Dags för mitt trogne corsair k70 att gå i pension

Permalänk
Medlem

Dags för mitt trogne corsair k70 att gå i pension

Som titeln säger är jag på jakt efter ett nytt tangentbord, när jag ändå köper en ny mus efter att min trogne logitech g502 sett sina bästa dagar.

Så vad är jag ute efter?

Något mekaniskt naturligtvis, hade röda switchar på det gamla bordet men jag har inte provat så mycket annat så jag är öppen för förslag.

Pris? Tänkte mig nog runt tusenlappen, kan gå lite högre om det finns goda argument för det.

Trådlöst vore trevligt om man kan få något vettigt i den prisklassen, annars fungerar trådat alldelles utmärkt.

Använder i skrivande stund ett logitech K811 (trådlöst bluetooth för mac) och även om jag gillar själva tangetbordet så är det märkbar latency när jag skriver, usch usch!

Så vad finns det för alternativ egentligen?
Tangentbordsmarknaden har blivit en djungel sen senast jag tittade, känner mig helt lost.

Formfaktor? Ska man köpa numpad bara för att man är van vid det eller är det lika bra att vänja sig vid tenkeyless?

Hjälp en vilsen att hitta rätt!

Tackar

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Formfaktor? Mja, är du van vid fullsize och har plats på ditt skrivbord, kommer inte ta med tangentbordet på massa med LANs osv, så kör vidare på fullsize.

Röda/bruna switchar är nog det vanligaste och mest omtyckta av folk.

Själv känner jag inte till snabba mekaniska tangentbord som dessutom är trådlösa.
Cooler master har jag personligen haft jätte dålig erfarenhet av. De skulle jag undvika.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s422197068
Tror att populariteten ändå säger ganska mycket om vad folk väljer att köpa.
Kanske kan ge dig ett nytt perspektiv?

PS Är det ngt fel med din k70? Tar gärna emot den om den skall ändå pensioneras

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk

Marknaden är galen numera, men svårt att bli missnöjd om man köper ett tangentbord av "kvalité" märke imo exempelvis Varmillio / vortex / leopold osv. Men dessa kostar oftast 1500+. (men finns några billigare leopold tangentbord på maxgaming just nu)

Då det gäller tangentprofil / formfaktor osv. är det så pass subjektivt att man får dessvärre prova runt lite. Men efter ha provat en hel del så är inget direkt obekvämt men gillar mest SA profil och skriver för den mesta tiden på ett vortex race tangentbord. Och tysta switchar uppskattas av alla i din närhet, värt att tänka på