Vad installerar DU direkt om du gör en helt fresh install på din main burk?

Permalänk
Medlem

Det absolut första JAG installerar efter en ny blåsning/installation är 2st SSDér o 3st HD för man bör INTE installera windows med mer än den HD/SSD som windows ska ligga på då det kan ställa till en del problem framöver.

Sen Drivrutiner/Firefox/lastpass
O&O shut up 10/ div utrensningar av win10 skit.
MPC-BE (måste ju kunna se all pron man har på hd ) och BE uppdateras ju fortfarande vilket HC ej gör så kan rekomendera att ni som kör HC byter till BE https://sourceforge.net/projects/mpcbe/files/MPC-BE/
/steam/gog/winrar/7-zip/

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det var några år sen nu, och verkar än så länge dröja ytterligare några år förhoppningsvis..

Audacity, Blender, Gimp, Godot, Krita.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Chrome
Winrar
Drivisar
Spellaunchers
Dvdfab
Aida64
HWinfo
Cpu-Z
Gpu-Z
Ryzen master
Qbittorrent
Icue
MSI Afterburner

Sen kommer resten när man ska använda det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Grymt gensvar - kul!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hyper-V Manager. Alla de viktigaste programmen ligger i portabla varianter på icke-OS disk.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem

Adobe Creative suite
Battle net eller vad den heter
MS Office

Sedan har jag inget mer. Testade en app från MS Store, någon betalapp før Youtube, men den var inget vidare. kostade bara en tia så det ær ingetn fara på taket

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Det enda jag installerar direkt är Vivaldi (browser) med LastPass, UBlockOrigin och Privacy badger. Annat tar jag allt eftersom det behövs. Mina maskiner har ofta olika syften och då finns det inte några andra program jag behöver överallt. Men är det en maskin för generell användning brukar det bli Spotify ganska snabbt. Office, VS, Steam, 7zip och liknande används inte på alla maskiner och således installerar jag det inte på alla maskiner.

På en HTPC behövs vanligtvis exempelvis Netflix, PotPlayer, 7zip, kanske FileZilla. På en maskin för utvecklingsprojekt behövs VS, VS Code, Resharper, SQL Server, flera browsers, Notepad++ och liknande, antagligen 7zip och Office också. För en speldator behövs Steam och andra launchers men det är typ det.

Permalänk
Medlem

Min lista:
Internet
Mozilla Firefox
Mozilla Thunderbird (mail)

Musik/Video
Media Player Classic - Home Cinema

Nytto/Verktyg
Avast Antivirus Free
DOSBox
Notepad++
FoxIt (PDF läsare)
MS Office 2007
Total Commander
WinRAR

Stryktips + garantiberäkningsprogram
Copema Tips
Mat2Enk
TippX2000
WinGar

Spel
Company Of Heroes 2
Left 4 Dead
Left 4 Dead 2
Dishonored
Dishonored 2
Far Cru 3
Far Cry 5
Skyrim SE (hur kunde jag glömma det)
Steam (nödvändigt för spelen)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Moderkortets drivrutiner
grafik drivrutiner
Witcher 3
Skyrim

Permalänk
Medlem
Visa signatur

/Johan

Permalänk

Förutom Lightroom inget, kan inte nog tacka PortableApps. Kopiera mappen, klart.

Permalänk
Medlem

Chrome
7zip

resten brukar jag ta efterhand när jag behöver det.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Ersatt Ninite med Chocolatey. Så grymt smidigt att bara köra en rad i Powershell och installera/uppgradera alla sina tredjepartsapplikationer.

Permalänk
Medlem

Chrome
Drivrutiner
Visual Studio
RAD Studio
IntelliJ phpstorm
IntelliJ IDEA
Reason
WSL (Ubuntu)
Office 365
Teams
Dropbox
Steam
Origin
Epic
Blizzard (omg alla dessa launchers!!!)
Teamspeak
Discord

Sedan brukar jag komma på saker jag saknar

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Ersatt Ninite med Chocolatey. Så grymt smidigt att bara köra en rad i Powershell och installera/uppgradera alla sina tredjepartsapplikationer.

Jag önskar bara att det fanns en open source variant som hade "allt". Ninite är rätt begränsad, Chocolatey skulle vara nice med bra GUI och möjlighet att sköta installationer och uppdateringar remote (jag brukar göra det via remote commands och på det viset installera och köra Chocolatey på barnens burkar, men det är inte smidigt att hålla datorer i huset uppdaterade). PDQDeploy är rätt begränsat i gratis version och kostar för mycket för en vanlig nisse att köra hemma utöver det.

Jag har varit nära att skriva ihop något själv flera gånger, kanske med Chocolatey i bakgrunden. Men tiden delas på så mycket saker.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Laddar först och främst hem Firefox via den portabla versionen av webbläsaren, och installerar det som standardwebbläsare. Sen laddar jag hem och installerar Steam, uPlay, Origin, Blizzard, EVE Online, Discord, Telegram och Mullvad VPN. Kanske (ett stort kanske) även Epic Games Launcher. Efter det gör jag inget mer, mer än att spela och kommunicera med vännerna på Discord, såklart. Windows är och förblir ett spelsystem för mig nu för tiden.

Skrivet av inquam:

Jag önskar bara att det fanns en open source variant som hade "allt". Ninite är rätt begränsad, Chocolatey skulle vara nice med bra GUI...

Ja, open source för sånt hade inte varit helt fel. Såg nu att Chocolatey är just det. Källkod: https://github.com/chocolatey

Skrivet av HerrNilsson:

Ersatt Ninite med Chocolatey. Så grymt smidigt att bara köra en rad i Powershell och installera/uppgradera alla sina tredjepartsapplikationer.

Då tror jag du skulle tokälska Snapcraft och Flatpak (såklart till Linux). Håller med om att det är supersmidigt. Kör typ endast genom terminalen när jag ska installera eller uppdatera något

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag önskar bara att det fanns en open source variant som hade "allt". Ninite är rätt begränsad, Chocolatey skulle vara nice med bra GUI och möjlighet att sköta installationer och uppdateringar remote (jag brukar göra det via remote commands och på det viset installera och köra Chocolatey på barnens burkar, men det är inte smidigt att hålla datorer i huset uppdaterade). PDQDeploy är rätt begränsat i gratis version och kostar för mycket för en vanlig nisse att köra hemma utöver det.

Jag har varit nära att skriva ihop något själv flera gånger, kanske med Chocolatey i bakgrunden. Men tiden delas på så mycket saker.

Det finns nog ett GUI till Chocolatey också om jag inte minns fel.

Skrivet av Airikr:

Laddar först och främst hem Firefox via den portabla versionen av webbläsaren, och installerar det som standardwebbläsare. Sen laddar jag hem och installerar Steam, uPlay, Origin, Blizzard, EVE Online, Discord, Telegram och Mullvad VPN. Kanske (ett stort kanske) även Epic Games Launcher. Efter det gör jag inget mer, mer än att spela och kommunicera med vännerna på Discord, såklart. Windows är och förblir ett spelsystem för mig nu för tiden.

Ja, open source för sånt hade inte varit helt fel. Såg nu att Chocolatey är just det. Källkod: https://github.com/chocolatey

Då tror jag du skulle tokälska Snapcraft och Flatpak (såklart till Linux). Håller med om att det är supersmidigt. Kör typ endast genom terminalen när jag ska installera eller uppdatera något

Tack för tips! Ska kika.

Permalänk
Medlem

Win10
Chrome
Drivisar
Win update
Steam

Sen går det ett par dagar innan man kommer på vad man har glömt.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Det finns nog ett GUI till Chocolatey också om jag inte minns fel.

Ja, men har för mig det inte följer med den "fria" versionen utan kräver licens. Och inte hemanvändarlicensen (Chocolatey Pro) heller utan vill minnas det är först i Chocolatey for Business som man börjar få de bra grejerna man vill åt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Firefox + ublock origin (Raymond Hill) + återställa bokmärken
K lite Standard codec pack (kör decline på additional software offer)

Sen lägger jag till det jag behöver när jag behöver tex:

Steam, Epic, Uplay ...
iRotate
7zip
LibreOffice
VMware Player eller Virtualbox eller HyperV (brukar byta ibland)

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB