Fungerar Freesync med Geforce RTX 2060 Super

Permalänk
Medlem

Fungerar Freesync med Geforce RTX 2060 Super

Jag ska köpa ett grafikkort och funderar på ett par frågor som ni kanske kan förklara för mig.
Min hårdvara:
Tänkt grafikkort: "ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC" eller liknande
Befintlig bildskärm: MSI Optix MAG272QP - 27" QHD VA 165 Hz 1ms FreeSync (2560 x 1440)

Jag har läst specifikationer för kort och skärm och även Sweclockers artikel om G-sync vs Freesync men är fortfarande inte helt klar på vad som gäller för följande frågor. Naturligtvis vill jag att resultatet blir så bra som möjligt.
1. Alla Nvidias kort ska vara Freesync kompatibla med sista drivrutinen sedan en tid tillbaka. Stämmer det.
2. Skärmen kan köra HDR (8bit+FRC). I Specen för en del grafikkort står det HDR "ja/nej" men jag hittar inget om det på 2060-kortet. Är det "självklart" att det fungerar eller fungerar det inte alls.
3. Har ni några andra invändningar till kombinationen av skärm och kort

Tack på förhand

/reggei

Permalänk
Medlem

Hej!

Kikade runt på nätet. Hittade denna franska sida som säger att skärmen är G sync kompatibel.
https://www.displayspecifications.com/fr/comparison/6455d663c

Men det var också den enda sida som nämnde detta. Kanske du för säkerhets skull ska maila MSI och höra med dem?

Permalänk
Medlem

Tackför svaret, jag ska prata med MSI. Alternativt så kan jag använda ett AMD kort istället.
ASUS ROG-STRIX-RX5700XT-O8G-GAMING OC presterar bättre, ungefär som ett 2070 Super men till ett lägre pris och det är Freesync kompatibelt.

Permalänk
Medlem

@reggei: Skulle köpt Sapphires RX 5700 XT-kort. Tyst och svalt till ett överkomligt pris

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, jag kollar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av reggei:

Tackför svaret, jag ska prata med MSI. Alternativt så kan jag använda ett AMD kort istället.
ASUS ROG-STRIX-RX5700XT-O8G-GAMING OC presterar bättre, ungefär som ett 2070 Super men till ett lägre pris och det är Freesync kompatibelt.

Hej hur gick det kollade du med MSI? Tycker skärmen ser intressant ut men har ett 1070. Är du nöjd med skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av koja:

Hej hur gick det kollade du med MSI? Tycker skärmen ser intressant ut men har ett 1070. Är du nöjd med skärmen?

Jag har ingen annan gaming skärm att jämföra med men den är både skarp och snabb, det verkar inte vara några problem på 165Hz när jag testat. Jag köpte ett Asus AMD kort och det är ju Freesync kompatibelt från början men jag har uppfattat det som att Nvidia har lagt till freesync stöd i de senaste generationerna av Geforce kort också. Freesync bygger ju på displayport standarden som de flesta (alla) skärmar grundläggande stödjer, men för gaming (höga frekvenser) bör man kolla komabiliteten. Det handlar inte bara om skärmen men jag har inget lagg alls som jag uppfattar det.
Mina prylar är följande
Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, S-1151
CPU: Intel Core i9-9900K Processor
Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3600Mhz 16GB
Grafikkort: ASUS Radeon RX 5700 XT 8GB ROG STRIX GAMING OC
Monitor: MSI Optix MAG272QP - 27" QHD VA 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av reggei:

..Jag köpte ett Asus AMD kort och det är ju Freesync kompatibelt från början men jag har uppfattat det som att Nvidia har lagt till freesync stöd i de senaste generationerna av Geforce kort också..

nVidia har en lista på freesync kompatibla skärmar på sin hemsida. Din skärm var inte med där.
Fast vem vet. nVidia har nog inte testat tusentals olika freesync skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WCH-sopa:

nVidia har en lista på freesync kompatibla skärmar på sin hemsida. Din skärm var inte med där.
Fast vem vet. nVidia har nog inte testat tusentals olika freesync skärmar.

Precis, Nvidia listar de skärmar de testat som fungerar tillräckligt bra (https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...). Övriga vet man ju inte om de bara inte testats eller om de inte passerade testet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304