Permalänk
Medlem

Apple AirPort Extreme

Hej!

Mina föräldrar har en Apple AirPort Extreme som router idag. Tyvärr räcker inte täckningen riktigt till, kan jag ansluta en Asus router (RT-N56U) jag har över till deras Airport Extreme och på så vis förlänga det trådlösa nätverket?

Permalänk
Medlem

@emilson:

Ja det kommer att funka så länge du ställer in ASUS-routern som accesspunkt. Om du vill ha en bättre lösning skulle jag kika på två riktiga accesspunkter istället som Ubiquiti AP AC Pro vilket gör att du får bättre övergång mellan nätverken

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@emilson:

Ja det kommer att funka så länge du ställer in ASUS-routern som accesspunkt. Om du vill ha en bättre lösning skulle jag kika på två riktiga accesspunkter istället som Ubiquiti AP AC Pro vilket gör att du får bättre övergång mellan nätverken

Tack för svar. Ska börja och se hur det fungerar med Asus som accesspunkt.

Hur ställer jag in allt? Börjar jag med att logga in på Asus routern och välja läge som accesspunkt över wifi och sen ansluter jag den direkt till apple routern via en nätverkskabel och synkar ihop dom?

Permalänk
Medlem

@emilson:

Ja börja med att ställa in Asus-routern och koppla sedan in en nätverkskabel när den säger till

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Ska det gå att få att Asus routern i ap-läge endast förlänger Airport extreme routerns nätverk?

Jag lyckas endast få Asus routern att skapa ett eget nätverk, då jag har det nätverket samt det Airport extreme routern skapar. 2 nätverk känns tjorvigt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Längesen jag höll på med Airport men jag TROR (märk tror!) att Apple's Airport-enheter endast kan förlänga nätverk med andra Airports, dvs ej tredjepartsroutrar som Asus.

Permalänk
Medlem

@edson: Låter troligt. Hur jag än försökt lyckas jag inte.

Kan man på något välja vilket av nätverken mobilen ska ansluta sig emot i första hand? Dvs i första hand Airport routern och om det inte finns räckvidd på den kopplar den över till Asus nätverket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilson:

@edson: Låter troligt. Hur jag än försökt lyckas jag inte.

Kan man på något välja vilket av nätverken mobilen ska ansluta sig emot i första hand? Dvs i första hand Airport routern och om det inte finns räckvidd på den kopplar den över till Asus nätverket?

Om du ställt in den som accesspunkt kan du välja vilket SSID (namn) nätverket ska ha. Sätter du samma namn som airporten, lösenord och kryptering kommer dina klienter själva välja vilken den kopplar sig mot. De kommer välja den som är starkast. Du kan inte styra över vilken klienterna ansluter mot utan att ställa ner effekten på det trådlösa.

Sätter du olika namn blir det lättare att manuellt styra vilket man vill vara ansluten mot.