"YouTube kan stänga ned hela ditt Google-konto"

Permalänk
Avstängd

"YouTube kan stänga ned hela ditt Google-konto"

Såg på TechNews och de tog upp en oroväckande artikel som publicerats:
https://www.vg247.com/2019/11/11/youtube-updated-terms-termin...

I artikeln framgår det att YouTube (som ägs av Google) kan stänga ned ditt YouTube-konto om de anser att det ej är kommersiellt hållbart för dem (pga. adblocks, fair enough). Men nu har det blivit strängare (möjligen för att motverka användning adblocks) och säger att all din åtkomst till alla tjänster som tillhandahålls av Google kan stängas ned.

Detta skulle innebära katastrofala följder för okunniga som arbetar mycket och har många viktiga konton kopplade till sin GMAIL (inklusive mig) som då kan stängas ned bara för att Du inte hade Adblock avslaget på YouTube. Dags att byta e-postkonto?

Vilka hållbara alternativ finns det för e-post utöver GMAIL som inte håller på med dessa avstängningshot?

GMAIL är ju gratis så såklart ska man inte ta det för givet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Såg på TechNews och de tog upp en oroväckande artikel som publicerats:
https://www.vg247.com/2019/11/11/youtube-updated-terms-termin...

I artikeln framgår det att YouTube (som ägs av Google) kan stänga ned ditt YouTube-konto om de anser att det ej är kommersiellt hållbart för dem (pga. adblocks, fair enough). Men nu har det blivit strängare (möjligen för att motverka användning adblocks) och säger att all din åtkomst till alla tjänster som tillhandahålls av Google kan stängas ned.

Detta skulle innebära katastrofala följder för okunniga som arbetar mycket och har många viktiga konton kopplade till sin GMAIL (inklusive mig) som då kan stängas ned bara för att Du inte hade Adblock avslaget på YouTube. Dags att byta e-postkonto?

Vilka hållbara alternativ finns det för e-post utöver GMAIL som inte håller på med dessa avstängningshot?

GMAIL är ju gratis så såklart ska man inte ta det för givet.

Detta är ett missförstånd. YouTube har kommit ut med ett svar på det här:

https://twitter.com/TeamYouTube/status/1193988444873060352

The section of our Terms that you're referring to is *not* about terminating an account if it’s not making enough money – it's about discontinuing certain YouTube features or parts of the service, e.g. removing outdated/low usage features. This does not impact anyone in new ways!

Finns en diskussion om detta på bl.a. följande Reddit-tråd:
https://www.reddit.com/r/Android/comments/dv8u3l/regarding_th...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

För övrigt om man läser språkbruket står det klart att man inte syftade på att stänga ned hela Google-kontot, utan Google-kontots tillgång till vissa av YouTubes tjänster. Jag ser alltså rubriken härmed som vilseledande och felaktig.

Permalänk
Medlem

Något långsökt att anta att just Adblocks skulle ha något med det hela att göra. Det går ju lika bra att använda plattformen utan något konto.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen advokat, men jag tolkar det som att det rör tillgång till "Tjänsten" dvs Youtube, inte alla andra tjänster.

YouTube may terminate your access, or your Google account’s access to all or part of the Service if YouTube believes, in its sole discretion, that provision of the Service to you is no longer commercially viable

Det verkar mest vara en risk för content creators, om jag tolkat det rätt.

Permalänk
Avstängd

Hade premium kostat 49,90:-/månaden hade jag lätt fortsatt med abonnemanget, men 99:- känns lite för mycket för det jag använder det till.

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Medlem

@AplAy: Finns massa email leverantörer. Vilken som är bra beror på vad man prioriterar. Personligen rekommenderar jag alltid att man skall köpa en egen domän och använda så du enkelt kan gå mellan olika leverantörer. Kostar 50 -200 kr/år beroende på domän och registrar. Jag betalar 125 för en .se domän. Gratisleverantörer förbehåller sig oftast rätten att stänga ner konton utan förvarning, frågan är bara hur pass vanligt det är (ovanligt, om du frågar mig). Risken får man leva med. Kan du betala för tjänsten är det att föredra i min mening

Jag har loopia, mrdomain (är skit) och Protonmail som leverantörer idag. Jag vill gå ifrån både loopia och mrdomain. Loopia för att det är dyrt/overkill, och MrDomain för att de inte givit mig ett bra intryck. Lösenord verkar vara dåligt lagrade, och SSL är inte standard för webmail. Fastmail verkar vara populärt, och relativt billigt. Mrdomain emailen kommer nog att hamna där. Protonmail kan du också testa, jag har betalat för ett Pro konto i 2 år nu. Ligger högt av integritetssjäl, men saknar lite features. Lite snålt med utrymme för vad man betalar med, men inte så farligt mycket dyrare för en ensam användare med max 5GB email att spara. Gratisvarianten fungerar, men är snålt tilltagen i både utrymme och features

Permalänk
Moderator
Testpilot

Tror denna biten är viktig att lägga till.

"Some interpret this clause as a deterrent for users using ad-blockers; a way for YouTube to legally be able to end their access if it can’t make enough – or any – money from them. The language, however, is vague enough that it could go one of several ways."

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt