jag köra på "normal" ultrawide upplösning (3440 bredd) tills nästa generation high end kort släpps 2020.

Jag sitter själv nu med en 4k oled tv och ett 980. Man får vrida ner grafiken i en del spel eller köra 1080p. Dock borde ett 1080ti fungera jättebra med mega-ultrawide 1440p skärmar. Bara vrida ner grafiken till high/medium, har själv svårt att se skillnaden i många spel mellan ultra och high. Moderna spel ser faktiskt väldigt bra ut på lägre grafikinställningar. Finns en nu äldre video som sammanfattar det hela ganska bra.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag sitter själv nu med en 4k oled tv och ett 980. Man får vrida ner grafiken i en del spel eller köra 1080p. Dock borde ett 1080ti fungera jättebra med mega-ultrawide 1440p skärmar. Bara vrida ner grafiken till high/medium, har själv svårt att se skillnaden i många spel mellan ultra och high. Moderna spel ser faktiskt väldigt bra ut på lägre grafikinställningar. Finns en nu äldre som sammanfattar video det hela ganska bra.

Ett par år gammal video, men efter att ha tittat på den så tror jag att den är ännu mer relevant idag!

Jag kommer definitivt att laborera med lite lägre settings och full upplösning på min skärm när jag får hem den Tack!

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat att köra Outer Worlds på Samsung C49RG90n. Det gick alldeles utmärkt med allt på High och max FOV. På min tidigare 1440p skärm så körde jag på Very High med samma prestanda men jag ser inte någon större skillnad i kvalité. Däremot så gjorde skärmbredden och kurvan det hela klart med immersive.

HDR gjorde mindre skillnad men ljussättningen i spelet blev lite distinktare rent allmänt. Kan vara VA panelens högre kontrast jämfört med IPS-panelen jag är van vid sedan tidigare. Störs inte av ghosting eller liknande dock.

Rekommenderas om du letar ny skärm att spela på!

Dock blir GUIn och sånt lite kassa om speltillverkaren inte tänkt på att en skärm kan vara bredare och lägger all information i hörnen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Nu har jag testat att köra Outer Worlds på Samsung C49RG90n. Det gick alldeles utmärkt med allt på High och max FOV. På min tidigare 1440p skärm så körde jag på Very High med samma prestanda men jag ser inte någon större skillnad i kvalité. Däremot så gjorde skärmbredden och kurvan det hela klart med immersive.

HDR gjorde mindre skillnad men ljussättningen i spelet blev lite distinktare rent allmänt. Kan vara VA panelens högre kontrast jämfört med IPS-panelen jag är van vid sedan tidigare. Störs inte av ghosting eller liknande dock.

Rekommenderas om du letar ny skärm att spela på!

Dock blir GUIn och sånt lite kassa om speltillverkaren inte tänkt på att en skärm kan vara bredare och lägger all information i hörnen...

Fick hem min c49hg90 i går, bättre bildkvalité och färger än min fd rog Swift 1440p
Inga problem med pixlar(trodde jag skulle se varända pixel på skärmen pga upplösningen, men är skarpare än mi. 1440p, ingen ghosting, riktigt snabb skärm för storleken, med lite små fix i nvidia så blir det riktigt nice,

125+fps maxat i alla nya spel,
Hdr va ju inget oh hurra för tyckte ja med, men efter man hade gjort alla inställningar som man måste göra manuellt för just hdr, så blev de riktigt bra,

Fov ska du köra lägsta på om du har UW skärm annars blir de fisheye effekt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av venomze:

Fick hem min c49hg90 i går, bättre bildkvalité och färger än min fd rog Swift 1440p
Inga problem med pixlar(trodde jag skulle se varända pixel på skärmen pga upplösningen, men är skarpare än mi. 1440p, ingen ghosting, riktigt snabb skärm för storleken, med lite små fix i nvidia så blir det riktigt nice,

125+fps maxat i alla nya spel,
Hdr va ju inget oh hurra för tyckte ja med, men efter man hade gjort alla inställningar som man måste göra manuellt för just hdr, så blev de riktigt bra,

Fov ska du köra lägsta på om du har UW skärm annars blir de fisheye effekt

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att du också gillar den!

Vad gjorde du för inställningar för HDR?